Permalänk
Medlem

Hårddiskproblem

Jag har ett Gigabyte GA-Z79X-UD5H-BK moderkort. Det har en SATA kontakt med uttag 0-5 och en mindre SATA kontakt med uttag 6-7.Plötsligt igår slutade uttag 3 och fem att fungera. (De sitter rakt ovanför varandra).
Det jag skriver nu låter lite dumt, men kan enbart två uttag sluta att fungera. (De har ju gjort det) Kan jag göra något åt det eller är det bara till att köpa en lös SATA enhet?
Köpa nytt moder kort hade ju också varit en väg att gå men jag tror det blir svårt att hitta ett likadant kort. Det måste ju ha åtta SATA portar och kunna ta emot min CPU. En Intel Core i7-4790K.

Permalänk

Allt kan hända, naturligtvis. Har du något som komplicerar din konfiguration; fakeRAID eller liknande? Annars skulle jag säga att det bara är att skaffa en ny liten SATA-kontroller. Har ingen aning om vad som är bra där ute, dock.

Permalänk
Medlem

Börja förbereda dig för att moderkortet kanske slutar fungera, låter som att den sjunger på sista versen.

Permalänk
Medlem

Efter att ha testat alla portar vet jag att det är port 4 och 5 som bara slutade fungera. Nej jag har inga RAID av någon sort bara SSD, hårddiskar och två optiska skivenheter. Det är ju ingen som helst åverkan på dessa kontakter. Jag menar man sätter i alla kablar sedan sitter ju de där utan att någon rör dem. Och ändå kan de bara gå sönder så där plötsligt. Och varför just 4 och 5 samtidigt. Hänger de ihop på något sätt?

Permalänk
Medlem

du har inte kopplat in ngt annat eller ändrat i BIOS? Ofta så får man offra sata-portar om man enablar e-sata eller vissa andra finesser

// LZ

Permalänk
Medlem

Nej jag hade framtill att två diskar sluta fungera inte gjort någon ändring alls. Men senare efter att jag försök reda vad som var fel fick jag problem med BIOS och registret. Jag har nu bara en skivenhet inkopplad och den var det konstigt problem med. När jag startade datorn var den inte med men om jag startade datorn med en startbar skiva så startade datorn med skivan. Men så såg jag att det i enhetshanteraren stod att det var registerfel. Det gick inte att göra en systemåterställning men jag har flera kopior utav hela systemet (Windows plus program) så jag la in den senaste och då fungerade skivenheten igen. Men jag hade tidigare också inte kunnat starta datorn alls. Fel i BIOS. Men det finns en BIOS kopia på moderkortet som jag kunde skifta till och då startade datorn igen.
Så nu fungerar datorn som vanligt förutom då SATA port 4 och 5.
Här kan jag också passa på att fråga hur jag gör med BIOS. Nu använder jag ju en kopia eller BIOS 2. Hur gör jag för att få över BIOS 2 till BIOS 1 igen?