Permalänk

Prisvärd laptop för plugg

God kväll, är ute efter en kraftig men smidig laptop till frugans plugg. Småbarn och hund finns så bra byggkvalitet är ett plus. Sett mycket bra om AMD så testade snickra ihop en sån från Lenovo. Skulle gärna kunna köra win11 framöver. Budget tak ca 5k.

Denna satte jag ihop:

que es gif

Det fanns val av annan processor (r3 5300u eller r7 5700u för 400kr mindre respektive 620kr mer) samt öka till 12gb minne för 200kr. Värt?

Tankar och förslag högst välkomna. Leveranstid från Lenovo står att det är mer än 6 veckor vilket är lite sådär men ingen superstress. Vore skönt att ha den innan hösten dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eestimees:

God kväll, är ute efter en kraftig men smidig laptop till frugans plugg. Småbarn och hund finns så bra byggkvalitet är ett plus. Sett mycket bra om AMD så testade snickra ihop en sån från Lenovo. Skulle gärna kunna köra win11 framöver. Budget tak ca 5k.

Denna satte jag ihop:
https://ibb.co/hczxszf
https://i.ibb.co/ypjm0jS/Screenshot-20210719-170525.png
que es gif

Det fanns val av annan processor (r3 5300u eller r7 5700u för 400kr mindre respektive 620kr mer) samt öka till 12gb minne för 200kr. Värt?

Tankar och förslag högst välkomna. Leveranstid från Lenovo står att det är mer än 6 veckor vilket är lite sådär men ingen superstress. Vore skönt att ha den innan hösten dock.

Jag skulle sätta mer minne på onboard, så att du kan ha mer minne i framtiden om det inte är jättedyrt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vad ska hon plugga då?

Permalänk

Ok ja mer minne kan va bra.

Hon pluggar statistik och matte, en del programmering också så jag tänker att processor är viktigt. Vi har en hyfsad stationär hemma men en bra laptop skulle vara mycket värt.

Permalänk
Medlem

8gb lär räcka en bra bit och det går ju att peta i mer oavsett om det behovet kommer.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk

Ja 8gb räcker nog ett tag. Det verkar som att det går att lägga till mer senare om man vill, samma med hårddisk.

Prismässigt, verkar den jag kollat på värt pengarna?

Nån som har alternativ i samma prisklass?

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/c/laptops-barbara-datorer?1584=AMD%20...

Sortering enligt det du listat ovan. Runt 5000:- och uppåt tycks vara hur de ligger.

Den du själv hittat verkar ganska ok i spec. Svårt att säga något om byggkvalitét utan att klämma och känna.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk

Uppdatering: jag har hittat två bra alternativ på kampanj, beslut måste tas idag. Input om nån av dessa två?

ThinkPad e15 g3, r5 5500u och 16gb ram men ev sämre skärm, 256 GB HDD och tyngre. Mer tåligt byggd? 15 tum

Yoga 7 Slim, i5 1135g7 8gb ram 512gb HDD. Lättare vikt, bättre skärm, ytterligare funktioner typ ir-kamera. 14 tum

Typ samma pris. ThinkPad går att ändra till r3 5300u och skärmen till ips.

Vad skulle ni valt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eestimees:

Uppdatering: jag har hittat två bra alternativ på kampanj, beslut måste tas idag. Input om nån av dessa två?

ThinkPad e15 g3, r5 5500u och 16gb ram men ev sämre skärm, 256 GB HDD och tyngre. Mer tåligt byggd? 15 tum

Yoga 7 Slim, i5 1135g7 8gb ram 512gb HDD. Lättare vikt, bättre skärm, ytterligare funktioner typ ir-kamera. 14 tum

Typ samma pris. ThinkPad går att ändra till r3 5300u och skärmen till ips.

Vad skulle ni valt?

skulle personligen ta thinkpaden. även om dom nya inte är lika bra som dom äldre modellerna när det kommer till uppbyggnad så är dom ändå stadigt byggda jämfört med andra datorer i samma prisklass. Och är det mycket dokument och mest skola den ska användas till så blir det större skärmen lite trevligare att jobba med (om nu inte storleken gör den svårare att få med sig om det är lektioner i skolan)

prestanda mässigt så är nog också thinkpaden bättre (cpuerna är mer eller mindre identiska intel lite bättre när det kommer till single core, AMD mycket bättre när det kommer till multicore) men thinkpaden har förmodligen aningen bättre kylning iom det lite större chassit.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag valt Thinkpadden, men jag gillar den industriella looken. Tycker däremot att 15-tummare är lite mycket att släpa runt.

Yoga'n har ju en ganska klen processor och dessutom bara 8gb RAM. Känns som en Netflix/facebook-maskin.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

skulle personligen ta thinkpaden. även om dom nya inte är lika bra som dom äldre modellerna när det kommer till uppbyggnad så är dom ändå stadigt byggda jämfört med andra datorer i samma prisklass. Och är det mycket dokument och mest skola den ska användas till så blir det större skärmen lite trevligare att jobba med (om nu inte storleken gör den svårare att få med sig om det är lektioner i skolan)

prestanda mässigt så är nog också thinkpaden bättre (cpuerna är mer eller mindre identiska intel lite bättre när det kommer till single core, AMD mycket bättre när det kommer till multicore) men thinkpaden har förmodligen aningen bättre kylning iom det lite större chassit.

Bra poäng med kylning. En annan fördel är numpad också.

Många säger olika saker när det kommer till vad man bör prioritera, en del säger lätt vikt, bra skärm och tangentbord är viktigast men samtidigt så är processor och ram #1 för mig som inbiten stationär nörd. R5 känns mer värt i dagsläget, de verkar dominera både prestanda och strömförbrukning över Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eestimees:

Bra poäng med kylning. En annan fördel är numpad också.

Många säger olika saker när det kommer till vad man bör prioritera, en del säger lätt vikt, bra skärm och tangentbord är viktigast men samtidigt så är processor och ram #1 för mig som inbiten stationär nörd. R5 känns mer värt i dagsläget, de verkar dominera både prestanda och strömförbrukning över Intel.

Asså själv släpar jag på en 17" laptop utan några problem. Allt beror på hur man tar med sig den, kör man ryggsäck så handlar det bara om att den ska få plats. Och 200-300g är inte direkt något att bråka om. Och numpaden missade jag helt, för min del hade det vart en garanterad dealbreaker, även om jag inte använder den så mycket så när man väl gör det så är den guld värd!

Jaa men lite som jag skrev, Intel processorn kommer va bättre i enkeltrådade situationer. Men ska den andvöbdas till studier så kommer det förmodligen inte bli så relevant antar jag utan snarare office, någon webbläsare med lite tabbar uppe gissar jag på och då kommer det nog inte vara någon större skillnad men skulle det va fördel till någon av dom så är det förmodligen till AMD'n.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eestimees:

Ok ja mer minne kan va bra.

Hon pluggar statistik och matte, en del programmering också så jag tänker att processor är viktigt. Vi har en hyfsad stationär hemma men en bra laptop skulle vara mycket värt.

Kolla in lenovos hemsida också de har en back to school rabatt på 15%

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Kolla in lenovos hemsida också de har en back to school rabatt på 15%

Det är där jag kollat.

Permalänk
Medlem

Jag har pluggat med både en yoga och en thinkpad, och jag kan säga att om jag skulle göra det igen så är det thinkpad till 100%.
Visst är den tyngre och ful, men den är även stabil, relativt tyst och de brukar även ha lite mer muskler för pengarna.
Sen är även tangentbordet utmärkt, en viktig grej när det komemr till programering.

Om hon dessutom ska plugga statisik och jobba mycket siffror så är en numpad en riktig life-saver.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Thinkpaden får min röst.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Ok tack för all hjälp, ThinkPad verkar vara det bättre alternativet. Jag blev lite lurad av att yogan var nedsatt med 4k men det tyder väl mer på att ordinarie pris var högt än att det var mer värt i praktiken.

Guld värt med SweClockers eminenta forum.