Permalänk
Medlem

metod räkna ut summa

Hej!

Jag sitter och övar lite på grundläggande programmering och har fastnat på en grej. Jag vill göra en metod som mottar 2 tal, som sedan räknar ihop detta, och returnerar det till mig. Har kommit såhär långt, MEN summan av talen returneras inte, någon som skulle kunna förklara vad som är fel?

static void Main(string[] args) { int val1 = int.Parse(Console.ReadLine()); int val2 = int.Parse(Console.ReadLine()); int summa = Summa(val1,val2); Console.WriteLine("Summa"); } public static int Summa(int tal1, int tal2) { int metod_summa = tal1 + tal2; return metod_summa; } } }

Permalänk
Medlem

Du har definierat resultatet som kommer från metoden "Summa" till summa.
Men du anropar aldrig den variabeln när du skriver ut det i konsolen.

Testa
Console.WriteLine("Summa: " + summa);

--
I din kod så printar du bara ut en sträng "Summa" och inte själva int-värdet summa.

/M

Förtydligade lite mer.
Permalänk
Skrivet av enn:

Hej!

Jag sitter och övar lite på grundläggande programmering och har fastnat på en grej. Jag vill göra en metod som mottar 2 tal, som sedan räknar ihop detta, och returnerar det till mig. Har kommit såhär långt, MEN summan av talen returneras inte, någon som skulle kunna förklara vad som är fel?

static void Main(string[] args) { int val1 = int.Parse(Console.ReadLine()); int val2 = int.Parse(Console.ReadLine()); int summa = Summa(val1,val2); Console.WriteLine("Summa"); } public static int Summa(int tal1, int tal2) { int metod_summa = tal1 + tal2; return metod_summa; } } }

I din WriteLine skriver du ut "Summa" som en sträng, du vill använda dig utav variabeln du skapar raden innan för att skriva ut resultatet.
Skrev ihop en snabb förkortning av din kod som du kan titta på också ifall du är intresserad av andra sätt du kan skriva det på också.

public class Program { public static void Main() { int val1 = int.Parse(Console.ReadLine()); int val2 = int.Parse(Console.ReadLine()); Console.WriteLine(Result(val1, val2)); // Du kan kalla funktionen direkt i Console.WriteLine } public static int Result(int x1, int x2) { return x1 + x2; // Du kan retunera additionen direkt istället för att skapa upp två nya variabler (dock inte lika debugvänligt). } }