Permalänk
Skrivet av palusa:

Synd bara att steam har långt ifrån allt bra. Tex gamepass med sitt rätt enorma utbud lär aldrig fungera på linux. Epic games/gog Galaxy/ea desktop för att bara nämna några.

Ja dom flesta spelen finns kanske på steam men inte alla. Med mer urval är det enklare att hitta reor osv med.

Epic Games har Heroic Games launcher, GoG har minigalaxy för att få en bra upplevelse i wine, Origin känns som att den är på väg bort för att gå tillbaka till Steam där EAs spel fungerar utmärkt i Linux.
Det enda som återstår ovan är ju gamepass, skulle vara om de släppte det på Steam, vilket EA gjort, så det är ju inte omöjligt.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Man får börja nånstans!

Ja, det är ju ett moment 22 som måste brytas, flera måste bara våga göra hoppet.
Jag gick helt över nåstans vid 2016-17, minns inte exakt när den sista windowsinstallationen flög ut, men då var det bra nog för mig
Med proton tror jag att de flesta skulle kunna byta, sen är det ju utlovat från valve att hela deras bibliotek ska fungera på Linux när steamdeck släpps(återstår att se kanske), men det borde vara bra nog för de flesta, och desto fler som hoppar in i båten desto större blir stödet.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Ja, det är ju ett moment 22 som måste brytas, flera måste bara våga göra hoppet.
Jag gick helt över nåstans vid 2016-17, minns inte exakt när den sista windowsinstallationen flög ut, men då var det bra nog för mig
Med proton tror jag att de flesta skulle kunna byta, sen är det ju utlovat från valve att hela deras bibliotek ska fungera på Linux när steamdeck släpps(återstår att se kanske), men det borde vara bra nog för de flesta, och desto fler som hoppar in i båten desto större blir stödet.

Exakt det är utlovat. Något som fungerat på Windows sen alltid. finns ju absolut noll anledning att byta för oss som alltid använt Windows. Inte så att man betalat för det ändå. Följer ju med datorerna.

Så vad exakt är det jag kan göra i linux som inte går i Windows som gör att folk kommer vallfärda över till linux? Absolut ingenting som jag ser det

Jag startar datorn. Kollar lite youtube/tidningen och spelar resten av tiden. Varför skulle jag vilja göra det i linux hellre än Windows ? Snälla kom med ett bra argument för att byta för en normal-användare….

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Har lyckats glida runt windows på något sätt i alla år, nästan! Körde Amiga hemma ett bra tag, sedan över till IRIX (på Silicon Graphics) under studietiden och sedan på jobbet. När SGI blev irrelevant i branschen så tog linux över på den fronten, var väl runt millennieskiftet. Hemma alltid OS X och/eller linux.

Dock har jag fått installera Windows för första gången någonsin bara häromdagen, för att hålla koll på VRAM temps på grafikkortet. Just denna sensor inte exponeras i linux drivarna, så det går bara inte utan windows här. Den mesta hårdvaran funkar under linux, men vill man konfigurera eller finlira är det nästan bara att glömma. HwInfo är ju en DRÖM jämfört med lm-sensors. Fläktkurvor går inte att styra som någon påpekat, ej heller RGB (OpenRGB räknas inte så länge dom inte kan säga med 100% säkerhet att moderkortet inte kommer irreversibelt brickas).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mikael07:

Har lyckats glida runt windows på något sätt i alla år, nästan! Körde Amiga hemma ett bra tag, sedan över till IRIX (på Silicon Graphics) under studietiden och sedan på jobbet. När SGI blev irrelevant i branschen så tog linux över på den fronten, var väl runt millennieskiftet. Hemma alltid OS X och/eller linux.

Dock har jag fått installera Windows för första gången någonsin bara häromdagen, för att hålla koll på VRAM temps på grafikkortet. Just denna sensor inte exponeras i linux drivarna, så det går bara inte utan windows här. Den mesta hårdvaran funkar under linux, men vill man konfigurera eller finlira är det nästan bara att glömma. HwInfo är ju en DRÖM jämfört med lm-sensors. Fläktkurvor går inte att styra som någon påpekat, ej heller RGB (OpenRGB räknas inte så länge dom inte kan säga med 100% säkerhet att moderkortet inte kommer irreversibelt brickas).

Vad jobbar och har du jobbat med?

Permalänk
Skrivet av palusa:

Exakt det är utlovat. Något som fungerat på Windows sen alltid. finns ju absolut noll anledning att byta för oss som alltid använt Windows. Inte så att man betalat för det ändå. Följer ju med datorerna.

Så vad exakt är det jag kan göra i linux som inte går i Windows som gör att folk kommer vallfärda över till linux? Absolut ingenting som jag ser det

Jag startar datorn. Kollar lite youtube/tidningen och spelar resten av tiden. Varför skulle jag vilja göra det i linux hellre än Windows ? Snälla kom med ett bra argument för att byta för en normal-användare….

För dig kanske Windows fungerar bra, men känner många som skulle byta bara att spelkompatibiliteten inte är där riktigt än.
Argumenten är många, men bara en sån sak som att slippa reklamen på startmenyn och påtvingade uppdateringar osv skulle vara fantastiskt för många.
Tittar man på video och surfar så spelar det ingen roll vad man använder, men det är väl inget fel på alternativ?

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grilljohan:

slippa reklamen på startmenyn

Nu var det länge sedan jag såg någon reklam, men räcker det inte att kryssa ur "visa tips"-rutan? Lite extra jobb förvisso, men jag vet inte om det är något man byter operativsystem för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vad jobbar och har du jobbat med?

Med SGI burkarna var det 3d-animation. Skolade om mig efter den 10-åriga resan, och har gjort diverse forsknings- och utvecklartjänster efter det (AI relaterat nu), men det har alltid varit linux på arbetsplatsen, eller så har jag sett till att det blivit så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

För dig kanske Windows fungerar bra, men känner många som skulle byta bara att spelkompatibiliteten inte är där riktigt än.
Argumenten är många, men bara en sån sak som att slippa reklamen på startmenyn och påtvingade uppdateringar osv skulle vara fantastiskt för många.
Tittar man på video och surfar så spelar det ingen roll vad man använder, men det är väl inget fel på alternativ?

Har aldrig sett någon reklam på startmenyn och uppdateringarna går stänga av helt med ett enkelt program om man nu önskar det.

Absolut är det bra med alternativ men ofta framställs Windows som någon pest som man bara måste bort ifrån. Förstår inte varför ?

Kunde absolut tänka mig att använda Linux när det fungerar som Windows och har det stödet för program/spel som Windows har.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av palusa:

Har aldrig sett någon reklam på startmenyn och uppdateringarna går stänga av helt med ett enkelt program om man nu önskar det.

Absolut är det bra med alternativ men ofta framställs Windows som någon pest som man bara måste bort ifrån. Förstår inte varför ?

Kunde absolut tänka mig att använda Linux när det fungerar som Windows och har det stödet för program/spel som Windows har.

En liten fråga
Fungerar MacOS och chromebook som windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Go Valve! Snälla håll ert löfte om att HELA steam butiken skall funka på Linux.
Därefter så blir det linux på heltid även på gamingdatorerna!

Skrivet av Rebben:

Det är inte upp till steam, de behöver speltillverkarnas support också.
Börja bojkotta speltillverkare som motverkar steam att få dem att fungera i linux. Steam kan bara göra det de kan men anticheat och kopieringsskydd förstör för att speltillverkarna inte har något vilja att göra dem mer kompatibla.

Spelen (som inte har Linux executables) ska väl köras i Proton, vilket är en "vidareutveckling" av Wine som jag förstått det.

Permalänk
Medlem

ArcoLinux
"The user assumes all responsibility for damages resulting from the use of the software, including, but not limited to, frustration, disgust, system abends, disk head-crashes, general malfeasance, floods, fires, shark attack, locust infestation, cyclones, hurricanes, tsunamis, local electromagnetic disruptions, hydraulic brake system failure, invasion, hashing collisions, normal wear and tear of friction surfaces, cosmic radiation, inadvertent destruction of sensitive electronic components, windstorms, the riders of nazgul, infuriated chickens, premature activation of a distant early warning system, peasant uprisings, halitosis, artillery bombardment, explosions, cave-ins, borg-assimilation and/or frogs falling from the sky."

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Spelen (som inte har Linux executables) ska väl köras i Proton, vilket är en "vidareutveckling" av Wine som jag förstått det.

A wild m4gnify appeared
Jo, men tror det syftas på att spel som använder vissa typer av anti-cheat fungerar inte, medan andra sorters anti-cheat fungerar under Linux, och att man då borde bojkotta spel som använder anti-cheat som inte fungerar under Linux.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

A wild m4gnify appeared
Jo, men tror det syftas på att spel som använder vissa typer av anti-cheat fungerar inte, medan andra sorters anti-cheat fungerar under Linux, och att man då borde bojkotta spel som använder anti-cheat som inte fungerar under Linux.

Du är här också ja!

Just det. Synd att det blir upp till något så tråkigt som anti-cheat som "bestämmer" vad som kommer fungera eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

En liten fråga
Fungerar MacOS och chromebook som windows?

Chrome OS är väl ungefär som att köra android mobilen/surfplattans operativ-system fast på en dator. Väldigt nerbantat med få funktioner.

MacOS är ju apples motsvarighet till Windows.

Beror helt på vad man vill göra med sin dator. Ska man betala räkningar/kolla på Aftonbladet och liknande så fungerar säkerligen alla lika bra.

Ska man spela skulle jag välja Windows.

Jobbar man med video/bild så är MacOS att föredra.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Jobbar man med video/bild så är MacOS att föredra.

Varför?

Det var väl sant för 20-30 år sedan men idag, knappast.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Alphahanne:

Varför?

Det var väl sant för 20-30 år sedan men idag, knappast.

Sant!

Idag är MacOS bättre på allt, förutom spel om man bara titta på skrivbordet. Linux är bäst på resten 🤓

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sant!

Idag är MacOS bättre på allt, förutom spel om man bara titta på skrivbordet. Linux är bäst på resten 🤓

Äsch. Det har inte med OSet att göra utan applikationerna som finns tillgängliga så det där är bara nys.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av palusa:

Chrome OS är väl ungefär som att köra android mobilen/surfplattans operativ-system fast på en dator. Väldigt nerbantat med få funktioner.

MacOS är ju apples motsvarighet till Windows.

Beror helt på vad man vill göra med sin dator. Ska man betala räkningar/kolla på Aftonbladet och liknande så fungerar säkerligen alla lika bra.

Ska man spela skulle jag välja Windows.

Jobbar man med video/bild så är MacOS att föredra.

Jag var bara lite nyfiken på vad det var som du ansåg var likt windows

Du frågade @Grilljohan citat: Snälla kom med ett bra argument för att byta för en normal-användare .. end citat.
Jag kan nämna varför jag bytte till linux när win7 nådde EOL
* Operativsystemet slutade att vara ett operativsystem utan blev mer eller mindre ett eget ekosystem från o med win10.. det började komma liite skit redan med 8an, men den gick att dressera och den höll sig i skinnet år efter år.
* Jag får inte installera vilka programvaror jag vill, då de måste vara godkända av microsoft.. om jag installerar saker som inte är godkända så försvinner de med en stor upprullning.
* Jag kan inte avinstallera alla program som är inbakade som jag inte vill ha. och om jag skriver om installations ISO'n så jag får bort skiten, så kommer det tillbaka vid en upprullning.
* Om jag gör ändringar i 10an för att täppa till lite hål och stänga av all telemetri, så stannar det inte så år efter år utan så fort en upprullning sker så måste man hacka systemet igen
* Det är en mardröm att få firefox som webbläsare, då det nästan är omöjligt att få bort edge.. och lyckas man avinstallera edge så kommer skiten tillbaka igen efter en upprullning.
* Jag får inte bestämma över uppdateringarna vilka uppdateringar jag inte vill ha och det går inte stänga av automatiska uppdateringar så jag manuellt kan installera dem när jag har tid, lust och ork att fixa med det. Om man lyckas stänga av automatiska uppdateringar så hoppar det igång igen efter en upprullning. Nu har de till o med fixat så man inte via registret kan stänga av automatiska uppdateringar.
* jag har inte total kontroll över alla tjänster om jag vill stänga av vissa.. lika så schemaläggaren går inte att stänga av vissa saker i.

Jag hade hoppats på att win11 skulle bli en LTS version igen så man kunde få tillbaka kontrollen och jag kunde återgå till windows.. Men win11 är samma skit som 10an och dessutom med 11an får man inte köra legacyboot så man kan dualboota med.
Med windows är man körd.. man bestämmer inte längre över sitt system utan systemet bestämmer över dig..

Det är mina argument för varför jag flydde från windows jag kan säkert komma på fler om jag tar mig en längre funderare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon309108:

* Jag får inte installera vilka programvaror jag vill, då de måste vara godkända av microsoft.. om jag installerar saker som inte är godkända så försvinner de med en stor upprullning.

Exempel? Det har jag aldrig upplevt (eller så har jag bara använt av Microsoft godkända program).

Skrivet av anon309108:

* Det är en mardröm att få firefox som webbläsare, då det nästan är omöjligt att få bort edge.. och lyckas man avinstallera edge så kommer skiten tillbaka igen efter en upprullning.

Att avinstallera Edge må vara besvärligt, men om man står ut med att det finns kvar på disken är det väl inga problem att använda någon annan webbläsare?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

Exempel? Det har jag aldrig upplevt (eller så har jag bara använt av Microsoft godkända program).
Att avinstallera Edge må vara besvärligt, men om man står ut med att det finns kvar på disken är det väl inga problem att använda någon annan webbläsare?

Jag har varit med om att något program plötsligt varit avinstallerat. Men då jag ofta kör ett flertal datorer och med lite olika mjukvara installerad har jag själv aldrig verifierat att Windows självt avinstallerat.

7-zip kan ha avinstallerats denna vägen. Någon tidigare version hade en sårbarhet så den kan säkert ryka. Sedan om de blir för gamla. Men har aldrig upplevt det med annan mjukvara. Är inte som att något spel plötsligt avinstallerats eller någon annan mjukvara. Men just 7-zip har jag reagerat på, ofta bland det första jag installerar, oftast direkt efter Firefox som är det som installeras först. En dator utan 7-zip som är i min ägo kommer jag reagera på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

Exempel? Det har jag aldrig upplevt (eller så har jag bara använt av Microsoft godkända program).

Att avinstallera Edge må vara besvärligt, men om man står ut med att det finns kvar på disken är det väl inga problem att använda någon annan webbläsare?

Nu använder inte jag win10, så jag kan inte räkna upp en massa exempel.. Men jag har en kompis som är radioamatör, han har ett program han styr sin amatörradio via datan för att sedan kunna använda radion över internet... Det får han ominstallera efter varje upprullning då microsoft inte godkänt programvaran.
Sedan finns det program som microsoft klassar som olämpliga för de går att använda för att hacka system.. dessa har en förmåga att försvinna oxå.

Nu är ju inte bara edge enda programmet.. försök avinstallera cortana och camera
Poängen är att du bestämmer inte över operativet utan operativet bestämmer över dig.
Jag saknar windows.. jag kör fortfarande win7 för vissa program som inte går att köra i linux.. Men win7 är EOL så man får vara jäkligt försiktig. Primärt kör jag Linux till 99.5% men jag har 0,5 jag är win-beroende av än så länge.

Permalänk
Hedersmedlem

@anon5930 även jag installerar 7zip direkt, men jag kan inte påminna mig att det någonsin har försvunnit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon309108:

Nu är ju inte bara edge enda programmet.. försök avinstallera cortana och camera
Poängen är att du bestämmer inte över operativet utan operativet bestämmer över dig.

De räknas väl närmast som delar av operativsystemet, men förutom att man vet att de finns på disken går det väl att leva utan att se dem?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

De räknas väl närmast som delar av operativsystemet, men förutom att man vet att de finns på disken går det väl att leva utan att se dem?

Det är program.. Moddar man installations ISOn så kan man ta bort dem.. lika så skiten store går att ta bort. Men det kommer tillbaka vid en upprullning.
Leva utan att se dem... cortana är en stor del av telemetrin i windows.. så man vill leva utan dem.. det tar onödiga resurser då de inte är 100% inaktiva

Så att leva utan att se dem.. Ja det är ju det jag säger.. operativet kontrollerar dig, det är inte du som kontrollerar operativet.
Därför lämnade jag windows för att jag vill bestämma över systemet.. systemet ska inte ha egen vilja
När självkörande bilar kommer behöver man inget körkort, för man kan ändå inte bestämma över bilen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon309108:

Det är program.. Moddar man installations ISOn så kan man ta bort dem.. lika så skiten store går att ta bort. Men det kommer tillbaka vid en upprullning.

Program som är del av operativsystemet. Det är väl inte meningen att man skall modifiera iso-filer, men om man gör det får man väl vara beredd på att modifiera uppgraderingarna på liknade sätt?

Skrivet av anon309108:

det tar onödiga resurser då de inte är 100% inaktiva

Det må vara korrekt, men är effekten verkligen mätbar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

@anders190 även jag installerar 7zip direkt, men jag kan inte påminna mig att det någonsin har försvunnit.

Kan mycket väl vara jag som misstagit mig. Om den rensat hade jag gärna sett någon ruta som förklarar vad och varför.

Vid uppgraderingen från Windows 8.1 till Windows 10 minns jag att installern gnällde på en del mjukvara som jag fick avinstallera manuellt innan updateringen drog igång. Eller om det var 8 till 8.1. Eller 7 till 8. Det var ett tag sedan, vilket fall det nu än må ha varit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Vid uppgraderingen från Windows 8.1 till Windows 10 minns jag att installern gnällde på en del mjukvara som jag fick avinstallera manuellt innan updateringen drog igång. Eller om det var 8 till 8.1. Eller 7 till 8. Det var ett tag sedan, vilket fall det nu än må ha varit.

Ah, ja vid sådan uppgradering kan det nog hända (om man av någon anledning inte får göra den sömlösaste formen av uppgradering).

(fast blir man inte av med allt förutom data? Jag har inget minne av att några godkända program överlevde (fast jag kanske inte hade några sådana).)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

Program som är del av operativsystemet. Det är väl inte meningen att man skall modifiera iso-filer, men om man gör det får man väl vara beredd på att modifiera uppgraderingarna på liknade sätt?

Det må vara korrekt, men är effekten verkligen mätbar?

8an är lika dan.. massor skräp som man får modda ISOn för att bli av med.. Fördelen med 8an är att det är ingen rullande release så allt man moddar stannar moddat år ut och år in tills datorn dör.
Med win10 kan man inte modda uppdateringen utan var 6:e månad måste man ladda ner ison, skriva om den och installera om datorn varje halvår... vilket inte är hållbart.. Med win11 kommer det bli en gång i året, så det är ju bättre, men inte tillräckligt bra då det fortfarande blir en massa ominstallationer i onödan.
Med 11an verkar det som att möjligheten att köra multipla system på datorn blir körd tack vare secure boot och UEFI krav. Jag är beroende av MBR partitionering på två av mina datorer då uefi får frispel när man skiftar systemdiskar.
Men jag ska ladda ner 11an o utvärdera den som jag gjorde med 10an.. Det är svårt att ha rättvisa åsikter utan att testat det skarpt så att säga

Edit:
glömde sista frågan.
Ja effekten är märkbar i vissa situationer, men använder man bara datorn för att surfa och läsa något dokument o några mail, då är det säkert inte märkbart.
Men vill man ha bort oönskade saker så handlar det inte om det är avgörande mätbart eller inte, det handlar om att programvaran är ""skadlig""

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

Ah, ja vid sådan uppgradering kan det nog hända (om man av någon anledning inte får göra den sömlösaste formen av uppgradering).

(fast blir man inte av med allt förutom data? Jag har inget minne av att några godkända program överlevde (fast jag kanske inte hade några sådana).)

Lite osäker faktiskt, men har för mig att "min" egeninstallerade mjukvara i övrigt blev kvar men allt Windows-relaterat nollställdes/installerades över/om.

Dock känns det i mitt tycke skönt att ominstallera efter ett sånt tillfälle. Eller möjligen köra en refresh. Lika lite som att jag ogillar att migrera ett OS från en hårdvara till en annan (kört Intel till AMD utan några uppenbara problem) men alltid värt tiden att se till att installationen är färsk för systemet i fråga. Mindre viktiga system nöjer jag mig uppgradering, inte riktigt värt tiden där.