Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

SweClockers tycker till i augusti 2021

Permalänk
Melding Plague

SweClockers tycker till i augusti 2021

Vi sammanställer svaren på de frågor vi ställt till medlemmarna den gångna månaden och ger er tillfälle att komplettera om ni missat att deltaga själva.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra med sammanställning över frågorna. Snabbt och enkelt att bläddra igenom!
Var väl bara molnspelandet som jag anade vart svaren kunde luta åt

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Ingen TV som datorskärm, men datorskärm som TV!

(Nu när de lagt licensen på skatten finns väl ingen anledning att göra så längre.)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Sluta med trasiga polls är min ända önskan.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av trickeh2k:

Sluta med trasiga polls är min ända önskan.

Pratar vi tekniskt eller utformning/innehåll?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Något som förvånade mig?

Även om jag vet att mekaniska brytare är populärt så trodde jag inte det dominerade på den nivån.

// Scissor-Switch-användare

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag blev mest förvånad över hur många som har RGB i sin dator med tanke på allt klagande på RGB-produkter i nyhetstrådarna. Det kanske är användare som har ett grafikkort med RGB som lyfter upp resultatet även om man inte köpt grafikkortet bara för att få RGB i bygget utan att det kom på köpet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag blev mest förvånad över hur många som har RGB i sin dator med tanke på allt klagande på RGB-produkter i nyhetstrådarna. Det kanske är användare som har ett grafikkort med RGB som lyfter upp resultatet även om man inte köpt grafikkortet bara för att få RGB i bygget utan att det kom på köpet.

Jag har 3st 120mm rgb-fläktar och ett palit gamerock oc 3090 I mitt define c med plåtsida.

Man ser att de lyser lite genom ventilationshålen.

För mig var de bra deals på grejerna jag har i datorn, att de även va rgb inkluderat bytte jag mig föga om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag blev mest förvånad över hur många som har RGB i sin dator med tanke på allt klagande på RGB-produkter i nyhetstrådarna. Det kanske är användare som har ett grafikkort med RGB som lyfter upp resultatet även om man inte köpt grafikkortet bara för att få RGB i bygget utan att det kom på köpet.

Tror det kan vara lite svårt med bara Ja/Nej på den frågan. Jag personligen har ingen önskan av RGB-disco i datorn, men både moderkort och grafikkort lyser (ja jag vet, jag kan stänga av det iaf på moderkortet men jag har inte orkat ). Så skulle jag rösta ja eller nej?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag har 3st 120mm rgb-fläktar och ett palit gamerock oc 3090 I mitt define c med plåtsida.

Man ser att de lyser lite genom ventilationshålen.

För mig var de bra deals på grejerna jag har i datorn, att de även va rgb inkluderat bytte jag mig föga om.

Skrivet av pellen:

Tror det kan vara lite svårt med bara Ja/Nej på den frågan. Jag personligen har ingen önskan av RGB-disco i datorn, men både moderkort och grafikkort lyser (ja jag vet, jag kan stänga av det iaf på moderkortet men jag har inte orkat ). Så skulle jag rösta ja eller nej?

Där ser man! Det vore kul att veta hur många som köpte sina prylar för att få RGB.

Har du tips på frågor vi borde ställa till er medlemmar nu i september?
Hur många som har RGB i datorn på grund av att det är RGB eller om man bara fick det på köpet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Pratar vi tekniskt eller utformning/innehåll?

Utformandet med felaktiga svarsalternativ som ger missvisande resultat. Gissar på att detta används av marknad, då är det ju trist att man kommer med data som är direkt felaktig.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Utformandet med felaktiga svarsalternativ som ger missvisande resultat. Gissar på att detta används av marknad, då är det ju trist att man kommer med data som är direkt felaktig.

Upplever att det skulle behövas några exempel för att bättre förstå vad som är trasigt med dagens frågor.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av trickeh2k:

Utformandet med felaktiga svarsalternativ som ger missvisande resultat. Gissar på att detta används av marknad, då är det ju trist att man kommer med data som är direkt felaktig.

Jag hänger inte med alls. Hur är svarsalternativen missvisande? Har du något konkret exempel?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av trickeh2k:

Utformandet med felaktiga svarsalternativ som ger missvisande resultat. Gissar på att detta används av marknad, då är det ju trist att man kommer med data som är direkt felaktig.

Av "marknad"? Om du menar av vårt sälj-team är svaret nej (om inget annat är explicit uttalat), vi på redaktionen hittar på ämnen och frågeställningar på egen hand. Praktiskt taget alla omröstningar vi har är en rolig grej och konversationsstartare för alla medlemmar. Senaste gången vi gjorde något seriöst var i nyheten om LG:s 42-tums OLED-TV: https://www.sweclockers.com/nyhet/32613-lg-senarelagger-42-tu...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Upplever att det skulle behövas några exempel för att bättre förstå vad som är trasigt med dagens frågor.

Skrivet av huttala:

Jag hänger inte med alls. Hur är svarsalternativen missvisande? Har du något konkret exempel?

Absolut, vi kan väl ta den senaste som ett exempel.
Använder du någon spelstreamingtjänst?

Till att börja med är frågan felaktig ställd i relation till svaren, här frågar man om en tjänst men tar inte hänsyn till att respondenten kan ha fler än en tjänst. Således kommer man att få personer som svarar t ex GeForce Now när man kanske använder en eller flera andra tjänster. Man får alltså en överrepresentation och missvisande svar som inte stämmer in helt eller delvis med sanningen.

Antingen bör man omformulera frågan till "Om du använder en eller flera spelstreamingstjänster, vilken använder du primärt?" om svarsalternativen ska vara singular.

Ett annat alternativ är att göra om om svarsalterantiven till multi och istället fråga "Vilken eller vilka spelstreamingstjänster använder du idag?"
Här får man en bättre bredd, men saknar givetvis om det är någon av dessa tjänster som används mer än någon annan.

Man bör också alltid sträva efter att bestämma en tidsperiod i frågan genom att använda sig av ord som idag, senaste x dagar/veckor/månader då data ofta är en färskvara och ens beteende kan och troligtvis kommer förändras över tid.

Givetvis är det extremt svårt att fånga upp all information med en fråga, men om man inte formulerar både frågan och svarsalternativen "korrekt" så kommer respondenterna inte förstå hur de ska svara, eller så väljer det något av alternativen. Ibland saknas bara ett neutralt svar som vet ej/kan ej uppge vilket gör att folk kommer att välja ett felaktigt svar för att de är nyfikna på att se hur andra svarat.

Skrivet av Jacob:

Av "marknad"? Om du menar av vårt sälj-team är svaret nej (om inget annat är explicit uttalat), vi på redaktionen hittar på ämnen och frågeställningar på egen hand. Praktiskt taget alla omröstningar vi har är en rolig grej och konversationsstartare för alla medlemmar. Senaste gången vi gjorde något seriöst var i nyheten om LG:s 42-tums OLED-TV: https://www.sweclockers.com/nyhet/32613-lg-senarelagger-42-tu...

Ok, det är ju bra isf

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av trickeh2k:

Absolut, vi kan väl ta den senaste som ett exempel.
Använder du någon spelstreamingtjänst?

Till att börja med är frågan felaktig ställd i relation till svaren, här frågar man om en tjänst men tar inte hänsyn till att respondenten kan ha fler än en tjänst. Således kommer man att få personer som svarar t ex GeForce Now när man kanske använder en eller flera andra tjänster. Man får alltså en överrepresentation och missvisande svar som inte stämmer in helt eller delvis med sanningen.

Antingen bör man omformulera frågan till "Om du använder en eller flera spelstreamingstjänster, vilken använder du primärt?" om svarsalternativen ska vara singular.

Ett annat alternativ är att göra om om svarsalterantiven till multi och istället fråga "Vilken eller vilka spelstreamingstjänster använder du idag?"
Här får man en bättre bredd, men saknar givetvis om det är någon av dessa tjänster som används mer än någon annan.

Makes sense, got it!
Du har en poäng, helt klart.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av trickeh2k:

Absolut, vi kan väl ta den senaste som ett exempel.
Använder du någon spelstreamingtjänst?

Till att börja med är frågan felaktig ställd i relation till svaren, här frågar man om en tjänst men tar inte hänsyn till att respondenten kan ha fler än en tjänst. Således kommer man att få personer som svarar t ex GeForce Now när man kanske använder en eller flera andra tjänster. Man får alltså en överrepresentation och missvisande svar som inte stämmer in helt eller delvis med sanningen.

Antingen bör man omformulera frågan till "Om du använder en eller flera spelstreamingstjänster, vilken använder du primärt?" om svarsalternativen ska vara singular.

Ett annat alternativ är att göra om om svarsalterantiven till multi och istället fråga "Vilken eller vilka spelstreamingstjänster använder du idag?"
Här får man en bättre bredd, men saknar givetvis om det är någon av dessa tjänster som används mer än någon annan.

Man bör också alltid sträva efter att bestämma en tidsperiod i frågan genom att använda sig av ord som idag, senaste x dagar/veckor/månader då data ofta är en färskvara och ens beteende kan och troligtvis kommer förändras över tid.

Givetvis är det extremt svårt att fånga upp all information med en fråga, men om man inte formulerar både frågan och svarsalternativen "korrekt" så kommer respondenterna inte förstå hur de ska svara, eller så väljer det något av alternativen. Ibland saknas bara ett neutralt svar som vet ej/kan ej uppge vilket gör att folk kommer att välja ett felaktigt svar för att de är nyfikna på att se hur andra svarat.

Skulle vi basera några viktiga beslut för samhällsbärande funktioner baserat på våra undersökningar så hade vi förstått haft ett annat förhållningssätt.

Våra omröstningar är mest tänkta som konversationsstartare och snabba sätt att ta tempen på stora fenomen för att se om det finns några iögonfallande skillnader. Om formulering av frågan eller svarsalternativ gör att det slår några procent eller till och med mer än så är det inte hela världen.
Att det skapar diskussion och deltagande är viktigare.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Fortfarande helt absurt för mig att endast 3% har laptop med scissor-switch tangentbord... har jag missat något teknikskifte eller förstår jag frågan fel?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Fortfarande helt absurt för mig att endast 3% har laptop med scissor-switch tangentbord... har jag missat något teknikskifte eller förstår jag frågan fel?

Tänker att majoriteten svarar vad som sitter i deras "externa" tangentbord snarare än deras laptop helt enkelt

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fortfarande helt absurt för mig att endast 3% har laptop med scissor-switch tangentbord... har jag missat något teknikskifte eller förstår jag frågan fel?

Nej, det är nog som UndaC säger att de flesta nog inte tänker på sin laptop när det handlar om tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tänker att majoriteten svarar vad som sitter i deras "externa" tangentbord snarare än deras laptop helt enkelt

Så kan det vara, men för min del finns ju bara laptops i jobbet (butterfly) och privata (scissor). Men de allra flesta (speciellt på swec) tänker nog stationärt när man pratar tangentbord, så kan det vara

Permalänk
Medlem

Tycker väl inte att svara på frågor/påståenden är detsamma som att tycka till? (Förutom den kanske om strömmande spel. ) T.ex. har mitt moderkort en massa bjäfsigt RGB, men inget jag uppskattar eller bryr mig om som funktion. Vad ska jag svara då? Både ja och nej blir ju fel liksom...

Läsar/medlemsundersökning kanske vore en bättre rubrik?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Skulle vi basera några viktiga beslut för samhällsbärande funktioner baserat på våra undersökningar så hade vi förstått haft ett annat förhållningssätt.

Våra omröstningar är mest tänkta som konversationsstartare och snabba sätt att ta tempen på stora fenomen för att se om det finns några iögonfallande skillnader. Om formulering av frågan eller svarsalternativ gör att det slår några procent eller till och med mer än så är det inte hela världen.
Att det skapar diskussion och deltagande är viktigare.

I beg to differ, i år efter år har det kommit en undersökning om hur mycket pengar man kommer att spendera på uppgraderingar osv under nästa år. Denna har tagits fram av marknad/sälj. Varje år har kommentarerna varit detsamma, folk som inte vet hur de ska svara, påpekar fel osv. Det var innan din tid, men det finns en historia av det.

Jag kan hålla med om att det är viktigare om det hade varit mer seriöst, men för mig är det som att säga att man inte bryr sig om särskrivning för att man skriver på internet. Det blir ju en mer intressant diskussion om man får svar som närmare speglar verkligheten, oavsett hur pass seriöst det anses vara. Vem vet, diskussionen kanske tom uteblir för att det inte blir rätt svar

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Där ser man! Det vore kul att veta hur många som köpte sina prylar för att få RGB.

Har du tips på frågor vi borde ställa till er medlemmar nu i september?
Hur många som har RGB i datorn på grund av att det är RGB eller om man bara fick det på köpet.

Samma här för att dra lite fler exempel. Det framstår ju som om alla helt plötsligt är supertaggade på RGB (så kan det förstås vara), men missar helt att det i princip knappt går att köpa moderkort, fläktar, grafikkort som inte har RGB. Hade varit mer intressant (tycker jag) om man köpt specifikt med RGB i åtanke eller om det bara var så att det hängde med.

Jag har RGB för på ram-minne och grafikkort men det är inget jag bryr mig om eller ens hade någon inverkan på mitt köp av just dessa komponenter. Jag skulle gissa på att en majoritet av de som har RGB har en eller flera komponenter som bara råkar ha den funktionen snarare än att det var en viktig funktion

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av trickeh2k:

Samma här för att dra lite fler exempel. Det framstår ju som om alla helt plötsligt är supertaggade på RGB (så kan det förstås vara), men missar helt att det i princip knappt går att köpa moderkort, fläktar, grafikkort som inte har RGB. Hade varit mer intressant (tycker jag) om man köpt specifikt med RGB i åtanke eller om det bara var så att det hängde med.

Jag har RGB för på ram-minne och grafikkort men det är inget jag bryr mig om eller ens hade någon inverkan på mitt köp av just dessa komponenter. Jag skulle gissa på att en majoritet av de som har RGB har en eller flera komponenter som bara råkar ha den funktionen snarare än att det var en viktig funktion

Tänk att jag lyckades tänka ut alldeles helt själv att svara nej på RGB-frågan, trots att mitt grafikkort har RBG inbyggt, eftersom jag inte använder nån RGB-funktionalitet.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Tänk att jag lyckades tänka ut alldeles helt själv att svara nej på RGB-frågan, trots att mitt grafikkort har RBG inbyggt, eftersom jag inte använder nån RGB-funktionalitet.

Ok, grattis. Vilket geni.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så kan det vara, men för min del finns ju bara laptops i jobbet (butterfly) och privata (scissor). Men de allra flesta (speciellt på swec) tänker nog stationärt när man pratar tangentbord, så kan det vara

Även om jag jobbar på en laptop så har jag den dockad och använder externt tangentbord. Ytterst sällan jag skriver på laptop ens egna tangentbord, kanske 1 timma i månaden.