Nvidia uppges tillverka Geforce "Lovelace" på TSMC:s 5 nanometer

Permalänk
Testpilot
Skrivet av rewoX:

Jo precis, lite så känner jag också... jag är ju också den som gärna vill köra nya titlar med höga grafikinställningar och bra FPS samtidigt... så då måste jag kolla på high-end/enthusiast-korten.
Blir lite orolig hur BF2042 kommer flyta på med mitt nuvarande.
Känns nästan som att man borde byta Moderkort, CPU och Ram på engång när man liks håller på, men då sticker det iväg ännu mer i pengar :'(

Rekommenderade specs för 1080p@60fps (utifrån de tekniska testerna som körts):

  • Core i7 4790 or AMD Ryzen 5 3600 CPU

  • 16GB of RAM

  • 8GB of video memory

  • Nvidia GeForce RTX 2060 or AMD Radeon RX 5600 XT

Med andra ord borde ett 1080Ti klara 1080p@90fps/1440p@60fps utan större problem i slutet av dagen. Sedan går det alltid att skruva runt med inställningarna för att uppnå högre resultat såklart också, man kör ju ändå allt på low/off förutom textures i Battlefield för maximal FPS och visibility

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Tanken är troligen att bara släppa 80/90 kort på 5nm. För att fortsätta säkra upp så AMD inte tar första platsen i prestanda segmentet.

Tråkigt för oss konsumenter att intel inte kan tillverka sina egna grafikkretsar. Då det fortfarande är för låg tillverkningshastighet på kretsar mot försäljning. Kan tycka att Intels 10+++++ borde funka rätt bra i 3060/3070 segmentet.

Lovelace kommer nog vara 5 NM över hela kan inte se att man skulle designa kort i olika prisnivåer med olika process noder har man aldrig gjort tidigare.

Permalänk
Medlem

Så länge det inte finns fler fabriker som bygger kretsar så kommer det vara lika illa med tillgången, tar ju några år innan dom blir uppbyggda så.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Finns de att köpa och till priser som typ 600 serien när allt var som ser skulle så är det intressant. Men måste man ta lån eller ha rika föräldrar som krattat åt en sedan man var barn som det är idag så är intresset noll.

Behöver svensson verkligen ta lån eller haft rika föräldrar som krattat åt en sedan man var barn för att klara en engångsutgift på 7-8k?

Permalänk
Medlem

För ett år sen läste jag allt om grafikkort, lusläste alla tester.....sen i dec dog mitt intresse totalt

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Behöver svensson verkligen ta lån eller haft rika föräldrar som krattat åt en sedan man var barn för att klara en engångsutgift på 7-8k?

Beror på vad "engångsutgiften" är, 8k på en leksak som är utdaterad inom kanske två år är mycket. Den kommer också att tappa sitt andrahandsvärde snabbare än en bil när marknaden återgår till det normala.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Beror på vad "engångsutgiften" är, 8k på en leksak som är utdaterad inom kanske två år är mycket. Den kommer också att tappa sitt andrahandsvärde snabbare än en bil när marknaden återgår till det normala.

Ett 980ti från typ 2015 funkar fortfarande finfint för 1080p gaming, kan inte tänka mig annat än att 3070 fortfarande är ett fullgott kort även när vi når 2025. Bilar är ju kapital i en helt annan division än en gpu om man köper nytt.

Permalänk
Skrivet av Fire_Ice:

Beror på vad "engångsutgiften" är, 8k på en leksak som är utdaterad inom kanske två år är mycket. Den kommer också att tappa sitt andrahandsvärde snabbare än en bil när marknaden återgår till det normala.

Men måste väl ändå säga att 1080Ti korten är de kort som åldrats bäst av alla modeller som någonsin tillverkats? Inte som en veteran sportbil som nästan går upp i värde men ändå.

edit: nu när jag tänker efter tror jag det är 1050Ti korten. Köpte mitt för 1490kr och de säljs ungefär för lika mycket idag på begagnatmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Behöver svensson verkligen ta lån eller haft rika föräldrar som krattat åt en sedan man var barn för att klara en engångsutgift på 7-8k?

Sätt det i perspektiv. Den engångsutgiften brukade vara 1500Kr, kanske 2500Kr idag om man justerar för inflation. Det blir en del tusenlappar man kunde använda till annat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Håller med, jag kör ett 1080Ti själv och tyckte den va dyr när den lanserades och fick sedan en chock då dom lansera 2000-serien av vilka sjuka priser dom satt, framförallt på 2080Ti...
och när dom lansera 3000-serien och alla började prata om vilka bra priser det skulle starta med, att det va lägre än 2000-serien och allt och då tänkte jag... YES, perfekt... nu blir det en 3080Ti... men helv*te heller, ~20.000kr ??

Skrivet av Lysmask:

Hade exakt samma tanke.
Suttit på ett 1080ti nu ett tag. Kör dock ultrawide i 3440x1440 och 1080ti:n har börjat ge efter i nyare titlar så är i starkt behov av uppgradering.
Tryckte till och med hem ett Gigabyte 3080 Aorus Extreme när jag fick möjligheten. Testade det i burken och hade helt fantastiska resultat, men då inte tiden att spela så ofta som tidigare finns, så kunde jag inte rättfärdiga köpet och kortet fick åka tillbaka till Netonnet.

Detta är verkligen ett problem som är allvarligt om det slutar med att folk tappar intresset för datorer för att (i bästa fall) gå över till konsoler, eller i värsta fall byta hobby. För det är väl en hobby för majoriteten av gamers. Alla jobbar inte med design och kan därmed inte köpa grafikkortet momsfritt via företaget.

Om man ser hur utvecklingen går på andra tekniska områden tex oculus där priset mer eller mindre sjunker för varje ny generation, så finns definitivt en möjlighet att kundbasen ökar då fler kan ha råd med prylen (såg att cdon hade en drive för ett par veckor sedan då ett oculus quest 2 64 gb gick på runt 3750) kr).

Om färre spelar på pc:n i förmån för konsoler så gissar jag att det kommer drabba resterande pc-spelarbas negativt i framtiden.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Rekommenderade specs för 1080p@60fps (utifrån de tekniska testerna som körts):

  • Core i7 4790 or AMD Ryzen 5 3600 CPU

  • 16GB of RAM

  • 8GB of video memory

  • Nvidia GeForce RTX 2060 or AMD Radeon RX 5600 XT

Med andra ord borde ett 1080Ti klara 1080p@90fps/1440p@60fps utan större problem i slutet av dagen. Sedan går det alltid att skruva runt med inställningarna för att uppnå högre resultat såklart också, man kör ju ändå allt på low/off förutom textures i Battlefield för maximal FPS och visibility

Hehe ja jo, jag kör i 1440p på min skärm och gillar verkligen snygg grafik och hög FPS samtidigt. BF5 går att köra på väldigt högt eller max i 100+ fps om jag inte missminner mig, men känner på mig att dom ökat upp det mesta med 2042 så att jag kanske får nöja mig med Medium/High där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nice, någon som vet när förhandsbokningen börjar så man kan få det lagom till det släpps? Det är ju inte så att man vill vänta 9+ månader som man fortfarande gör på sitt 3080.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem

Är namnet taget från Linda?!

Permalänk
Medlem

Räknar kallt med att 4000 serien kommer bli dyrare än 3000 serien, msrp priset menar jag.

Med tanke på att TSMC höjt sina priser rejält senaste året och att komponentbristen ser ut att fortsätta ett bra tag till så att tror jag priset blir högre än 3000 serien.
Man kan ju bara hoppas att vi slipper mining och scalpers den här gången så priserna inte trissas upp till fantasinivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Inte särskillt intressarad längre pga de ockerpris de begär. Fick bli en Series X för min del.

Om folk ändå kunde hålla i stålarna tills korten hade varit nere på MSRP igen, så hade dom fått sitta där med sina lager utan att kunna sälja, men finns alltid folk som är villiga att betala vad som helst för att få nästa nya produkt. Köpte en konsol i väntan jag med.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Så länge miners kan räkna hem kostnaderna på någorlunda måttlig tid kommer priserna att ligga högt.
Så länge gamer/miners kan se en kostnadsminskning genom mining kommer priserna att ligga högt.
Det är först när man måste betala mer för energin man bränner än man får tillbaka från mining som grafikkortspriserna kommer att bestämmas av grafikkortens värde för att producera grafik.
Det kanske inte kommer att hända under överskådlig framtid.

Så - skall jag köpa en begagnad studsmatta åt barnen för 350:- och lägga tid på montering eller skall jag lägga 14000:- på ett RTX3080 och titta på raytraceade vattenpölar? Det är bara att inse att jag inte längre tillhör målgruppen för grafikkort, och kommer kanske aldrig att göra det igen.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Wolfkin:

Räknar kallt med att 4000 serien kommer bli dyrare än 3000 serien, msrp priset menar jag.

Med tanke på att TSMC höjt sina priser rejält senaste året och att komponentbristen ser ut att fortsätta ett bra tag till så att tror jag priset blir högre än 3000 serien.
Man kan ju bara hoppas att vi slipper mining och scalpers den här gången så priserna inte trissas upp till fantasinivåer.

Förhoppningsvis är TSMC lite mer förberedda med nästa generation, men tror verkligen att priserna kommer vara för höga i början och kanske (min förhoppning) börja sjunka tätt efter lansering.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Swennis:

Är namnet taget från Linda?!

"Augusta Ada King, grevinna av Lovelace [...] var en brittisk matematiker och skribent. Hon är mest ihågkommen för sitt arbete med Charles Babbages mekaniska dator, den analytiska maskinen. Hennes anteckningar om maskinen innehåller den första algoritm som är avsedd att bearbetas med en maskin. Därför beskrivs hon ofta som historiens första datorprogrammerare."

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sätt det i perspektiv. Den engångsutgiften brukade vara 1500Kr, kanske 2500Kr idag om man justerar för inflation. Det blir en del tusenlappar man kunde använda till annat.

Om några år blir det nog Google Stadia eller GeForce Now för casual gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om några år blir det nog Google Stadia eller GeForce Now för casual gamers

Om kretsbristen fortsätter, miners utgör en stor del av köparna och pandemin fortsätter att hålla folk inne. Men jag hoppas inte på något av det där. Jag vill absolut tillbaka till ett läge där det finns en äkta mellanklass och konsumenten har ett val.

Som det är nu, om något ens finns i lager kan man ju nästan bara välja mellan "svindyra kort" och "satans jävla svindyra kort", och då jag älskar min hobby tänker inte jag bara rycka på axlarna åt att den håller på att vittra bort.

En annan grej är ju att Intel är precis runt hörnet med sina grafikkort för konsumenter, som de säkert lagt ner massor med pengar på att ta fram. Jag tvivlar på att de tänker acceptera att det som såg ut att bli lukrativt nu håller på att bli en döende marknad. Så jag hoppas Intel spenderar mycket pengar på att hålla grafikkort för konsumenter levande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Även om mitt sug för nytt grafikkort är svalt just nu så är tycker jag det ska bli intressant att se 'Lovelace' vs 'RDNA 3' då de båda ryckas använda TSMC N5 nod. Dock lär rekommenderat pris på dessa korten lär inte bli allt för roliga.

Om nu Nvidia släpper sina kort tidigare en planerat så blir det spännande att se hur AMD kontrar detta.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Är namnet taget från Linda?!

Skrivet av UndaC:

"Augusta Ada King, grevinna av Lovelace [...] var en brittisk matematiker och skribent. Hon är mest ihågkommen för sitt arbete med Charles Babbages mekaniska dator, den analytiska maskinen. Hennes anteckningar om maskinen innehåller den första algoritm som är avsedd att bearbetas med en maskin. Därför beskrivs hon ofta som historiens första datorprogrammerare."

Spelar liksom ingen roll vem den verkligen är döpt efter, om den stora massan ändå gör andra associationer.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

"Augusta Ada King, grevinna av Lovelace [...] var en brittisk matematiker och skribent. Hon är mest ihågkommen för sitt arbete med Charles Babbages mekaniska dator, den analytiska maskinen. Hennes anteckningar om maskinen innehåller den första algoritm som är avsedd att bearbetas med en maskin. Därför beskrivs hon ofta som historiens första datorprogrammerare."

Se där, tack för info.
Inte från Linda då alltså... hehehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vad är det som gör att det kommer bli så extremt dyrt? Låter ju inte lovande med tanke på vad nuvarande generation kostade och sedan trissades upp pga komponentbrist, mining och scalpers.

Jag "tror" det har lite med att vi lever i ett samhälle nu som klarar sig utmärkt med en Smartphone eller en tablet/chrome laptop.

Och till att spela med använder dom konsoller.

Vi här på Sweclockers är fortfarande PC/Dator entusiaster, men vi är inte så jättemånga.

Pandemin gjorde att flera arbetar hemifrån, och då blir efterfrågan på stationära datorer lite mera relevant och ökar då folk inte längre har behov för en portabel grej, men vill ha bäst prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Nya Geforce, 42" OLED, ny processorgeneration (AMD:s svar på Alderlake el Zen 4)..
2022 ser ut att kunna bli ett intressant hårdvaruår, förutsatt något bättre tillgänglighet.

Det där är nästan exakt så som mina tongångar gick för snart två år sedan. Byt ut 42 mot 40, allt som krävs.

Med historiens facit i hand har jag extremt låga förväntningar även på nästa års produktlanseringar. Kretsbristen håller ju i sig till 2023 enligt teknikföretagen själva.

Permalänk

Superbra, gott med nytt... Men se till att halvera priserna på era befintliga modeller först.

Permalänk
Medlem

15% prestanda x 0 få tag i = 0 .
Kanske får fortsätta rekomendera laptops till dator sugna, enda som går o få tag på med halvny/ny gpu.

Så standard 15% ökningar igen var annat år.

En halv månads lön har näst bästa kortet kostat genom åren med ökade löner/inflation så steg korten i nästan samma takt..fast nu är det helt galet.

Nästa år förväntar jag mej kunna köpa en ps5 för hemma hyllan.

Permalänk
Medlem

Nice! Då kanske man kan maxa (eller näst intill med bra fps) Flight Simulator i VR

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Räknar kallt med att 4000 serien kommer bli dyrare än 3000 serien, msrp priset menar jag.

Med tanke på att TSMC höjt sina priser rejält senaste året och att komponentbristen ser ut att fortsätta ett bra tag till så att tror jag priset blir högre än 3000 serien.
Man kan ju bara hoppas att vi slipper mining och scalpers den här gången så priserna inte trissas upp till fantasinivåer.

För ekonomerna på Nvidia är det gångna året ett klart bevis på att MSRP varit satt onödigt lågt. "Brist på grafikkort" är det kanske, men så länge grafikkorten inte ligger kvar på butikshyllor eller lager så är det snarare så att priserna fortfarande är lägre än det kunderna kan tänka sig att betala. Den dagen det står 1-2 osålda kort i hyllan, då är ekonomerna nöjda, då har priset hamnat rätt.
Det jag hoppas är att intels intåg ändå kan röra till det lite.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Så länge miners kan räkna hem kostnaderna på någorlunda måttlig tid kommer priserna att ligga högt.
Så länge gamer/miners kan se en kostnadsminskning genom mining kommer priserna att ligga högt.
Det är först när man måste betala mer för energin man bränner än man får tillbaka från mining som grafikkortspriserna kommer att bestämmas av grafikkortens värde för att producera grafik.
Det kanske inte kommer att hända under överskådlig framtid.

Så - skall jag köpa en begagnad studsmatta åt barnen för 350:- och lägga tid på montering eller skall jag lägga 14000:- på ett RTX3080 och titta på raytraceade vattenpölar? Det är bara att inse att jag inte längre tillhör målgruppen för grafikkort, och kommer kanske aldrig att göra det igen.

Hela den här bubblen vi är inne i nu kommer spricka som en ballong tack vare hur orimligt det är och då kommer vi få se att det flödar av grafikkort för väldigt billiga summor i takt med att alla nya fabriker som byggs nu öppnar upp det är jag väldigt övertygad om.