Anmäl dig till Roborock Challenge!

Fraktkris hotar Black Friday och julhandeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Wait, vad har jag missat här?

Menar du att jag kan köpa genom AliExpress igen utan att behöva betala 225kr extra för min påse med O-ringar?

Skrivet av Beltet:

Vill du utveckla? Jag har missat grejen.

1 Juli infördes ett nytt VAT-system (kallat IOSS) vilket möjligör att handlare utanför EU kan ta betalt för VAT i förväg direkt när du köper prylen. Det i sin tur innebär att för oss svenskar kan inte postnord längre ta ut sina hutlösa extraavgifter för att ta hand om rapporteringen till skatteverket eftersom att detta redan görs via IOSS.
Men som sagt, det kan strula om inte leverantören rapporterar in VAT på korrekt sätt. Använder man aliexpress är det alltid säkrast att välja "Aliexpress Standard" som fraksätt, eller deras budget variant vad den nu än heter

Finns mer att läsa överallt men här en sida från bring som förklarar lite mer:
https://www.bring.se/english/services/parcels-and-cargo/custo...

Visa signatur

Dator: 9800X3D @ 5.4 all core, Arctic Freezer II 420mm, Arock x870e Nova, 32gb 6000MHZ CL28 DDR5, Asus RTX 5090 Astral OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr0st:

Själv handlar jag från Aliexpress/Banggood och där betalar du skatten direkt i appen och slipper sonika postnords hittepåavgift på alla paket som dem tidigare behövde hantera skatten på.

Så, tidigare om du köpte något från kina för 15kr tog postnord ut uppskattad skatt+90kr avgift
Nu är det bara varan+skatt vilket såklart gör kalkylen mycket bättre på just billiga prylar.

Notera dock att det inte riktigt har satt sig ännu och har strulat för mig om jag valt annat fraksätt än aliexpress egna fraktalternativ.

Verkar inte som att postnord har automatisserat för det nya avgift systemet dock. När jag prövade beställa en vara så tog det 4 dagar från beställning tills det landade i Sverige, sen behövde postnord 5 veckor på sig för att transportera det inom landet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Sant, men 3G, 4G eller 5G finns det säkerligen även där. Man prioriterar inte alltid helt rätt.

Infrastruktur är å andra sidan livsviktigt för ett land, för att kunna jobba sig ur fattigdom. Utan grundläggande funktioner i samhället så är det just den misär som beskrivs som uppstår. Allt behöver samverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Intressant tanke. Har en "gammal" S8 som är betald med direkt i affär som fortfarande fungerar bra. Har lite repor på skärmen och batteriet börjar bli lite sämre men den funkar bra än. Hade kunnat gå och byta ut skärm och batteri hos en reparatör för runt 2000 om jag ville. Kör med wifi hemma och på jobbet så behöver inte mycket surf så det är även rätt låg månadskostnad. Har Telia då jag vill ha täckningen då jag är ute mycket, men hade jag bott i stan hade jag säkert kunnat bytt till något billigare alternativ. Har dessutom ett rejält skal från Magpul som gör att mobilen håller för allt vad den utsätts för i vardagen.

Ändå hintas det och/eller tjatas det att jag behöver uppgradera. Av kollegor, vänner och företag. Vänner som tycker att man har en gammal telefon och frågar varför man inte uppgraderat då det är så billigt att göra det om man förnyar sitt abonnemang. Företag ringer och tjatar om ny telefon. Samtidigt köper kollegor den senaste Iphonen trots att den inte är mycket bättre än den förra för man måste ju ha senaste, antagligen för att annars kommer ens kollegor och företag inte sluta tjata.

Typisk missbrukarmentalitet. Ja, jag spetsar till det lite, men det är alltid så att personer som dricker för mycket tycker att man själv ska ta en snaps till, att rökare tycker att man ska ta en cigg, *dumheter raderat*, folk vill rättfärdiga (kanske inför sig själva) sina köp eller vanor genom att dra med andra. Om man lagt ut 15000 på en telefon känns det mer försvarligt om "alla andra" också gör det. Jag köpte min S7 begagnad men oanvänd för ca 2000, har haft abonnemang på ca 99-149kr/månad beroende på behov. Alla som använder Telia bör kolla upp Fello, som snart öppnar för VoLTE i alla abonnemang. (3G-nätet stängs ju, så VoLTE blir närapå ett krav)

Skrivet av Pugilisten:

Och samma människor blir stora frågetecken om man lägger pengar på extern ljudanläggning till teven

Har kompisar som tycker det är helt rimligt att som fabriksarbetare lägga 300 000 på en begagnad BMW, 30 000 på en resa till solskenet, men tycker man är helt bäng i huvudet om man lägger 20 000 på en ny dator, för att inte tala om 15 000 på en cykel. Alla har olika intressen. Jag tycker om datorer, men finner mer nöje i begagnat än nytt, då jag inte har behov av det värsta men tycker det är kul att greja med datorer på fritiden.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Hahahaha... det har du fan rätt i. xD Var som när jag uppgraderade. Många i ens omgivning undrade var jag fick pengarna ifrån och många tyckte det var ett onödigt köp. Samtidigt som de sitter på jobbet med nyligen uppgraderade ibooks och iphones för 10k plus.

Ja, precis.

Visa signatur

Mommas, don't let your babies grow up to be cowboys.

Permalänk
Medlem

Kontainerbristen

Det stora problemet är en snefördelningen av exporten för hundra import går bara fem tillbaka. Kina har ändrat sin strategi med råvaruinport från Usa till tredje världen och Sydamerika plus att Kina obstrurera mot tvångsköp av Amrikanska produkter fråga har varit när inte om detta skulle ske, men man kan undra om inte många producenter tar tillfället i akt att fylla på kapitalen i bolagen med detta som ursäkt. Framtiden kanske bjuder på massor med bränder typ TMSC för att skapa brister i näringkedjan

Permalänk
Medlem

Telia --> Fello

Skrivet av employed:

Intressant tanke. Har en "gammal" S8 som är betald med direkt i affär som fortfarande fungerar bra. Har lite repor på skärmen och batteriet börjar bli lite sämre men den funkar bra än. Hade kunnat gå och byta ut skärm och batteri hos en reparatör för runt 2000 om jag ville. Kör med wifi hemma och på jobbet så behöver inte mycket surf så det är även rätt låg månadskostnad. Har Telia då jag vill ha täckningen då jag är ute mycket, men hade jag bott i stan hade jag säkert kunnat bytt till något billigare alternativ. Har dessutom ett rejält skal från Magpul som gör att mobilen håller för allt vad den utsätts för i vardagen.

Ändå hintas det och/eller tjatas det att jag behöver uppgradera. Av kollegor, vänner och företag. Vänner som tycker att man har en gammal telefon och frågar varför man inte uppgraderat då det är så billigt att göra det om man förnyar sitt abonnemang. Företag ringer och tjatar om ny telefon. Samtidigt köper kollegor den senaste Iphonen trots att den inte är mycket bättre än den förra för man måste ju ha senaste, antagligen för att annars kommer ens kollegor och företag inte sluta tjata.

Tips, byt från Telia till Fello = Telia-täckning fast billigt.

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

Sluta handla med diktaturen Kina, helt sonika.

Det hade dessutom varit ohyggligt mycket bättre för miljön än tokerier som plastpåseskatt och subvention av elbilar. Kol är den enskilt största utsläppskällan av växthusgaser och Kina drivs av kol.

Två flugor i en smäll

.

Kina är det land i världen där El drift utvecklas mest även om landet är så stort att det tar tid.

Kina har även tidigare i år gått ut med att problem med Containers är att dom lämnar landet via frakt sen blir dom stående i andra länder utanför kina, dom får alltså inte tillbaks sina container.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

att överviktiga gärna vill dra med en på restaurang och köpa största hamburgaren

Helt off topic men det där var ett riktigt otrevligt och fördomsfullt uttalande.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Det är bara att börja se över sina konsumtionsvaror och sluta köpa så mycket tekniska grejer hela tiden
Själv har jag tröttnat på allt från mobiler till nya tekniska prylar hela tiden.
Men förstår folk som har som intresse att vara uppdaterat på allt de tekniska.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

"Komponenter" innefattar inte enbart elektronikkomponenter utan varje del som krävs för att sammanställa en produkt. Eller missar jag något?

När Volvo nu står stilla t.ex. så är det vad jag förstår pga. elektronikkomponent-brist, eller menar du att det är fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Det är bara att börja se över sina konsumtionsvaror och sluta köpa så mycket tekniska grejer hela tiden
Själv har jag tröttnat på allt från mobiler till nya tekniska prylar hela tiden.
Men förstår folk som har som intresse att vara uppdaterat på allt de tekniska.

Har själv svårt att förstå folk som känner prylentusiasm för t.ex. en ny mobiltelefon. Numera är uppgraderingarna i korta drag bättre skärm, kamera och snabbare. Det känns hela tiden numera som små evolutioner, istället för revolutioner (som hade varit roligare).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Infrastruktur är å andra sidan livsviktigt för ett land, för att kunna jobba sig ur fattigdom. Utan grundläggande funktioner i samhället så är det just den misär som beskrivs som uppstår. Allt behöver samverka.

Jo, visst måste man börja någonstans och det är säkerligen billigare att få ut 3G än vattenledningar till byar mitt ute i ingenstans. Jag hörde om just Afrika att det var lättare att hitta gratis wifi än att hitta ett eluttag för att ladda din telefon

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

1.7% i Sverige?
5.4% i USA?
1.1% i Kina?

Förvisso 2 siffror Hur kom du fram till att det är en tvåsiffrig inflation? Döljs den av centralbankerna/regeringar?

Inflationen räknas annorlunda idag eller på två axlar inhemsk inflation och inflation emot världsmarknaden vad det kostar att producera inhemst gentemot resten av världen ex vad är priset att bygga en volvo i Sverige eller i Kina idag är detta den vanligaste mätningen av inflation.
Inflation baserat på varor och tjänster i Sverige har modifierats så kostnader för bostad energi bensin el räknas inte in, om man undrar vad Sveriges inflation är så är det en sanning som är lika tokig som att hyran har halverats bensinen har aldrig varit billigare och matpriserna har ståt stilla och statistik är som alltid manipulerad till att som du fråga får du svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Verkar inte som att postnord har automatisserat för det nya avgift systemet dock. När jag prövade beställa en vara så tog det 4 dagar från beställning tills det landade i Sverige, sen behövde postnord 5 veckor på sig för att transportera det inom landet.

Standard PostNord-hastighet alltså? Näe men det viktiga här är ju att slippa avgifterna

Visa signatur

Dator: 9800X3D @ 5.4 all core, Arctic Freezer II 420mm, Arock x870e Nova, 32gb 6000MHZ CL28 DDR5, Asus RTX 5090 Astral OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mistlurker:

Kina är det land i världen där El drift utvecklas mest även om landet är så stort att det tar tid.

Kina har även tidigare i år gått ut med att problem med Containers är att dom lämnar landet via frakt sen blir dom stående i andra länder utanför kina, dom får alltså inte tillbaks sina container.

Man får börja med pant på containrarna. Problemet är ju att handelsbalansen är satt ur spel. När exporten är större än importen. Då är det inte konstigt att containrarna inte kommer tillbaka. Vem fraktar en tom container tillbaka utan motprestation.

Permalänk
Medlem

2008, Bostadsbubblan. 2021, Allting-bubblan.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt försöka knipa en del delar till kommande AM5 bygget, så som lagring och chassi först och främst. Svårt att köpa DDR5 till vintern då det knappt lanserats då
Nätaggregat är också nånting som kommer att inhandlas högst troligen, och sen få ligga och vänta på resterande delar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunzine:

Tips, byt från Telia till Fello = Telia-täckning fast billigt.

Om man har telia borde man åtalas grovt slöseri med egna medel, stödjande av diktatur och olagligt spioneri till förmån för oseriösa advokatfirmor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

När Volvo nu står stilla t.ex. så är det vad jag förstår pga. elektronikkomponent-brist, eller menar du att det är fel?

Senast jag hörde är det chip som saknas, men även andra elekronik-komponenter som kondensatorer och liknande som det är brist på. En komponent kan ju lika gärna vara en skriv eller fjäder annars. Men halvledare/kisel/chip är ju den enskilt största bristvaran just nu. Utan elekronikbox kan man inte bygga många bilar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Man får börja med pant på containrarna. Problemet är ju att handelsbalansen är satt ur spel. När exporten är större än importen. Då är det inte konstigt att containrarna inte kommer tillbaka. Vem fraktar en tom container tillbaka utan motprestation.

De som vill frakta ut saker från kina behöver ju se till att det finns containrar där, oftast går båtarna tillbaka med tomma containrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Helt off topic men det där var ett riktigt otrevligt och fördomsfullt uttalande.

Det har du rätt i, jag ber alla om ursäkt. (Jag är överviktig, men det kan ju ingen veta här)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Jo, visst måste man börja någonstans och det är säkerligen billigare att få ut 3G än vattenledningar till byar mitt ute i ingenstans. Jag hörde om just Afrika att det var lättare att hitta gratis wifi än att hitta ett eluttag för att ladda din telefon

Äpplen och päron dock. Det är ju extremt lätt och billigt att bygga ut 3G jämfört med att bygga ut vatten och elinfrastruktur. Dessutom bekostas det sannolikt av privata bolag och inte av stat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

De som vill frakta ut saker från kina behöver ju se till att det finns containrar där, oftast går båtarna tillbaka med tomma containrar

Hade det varit på detta vis så kunde vi ha skrotat pantsystemet med aluminiumburkar. Förut så skickade man gamla plastfibrer till kina för manuell sortering. Sen slutade man med det och containrarna kom inte tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Hade det varit på detta vis så kunde vi ha skrotat pantsystemet med aluminiumburkar. Förut så skickade man gamla plastfibrer till kina för manuell sortering. Sen slutade man med det och containrarna kom inte tillbaka.

Ja precis, Kina ville inte längre köpa vårt osorterbara plastskräp. Men det ligger ju i allas intresse att containrar finns där, både köpare och säljare. Och eftersom det finns kapacitet över på båtarna borde det ju finnas ’enkla’ lösningar på problemet kan tyckas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Äpplen och päron dock. Det är ju extremt lätt och billigt att bygga ut 3G jämfört med att bygga ut vatten och elinfrastruktur. Dessutom bekostas det sannolikt av privata bolag och inte av stat.

Absolut är det så men båda hör till infrastrukturen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Ja precis, Kina ville inte längre köpa vårt osorterbara plastskräp. Men det ligger ju i allas intresse att containrar finns där, både köpare och säljare. Och eftersom det finns kapacitet över på båtarna borde det ju finnas ’enkla’ lösningar på problemet kan tyckas

Pant är mitt svar på det.

Permalänk

En extrem konsumtion har också lett till en extrem teknikutveckling. Det är svårt att bara ha en snabb utveckling om folk behåller sina gamla prylar länge. Man kan säga att vi idag inte behöver ha bättre teknik utan att veta om vad för ny teknik som kommer och man säger inte behövs.
Bättre är då att säga att de datorer, mobiltelefoner, elbilar, solceller och annat som fanns år 2000. Ja, de duger fint att ha i väldigt många år till, allt det nya som har kommit efter år 2000 är inget som egentligen behövs.

Man kan då inse att snabb teknikutveckling kan vara bra för miljö. Hade det inte varit för att folk byter mobil, laptop etc så ofta så hade knappast batterierna för elbilar och annat utvecklas så snabbt som de hade gjort.

Så jag påstår att hög konsumtion är bra, men blir det en massa farliga avfall eller konsumtionen förbrukar mycket resurser, så är det just dessa 2st saker som man bör försöka få ner, vilket såklart kan minska konsumtionen.

I framtiden kan det även vara så att mänskligheten utplånas för att vi har varit för slapphänta med att ta fram ny teknik. Jag tänker t.ex. på en asteroider, där vi idag med nuvarande teknik inte har en chans att skydda oss emot denna även om vi vet lång tid innan.

*edit*
När jag var liten så pratade väldigt många på att oljan en dag skulle ta slut. Och det är enkelt matematik. Den finns en viss oljemängd i jorden. Det bildas hela tiden ny olja och vi förbrukar olja.
Folk var oeniga om hur mycket olja det fanns, men typ ingen trodde det bildades olja snabbare än vad vi förbrukade. Detta innebar att om vi inte skulle göra något åt oljekonsumtionen så skulle vårt samhälle en dag kollapsa.

Och en räddning verkar vara dagens köp och släng samhälle, som har lett till en sådan extrem teknikutveckling så elbilar och annat kanske räddar oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Du har så rätt.
Det stora problemet är egentligen att jorden redan nu är överbefolkad och tyvärr ökar hela tiden så problemen kommer bli ännu värre. Att alla sen vill ha massor av saker är givetvis också ett stort problem.

Tror världen skulle må bra av att stanna av mer än den gjort nu under pandemin fast under en längre tid och under kontrollerade former, tyvärr är detta en omöjlighet också.

https://www.ted.com/talks/hans_rosling_global_population_grow...

Hans rosling visste vad han pratade om. Tror han reviderade siffran innan han dog till 20-21 miljarder människor på vår jord där vi förväntas föda lika många barn som gamla dör eftersom samtliga länder då förhoppningavis nått I-lands status. Men det ligger givetvis också i vårat intresse här i väst att också släppa upp dessa u-länder till denna nivå, istället för hot om att flytta produktionen nån annanstans vid höjd lägsta lön bara för att vi här i väst vill ha billiga produkter 😑

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

skönt.
Black friday är en scam som igen vill ha.
Det är en högtid skapad av de stora återförsäljarna för att ta marknadsandelar. De är bara de företagen som har råd att lura ner folk i lyxfällan samt kränga grejer utan marginaler som "tjänar" på det.

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.