Permalänk
Medlem

Tips på ny TV (max 30k)

Hej,

Har inte så bra koll på TV marknaden och försöker att bilda mig en uppfattning men det är svårt. Tänkte jag lägger fram vad jag är ute efter och om någon vänlig och mera insatt människa kommenterar så är det uppskattat.
Behovet är vanligt tv tittande, film och sport. Rummet är ganska öppet med många fönster. Kommer inte att spela på TVn.
Äger idag en ganska gammal LCD tv men har tittat på min väns LG OLED som han har haft i ett gäng år (en av de första?). Har ingen större preferens, men jag antar att man får vad man betalar för?

• Operativsystem = Viktigaste är att det innehåller de flesta streamingtjänsterna (Cmore, Netflix och Viaplay)

• 65" +

• Inbyggd chromecast om möjligt (För att streama de tjänster som inte OSet innehåller)

• Budget 30 tusen inklusive ljud (behövs soundbar ska det inkluderas i 30 tusen)

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Behöver egentligen inget bättre än LG BX som just nu säljs för 15.490:- på CDON för 65'' varianten så har du nästan lika mycket till att lägga på en mer regäl ljudlösning.

Alternativt 77'' varianten av LG A1 för 24.990:- men då missar du 120hz stöd i 4K.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Behöver egentligen inget bättre än LG BX som just nu säljs för 15.490:- på CDON för 65'' varianten så har du nästan lika mycket till att lägga på en mer regäl ljudlösning.

Alternativt 77'' varianten av LG A1 för 24.990:- men då missar du 120hz stöd i 4K.

Tackar för svaret. Ja det står mellan de där två och lite andra nu. Svårt att välja..
Har dragit ner det till detta, och ska göra något kvalificerat val nu. Velar ju lite om man ska gå upp i storlek och välja bort lite lullull.

LG

2020 modell för 15500 kr hos CDON:
https://cdon.se/hemelektronik/lg-oled65bx-65-smart-4k-ultra-h...

2021 modell för 19990 kr hos NetonNet:
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/63-69tum/lg-oled65cx...

2021 modell för 24990 kr hos weballen:
https://www.webhallen.com/se/product/334820-LG-2021-77-OLED77...

SAMSUNG

2020 modell för 14990 kr hos NetonNet:
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/63-69tum/samsung-qe6...

2021 modell 19990 kr hos Mediamarkt: Har en drive där man kan få med en extra TV, surfplatta eller robotdamsugare.
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_samsung-qe65qn85aatxxc-...

SONY:

2021 modell för 15997 kr hos mediamarkt:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-a87-65-smart-andro...

2020 modell 25000 kr hos HIFIklubben och mediamarkt:
https://www.hifiklubben.se/sony-kd85xh9505-oled-tv/sonykd85xh...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

[quote postid="19240040" userid="138219" name="Stefan_ah"]
Tackar för svaret. Ja det står mellan de där två och lite andra nu. Svårt att välja..
Har dragit ner det till detta, och ska göra något kvalificerat val nu. Velar ju lite om man ska gå upp i storlek och välja bort lite lullull.

Alla är 2020-års modeller utom A1 från LG som är den enklare modellen för 2021.

Generellt så är LG OLED mer prisvärda än Sony, som dock har bättre rörelsehantering om exempelvis sport är av intresse.

OLED vs LED är i mångt och mycket hur länge du tänkte ha TV och vilken typ av material du tittar på. OLED bör generellt ha lägre livslängd innan skärmen drabbas av "burn in", hur snabbt detta sker beror delvis på hur mycket statiska bilder som menyer / HUD etc som den kommer utsättas för.

Permalänk

Köp LG OLED

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

När det gäller TV så rekommenderar jag alltid att gå och kolla på dem i butik, tycker bilden och färgerna kan skilja något enormt även om det ser väldigt lika ut på papper tex.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8
Beyerdynamic DT1990 Pro | Topping E30 II & L30 II | Moondrop Blessing 3

Permalänk
Medlem

Detta kanske kan vara något? En LG C1 som är årets modell?
Såg fel först, trodde det var en CX, så det kanske inte är en så dålig deal ändå.
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/tv-och-soundbar/lg-o...

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Skrivet av Creutz:

NVM, det var visst ingen bra deal.

Då ska det väl stå audiocast?

Varför var https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/tv-och-soundbar/lg-o... ingen bra deal? Du får ju en soundbar också till samma pris tvn normalt kostar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Mycket möjligt...

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

[quote postid="19240040" userid="138219" name="Stefan_ah"]

Alla är 2020-års modeller utom A1 från LG som är den enklare modellen för 2021.

Generellt så är LG OLED mer prisvärda än Sony, som dock har bättre rörelsehantering om exempelvis sport är av intresse.

OLED vs LED är i mångt och mycket hur länge du tänkte ha TV och vilken typ av material du tittar på. OLED bör generellt ha lägre livslängd innan skärmen drabbas av "burn in", hur snabbt detta sker beror delvis på hur mycket statiska bilder som menyer / HUD etc som den kommer utsättas för.

Köp LG OLED

Det lutar åt OLED. Däremot så är det ett väldigt ljust rum. Så måste ta det i beaktning också.

Skrivet av Jerkanftw:

När det gäller TV så rekommenderar jag alltid att gå och kolla på dem i butik, tycker bilden och färgerna kan skilja något enormt även om det ser väldigt lika ut på papper tex.

Kommer nog att bli en vända för att titta på skillnaderna innan man klickar hem en.

Skrivet av Creutz:

Detta kanske kan vara något? En LG C1 som är årets modell?
Såg fel först, trodde det var en CX, så det kanske inte är en så dålig deal ändå.
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/tv-och-soundbar/lg-o...

Varför var https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/tv-och-soundbar/lg-o... ingen bra deal? Du får ju en soundbar också till samma pris tvn normalt kostar?

Tackar för tipset!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Älskar själv min OLED men då har jag ett mörkt rum. 65Q90T för 8999 är annars ett löjligt bra pris. Priset justeras ner när du lägger till den i varukorgen om du är medlem.

https://www.hifiklubben.se/samsung-qe65q90tn-qled-tv/samqe65q...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av livsnjutaren:

Det lutar åt OLED. Däremot så är det ett väldigt ljust rum. Så måste ta det i beaktning också.

Kommer nog att bli en vända för att titta på skillnaderna innan man klickar hem en.

Tackar för tipset!

Jag har LCD/LED (skantic) och Oled, dock en gammal Oled LG OLED55B7V (2017) Och är det ett ljust rum är väl nästan en Qled bättre? Tycker min Oled blänker för mycket när det är ljust, kanske bättre på dom nyare?, och min lcd blir bara bättre ju mer sol det är i rummet. Dock när det är mörkt finns det inget som tar en Oled.

Du kanske skulle kolla på en Qled istället då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Älskar själv min OLED men då har jag ett mörkt rum. 65Q90T för 8999 är annars ett löjligt bra pris. Priset justeras ner när du lägger till den i varukorgen om du är medlem.

https://www.hifiklubben.se/samsung-qe65q90tn-qled-tv/samqe65q...

Tackar för tipset, det var ett bra pris på den.

Jag har LCD/LED (skantic) och Oled, dock en gammal Oled LG OLED55B7V (2017) Och är det ett ljust rum är väl nästan en Qled bättre? Tycker min Oled blänker för mycket när det är ljust, kanske bättre på dom nyare?, och min lcd blir bara bättre ju mer sol det är i rummet. Dock när det är mörkt finns det inget som tar en Oled.

Du kanske skulle kolla på en Qled istället då?

Jag skrev dåligt eller så missförstod du mig. Jag menade just det du säger, det hänger över lite mot OLED men inte i och med det ljusa rummet så kan det fortfarande bli en QLED.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska det bli QLED för den bättre ljusstyrkan så skulle jag rekommendera en MiniLED variant för att komma så nära svärtan som möjligt som OLED erbjuder.

En OLED kommer dock fortfarande vinna när det kommer till bektrakningsvinklar över VA panel som Samsung oftast brukar använda i sina QLED apparater. Dessa från Samsung går under namnet "Neo QLED" som exempelvis följande 65'' model för 19.990:-

I nedan video så jämför Linustecktips MiniLED med OLED.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem

För ett ljust rum så skulle jag nog tipsa om Samsung qn95a. Kikade på denna hos Hifi-klubben och den är bra nära Sonny och LGs Oled. Med skillnaden att den är mer ljusstark och har överlägset anti-glare. Obs - det är lite förvirring mellan modell-nr här, och de skiljer lite. Se https://youtu.be/pOKFstKGpdg

Permalänk
Medlem

Hur långt avstånd har du till teven förresten? Storleken gör ju faktiskt väldigt mycket för upplevelsen. KD-85XH9505 som har fått riktigt fina recensioner finns för 25000.

https://www.hifiklubben.se/sony-kd85xh9505-oled-tv/sonykd85xh...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av livsnjutaren:

Äger idag en ganska gammal LCD tv men har tittat på min väns LG OLED som han har haft i ett gäng år (en av de första?).

Skrivet av livsnjutaren:

Skrivet av livsnjutaren:

Jag skrev dåligt eller så missförstod du mig. Jag menade just det du säger, det hänger över lite mot OLED men inte i och med det ljusa rummet så kan det fortfarande bli en QLED.

Just detta med QLED = ljusstarkt rum mot OLED = inte ljusstark rum är ett ständigt upprepad missförstånd.

Det är enbart Samsung Q90T och bättre, samt TCL X10 och C825 vilka är tydligt ljusstarkare QLED-modeller. Övriga QLED-modeller är snarlika i ljusstyrka (Q80T) fast med sämre reflexfilter Eller ännu vanligare: faktiskt sämre än en OLED-TV både kring reflexfilter och ljusstyrka.

Och det är fler än Samsung och "QLED" som kan erbjuda de ljusstarka möjligheterna. Sony LCD-modeller är också intressanta, liksom LG:s LCD-modeller. Om du nu är ute efter ljusstark bild i det ljusa rummet vill säga.

Missförstånd nummer två är att man missar den moderna relativiseringen som sker i jämförelsen "QLED vs. OLED". Sitter du på som beskrivet en "ganska gammal LCD-tv" och du tycker den TV:n fungerar för dig i ditt ljusa rum idag? Då kommer en OLED vara ljusstarkare och ha ett effektivare reflexfilter. Det är nog snarare så att du kan komma att tycka att OLED-modellen är för ljusstarkt mot vad du är van med och därför inser att du vill sänka ljusstyrkan.

Men om du idag verkligen stör dig på att din gamla TV är för klen och ger dålig bild i ett ljust rum? Då kan siktet på en ljusstark LCD vara en förbättring. Men inte QLED eftersom "QLED" inte säger något om hur ljusstark TV är eller hur effektivt relfexfiltret är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Just detta med QLED = ljusstarkt rum mot OLED = inte ljusstark rum är ett ständigt upprepad missförstånd.

Det är enbart Samsung Q90T och bättre, samt TCL X10 och C825 vilka är tydligt ljusstarkare QLED-modeller. Övriga QLED-modeller är snarlika i ljusstyrka (Q80T) fast med sämre reflexfilter Eller ännu vanligare: faktiskt sämre än en OLED-TV både kring reflexfilter och ljusstyrka.

Och det är fler än Samsung och "QLED" som kan erbjuda de ljusstarka möjligheterna. Sony LCD-modeller är också intressanta, liksom LG:s LCD-modeller. Om du nu är ute efter ljusstark bild i det ljusa rummet vill säga.

Missförstånd nummer två är att man missar den moderna relativiseringen som sker i jämförelsen "QLED vs. OLED". Sitter du på som beskrivet en "ganska gammal LCD-tv" och du tycker den TV:n fungerar för dig i ditt ljusa rum idag? Då kommer en OLED vara ljusstarkare och ha ett effektivare reflexfilter. Det är nog snarare så att du kan komma att tycka att OLED-modellen är för ljusstarkt mot vad du är van med och därför inser att du vill sänka ljusstyrkan.

Men om du idag verkligen stör dig på att din gamla TV är för klen och ger dålig bild i ett ljust rum? Då kan siktet på en ljusstark LCD vara en förbättring. Men inte QLED eftersom "QLED" inte säger något om hur ljusstark TV är eller hur effektivt relfexfiltret är.

Tackar så mycket för förklaringen! Jag som många andra uppskattar när du hjälper till på forumet!

Visa signatur

Permalänk

Klart som korvspad att du ska köra på en oled med din budget!
Okej att det kan blänka lite när det är för mycket sol ute men du vänjer dig och vi går ju mot mörkare då blir en oled klart bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

...

Tack, kunde inte ha uttryckt det bättre själv. Jag har gjort precis den resan: från LG 55" LCD (anno 2012-2013) till LG OLED65CX. Jag var orolig för ljusstyrkan då jag har två fönster i vardagsrummet (varav det ena mitt emot TV:n). Men det är precis som du är inne på något i hästväg bättre på OLED jämfört med den gamla 55" LCD:n.

Värt att notera för TS är att CMore inte finns som native-app till LG's webOS. Dock har tv:n inbyggd Chromecast och stöd för Airplay2, så det går alltid komma runt problemet. Kan vara värt att känna till dock. För mig personligen gör det varken till eller från, är riktigt riktigt nöjd med tv:n i övrigt. Sa till frun bara för någon dag sedan att "detta känns som en helt ny upplevelse, blev bättre än vad jag vågat hoppats på". (Jag köpte min LG OLED65CX för 15 790:- på Dustin för någon månad sen.)

Årets C1-modell ser ut att gå på ~28k. Kikar man jämförelse på rtings har jag svårt att se att den skulle vara värd 12-13k mer än CX Jag inser dock att lagren snabbt tömts på CX, det verkar inte finnas många butiker som har den kvar längre :/

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Hej,

Har inte så bra koll på TV marknaden och försöker att bilda mig en uppfattning men det är svårt. Tänkte jag lägger fram vad jag är ute efter och om någon vänlig och mera insatt människa kommenterar så är det uppskattat.
Behovet är vanligt tv tittande, film och sport. Rummet är ganska öppet med många fönster. Kommer inte att spela på TVn.
Äger idag en ganska gammal LCD tv men har tittat på min väns LG OLED som han har haft i ett gäng år (en av de första?). Har ingen större preferens, men jag antar att man får vad man betalar för?

• Operativsystem = Viktigaste är att det innehåller de flesta streamingtjänsterna (Cmore, Netflix och Viaplay)

• 65" +

• Inbyggd chromecast om möjligt (För att streama de tjänster som inte OSet innehåller)

• Budget 30 tusen inklusive ljud (behövs soundbar ska det inkluderas i 30 tusen)

Jag gjorde hoppet från en Sony A1 65" OLED till LG C9 77" OLED förra året efter att ha funderat ett längre tag. Större är verkligen bättre om du har utrymme för det rent storleksmässigt. Kör på LG A1 77", du kommer inte bli missnöjd!