3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Kul...bra kämpat! Mycket nöje!

Själv har man väntat i ett år den 23 september, antar ni på Asus har stora leveransproblem här i Norden till era samarbetspartners? Och då tänker jag främst på Elgiganten.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Kul...bra kämpat! Mycket nöje!

Alltså, man "kämpar" ju inte när man sitter i kö. Snarare så väntar man. Nog för att tålamod är en dygd, men jag vet inte om det är en kamp.

En kamp tänker jag däremot behövs från leverantörernas sida, kämpa för att se till att Sverige får tillräckligt med kort för att bemöta efterfrågan, en kamp för internationella producenter att få in komponenter, och fabriker att bygga tillräckligt med kort. En kamp för fraktbolagen att skicka containrar över haven med alla de utmaningar och problem (vissa hamnar ju tydligen i havet).

Eftersom vi pratar om ASUS-kort här. Hur ser leveranserna till Sverige ut i förhållande till andra länder? Jag har exempelvis märkt att en del butiker i USA tycks ha en bättre situation än här, likaså till viss del i Tyskland och England. Är det för att lilla Sverige är lågprioriterat som vi ser folk som beställde för ett år sedan få sina kort just nu? Eller handlar det om att enskilda datorbutiker inte är så bra på att få tag i kort? Eller något annat?

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Själv har man väntat i ett år den 23 september, antar ni på Asus har stora leveransproblem här i Norden till era samarbetspartners? Och då tänker jag främst på Elgiganten.

Nej, vi har inte leveransproblem förutom att efterfrågan är större än tillgången. Framför allt på 3080.
Vi har hittills i år 2021 redan levererat fler grafikkort än vi gjorde förra året 2020 till Norden.
Jag kan inte kommentera samarbete med respektive butik, vi förser Butikerna/Distributörerna med information om vad som är på väg till just dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Nej, vi har inte leveransproblem förutom att efterfrågan är större än tillgången. Framför allt på 3080.
Vi har hittills i år 2021 redan levererat fler grafikkort än vi gjorde förra året 2020 till Norden.
Jag kan inte kommentera samarbete med respektive butik, vi förser Butikerna/Distributörerna med information om vad som är på väg till just dem.

Ett år att få ett grafikkort skulle iaf jag betrakta som ett stort leveransproblem. Och givetvis handlar det här om RTX 3080 och inte andra grafikkort.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fisk:

Alltså, man "kämpar" ju inte när man sitter i kö. Snarare så väntar man. Nog för att tålamod är en dygd, men jag vet inte om det är en kamp.

En kamp tänker jag däremot behövs från leverantörernas sida, kämpa för att se till att Sverige får tillräckligt med kort för att bemöta efterfrågan, en kamp för internationella producenter att få in komponenter, och fabriker att bygga tillräckligt med kort. En kamp för fraktbolagen att skicka containrar över haven med alla de utmaningar och problem (vissa hamnar ju tydligen i havet).

Eftersom vi pratar om ASUS-kort här. Hur ser leveranserna till Sverige ut i förhållande till andra länder? Jag har exempelvis märkt att en del butiker i USA tycks ha en bättre situation än här, likaså till viss del i Tyskland och England. Är det för att lilla Sverige är lågprioriterat som vi ser folk som beställde för ett år sedan få sina kort just nu? Eller handlar det om att enskilda datorbutiker inte är så bra på att få tag i kort? Eller något annat?

Jag menade kämpa med tålamod.
Vi får leveranser baserat på historisk försäljning och Sverige har fortsatt god prioritering. Men just 3080 vilket jag antar många tittar på så är tillgången på GPU och Minne fortf långt ifrån tillräckligt för att möta efterfrågan. Varför de är så med 3080 kan jag inte svara på, de är en fråga för nVidia och dem som tillverkar deras chip och minnen.

Ja, vi skriker och jagar efter våra grafikkorts leveranser varje dag på jobbet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Ett år att få ett grafikkort skulle iaf jag betrakta som ett stort leveransproblem. Och givetvis handlar det här om RTX 3080 och inte andra grafikkort.

Ja, de är bara att beklaga.
3080 är brist/stor efterfrågan på globalt. Vi får leveranser i princip varje vecka av 3080 till Sverige men dem försvinner snabbt samt att det är flera butiker som ska dela på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Ja, de är bara att beklaga.
3080 är brist/stor efterfrågan på globalt. Vi får leveranser i princip varje vecka av 3080 till Sverige men dem försvinner snabbt samt att det är flera butiker som ska dela på dem.

Jag hajar såklart att ni inte kan kommentera specifikt på vilka datorbutiker som får vilken beskärd del. Men ni kanske kan bekräfta eller dementera om logiken stämmer att butikens storlek har betydelse i positiv riktning (t.ex. större butik = fler levererade kort).

För att vara specifik, sedan i början på Maj månad har en välrenommerad datorbutik från Maj -> September månad (4 månader) fått in ungefär 80 kort (uppskattning, eftersom jag inte har en aning om hur många som avbeställt).

Är 80 levererade ASUS TUF OC 3080 under ett kvartal något ni, under omständigheterna, ser som "genomsnittligt"? Eller är det över genomsnittet, eller under?

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fisk:

Jag hajar såklart att ni inte kan kommentera specifikt på vilka datorbutiker som får vilken beskärd del. Men ni kanske kan bekräfta eller dementera om logiken stämmer att butikens storlek har betydelse i positiv riktning (t.ex. större butik = fler levererade kort).

För att vara specifik, sedan i början på Maj månad har en välrenommerad datorbutik från Maj -> September månad (4 månader) fått in ungefär 80 kort (uppskattning, eftersom jag inte har en aning om hur många som avbeställt).

Är 80 levererade ASUS TUF OC 3080 under ett kvartal något ni, under omständigheterna, ser som "genomsnittligt"? Eller är det över genomsnittet, eller under?

Njae, större butiker har ofta visserligen större behov och efterfrågan men skalan/storlek är inte ensamt avgörande. Historik, fokus, samarbete, relation, service & kvalitet är också faktorer som spelar in. 😉

Sorry, kan inte kommentera antal per butik, det får butiker själva välja om dem vill redovisa eller ej. Du får fråga andra butiker och jämföra isf.

Permalänk
Medlem

Tog bort ordern på 3080 kortet jag väntat på sen november och köpte ett 3070 som fanns i lager på Netonnet istället. En nedgradering men fortfarande en stor skillnad från gamla 1080 kortet jag hade innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kasapi:

Tog bort ordern på 3080 kortet jag väntat på sen november och köpte ett 3070 som fanns i lager på Netonnet istället. En nedgradering men fortfarande en stor skillnad från gamla 1080 kortet jag hade innan.

En gilla för att du inte står kvar i kön i scalpingsyfte

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

En gilla för att du inte står kvar i kön i scalpingsyfte

Tycker inte det är scalping om han skulle stå kvar och sälja 3080, detta eftersom han nu säkert fick betala lika mycket för ett 3070 (högre pris nu än då) som för ett 3080 som han bokat. Genom att sälja 3080 får han tillbaka mellanskillnaden som han hade betalat för ett 3070 förra året November

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Tycker inte det är scalping om han skulle stå kvar och sälja 3080, detta eftersom han nu säkert fick betala lika mycket för ett 3070 (högre pris nu än då) som för ett 3080 som han bokat. Genom att sälja 3080 får han tillbaka mellanskillnaden som han hade betalat för ett 3070 förra året November

Det är väl bara ursäkter om man ska vara ärlig? Att sälja 3080:t för vinst är rimligen fortfarande en form av scalping. (två "fel" tar inte ut varandra)
Men nu ska vi inte gräva ner oss i den diskussionen. Jag blev bara glad att se någon ta beslutet att fixa ett vettigt lämpligt kort för egna syften och sen bara släppa hela hysterin.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Själv har man väntat i ett år den 23 september, antar ni på Asus har stora leveransproblem här i Norden till era samarbetspartners? Och då tänker jag främst på Elgiganten.

Du bor ju i Stockholm. Kom och joina festen på Medis/Sveavägen imorgon. Köp kortet och hem och spela. Jag menar, allt är ju MSRP. Får hoppas att Webbis är förutseende och fixar både staket och ordningsvakter för att slippa slagsmål utanför butiken.

Hade jag inte haft unge så hade jag åkt ut och köat inatt. Mest för stämningens skull.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Du bor ju i Stockholm. Kom och joina festen på Medis/Sveavägen imorgon. Köp kortet och hem och spela. Jag menar, allt är ju MSRP. Får hoppas att Webbis är förutseende och fixar både staket och ordningsvakter för att slippa slagsmål utanför butiken.

Hade jag inte haft unge så hade jag åkt ut och köat inatt. Mest för stämningens skull.

where, when, what is this ? More details please

Permalänk
Medlem

Nu har jag likt många andra väntat en evighet på att köpa kort, gett upp hoppet helt om 3080 då jag är rätt kinkig med tillverkare osv. Gigabyte går bort för deras usla QC och kundbemötande, MSI för de extremt fula drakarna överallt, likaså typ KFC2, gamerock osv pga utseende.

Nu står jag och väger mellan ett Asus 3080 TI TUF OC eller EVGA 3080 TI FTW3 Ultra, bägge för 18500:- på Inet.
Jag tyckte de var mycket pengar när jag köpte de 1070 jag har idag för 4500:-, ville ha ett 1080 men de blev ju för dyrt och idag sitter man och överväger kort för snudd på 20 papp liksom... Jag är egentligen inte ens någon gamer, dock vill jag maxa de få titlar jag lirar.

Vilket av dessa två kort skulle ni valt? Överklockning kommer absolut vara av intresse.

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudeez:

Nu har jag likt många andra väntat en evighet på att köpa kort, gett upp hoppet helt om 3080 då jag är rätt kinkig med tillverkare osv. Gigabyte går bort för deras usla QC och kundbemötande, MSI för de extremt fula drakarna överallt, likaså typ KFC2, gamerock osv pga utseende.

Nu står jag och väger mellan ett Asus 3080 TI TUF OC eller EVGA 3080 TI FTW3 Ultra, bägge för 18500:- på Inet.
Jag tyckte de var mycket pengar när jag köpte de 1070 jag har idag för 4500:-, ville ha ett 1080 men de blev ju för dyrt och idag sitter man och överväger kort för snudd på 20 papp liksom... Jag är egentligen inte ens någon gamer, dock vill jag maxa de få titlar jag lirar.

Vilket av dessa två kort skulle ni valt? Överklockning kommer absolut vara av intresse.

EVGA, bra kort och fantastisk kundtjänst, om du någonsin behöver support kommer det ej vara ett problem.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudeez:

Nu har jag likt många andra väntat en evighet på att köpa kort, gett upp hoppet helt om 3080 då jag är rätt kinkig med tillverkare osv. Gigabyte går bort för deras usla QC och kundbemötande, MSI för de extremt fula drakarna överallt, likaså typ KFC2, gamerock osv pga utseende.

Nu står jag och väger mellan ett Asus 3080 TI TUF OC eller EVGA 3080 TI FTW3 Ultra, bägge för 18500:- på Inet.
Jag tyckte de var mycket pengar när jag köpte de 1070 jag har idag för 4500:-, ville ha ett 1080 men de blev ju för dyrt och idag sitter man och överväger kort för snudd på 20 papp liksom... Jag är egentligen inte ens någon gamer, dock vill jag maxa de få titlar jag lirar.

Vilket av dessa två kort skulle ni valt? Överklockning kommer absolut vara av intresse.

Om överklockning är av intresse är det egentligen enbart FTW3 som har lite mer att ge pga 3x6pin istället för 2x6.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudeez:

Nu har jag likt många andra väntat en evighet på att köpa kort, gett upp hoppet helt om 3080 då jag är rätt kinkig med tillverkare osv. Gigabyte går bort för deras usla QC och kundbemötande, MSI för de extremt fula drakarna överallt, likaså typ KFC2, gamerock osv pga utseende.

Nu står jag och väger mellan ett Asus 3080 TI TUF OC eller EVGA 3080 TI FTW3 Ultra, bägge för 18500:- på Inet.
Jag tyckte de var mycket pengar när jag köpte de 1070 jag har idag för 4500:-, ville ha ett 1080 men de blev ju för dyrt och idag sitter man och överväger kort för snudd på 20 papp liksom... Jag är egentligen inte ens någon gamer, dock vill jag maxa de få titlar jag lirar.

Vilket av dessa två kort skulle ni valt? Överklockning kommer absolut vara av intresse.

Jag hade valt EVGA 3080 TI FTW3 Ultra. Det är EVGAs toppmodell och de har en erkänt bra kundsupport!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har TUF kortet och har även haft FTW3 kortet. Mitt TUF kort slår FTW3 kortet och därav behöll jag det och sålde FTW3 kortet. Det handlar självklart om tur med chip, mitt TUF OC rullar på över 2040mhz kärna medans FTW3 kortet inte kom över 1960 samt lät väldigt högt från fläktarna och hade temp på ca 80c när man spelade medans TUF OC rullar på 64-68c i gaming.

FTW3 kortet har ju PL på 450W men den går betydligt varmare och låter mycket, har du otur med chippet så spelar dessa 450w ingen roll då kylaren får stora problem ändå och kortet klockar ned sig.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk

Palit GeForce RTX 3080 GameRock 10G OC

@webhallen
Har Palit helt slutat skicka kort?
Tänker på Palit GeForce RTX 3080 GameRock 10G OC.
Följt tråden och verkar som att endast 5 kort kommit in under 2021.

Permalänk
Medlem

@Webhallen:
Ni har ett megadrop av ASUS-kort i RTX-serien. Ni fick inte in ett gäng TUF 3080s också? Har en bokning 21/9 på ett non-OC så undrar om man skall skicka iväg frun med två småbarn till att köra i Nordstan imorgon (jag jobbar tyvärr och kommer inte undan vissa möten) eller om man ska ha is i magen och hoppas på nåt snart

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudeez:

Nu har jag likt många andra väntat en evighet på att köpa kort, gett upp hoppet helt om 3080 då jag är rätt kinkig med tillverkare osv. Gigabyte går bort för deras usla QC och kundbemötande, MSI för de extremt fula drakarna överallt, likaså typ KFC2, gamerock osv pga utseende.

Nu står jag och väger mellan ett Asus 3080 TI TUF OC eller EVGA 3080 TI FTW3 Ultra, bägge för 18500:- på Inet.
Jag tyckte de var mycket pengar när jag köpte de 1070 jag har idag för 4500:-, ville ha ett 1080 men de blev ju för dyrt och idag sitter man och överväger kort för snudd på 20 papp liksom... Jag är egentligen inte ens någon gamer, dock vill jag maxa de få titlar jag lirar.

Vilket av dessa två kort skulle ni valt? Överklockning kommer absolut vara av intresse.

jag har haft 2st 3090 ftw3 ultra revision 0.1 och 1.0 sedan har jag haft 3090 rog vit och svart kan säga att bägge ftw3 slaktade bägge rog med hästlängder och dessutom gick betydligt svalare. Just nu har jag FTW3 Ultra hybrid den har aldrig gått över 60 grader i spel under dom varmaste sommardagarna annars är den på 50 ,53 grader, 25 grader idle.

Sedan kommer vi in på Supporten fyfan finns inget som slår EVGAS support dessutom kan man köpa till 5 lr 10 år extended warranty för småsummor. Mitt första ftw3 var revision 0.1 fick det utbytt av EVGA till revision 1.0 utan minsta problem

EVGA HELA VÄGEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Jag har TUF kortet och har även haft FTW3 kortet. Mitt TUF kort slår FTW3 kortet och därav behöll jag det och sålde FTW3 kortet. Det handlar självklart om tur med chip, mitt TUF OC rullar på över 2040mhz kärna medans FTW3 kortet inte kom över 1960 samt lät väldigt högt från fläktarna och hade temp på ca 80c när man spelade medans TUF OC rullar på 64-68c i gaming.

FTW3 kortet har ju PL på 450W men den går betydligt varmare och låter mycket, har du otur med chippet så spelar dessa 450w ingen roll då kylaren får stora problem ändå och kortet klockar ned sig.

Tuf kortet är satans bra! Mycket tyst o gpu ligger runt 67 grader 😁

Permalänk
Inaktiv

Asus korten är dåliga på 3090 då backplaten blir svinvarm och den har dålig kylning. Men 3080Ti har bara minnen på samma sida som gpun och då är det lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Asus korten är dåliga på 3090 då backplaten blir svinvarm och den har dålig kylning. Men 3080Ti har bara minnen på samma sida som gpun och då är det lugnt.

Kör på ett 3080 så den e svinkall 😁

Permalänk
Medlem

Oklart vad som hänt med Dustins priser men ett 3060 Ti för 14000:-?

https://www.dustinhome.se/product/5011253870/geforce-rtx-3060...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Oklart vad som hänt med Dustins priser men ett 3060 Ti för 14000:-?

https://www.dustinhome.se/product/5011253870/geforce-rtx-3060...

Såg. Det också höll på att ramla av stolen när jag såg priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det är väl bara ursäkter om man ska vara ärlig? Att sälja 3080:t för vinst är rimligen fortfarande en form av scalping. (två "fel" tar inte ut varandra)
Men nu ska vi inte gräva ner oss i den diskussionen. Jag blev bara glad att se någon ta beslutet att fixa ett vettigt lämpligt kort för egna syften och sen bara släppa hela hysterin.

Ursäkter? Inget fel med de om man själv behövt lägga ut mer än msrp. Nej de inte direkt ”allas lika värde” i detta, har man bokat sen september ska man återfå lite för mödan. Jag fick betala till en scalper, när mitt kort från komplett kommer så är det självklart att jag ska försöka få tillbaka mellanskillnaden.

Permalänk

is there a queue already outside webhallen ??

Permalänk
Webhallen
Skrivet av LegionOfDoom:

@webhallen
Har Palit helt slutat skicka kort?
Tänker på Palit GeForce RTX 3080 GameRock 10G OC.
Följt tråden och verkar som att endast 5 kort kommit in under 2021.

De skeppar i stötar.. ibland en hel del av en modell, ibland inget :/

Skrivet av Youjimbo:

@Webhallen:
Ni har ett megadrop av ASUS-kort i RTX-serien. Ni fick inte in ett gäng TUF 3080s också? Har en bokning 21/9 på ett non-OC så undrar om man skall skicka iväg frun med två småbarn till att köra i Nordstan imorgon (jag jobbar tyvärr och kommer inte undan vissa möten) eller om man ska ha is i magen och hoppas på nåt snart

Vi får v2 modeller som vi erbjuder till v1 kön så att säga, tror 21/9 är en bit bort ännu

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch