Uppgradera RAM, borde jag ta samma klockfrekvens?

Permalänk
Medlem

Uppgradera RAM, borde jag ta samma klockfrekvens?

Tjena Sweclockers, nu kommer jag med frågor igen!

Kortfattat, tänkte uppgradera datorn och bland annat gå från 16gb till 32gb ram och undrar ifall jag borde köpa samma modell som jag redan använder, och om klockfrekvensen har så stor betydelse som jag har fått för mig att det har?
Jag använder dessa Corsair Vengeance LPX 2400MHz CL14 2x8GB just nu.

Min dator just nu har ett Z170-A moderkort och i7 6700k. Men jag har tänkt uppgradera det till ett B550 moderkort och Ryzen 5 5600x. (ifall det har någon betydelse med ram)

Undrar ifall jag ska köpa ram med högre klockfrekvens när jag ändå köper nytt eller om jag ska köpa till samma 2400mhz som jag redan har. Kan man blanda ram med olika frekvens eller hur funkar det? Och hur stor skillnad är det på mina 2400mhz jämfört med 3200mhz eller 3600mhz?
Priset är ju ungerfär samma, kan till och med hitta 3600mhz billigare än mina 2400mhz på inet.

edit: jag läste kommentarerna på inet och såg något om "QVL-lista för kompatibla minneskit", har ni någon rekommendation på vilken modell av moderkort jag ska köpa med dessa minnen får ni gärna tipsa om det också! Hade tänkt köpa detta Gigabyte B550 AORUS PRO V2, anledningen till att jag valt just det moderkortet var för att när jag gick in i inets datorbyggare och valde mitt chassi så står det "Moderkortet har inte nog anslutningar för USB 3.1 Gen2 portarna på chassit" på de flesta moderkort och detta var det billigaste jag hittade som hade tillräckligt med anslutningar. (Har ett NZXT H440 chassi ifall någon undrar)

Permalänk
Medlem

Jag hittar inte videon nu, men har sett någon video från Gamers Nexus där de testar att uppgradera från 2 till 4 stickor RAM och det är verkligen lite lotteri vad som fungerar och inte. Men man kan nog säga att det som ska fungera är ju att från början köpa ett komplett kit med minnen som är med på moderkortets QVL-lista (speciellt om man ska ha 4 stickor). Har man redan 2 så är väl det bästa at köpa exakt likadana minnen man redan har, men det är ingen garanti att det fungerar. Man kan behöva klocka ner minnena för att det ska fungera ibland. Det kan fungera att blanda minnen men här kan man behöva testa lite olika inställningar på frekvens, timings och spänning och hitta något som lirar bra (så högt som möjligt).

Jag har inga bra detaljtips nu, men som du skriver är det väl bra att om möjligt välja ett moderkort där dina minnen är med på QVL, men det kan förstås fungera bra ändå. Jag tror kontentan av det jag vill säga är att det är svårt att veta på förhand vad som faktiskt kommer fungera när man uppgraderar från 2 till 4 stickor RAM.

Edit: Jag kan ju göra ett tillägg att jag gjorde just en sådan uppgradering och skulle köpa likadana minnen, men av någon anledning klickade jag hem fel i slutändan. Jag hade 3200 MHz cl 16 och råkade köpa 3600 MHz cl 18 av samma typ. Kompromissen jag fick som fungerade var 3400 MHz cl 18.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Samsung Sverige

Ja du bör köra samma frekvens och timings. Men att blanda frekvenser och timings går dock bra då minnet med lägst frekvens kommer hållas när du väljer XMP-läget i intel.

Med det sagt så kan det bli stabilitetsproblem när du blandar minnen som inte är från samma kit. Eller rättare sagt så stödjs det inte officiellt från tillverkarna av Ram-minnen.

Värt att påpeka är att jag har blandat frekvenser i alla år och det har fungerat bra för mig, men jag vet att ibland har folk fått problem med att blanda stickor.

Nåja, om du redan har minnen i 2400mhz så köp minnen kring 2400mhz. Att köpa snabbare minnen hjälper inte då du ändå är fast i 2400, förutsatt att du inte överclockar.

Slutligen så behöver du inte bry dig om QVL-listan något nämnvärt. Det är bara minnen som tillverkaren verifierat. Men ram-minnen följer standarder så är det inget att bry sig i.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag blandade 3000 och 3200 mhz minnen. Gick inte så bra. Men hittar du samma RAM som du hade innan så kommer det säkert funka prima, annars är det lite chansning. Försök köra 2 eller 4 stickor.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Du får kolla QVL för moderkortet du ska köpa och kolla om dina minnen finns med på listan och om det stödjer 4 stickor. Men om du ska spela på daorn så bör du byta ut minnet till minst 3200mhz, skillnaden i fps från 2400mhz kommer vara stor. Gå från 3200 till 3600 är inte speciellt stor skillnad dock.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Ska du byta till Ryzen så köp snabbare minnen. Ryzen specifikt presterar mycket bättre vid snabbare minnen. 3200MHz eller snabbare skulle jag säga. Gärna typ 3600MHz CL16 om budgeten tillåter.

Du kan säkert få en peng tillbaka när du säljer dina 2400MHz stickor. Intel processorer, speciellt lite äldre, bryr sig inte lika mycket om ramfrekvens.

Det brukar vara ganska lättsålt att sälja "uppgraderingskit" med moderkort, ram, processor och kylare i ett färdigbyggt paket.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Köp 32 GB nya snabbare minnen, sälj de långsamma när du gör dig av med det gamla moderkortet och processorn.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Ska du byta till Ryzen så köp snabbare minnen. Ryzen specifikt presterar mycket bättre vid snabbare minnen. 3200MHz eller snabbare skulle jag säga. Gärna typ 3600MHz CL16 om budgeten tillåter.

Du kan säkert få en peng tillbaka när du säljer dina 2400MHz stickor. Intel processorer, speciellt lite äldre, bryr sig inte lika mycket om ramfrekvens.

Det brukar vara ganska lättsålt att sälja "uppgraderingskit" med moderkort, ram, processor och kylare i ett färdigbyggt paket.

Okej, det kanske blir så att jag köper helt nya minnen och säljer av med det gamla.
Kan bli så att jag bara köper 16gb i så fall. Skulle ni säga att det är bättre att köpa 4x8gb eller 2x16gb stickor? Eller om jag bara köper 16gb, 2x8gb eller 1x16gb?

Har ni några minnen att rekommendera? Jag har ingen koll på det här med CL14-16-18 osv och vilken frekvens man ska sikta in sig på, pris-skillnaderna verkar inte vara så stora från en snabb titt. De jag länkade kostade 950kr för 3600mhz CL18 16gb.
Och som jag nämnde tänkte jag köpa ett b550 moderkort (möjligtvis det Gigabyte B550 AORUS PRO V2 som jag länkade om ni inte har något bättre förslag) och Ryzen 5 5600x

Permalänk
Medlem

Kör på 2 stickor när du kan. Tror knappt du kan få 16GB på 4 stickor.
Det är inget fel på de ram-stickorna du valt men jag hade personligen lagt till en hundralapp för t.ex: https://www.inet.se/produkt/5302918/ballistix-16gb-2x8gb-ddr4....

Man kan enkelt säga, hur högre frekvens desto bättre och ju lägre latens (CL) desto bättre. Ett kit med 3600MHz CL18 är inte nämnvärt, om något, snabbare än 3200MHz CL16. Personligen tycker jag 3600MHz CL16 är en bra medelpunkt för prestanda/krona.

Moderkortet du valt är det inget fel på men det kostar ju en del. Sen är det ju Gigabyte och jag personligen hade undvikit Gigabyte bara på ren princip nu :P.

Men i min värld så är en https://www.inet.se/produkt/1903294/msi-mag-b550-tomahawk en oerhört mycket bättre deal. Ett av de mest omtyckta och stabila B550-moderkorten du kan få tag i och till ett humant pris.

5600X är en fantastisk deal om det är spelprestanda du är ute efter.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Kör på 2 stickor när du kan. Tror knappt du kan få 16GB på 4 stickor.
Det är inget fel på de ram-stickorna du valt men jag hade personligen lagt till en hundralapp för t.ex: https://www.inet.se/produkt/5302918/ballistix-16gb-2x8gb-ddr4....

Man kan enkelt säga, hur högre frekvens desto bättre och ju lägre latens (CL) desto bättre. Ett kit med 3600MHz CL18 är inte nämnvärt, om något, snabbare än 3200MHz CL16. Personligen tycker jag 3600MHz CL16 är en bra medelpunkt för prestanda/krona.

Moderkortet du valt är det inget fel på men det kostar ju en del. Sen är det ju Gigabyte och jag personligen hade undvikit Gigabyte bara på ren princip nu :P.

Men i min värld så är en https://www.inet.se/produkt/1903294/msi-mag-b550-tomahawk en oerhört mycket bättre deal. Ett av de mest omtyckta och stabila B550-moderkorten du kan få tag i och till ett humant pris.

5600X är en fantastisk deal om det är spelprestanda du är ute efter.

Okej, tack för snabbt svar! Anledningen till att jag valde just det moderkortet var för att mitt chassi har 4st usb på frampanelen och de flesta moderkort hade inte tillräckligt med uttag. Men jag använder inte usb på frampanelen om jag inte ska sätta i ett usb-minne så det kanske kan vara värt att köpa ett billigare moderkort och skita i usb på frampanelen. (jag tror inte ens mitt nuvarande moderkort har uttag för alla 4)