Permalänk
Medlem

Garanti laptop

Hallå

Min laptop (Huawei matebook 13) säckade ihop totalt för ett tag sedan utan någon anledning. Den bara dog och efter det gick den inte att starta alls. Inte något täcken på liv, varken på skärmen eller på andra ställen typ LEDs / belysning av tangentbord osv. Inget hände.

Jag lämnade in den till butik för jag fortfarande har garanti kvar och allt verkade gå fint.
Nu hävdar de att garantin inte gäller pga någon typ av kåpa till gångjärnen saknas?

Vet inte ens vad det är men har iaf aldrig haft problem med gångjärnen trots att det finns 1000 andra som haft det på olika forum.
Vad jag kan läsa mig till är detta någon typ av plastskydd som skyddar gångjärn / gör datorn mer estetiskt tilltalande?

Kan dessa "saknas" bara sådär och även om de gör det kan de vara anledningen till att hela datorn är död? Låter helt orimligt i mina öron.
Har också googlat mig till mängder med andra som haft problem med att deras matebook 13 bara dött och absoluta majoriteten har fått nya på garanti utan problem.

Laptopen är typ 9 månader gammal och har i princip bara stått på mitt skrivbord under den tiden.

Ska ta och kontakta butiken igen men gör detta inlägg för att ha mer kött på benen inför det samtalet.

Permalänk
Medlem

Låter som att de menar på att det är fysik åverkan på datorn som gör att det klassas som en skada och inte som ett fabrikationsfel.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Moderator
Moderator

Det kan mycket väl vara så att garantin inte gäller, men du har tre års reklamationsrätt från inköpet. Reklamationsrätten täcker ursprungliga fel, även om de uppstår först senare. Undermåliga materialval, komponenter som självdör, ytor som inte tål normalt slitage är exempel på ursprungliga fel som kan dyka upp även lång tid efter köpet.

Eftersom mer än sex månader passerat sedan köpet är det den som köpt datorn som skall visa att det rör sig om ett ursprungligt fel. Eftersom konsumentköplagen inte ser säljare (företaget ifråga) och köparen (privatperson) som jämbördiga är bevisbördan på kunden rätt låg. Det räcker generellt att intyga att varan skötts i enlighet med de skötselråd som medföljer och att varan saknar tecken på yttre åverkan för att felet skall betraktas som ursprungligt.

Nu är det väldigt oklart dels vad som faktiskt är fel med datorn och dels funktionaliteten på den saknade kåpan. Säg exempelvis att det är en kabel mellan skärm och dator som är skadad och kåpan ifråga utgjorde ett faktiskt skydd för denna kabel - då har näringsidkaren grund för att neka reklamationen på grund av åverkan. Om kåpan å andra sidan lossnar så fort man tittar på den och kabeln därmed är exponerad för skada har datorn ett ursprungligt konstruktionsfel och det finns ingen grund för att neka reklamationen.
Har kåpan ett rent estetiskt syfte och/eller felet inte på något sätt beror på kåpan finns inte heller någon grund för att neka reklamationen baserat på kåpans närvaro eller brist därpå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för svar. Du bekräftar det mesta som jag har misstänkt.

Som sagt så har datorn i princip bara stått still på skrivbordet och behandlats väldigt försiktigt. Detta är ju inte lätt att bevisa men den ser iaf helt ny ut även efter 9 månader så det borde ju tyda på nånting.

Eftersom de hävdar att det kostar ca4000kr att laga tycker jag det tyder på något "allvarligt" fel och inte någon liten skitsak som en skadad kabel elr liknande men det är i nuläget bara spekulationer.
Personligen tycker jag det känns som att de letar anledning för att komma undan att reparera gratis via garantin. Som att skylla på att en stänkskärm saknas när en bil inte startar.

Jag tar med mig det här med reklamationsrätten och kontaktar säljaren igen så får vi se vart det leder!

Permalänk
Medlem

Låt mig gissa det är Conmodo som är service firma?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Det är elgiganten det gäller men vet inte exakt vilka som gör servicen. Har bett om att få prata direkt med denna person/företag i fråga både i telefon och via mail utan framgång. Fortsättning följer på måndag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Altoo:

Eftersom de hävdar att det kostar ca4000kr att laga tycker jag det tyder på något "allvarligt" fel och inte någon liten skitsak som en skadad kabel elr liknande men det är i nuläget bara spekulationer.
Personligen tycker jag det känns som att de letar anledning för att komma undan att reparera gratis via garantin. Som att skylla på att en stänkskärm saknas när en bil inte startar.

Precis.

Oavsett vad du som konsument tycker, borde butiken ge en ordentlig och vettig förklaring till sitt nekande av garantin, och inte bara säga ""det här felet täcks inte av garantin".

Hade jag varit med om något liknande hade jag blivit ursinnig, så stå på dig. Hoppas det löser sig.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Altoo:

Det är elgiganten det gäller men vet inte exakt vilka som gör servicen. Har bett om att få prata direkt med denna person/företag i fråga både i telefon och via mail utan framgång. Fortsättning följer på måndag!

Elgiganten är helt fruktansvärda att ha att göra med. De kommer försöka skrämma dig med undersökningsavgifter och reparationskostnader. De måste verkligen tvingas till att ta sitt ansvar och räkna med att det kommer bli jobbigt.

Lycka till.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Altoo:

Varför skall du tala med Elgigantens servicepartner? Det är med Elgiganten du har ett avtal och med Elgiganten ärendet skall lösas.
Det är inte till din fördel att själv rota i vad som är fel och kontakta andra aktörer.
Elgiganten behöver antagligen bara lyfta telefonen och ringa ett samtal för att ta reda på den relevanta informationen.

Visa signatur