Söndagsmatiné: Hur stort är universum?

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: Hur stort är universum?

Hur stort är universum, var börjar och slutar det och hur snabbt expanderar det? Youtube-kanalen SEA går pedagogiskt och underhållande genom kosmiska fenomen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Så stort (långt) som vi kan se för stunden. Troligen ofantligt mycket större...

Vill man få riktig ångest så sök på Boötes void (tomrum).

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vill man få riktig ångest så sök på Boötes void (tomrum).

Får mig att tänka på ett skolprojekt jag gjorde för många herrans år sedan om, de man då viste om, olika tomrum
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_voids

Rätt jädra creepy!

Permalänk

Jag hoppas Star Wars kommer med svaret snart

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Jag hoppas Star Wars kommer med svaret snart

*suck* Du har ju svaren i Star Trek!

Alltid varit fascinerad av "rymden" men är för tiltad att fatta merparten. Är på "ugh, rymden stor"nivån.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jag och min far avhandlade ofta detta ämne, man blev smått dum i huvudet av att försöka greppa ämnet. Otroligt intressant dock, tack för länken. 👍

Permalänk
Medlem

Kan förstå att rymden är stort. Frågan som irriterar mig mest är ju dock om allt som har en början har ett slut, vad finns då efter rymdens slut? =D

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Skrivet av krEJZi:

Kan förstå att rymden är stort. Frågan som irriterar mig mest är ju dock om allt som har en början har ett slut, vad finns då efter rymdens slut? =D

Början? Det är väl ett evigt kretslopp, lite som galapagosöarna.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Samsung Sverige

Ja huvva, jag tror fortfarande inte att jag förstår hur stort universum är, men denna video från Kurzgesagt gav mig en redig huvudvärk och lite av en existenskris;

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Vet inte om jag kan hålla med om "mysig berättarröst"

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jag killgissar på större än vad man tror 👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Det man kan mäta är det materia som skickat ut ljus och allt det andra har vi ingen aning om idag, hur vi skall försöka mäta ett framtida universum får framtiden lösa själv.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Det är precis så stort som det är - från den ena änden till den andra.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag och min far avhandlade ofta detta ämne, man blev smått dum i huvudet av att försöka greppa ämnet. Otroligt intressant dock, tack för länken. 👍

Verkligen. När man får se Vintergatan i perspektiv, är vi inte ens ett dammkorn, sen får man se bortom Vintergatan i perspektiv och då är Vintergatan inte ens ett dammkorn.
Sådär kanske det håller på.
Tänk om det vi tänker på som universum är ett dammkorn i något annat?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Hur kommer det att vara när universum börjar dö ut?

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av BobMarley:

Hur kommer det att vara när universum börjar dö ut?

https://www.youtube.com/watch?v=uD4izuDMUQA

Det kommer garanterat finnas en restaurang i alla fall.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Med tanke på att de yttre delarna av våran teori av universum rör sig så snabbt bort från oss att ljuset som skulle ha kommit hit fortfarande rör sig bort från oss så kommer vi aldrig kunna se vad som är där om vi använder ljus för att identifiera saker där ute.

Lite som att kasta en boll bakåt då du åker i en bil, och den kommer fortfarande åka framåt.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Det kommer garanterat finnas en restaurang i alla fall.

Gissningsvis någon tråkig snabbmatsrestaurang😀

Rymden har säkerligen inget slut och varför skulle det egentligen ha det för? Det vi ser och har upptäckt är ingenting av allting.
Vi pratar om andra varelser i rymden och varför ska inte det kunna finnas? Vi har besökt eller åkt förbi alla planeter i vårt solsystem men det finns miljarder system i vintergatan och utanför säkert miljarder galaxer som i sin tur innehåller miljarder solsystem.
Vi människor har funnits på jorden i ca 2 miljarder år och i form av homo sapiens i ca 125000 år, jordens ålder är ca 4,5 miljarder år. Under våra 125000 har har vi byggt upp allt vi har och nu även håller på att förstöra det vi har genom att vilja ha för mycket.

Hur stor är chansen att vi skulle upptäcka något liv på en annan planet om deras livstid är lika kort som vår egen? Det gäller att titta exakt rätt tid och rätt plats i hela universum. Tyvärr kommer vi aldrig få svaret på frågorna men rymden är alltid intressant och lite kuslig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Är det verkligen okej att lägga upp artiklar/videos liknande dessa på söndagar? Även om man inte hatar sitt jobb finns det alltid någon liten söndagsångest i kroppen och den räcker. 😁

Permalänk
Medlem

Den här känns aktuell

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Grejen med denna domedagssyn med värmedöden är ju att den baseras på ett antagande om att den mörka energin är konstant och jämnt fördelad och skapas spontant överallt i lika mängd, den typen av antagande kan ju motbevisas över tid och sambanden kan ändras.

Att tro att vi just nu är så säkra på sanningen är helt enkelt en extrem förenkling av situationen och inget jag tror är sant. Det finns dessutom ganska motsägelsefulla resultat, och inte bara typ 1a supernovor att kolla på för att mäta den kosmologiska konstanten. Vem vet vilken ny vetenskap som behövs för att beskriva dessa omatchade data?

https://www.scientificamerican.com/article/cosmic-conflict-di...

Missade grepp i videon är också de andra gränserna i videon, vart kan vi åka till och besöka, vilka kan vi prata med alls, vilka kan vi åka till och återvända från, etc.

Det vi vet just nu är alltså att de mest avlägsna och ljussvagaste sakerna nära kanten på vårt observerbara universum hade alltså teoretiskt kunnat kommunicera (envägs) med oss om de sänt signalerna för nästan 14 miljarder år sedan, men det finns ingen chans alls att vi skulle kunna svara eller åka dit på kaffe och bulle. Om vi skickar ut signaler idag så kommer universum mellan oss och dessa objekt hinna öka i expansionstakt till över ljusets hastighet, så vårt svar skulle aldrig komma fram, men alltid vara på väg i deras riktning. Lite som att springs efter ett tåg som åker, du rör dig i rätt riktning men kommer aldrig komma fram till tåget.

Dessa saker gör att vi kommer inte kunna åka utanför virgo-klustret alls troligen, detta är så extremt mycket mindre än det observerbara universum att det är nästan löjligt. Dessutom kommer vi troligen aldrig kunna kommunicera utanför detta kluster heller och få några vettiga svar tillbaka, för de andra har då expanderat bort långt till nästa möjlighet till svar.

Faktum är att universum som vi kan nå och interagera med är ganska mycket mindre än jag skulle trott, det rör sig om ett kluster som är gravitationellt bundet tillsammans (Virgo), framförallt vintergatan magellanmolnen och andromeda som rimliga utflyktsmål, resten är på väg bort redan nu

Permalänk

Så otroligt stort och ändå så har man inte funnit något om kan kallas för intelligent liv.

Permalänk
Medlem

Vilken sekund som helst kan en asteorid av okända hårda metaller slå jorden i spillror. Och vi kan bara upptäcka det med minuters varning. Jag bryr mig mer om vad vi inte ser i vårt egna solsystem än vad vi inte ser utanför .

Permalänk
Avstängd

För stor för att man ens ska kunna bilda en uppfattning hur stor den är.

Man bruka säga att vare sandkorn vi har på jorden motsvara en stjärna.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Musikälskare

Har man inte ångest sedan tidigare så får man det av vissa Kurzgesagt videos

Det coolaste vore dock om universum är en simulering

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av flashen:

Det coolaste vore dock om universum är en simulering

Då blir ju den stora frågan - hur ser den matematiska formeln för gravitation i simuleringen ut, eller används även där en uppskattad konstant? Frågor, dessa frågor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Har man inte ångest sedan tidigare så får man det av vissa Kurzgesagt videos

Det coolaste vore dock om universum är en simulering

Känns som att en simulering skulle förklara en del, känns ju som att det blir konstigare ju mer noga man tittar

Permalänk
Medlem

För intresserade i ämnet kan jag skarpt rekommendera YouTube-kanalen PBS Space Time. Karismatisk person, pedagogik, torr humor, man tror man förstår för att sen inse att man inte har en susning. Kör ofta Q&A från tittare på komplexa frågor också.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Obegränsat. Även om vi människor är obekväma med det så finns det ingen naturlag som säger att ingenting kan vara obegränsat. Det känns bara mest bekant för oss, eftersom allt har ett slut för oss. Det är min uppfattning.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

För intresserade i ämnet kan jag skarpt rekommendera YouTube-kanalen PBS Space Time. Karismatisk person, pedagogik, torr humor, man tror man förstår för att sen inse att man inte har en susning. Kör ofta Q&A från tittare på komplexa frågor också.

Jag klarar inte att se på det för killen har alltid för stora öppningar i tröjorna och filmas från en uppifrånvinkel så att hans skalle ser enorm ut i förhållande till kroppen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S