Microsoft-studie visar sämre kommunikation vid hemarbete

Permalänk
Melding Plague

Microsoft-studie visar sämre kommunikation vid hemarbete

Minskad kommunikation och en ökad användning av mail, SMS och chatt kan leda till att både produktivitet och innovation hämmas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja de flesta blir ju tvingade att förlita sig på microsofts produkter för att kommunicera…

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ja de flesta blir ju tvingade att förlita sig på microsofts produkter för att kommunicera…

Japp, det är Exchange fel att folk mailar istället för att ringa.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Inaktiv

Teams har underlättat mycket, i mitt företag används det primärt över allt där det av någon anledning inte bör vara i mailform.

De borde arbeta lite på utbudet av memes.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

njae, inte motsatsen.. motsatsen till sämre kommunikation är bättre kommunikation
men båda har nog rätt i sak, vi har blivit "sämre" på att kommunicera med varandra, men detta har å andra sidan ökat produktiviteten då vi kan svara på mailet "sen" och inte behöver bli avbrytna i arbetet av någon kollega som ringer eller kommer till ens plats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

njae, inte motsatsen.. motsatsen till sämre kommunikation är bättre kommunikation
men båda har nog rätt i sak, vi har blivit "sämre" på att kommunicera med varandra, men detta har å andra sidan ökat produktiviteten då vi kan svara på mailet "sen" och inte behöver bli avbrytna i arbetet av någon kollega som ringer eller kommer till ens plats.

Läs vad jag skrev angående produktiviteten och vad som påstås i artikeln. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

jag har läst, dock inte VDtidningen då den är bakom betalvägg.. men vart står det att det har blivit bättre kommunikation?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

jag har läst, dock inte VDtidningen då den är bakom betalvägg.. men vart står det att det har blivit bättre kommunikation?

Det är inte det jag kommenterat utan detta:

”Minskad kommunikation och en ökad användning av mail, SMS och chatt kan leda till att både produktivitet och innovation hämmas”.

Så om du läser mitt inlägg för tredje gången är det produktionsdelen jag kommenterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Microsoft forskarna kollade i huvudsak på kommunikationen.
Kommentaren om produktivitet var endast en identifierad risk.

Så tolkade jag texten i alla fall. Men endast textkommunikation kan vara svårt...så den kanske missförstods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

”Minskad kommunikation och en ökad användning av mail, SMS och chatt kan leda till att både produktivitet och innovation hämmas”.

Så om du läser mitt inlägg för tredje gången är det produktionsdelen jag kommenterat.

jaaaa, då är jag med

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För mig personligen spelar det ingen roll om produktivitet/kommunikation ökas eller försämras, jag vill arbeta med människor på en arbetsplats. Min lägenhet är ingen arbetsplats. Det signade jag aldrig upp för. Dock är det bra att det görs studier här så folk förstår konsekvenserna av att segrera människor med tvång. En global pandemi är typ en av dem få anledningarna då jag förstår att man måste göra drastiska åtgärder som vi har fått göra.

Om nu människor vill arbeta hemifrån och arbetsgivaren inte har något emot det, go on ahead, såklart. Mig personligen, nej tack. Jag tycker faktiskt om människor, trots att jag är en Linux sysadmin och älskar terminalen.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Men vi får skilja på långsiktig och kortsiktig produktivitet. Så klart den kortsiktiga går upp när folk äntligen får jobba ifred. Men den långsiktiga innovationen och i förlängningen "företagets produktivitet" ,i motsats till individens, kommer troligen bli sämre då folk inte pratar mellan avdelningarna.

Jag ser jäytetydligt hur det är på mitt företag. Vi är ca 300 på HK och jag hade koll på vad alla gjorde och vilka projekt som drevs. Diskuterade ofta lösningar vid lunch.

Idag träffar jag endast de som är med i mitt projekt och diskuterar endast vår egen lösning. Omvärldsbevakningen är obefintlig.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Personligen så har det resulterat i att jag är mer benägen för "synkron" kommunikation. Ogillar chatt för annat än ett meddelande eller två och föredrar alltid en videochatt.

Detta låter kanske knäppt men blev 3h videochat igår - tre kompisar och brorsan. Och sen två arbetsrelaterade videochattar på 20min totalt. Sån här var jag inte innan pandemin, men då bodde jag förvisso inte själv heller.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk

Min upplevelse. Innan hemarbetet kunde man sitta på kontoret och arbeta i lugn och ro. Efter hemarbetet, folk missbrukar Teams den förbannelse och man blir störd hela tiden. När man sedan kommer tillbaka till jobbet så har folk redan lärt sig att ringa i teams för allt möjligt.

En viktig poäng tycker jag är att man inte kan se på arbetet innan coronan och efter. Vi har idag mycket enklare att göra videosamtal och det kommer användas både på kontor och hemma.

Det jag störde mig på innan coronan var att det fanns veckor om inte månader som jag enbart arbetade emot ett annat kontor. All kommunikation var distans. Men lika förbannat var jag tvingad att åka till kontoret och då lägga 3h fritid per dag i restid.

Permalänk
Medlem

mail, SMS och chatt är väl kommunikation

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Tror jag förstår varför mitt inlägg kan missuppfattas. Artikeln handlar om kommunikation under hemarbete. Jag har inte gått in på kommunikationsdelen utan bara det som påstås angående produktionsdelen vid hemarbete som enligt flera studier faktiskt blir bättre vid hemarbete. Här påstås det ju tvärtom att produktionen kan hämmas.
Jag släpper detta nu. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

För mig personligen spelar det ingen roll om produktivitet/kommunikation ökas eller försämras, jag vill arbeta med människor på en arbetsplats. Min lägenhet är ingen arbetsplats. Det signade jag aldrig upp för. Dock är det bra att det görs studier här så folk förstår konsekvenserna av att segrera människor med tvång. En global pandemi är typ en av dem få anledningarna då jag förstår att man måste göra drastiska åtgärder som vi har fått göra.

Om nu människor vill arbeta hemifrån och arbetsgivaren inte har något emot det, go on ahead, såklart. Mig personligen, nej tack. Jag tycker faktiskt om människor, trots att jag är en Linux sysadmin och älskar terminalen.

Håller helt med att vill man jobba med människor på plats så ska man få göra det. Jag är däremot helt tvärtom dig. Jag är introvert och får energi av färre människor och det tysta lugnet. Därmed inte sagt att jag har något emot människor, men i och med min personlighet så ser nästan bara fördelar med att jobba hemifrån. Nu bor jag i hus på landsbygden och kan därför gå ut i trädgården när jag tar en paus tex. vilket ju inte alltid är så lätt/kul när man bor i lägenhet mitt i stan (har gjort det också). När sen min fru också jobbar hemma så kan vi äta frukost, lunch mm. tillsammans. Jag har också fått otroligt mycket mer fritid tack vare hemarbete. Jag slipper en timmes pendlande med bil varje dag (och min fru 1.5 timme) och små hushållssysslor som tvätt mm. kan fixas på lunchen. På så sätt frigör jag ännu mer fritid på kvällen.
Problemet är dock att många företag och extroverta chefer med kontrollbehov (som min) inte ser de här fördelarna. Vad den här pandemin borde lärt ut är att vi är alla olika och har olika behov. Ge de som får energi av hemarbete möjligheten till det så mycket verksamheten tillåter det och låt de som får energi av att vara på plats på kontoret få välja att göra det. Det tror jag vi alla skulle må bäst av. Också företagsekonomiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det jag störde mig på innan coronan var att det fanns veckor om inte månader som jag enbart arbetade emot ett annat kontor. All kommunikation var distans. Men lika förbannat var jag tvingad att åka till kontoret och då lägga 3h fritid per dag i restid.

Fast det där med restiden är väl en helt annan topic och ganska självförvållat. Jag personligen hade aldrig tagit ett jobb med mer än 10-15min restid, vilket givetvis sållar bort att bo i en storstad. Det är helt klart en prioriteringsfråga, men 3h restid om dagen äter ju upp livet, men det är inte pandemins fel.

Gällande denna studien så tror jag absolut att det har varit en omställning för många att lära sig jobba remote med digital kommunikation. Framförallt det som nämns i tråden om att folk inte agerar som de gör på ett kontor, och bara förväntar sig att man skall vara tillgänglig 24/7. Mer företag, och personer, borde införa riktlinjer för t.ex bara läsa e-post på förmiddagen. Begränsa när möten får hållas och hur länge etc.

Permalänk
Medlem

Jobb är som mat, somliga gillar indiskt och andra föredrar sushi. Funkar bäst när alla får äta det var och en trivs bäst med.

Permalänk
Medlem

Om dom gör samma studie nu i 2021 när folk haft tid på sig att vänja sig vid den här stilen av arbete, någon skillnad?
Att det gjordes i början av pandemin, när folk dessutom hade en del annat på tankarna än just arbete kan även vara en orsak till att det var sämre. Föräldrar som skulle ha barnen hemma samtidigt som dom ska göra sitt arbete, klart man väljer mail framför ett teams möte då som sätt att kommunicera..

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Skrivet av Sandgren:

Fast det där med restiden är väl en helt annan topic och ganska självförvållat. Jag personligen hade aldrig tagit ett jobb med mer än 10-15min restid, vilket givetvis sållar bort att bo i en storstad. Det är helt klart en prioriteringsfråga, men 3h restid om dagen äter ju upp livet, men det är inte pandemins fel.

Gällande denna studien så tror jag absolut att det har varit en omställning för många att lära sig jobba remote med digital kommunikation. Framförallt det som nämns i tråden om att folk inte agerar som de gör på ett kontor, och bara förväntar sig att man skall vara tillgänglig 24/7. Mer företag, och personer, borde införa riktlinjer för t.ex bara läsa e-post på förmiddagen. Begränsa när möten får hållas och hur länge etc.

Att behöva jobba istället för leva på sparat kapital är också självförvållat. Lång restid till jobbet är det ingen som vill ha. Problemet är ej enkelt lösbart för väldigt många. Det finns hur många anledningar som helst, speciellt ekonomiska anledningar.

Och jobba hemifrån så är ju största fördelen att slippa offra så mycket tid för att ta sig till och från jobbet, vara förhindrad att kunna göra andra saker samtidigt som tvätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Jobb är som mat, somliga gillar indiskt och andra föredrar sushi. Funkar bäst när alla får äta det var och en trivs bäst med.

Höll helt och hållet med.. men.. sen började hjärncellen jobba.
Ponera att du och jag ska jobba ihop, jag föredrar hemarbete, du föredrar att vi sitter på kontoret så vi snabbt kan växla några ord med varandra osv osv, mysa lite vid kaffeautomaten.. så kan ju ändå bli svårt, om jag får som jag vill så kommer du bli lidande fast du kan vara på kontoret.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Microsoft vill stänga in sina anställda precis som sina användare.
Begränsa livet precis som sitt operativsystem.
De är emot öppenhet och flexibilitet.

Det har varit känt länge.

Permalänk
Medlem

Man ska ju även ta denna studie med en nypa salt då den är från ett företag, som undersökt sig själv, i en viss bransch, med en viss arbetskultur osv.

Skrivet av Sandgren:

Fast det där med restiden är väl en helt annan topic och ganska självförvållat. Jag personligen hade aldrig tagit ett jobb med mer än 10-15min restid, vilket givetvis sållar bort att bo i en storstad. Det är helt klart en prioriteringsfråga, men 3h restid om dagen äter ju upp livet, men det är inte pandemins fel. Hade vi haft en fungerande hyresmarknad hade det underlättat avsevärt för många dock.

Självförvållat? Har du levt under en sten de senaste 30 åren med löjliga bostadspriser? Alla kan inte bo nära jobbet då det är för dyrt.

Jag tycker själv det är enormt gött att slippa trängas på en buss 2h om dagen och istället använda tiden till träning eller promenad.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Ponera att du och jag ska jobba ihop, jag föredrar hemarbete, du föredrar att vi sitter på kontoret så vi snabbt kan växla några ord med varandra osv osv, mysa lite vid kaffeautomaten.. så kan ju ändå bli svårt, om jag får som jag vill så kommer du bli lidande fast du kan vara på kontoret.

Med lite tur finns det en till kaffeautomatsmysare på arbetsplatsen så att alla kan bli nöjda.
På lite större arbetsplatser finns det oftast en som näst intill tycks arbeta heltid vid just kaffeautomaten. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Precis. Det gäller att laga rätt soppa av alla ingredienserna. De arbetsteam som bäst lyckas kombinera allas styrkor och svagheter också när det gäller distans/kontor får mest ut av sin kombinerade potential. Det här kommer det nog att forskas i massor de närmaste åren.

Killgissar att majoriteten föredrar lagom mycket flexibilitet, medan en minoritet vill alltid jobba på kontoret och en annan minoritet alltid hemifrån.

Permalänk
Medlem

När man som jag arbetar i en global organisation, så är det faktiskt ganska smutt att kunna jobba hemifrån. Vårt team består idag av 2st som bor i Stockholm, 1 Göteborg, 1 Polen, 1 USA. Vilket medför, kontor eller ej, kommer ändå inte träffa dem mer.

Jag ser idag inget värde av att komma in till kontoret bara för att hänga Sen är jag småbarnsförälder också, all tid extra man kan få är bra.

Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backlulund:

Microsoft vill stänga in sina anställda precis som sina användare.
Begränsa livet precis som sitt operativsystem.
De är emot öppenhet och flexibilitet.

Det har varit känt länge.

Artikeln handlar inte om Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Man ska ju även ta denna studie med en nypa salt då den är från ett företag, som undersökt sig själv, i en viss bransch, med en viss arbetskultur osv.

Självförvållat? Har du levt under en sten de senaste 30 åren med löjliga bostadspriser? Alla kan inte bo nära jobbet då det är för dyrt.

Jag tycker själv det är enormt gött att slippa trängas på en buss 2h om dagen och istället använda tiden till träning eller promenad.

Njae, inte direkt. Det var lite boprisrallyt jag syftade på när det kommer till mitt val att inte bo i storstadsregionerna. Jag prioriterar helt enkelt precis som du att använda tiden på dygnet till annat. Detta val har dock inte hindrat mig från att jobba över hela Sverige, men restiden har då hamnat på arbetstid.