Permalänk
Medlem
Skrivet av KentKnutte:

Har man aldrig mölat i sig en burgare på Lasse så borde man inte få kalla sig göteborgare, i min mening. Hett tips till alla utomsocknes som kommer hit.

Gör jag dem själv så maler jag köttet själv, grovt. Enbart högrev går bra, gärna med lite fett på, men blir bättre om man kan knö ner lite bringa också. Tillbehör brukar variera efter tycke och smak, men karamelliserat sidfläsk är nästintill standardutrustning på en KentKnutte Special. Bröd har jag gjort själv några gånger men det är ett jävla meck så brukar bara köra nån brioche som får steka lite i köttpannan efter burgarna är klara.

Vart bor denna KentKnutte? Bjuder han på burgare? Frågar åt en vän.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Mina två favoriter är:

Double-Double från In&Out, beställd animal style, men eftersom man inte alltid kan råka befinna sig i Californien (eller nån annan stat med In&Out) så är min favvo hemmaburgare en Oklahoma fried onion burger som jag gör enligt George Motz recept.

https://www.youtube.com/watch?v=8Wm-rPBkW2o

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

När vi är på spåret burgare och dess såser, Sriracha är för jäkla gott i burgare.

Nu när "Tuppen" fått säljförbud i EU så tycker jag alla andra Sriracha, såsom "Flying Goose" smakar som en "sweet chili-sriracha"- alltså onödigt söta.

Är det något ni märkt? Vilken Sriracha är bäst numera?

Köpte en Sriracha från min lokala asien-butik, "Healthy Boy Brand" men smakade för mycket fermenterad chili..

Permalänk
Medlem

En ny batch bröd (Flippin' Burgers recept), dock måste de numer göras veganska p.g.a... anledning... så mandelmjölk har ersatt mjölk och sen penslas de med vatten+potatismjöl. Funkar ändå helt Ok!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Blev inspirerad av tråden och gjorde mina första "smash-burgare" blev mycket godare än jag trodde!
Höll det väldigt simpelt - smaskens!

Ingredienser:
Högrevsfärs
Salt
Peppar
Cheddar
Karameliserad rödlök
Brioche i brödrosten

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Blev inspirerad av tråden och gjorde mina första "smash-burgare" blev mycket godare än jag trodde!
Höll det väldigt simpelt - smaskens!

Ingredienser:
Högrevsfärs
Salt
Peppar
Cheddar
Karameliserad rödlök
Brioche i brödrosten
https://i.imgur.com/zmtAWHR.jpg

Det där är en burgare i min smak. Enkla, rena smaker, mycket maillardeffekt. 10/10

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Svenskt jägarbacon.

Testat Jokkmokks sidfläsk?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Färsk sej mixad med chili och en gnutta salt stekt i smör blir bra burgare. Enda kruxet är att få burgarna att hålla ihop. Brukar bli ett ägg i smeten. Fusk tycker många. En del gillar inte den grå färgtonen på sejköttet men jag gillar smaken och när man stekt den är den ju inte grå längre. Gillar att ha på en sås av sweet chili blandat med lite japansk soja. Ibland blir det hackat citrongräs i smeten också och då och då byter jag såsen mot Q.P. Majo (hittar man på Lilla Japan) som jag tycker är bättre än svensk majo.

Sej gillar jag men fiskfärs är jag inte jätteförtjust i oavsett tillagning eller fisksort. Jag har förstås inte testat det på alla sätt men jag har käkat många fiskburgare av olika slag och diverse andra rätter som fiskkakor från diverse asiatiska länder och så och det är något som inte riktigt funkar för mig. Det närmaste som jag tyckt varit ok är väl havets wallenbergare som är vanlig som lunch här, men jag tror det ändå hade varit godare om man inte mixat fisken utan bara stekt den som den är.

Angående majo så gör jag helst egen men för tillfällen när det inte passar eller jag inte orkar så brukar jag köra Hellmans. Ett tag fanns det en färsk svensk majo som var riktigt bra med mycket äggsmak, Kavlis, men jag har inte sett den på några år tyvärr. Majo med lite japansk soya eller kanske thailändsk, kanske med lite sesamolja eller så, blir en bra sås eller dip till många saker. Men i allmänhet tycker jag att burgare på svenska restauranger, inte kedjor alltså, ofta har för mycket majo och/eller andra väldigt feta saker. De får gärna ha lite dressing som ju är baserad på majo, men ta det lite lugnt alltså, många har typ ett par matskedar med något som består till 99% av majo plus typ stekt lök med en massa fett kvar, och smörstekt bröd och gärna för mycket ost. Själv vill jag inte må illa av maten helst.

Permalänk
Medlem

Roligaste med burgare är att man kan testa massa nytt och ta ut svängarna bara bröd och kött är bra kvalite. Vi åt det hemma idag.

Kryddar endast med salt och peppar när jag steker.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Blev inspirerad av tråden och gjorde mina första "smash-burgare" blev mycket godare än jag trodde!
Höll det väldigt simpelt - smaskens!

Ingredienser:
Högrevsfärs
Salt
Peppar
Cheddar
Karameliserad rödlök
Brioche i brödrosten
https://i.imgur.com/zmtAWHR.jpg

Ser riktigt gott ut.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

En ny batch bröd (Flippin' Burgers recept), dock måste de numer göras veganska p.g.a... anledning... så mandelmjölk har ersatt mjölk och sen penslas de med vatten+potatismjöl. Funkar ändå helt Ok!
https://i.imgur.com/YTv4wjm_d.webp?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Snygga! Jag brukar också testa göra egna bröd men mina blir inte så fina. De blir lite platta. blandar du jästen i kall eller i 37 graders mjölk, hur mycket mjöl (vete special?), röd eller blå jäst? Jästid? Vad är dina bästa tips för att lyckas med brödet

Permalänk
Medlem

Inspirerad av tråden blev det en smash burgare till middag!

Gjorde den på nymald högrev, Max original dressing, gurka, tomat och sallad. Hade på 3 olika ostar, en på varje patty, havarti, cheddar och mozzarella. Allt i ett Briochebröd.

Mums!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Testat Jokkmokks sidfläsk?

Wow, aldrig hört talas om. Ändå är pappa där uppe från. Tror du man kan få tag i det i Fjollträsk, Västra Götaland?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

@UndaC låter som vi har en live-tävling på gång? Sweclockers bästa burgare-tävling! Med tanke på alla gottegrisar vi verkar ha här och utomordentligt grymma hemmakockar så vill jag sitta i juryn! Herregud vad hungrig man blir.

Får bli en årlig tävling, en burgare kan omöjligt vara bäst jämt, ska vi signa ett 10-årskontrakt?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Blev inspirerad av tråden och gjorde mina första "smash-burgare" blev mycket godare än jag trodde!
Höll det väldigt simpelt - smaskens!

Ingredienser:
Högrevsfärs
Salt
Peppar
Cheddar
Karameliserad rödlök
Brioche i brödrosten
https://i.imgur.com/zmtAWHR.jpg

lägg till tryffel majonäs och bacon, då har du en riktig vinnare! Om du inte hittar tryffel majjo i butik är det väldigt enkelt att göra själv. Du köper bara tryffelolja(kostar runt 150kr för hyfsad, rekomenderar plantin) som du blandar i majjon med lite salt och peppar. Byt ut ful cheddarn mot gruyuere såfår du den mycket godare(enligt mig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Snygga! Jag brukar också testa göra egna bröd men mina blir inte så fina. De blir lite platta. blandar du jästen i kall eller i 37 graders mjölk, hur mycket mjöl (vete special?), röd eller blå jäst? Jästid? Vad är dina bästa tips för att lyckas med brödet

Kall/Varm mjölk/vatten påverkar mest jäs-tiden, så har jag kall vätska så får det jäsa längre första vändan. Vetemjöl Special, mängden är det ”svåra”, det handlar om att hitta rätt konsistens på degen, ibland krävs mer, ibland mindre. Grön jäst (eko ).

30-60 minuter första jäsning (till dubbel storlek), sen knåda igen och sen kommer ”känslan” in igen, jäser 90-100g bollar andra gången i 40-gradig ugn och får de jäsa för kort blir det små, kompakta bollar när jag gräddar, får det jäsa för länge blir det platta som du skriver, det gäller att grädda någonstans däremellan, så antagligen ska du jäsa lite kortare tid.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Antar att dom flesta här inne mest gillar "restaurangburgare" som jag brukar kalla dom...

Men...
Är jag den enda som inte gillar Max?
Men deras vanliga burgare, allt smakar bara salt?
Alla mina vänner behandlar max som guds gåva till mänskligheten. Jag måste missa något.
Varenda burgare jag har haft från Max har varit en geggig sörja, dränkt i en saltig sås eller en annan. Jag har haft samma problem med Trippel Cheese, jag fick nästan inte ner det, munkänslan var som att tugga i någon sorts gelé-slem.

Nu snackar jag mest om vanliga köttburgare och inte haloumi och chicken nuggets, pommes och diverse drickor såklart.

Får man ens säga att man snarare skulle föredra donken framför max i dagens hamburgarpolitiska klimat? Det känns som att man är påväg att bli nedslagen om man säger en sån sak. Givetvis är donken alltid donken, man vet vad man betalar för. Men trots det... Cirkeljerkeriet kring max är på en alldeles för hög nivå, trots att smaken är som baken!

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Vart bor denna KentKnutte? Bjuder han på burgare? Frågar åt en vän.

Tänker jag inte berätta. OpSec är kung när man kommunicerar med främlingar på internet

Visa signatur

| Ryzen 5 5600x | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | Gigabyte RTX 3060ti |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Jag kör less is more med mina burgare. Har en förkärlek till QP Cheese på donken så när jag gör egna brukar det bli Briochebröd, ketchup, finhackad rå lök, köttet och dubbla skivor ost. Slänger även vid tillfälle med några skivor smörgåsgurka också.

Om man får tumma lite på definitionen av en burgare så är detta annars en favorit:

Briochebröd, sirachamajo, sous vidad entrecote i tunnare skivor, stekt lök.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Antar att dom flesta här inne mest gillar "restaurangburgare" som jag brukar kalla dom...

Men...
Är jag den enda som inte gillar Max?
Men deras vanliga burgare, allt smakar bara salt?
Alla mina vänner behandlar max som guds gåva till mänskligheten. Jag måste missa något.
Varenda burgare jag har haft från Max har varit en geggig sörja, dränkt i en saltig sås eller en annan. Jag har haft samma problem med Trippel Cheese, jag fick nästan inte ner det, munkänslan var som att tugga i någon sorts gelé-slem.

Nu snackar jag mest om vanliga köttburgare och inte haloumi och chicken nuggets, pommes och diverse drickor såklart.

Får man ens säga att man snarare skulle föredra donken framför max i dagens hamburgarpolitiska klimat? Det känns som att man är påväg att bli nedslagen om man säger en sån sak. Givetvis är donken alltid donken, man vet vad man betalar för. Men trots det... Cirkeljerkeriet kring max är på en alldeles för hög nivå, trots att smaken är som baken!

Jag håller med dig. Varje gång jag går på Max är hamburgarna precis som du skriver degiga och känns som om dom värmts upp i micro eller nått. Har aldrig gillat Max och på min lista ligger dom absolut i botten.

En riktig smash burger hemma slår allt men om jag absolut måste ta någon burgare på resande fot mitt i landet letar jag alltid upp en McD.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X670E-F GAMING WIFI | AMD Ryzen 9 7900X | ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming | 32GB Corsair Vengeance RGB DDR5 6000MHz | Kingston Fury Renegade M.2 1TB SSD + 2TB SSD | Corsair HX1200 V2 | Corsair H150i Elite Capellix | Lian Li PC-O11 Dynamic XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kall/Varm mjölk/vatten påverkar mest jäs-tiden, så har jag kall vätska så får det jäsa längre första vändan. Vetemjöl Special, mängden är det ”svåra”, det handlar om att hitta rätt konsistens på degen, ibland krävs mer, ibland mindre. Grön jäst (eko ).

30-60 minuter första jäsning (till dubbel storlek), sen knåda igen och sen kommer ”känslan” in igen, jäser 90-100g bollar andra gången i 40-gradig ugn och får de jäsa för kort blir det små, kompakta bollar när jag gräddar, får det jäsa för länge blir det platta som du skriver, det gäller att grädda någonstans däremellan, så antagligen ska du jäsa lite kortare tid.

Ska testa lite kortare jäsning. Tror jag ändå får bra konsistens på degen. Lagom kladdig och elastisk.

En hamburgare är ju busenkel att göra. Det är brödet (degen) som är det svåra

Permalänk
Medlem

Efter många år och olika varianter så gör jag och frugan samma burgare varje gång numera, för att den är så jävla god. Den är jobbig att göra och tar tid, men det är värt det varje gång.

Garants briochebröd
2 st köttpuckar (smashed) på ca 75g vardera (80% högrev, 20% riven pancetta) < "hemligheten"
2 st skivor amerikansk fulcheddar
hemmagjord dijonnaise med finhackad gräslök
Grovhackad rå gul lök
Färsk jalapeno

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Ska testa lite kortare jäsning. Tror jag ändå får bra konsistens på degen. Lagom kladdig och elastisk.

En hamburgare är ju busenkel att göra. Det är brödet (degen) som är det svåra

Är den för kladdig/elastiskt så kommer det oxå att flyta ut, men experimentera med konsistens och jästider, till slut hittar man nåt som fungerar bra. Har jäst tre vändor när det blir för platt, då tar jag upp bullarna igen och formar om dom till nya bollar som får jäsa tills de har bra storlek igen, det har fungerat bra det också. (men tar ju längre tid)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Antar att dom flesta här inne mest gillar "restaurangburgare" som jag brukar kalla dom...

Men...
Är jag den enda som inte gillar Max?
Men deras vanliga burgare, allt smakar bara salt?
Alla mina vänner behandlar max som guds gåva till mänskligheten. Jag måste missa något.
Varenda burgare jag har haft från Max har varit en geggig sörja, dränkt i en saltig sås eller en annan. Jag har haft samma problem med Trippel Cheese, jag fick nästan inte ner det, munkänslan var som att tugga i någon sorts gelé-slem.

Nu snackar jag mest om vanliga köttburgare och inte haloumi och chicken nuggets, pommes och diverse drickor såklart.

Får man ens säga att man snarare skulle föredra donken framför max i dagens hamburgarpolitiska klimat? Det känns som att man är påväg att bli nedslagen om man säger en sån sak. Givetvis är donken alltid donken, man vet vad man betalar för. Men trots det... Cirkeljerkeriet kring max är på en alldeles för hög nivå, trots att smaken är som baken!

Inte käkat på Donken på 9 år, blev dålig ett par gånger och sista gången var det bara vedervärdigt, så jag har hållt mig till max men käkar ju bara deras olika veganska burgare vilka är bra, men det är ju en vattendelare, Max/BK/Donken vad man gillar, helst inget av dem om jag ska käk något ute då är någon dyrare kedja som Bastards Burgers betydligt bättre

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Antar att dom flesta här inne mest gillar "restaurangburgare" som jag brukar kalla dom...

Men...
Är jag den enda som inte gillar Max?
Men deras vanliga burgare, allt smakar bara salt?
Alla mina vänner behandlar max som guds gåva till mänskligheten. Jag måste missa något.
Varenda burgare jag har haft från Max har varit en geggig sörja, dränkt i en saltig sås eller en annan. Jag har haft samma problem med Trippel Cheese, jag fick nästan inte ner det, munkänslan var som att tugga i någon sorts gelé-slem.

Nu snackar jag mest om vanliga köttburgare och inte haloumi och chicken nuggets, pommes och diverse drickor såklart.

Får man ens säga att man snarare skulle föredra donken framför max i dagens hamburgarpolitiska klimat? Det känns som att man är påväg att bli nedslagen om man säger en sån sak. Givetvis är donken alltid donken, man vet vad man betalar för. Men trots det... Cirkeljerkeriet kring max är på en alldeles för hög nivå, trots att smaken är som baken!

Håller med till hundra procent. Jag uttryckte detta tidigare i tråden och fick en hel del mothugg.

Max byggdes liksom upp väldigt mycket då det inte fanns på många platser vilket ledde till någon mytbildning om att de var så himla bra. När jag väl lyckades testa dem så var det en kraftig besvikelse, och nu när det finns några Max i närheten så har jag testat ganska många gånger och blir lika besviken varje gång. Tyvärr fastnade min son för deras burgare, mest för att de var så lättuggade och han var så liten med mjölktänder och så, så det blev ett antal besök under en period som är över nu som tur är. Men jag klarade inte av deras kött alltså, jag fick käka kyckling eller liknande för deras burgare var helt oätbara i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Antar att dom flesta här inne mest gillar "restaurangburgare" som jag brukar kalla dom...

Men...
Är jag den enda som inte gillar Max?
Men deras vanliga burgare, allt smakar bara salt?
Alla mina vänner behandlar max som guds gåva till mänskligheten. Jag måste missa något.
Varenda burgare jag har haft från Max har varit en geggig sörja, dränkt i en saltig sås eller en annan. Jag har haft samma problem med Trippel Cheese, jag fick nästan inte ner det, munkänslan var som att tugga i någon sorts gelé-slem.

Nu snackar jag mest om vanliga köttburgare och inte haloumi och chicken nuggets, pommes och diverse drickor såklart.

Får man ens säga att man snarare skulle föredra donken framför max i dagens hamburgarpolitiska klimat? Det känns som att man är påväg att bli nedslagen om man säger en sån sak. Givetvis är donken alltid donken, man vet vad man betalar för. Men trots det... Cirkeljerkeriet kring max är på en alldeles för hög nivå, trots att smaken är som baken!

Max är sämsta hamburgerkedjan, med god marginal. Donken har ändå smakmässigt rätt kompetenta burgare med deras Selection eller vad de nu heter (var länge sen jag åt på Donken).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Tips på en sjukt bra sås att ha på burgaren som min brorsa brukar göra.
Chipotlepasta, 1 vitlöksklyfta, 1 tesked honung, 1 dl mayo, 2 tsk chilipulver, salt

Skall testas idag!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentKnutte:

Tänker jag inte berätta. OpSec är kung när man kommunicerar med främlingar på internet

XD

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Wow, aldrig hört talas om. Ändå är pappa där uppe från. Tror du man kan få tag i det i Fjollträsk, Västra Götaland?

Eh, GBG alltså? Finns på i princip alla ’bättre’ matbutiker jag handlat på (Focus, Maxi Mölndal, Saluhallen etc) men bäst pris har konstigt nog Hemköp i Nordstan.
Grymt sidfläsk hur som helst.

Permalänk
Medlem

Kul med så många "Jag sitter inne med sanningen, alla som inte håller med har fel" i ett subjektivt ämne. Visst, många ser ut att skrivas med glimten i ögat, medan andra ... not so much.

Nåväl. Jag diggar numer smash burgers stenhårt. Köpte ett "gourmetstål" i somras (Fancy omskrivning för bockad 6 mm plåt. Det är iofs lasergraverat, och det är ju såklart värt några hundralappar ) som används till pizza och burgare. Köttet spelar såklart roll, men har konstigt nog lyckats göra smarriga burgare både med vanlig nötfärs från ICA och tre gånger så dyr färs från den lokala slaktaren. Avgörande för mig verkar vara hur bra jag får till smashandet. För tunt så håller det ihop dåligt och för löst tryck blir inte heller så nice stekyta. Ja, det blir såklart godare med bättre kött, men inte livsavgörande. IMHO.

Mitt största önskemål är att brödet ska karamelliseras i torr panna så det inte blir soggigt av godsakerna man lägger på. Den benämningen hänger i från att ha jobbat på McD i den glada ungdomen. Vissa kallar det att rosta brödet, men det är ju felfelfel

Från programserien där Juregård åkte runt och testade burgare fick jag tips på det som är min favoritdressing för tillfället.
Majonnäs, lite dijonsenap och lite grovmalen (skånsk) senap. Funkar fantastiskt ihop med många tillbehör, men har för mig det var till någon variant med karamelliserad lök som han gjorde den. Dessutom går den sjukt fort att röra ihop.