Permalänk

TVn startar men visar ingen bild

Hej, satt och kollade på TV via Chromecast när bilden helt plötsligt försvann. Ljudet fortsatte att spelas upp och skärmen var fortfarande på då man såg att den lyste även om den bara visade svart. Händer heller ingenting om man försöker få fram input menyer eller inställningsmeny. Har testat att dra ur strömmen och låta den va under en natt men det är fortsatt samma problem. TVn startar och jag kan fortfarande casta till den men det blir bara ljud och bildskärmen visar bara en svart bild. Om man trycker med fingret mot skärmen så lyser det upp vitt så skärmen är definitivt på.

Någon idé vad som kan orsaka detta beteende och är det något som går att laga? Sen undrar jag också vad som kan ha framkallat det. Den gav upp samma kväll som vi flyttat till en ny lägenhet och under flytten så bars den några meter i lätt regn utan någonting över den, kan det vara orsaken?

Permalänk
Skrivet av SimplyEvert:

Den gav upp samma kväll som vi flyttat till en ny lägenhet och under flytten så bars den några meter i lätt regn utan någonting över den, kan det vara orsaken?

Det skulle ju vara maximal otur, men sånt kan hända. Tips innan du ger upp är att inte bara kolla strömkontakten utan också signalkablarnas anslutningar (inklusive att lossa din chromecast och om möjligt testa den i en annan port.)

Permalänk
Rekordmedlem

Lyser bakgrundsbelysningen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Man kan alltid ha otur med regnet som sagt, jag har varit "nära på" att bricka min på detta sätt, då den uppträdde konstigt under några dagar innan allt vatten var helt avdunstat. Fick samma symtom som dig med en skärm som betedde sig märkligt.
Skulle tipsa om att låta den torka ur rejält, kanske skruva ur korten ur den och blåsa försiktigt med hårtork tills allt är helt torkat och sedan hoppas på att ingen krets blivit kortsluten. Då kan du i alla fall helt utesluta att kvarvarande vattenpartiklar skulle vara orsaken

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Medlem

Prova tvärtom också: Släck ner rummet maximalt och se om det finns en svag svag bild på skärmen, i så fall är det bara bakgrundsbelysningen som NÄSTAN gett upp. Baserar min erfarenhet på en datorskärm där jag upptäckte att den faktiskt visade någonting i mörkret. Men jag funderar även på om det inte är så att om bakgrundsbelysningen ger upp HELT, så borde den väl inte ens ge en svag svag bild ???? Synd på din TV!! Jag har också dåliga erfarenheter av flyttar, trotts stor försiktighet.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall bakgrundsbelsyningen gett upp kan man fortfarande se bilden genom att lysa med en ficklampa mot panelen. Ljuset från lampan letar sig i panelen och reflekteras mot den bakre reflektorn och man kan då se exempelvis menyer och gränssnitt svagt. Enklast i ett mörkt rum som beskrivet.

Då vet man i alla fall att det är belysningen som gått sönder. Att fixa eller laga detta är dock fortfarande en öppen fråga.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det skulle ju vara maximal otur, men sånt kan hända. Tips innan du ger upp är att inte bara kolla strömkontakten utan också signalkablarnas anslutningar (inklusive att lossa din chromecast och om möjligt testa den i en annan port.)

Ser inte hur det skulle kunna vara uttaget till Chromecasten som är problemet. Hade det varit den som felade borde jag fortfarande kunna få fram inställningsmenyerna på TVn. Men jag har testat att flytta Chromecasten och även att koppla ur den helt men ingen skillnad.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ifall bakgrundsbelsyningen gett upp kan man fortfarande se bilden genom att lysa med en ficklampa mot panelen. Ljuset från lampan letar sig i panelen och reflekteras mot den bakre reflektorn och man kan då se exempelvis menyer och gränssnitt svagt. Enklast i ett mörkt rum som beskrivet.

Då vet man i alla fall att det är belysningen som gått sönder. Att fixa eller laga detta är dock fortfarande en öppen fråga.

Ser ingenting speciellt när jag lyser med en ficklampa.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SimplyEvert:

Ser ingenting speciellt när jag lyser med en ficklampa.

Då är det som skrivet ovan något som gör att LCD-panelen inte används. Kan vara kablar som har lossnat, kan vara kretsar som slutat fungerat. Kan vara fukt som ger tillfälligt problem. Bortsett från att vänta och hoppas finns det egentligen inget än någon form av service eller köpa nytt. Är TV:n äldre är service i stort sett aldrig lönt. Är det en nyare TV kan man försöka med service mot en felsökningskostnad där servicediagnosen sedan är avgörande. Ofta är panelfel dyrare att reparera än att köpa nytt.