Hur skulle denna kod se ut? Om någon kan lösa den!

Permalänk

Hur skulle denna kod se ut? Om någon kan lösa den!

Skapa en klass som heter Kortlek i Java.

Klassen ska kunna skapa en kortlek (52 olika kort)

Blanda kortleken och dra det översta kortet i leken.

Skriv sedan ett program som utnyttjar klassen Kortlek

Skapa ett objekt av klassen,

blanda kortleken och skriva ut vad det översta kortet har för färg

(spader, hjärter, ruter, klöver) och valör (1-13).

Permalänk
Medlem

Vad är det för språk, och vad har du kört fast på?

Permalänk

Java! Har tyvärr noll koll på denna lösning, försöker bara hitta en komplett kod som funkar att exekvera med en utskrift utan errors! Om någon erfaren snabb kodare orkar koda denna åt mig så let me know! Behöver koden så fort som möjligt, tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Du har noll koll säger du men det är därför du måste försöka göra det själv. Jag vet inte vad du pluggar för något men om du ska göra något mer med programmering efter det här är det viktigt att du förstår grunderna väl. Du kan inte hoppa över klasser i Java

Permalänk
Medlem

class Kortlek { public static void main(String[] args) { // Chosen from a brand new deck well shuffled System.out.println("spader 9"); } }

Permalänk
Medlem

Vitsen med programmeringsuppgifter är att du ska lära dig, inte fuska fram en lösning..

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Vila i frid

...och vill man halvfuska finns det lösningar för i princip allt på stackoverflow - om man orkar surfa dit.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Oliver3214:

Skapa en klass som heter Kortlek i Java.

Klassen ska kunna skapa en kortlek (52 olika kort)

Blanda kortleken och dra det översta kortet i leken.

Skriv sedan ett program som utnyttjar klassen Kortlek

Skapa ett objekt av klassen,

blanda kortleken och skriva ut vad det översta kortet har för färg

(spader, hjärter, ruter, klöver) och valör (1-13).

Skrivet av Oliver3214:

Java! Har tyvärr noll koll på denna lösning, försöker bara hitta en komplett kod som funkar att exekvera med en utskrift utan errors! Om någon erfaren snabb kodare orkar koda denna åt mig så let me know! Behöver koden så fort som möjligt, tack för all hjälp!

Sweclockers är inte en "lösningsförmedlare" och ingen kommer göra din läxa åt dig.
Om du har ett eget försök med dig till bordet så finns det dock massor som kan tänka sig att guide:a dig till en fungerande lösning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver3214:

Skapa en klass som heter Kortlek i Java.

Klassen ska kunna skapa en kortlek (52 olika kort)

Blanda kortleken och dra det översta kortet i leken.

Skriv sedan ett program som utnyttjar klassen Kortlek

Skapa ett objekt av klassen,

blanda kortleken och skriva ut vad det översta kortet har för färg

(spader, hjärter, ruter, klöver) och valör (1-13).

Rätt tydliga krav. Börja koda sen googlar du problemet du fastnar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver3214:

Skapa en klass som heter Kortlek i Java.

Klassen ska kunna skapa en kortlek (52 olika kort)

Blanda kortleken och dra det översta kortet i leken.

Skriv sedan ett program som utnyttjar klassen Kortlek

Skapa ett objekt av klassen,

blanda kortleken och skriva ut vad det översta kortet har för färg

(spader, hjärter, ruter, klöver) och valör (1-13).

Börja med att skriva pseudo-kod utifrån uppgiftens krav.

klass kortlek{ lista med kort; funktion fyllListan(){ skapa ett av varje kort och lägg till dom i listan } funktion blandaListan(){ } funktion taÖverstaKortet(){ listan.pop } }

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Inaktiv

Har påriktigt arbetat med såna här typer. Som fortfarande kan absolut noll. Och fortfarande ställer liknande frågor som TS till sina kollegor när något ska göras. Förstår inte riktigt hur dom fick sina jobb, men inte fan var det kompetens iallafall 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Har påriktigt arbetat med såna här typer. Som fortfarande kan absolut noll. Och fortfarande ställer liknande frågor som TS till sina kollegor när något ska göras. Förstår inte riktigt hur dom fick sina jobb, men inte fan var det kompetens iallafall 😅

Ännu mer förvånande att de lyckats behålla sina jobb 😁

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Till OP. Vill du lära dig JAVA bör du göra det själv, men så här hade jag gjort.

Skapa en klass som hete "Kort"

Kort har 2 data värden "färg" och "nummer"

Kort har en "print" funktion som skriver "Färg: xx kort xx"

Skapa klassen "Kortlek"
När kortlek initieras så loopa "1-13" för varje färgtyp och initiera 52st "Kort"

Lägg dessa i en lista, ranodmisera listan.

Ha en funktion i Kortlek som heter "topCard" eller något, denna hämtar det översta kortet i listan och tar bort det (pop).

Du får ett kortobjekt "Kort card = Kortlek.topCard();" typ så där.

sedan skriver du ut med "card.print();"

PS: Koda alltid på engelska.