Veckans fråga: Hur betalar du på nätet?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag undviker i vart fall Klarna och Trustly som pesten.
Men framförallt saknar jag e kort, det finns idag ingen bra betalningslösning för näthandel sedan e-kort stängdes ner, alla av dagens lösningar är dåliga för köparen och framförallt så otroligt mycket sämre än e-kort var.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

Bara jag som tycker det är skumt att man nämner Paypal som ett alternativ men inte Klarna som är det absolut vanligaste betalsättet i Sverige?

Nästa vecka kommer artiklarna sponsrade av PayPal.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Crypto.com VISA kort, 3% cashback i krypto

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Viking
Skrivet av Thomas:

Det finns

Menade om det finns när man betalar på nätet.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag undviker i vart fall Klarna och Trustly som pesten.
Men framförallt saknar jag e kort, det finns idag ingen bra betalningslösning för näthandel sedan e-kort stängdes ner, alla av dagens lösningar är dåliga för köparen och framförallt så otroligt mycket sämre än e-kort var.

Håller med dig!
Trustly är så skumt, man loggar in på sin bank genom ett annat system. Så undviker att använda det alls.
Klarna är uppbyggd precis som de flesta avbetalningar och de har så stor marknad så det bidrar till att fler förköper sig och får skulder.

Jag löste e-kort förlusten genom att jag blev nyckelkund och skaffade ett kontokort till genom det. Det är kopplat till ett konto där jag för över pengar till när jag ska handla något. Det är det enda säkra. Nu för tiden slarvar jag med kreditkort på lite mer "säkra" ställen.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Använt Klarna mycket men borde nog göra slut med henne, hört en del skit och konstigheter med dubbeldragningar, okända dragningar från konto som sen återinsätts.

Permalänk
Inaktiv

Jag har faktiskt börjat uppskatta både Apple Pay och Swish, så finns dessa alternativ blir det oftast så. 🤷‍♂️ Just att Swish inte har den ordinarie gräns på 10,000kr (när man väl behöver använda det) om det är knutet till ett företag (?).

Permalänk
Medlem

Kontokort, Internetbank, Paypal, Swish, Postförskott, Faktura och Klarna (kopplat till bankkonto)

Betalar med Faktura / Paypal på okända sidor, på svenska sidor brukar jag ta något alternativ där jag slipper uppge mitt kontokort och när det inte går får jag betala med det

Valde internetbank då det är därifrån alla pengar dras i slutändan.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av YamahaDGX630:

9/10 gånger väljer jag Klarna - Få först betala sen

Samma här men det brukar gå i denna ordningen: Få först - glömma av fakturan - få påminnelse - betala sen

Beror dock på Klarna missar jag aldrig iom jag har appen men när det är någon annan variant som bara kommer till mailen så kan jag ha en tendens att glömma betala i tid. Ett gissel för mig.

Faktura är ju dock bra när man handlar från lite mindre kända butiker t.ex. eller när man vill hugga den där PS5:an snabbt som vinden.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kör på Klarna om det finns. Så fort jag får fakturan så betalar jag men låter pengarna dras på fakturans sista dag. Då lär jag ha hunnit få hem varan och se så att allt fungerar.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Hmm! Svarade inte, eftersom jag använder många olika betalsätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det man använder är generellt det man föredrar för det aktuella köpet.

Ofta finns inte det alternativet du helst vill använda dock.
Enligt mig är det Swish, vilket enbart ett fåtal affärer erbjuder.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Föredrar Swish. Smidigt och säkert. Handlar jag från en ny butik så väljer jag alltid faktura, då jag vill ha produkten innan jag betalar. Internationellt blir det Paypal, då de är enkla att ha och göra med om det skulle uppstå en tvist med säljaren.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kreditkort med bonus, varför ska jag som konsument betala (inbakat i priserna) för handlarens betallösning utan att få något tillbaka? Ibland blir det förstås med klarna/paypal/applepay som ytterligare mellanhand.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Numera oftast engångskort med Revolut.

Permalänk
Medlem

Swish är väl ok för småsummor, men för större köp blir det strul när man slår i beloppstaket. Jag vet att man, med mycket möda och stort besvär, kan göra enstaka höjningar för stora köp, men det är liksom inte standardalternativet. Tror det är max 3000 kr per vecka eller nåt normalt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av davitto:

Bara jag som tycker det är skumt att man nämner Paypal som ett alternativ men inte Klarna som är det absolut vanligaste betalsättet i Sverige?

Klarna går väl under faktura eller avbetalning tänkte vi

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Alltid, om det går, på faktura. Brutalt mycket lättare att bestrida vid strul och man slipper ligga ute med pengar. Dessutom får man varan innan man betalar, alltid bra.
Om inte, Paypal, engångskort Revolut eller, som sista utväg, mitt bankkort.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv

Alltid swish om möjlighet finns, otroligt lätt betalsätt på nätet.

Skrivet av cyklonen:

Swish är väl ok för småsummor, men för större köp blir det strul när man slår i beloppstaket. Jag vet att man, med mycket möda och stort besvär, kan göra enstaka höjningar för stora köp, men det är liksom inte standardalternativet. Tror det är max 3000 kr per vecka eller nåt normalt.

De flesta bankerna har väl 10 000 per dag? På SHB kan man dessutom höja till 30 000 i appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REPTiL3:

Natura, most bang for the buck

Så du menar att du gått hungrig sen du föddes? 😉🤣

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Inaktiv

Röstade på att jag inte handlar på nätet.

Men ja, använt de flesta lösningar utom Google Pay och det andra tramset samt Kryptovalutor. Brukade använda Paypal men dumpade tjänsten i slutet av förra året då de ändrade avtalet och tänkte börja ta betalt. De gånger jag handlar är det väl egentligen betal-/kreditkort eller swish. Internetbank händer, fakturor har jag slutat med då det inte tillför något för mig och idag hör till de som starkt ogillar Klarna. Övriga liknande tjänster är lika dåliga de men främst av andra anledningar. Sämsta är nog Komplett Bank som inte ens har en scanningsbar faktura, iallafall sist jag faktiskt använde den. Välkommen till 1900-talet.

Avbetalning har hänt någon gång när jag var ung, brukar undvika skulder i den mån det är möjligt. Är inte så förtjust i att driva in skulder heller för den delen.

Permalänk
Medlem

Mina vanligaste betalmetoder är faktura och Swish.

Skrivet av YamahaDGX630:

9/10 gånger väljer jag Klarna - Få först betala sen

Skrivet av lambdan:

Klarna Faktura är min favorit. När man fått hem grejerna och de verkar OK så öppnar man appen och betalar. Är det problem eller man behöver skicka tillbaka så gör man bara det och vipps blev fakturan makulerad och man behövde aldrig ligga ute med pengar.

Har även Klarna Kortet som jag använder till ställen som inte stödjer Klarna direkt (typ Inet, Amazon, Playstation Store, Apple o Apple Pay, Steam. mm)

Skrivet av htbtoma:

jag använder mig nästan alltid av klarna faktura eller liknande, enkelt och slipper fippla fram kortet alt spara kortuppgifter för varje sida jag handlar på. räcker att de finns hos klarna.

Håller med. I synnerhet när det gäller "Köp först, betala sen". Klarna-kortet verkar väldigt smidigt, så länge man har koll på sin ekonomi och inte drar på sig en massa skulder. Dock har jag för dålig/låg ekonomi så att jag nekas att skaffa Klarna-kortet.

Skrivet av aliassund:

Använt Klarna mycket men borde nog göra slut med henne, hört en del skit och konstigheter med dubbeldragningar, okända dragningar från konto som sen återinsätts.

Om du har hört om/varit med om dessa problem förstår jag ditt val. Dock har jag aldrig haft sådana problem. Det enda märkliga jag har varit med om vid ett flertal tillfällen, är att om jag väljer att betala en faktura på förfallodatumet som är om en vecka så står det redan nu att pengarna dras från bankkontot inom 1-3 bankdagar.

Skrivet av Nicklidstrom:

90% av min handel online består av köp från utkörningsmat och sannolikheten att ordern blir helt rätt är väl typ 50% så kör alltid faktura. Känns som det är jobbigare att bestrida om det redan dragits pengar från kortet.

Exakt. I mitt fall gäller det dock andra produkter, men jag håller med om ditt resonemang.

Skrivet av mrqaffe:

Jag undviker i vart fall Klarna och Trustly som pesten.
Men framförallt saknar jag e kort, det finns idag ingen bra betalningslösning för näthandel sedan e-kort stängdes ner, alla av dagens lösningar är dåliga för köparen och framförallt så otroligt mycket sämre än e-kort var.

Trustly har jag ingen erfarenhet av, så där har jag ingen åsikt. Men Klarna tycker jag ändå är väldigt smidigt, så länge man har koll på sin ekonomi och inte tenderar i att dra på sig en massa skulder.
Varför är dagens lösningar dåliga för köparen?
E-kort använde jag bara vid några få tillfällen innan de togs bort.

Skrivet av Lagers:

Håller med dig!
Trustly är så skumt, man loggar in på sin bank genom ett annat system. Så undviker att använda det alls.
Klarna är uppbyggd precis som de flesta avbetalningar och de har så stor marknad så det bidrar till att fler förköper sig och får skulder.

Jag löste e-kort förlusten genom att jag blev nyckelkund och skaffade ett kontokort till genom det. Det är kopplat till ett konto där jag för över pengar till när jag ska handla något. Det är det enda säkra. Nu för tiden slarvar jag med kreditkort på lite mer "säkra" ställen.

De som förköper sig skulder - jag menar i stora mängder . är personer som av olika anledningar har dålig koll/kontroll. Är man som mig - har koll på sin ekonomi, och inte drar på sig en massa avbetalningar - är dessa tjänster nödvändigtvis inte dåliga.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Alltid swish om möjlighet finns, otroligt lätt betalsätt på nätet.

De flesta bankerna har väl 10 000 per dag? På SHB kan man dessutom höja till 30 000 i appen.

Hmm, jag har då 3000 som gräns, hos SEB. Jag skulle köpa en utombordare runt 2016 för 5000 kr och brorsan behövde swisha 2000 eftersom gränsen var 3000.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Går inte att svara på riktigt då det beror helt på vad det är som handlas och f.a. varifrån det handlas.

Finns e-handlare där jag utan problem kan använda kontokort för att betala, medans det finns e-handlare jag absolut inte skulle våga kontokort utan istället hade använt faktura.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Kreditkort.

Skyr Klarna som pesten efter de, enligt mig, misskött sig rejält med ett försök att driva in förseningsavgift. Skickade underlag till adresser som inte ens användes eller getts till varken Klarna eller handlaren av någon anledning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Hmm, jag har då 3000 som gräns, hos SEB. Jag skulle köpa en utombordare runt 2016 för 5000 kr och brorsan behövde swisha 2000 eftersom gränsen var 3000.

Då har du själv valt den. https://seb.se/var-kundservice/1239-vad-aer-beloppsgraensen-f...

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Hmm, jag har då 3000 som gräns, hos SEB. Jag skulle köpa en utombordare runt 2016 för 5000 kr och brorsan behövde swisha 2000 eftersom gränsen var 3000.

Du kan höja gränsen tillfälligt genom att ringa SEB eller logga in på deras websida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHGBaouns:

Du kan höja gränsen tillfälligt genom att ringa SEB eller logga in på deras websida.

Jag vet, men det är knöligt och tar tid och kan inte göras alla tider på dygnet. Eller i alla fall inte 2016. Har inte försökt sen dess.

Oavsett, så är Swish ett sämre alternativ för de flesta större köp. Utmärkt för småköp, som t ex lite blandat från Apotea eller liknande.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag vet, men det är knöligt och tar tid och kan inte göras alla tider på dygnet. Eller i alla fall inte 2016. Har inte försökt sen dess.

Oavsett, så är Swish ett sämre alternativ för de flesta större köp. Utmärkt för småköp, som t ex lite blandat från Apotea eller liknande.

Du kan logga in på internetbanken och ställa in den dagliga gräns på swish upp till 30,000 på SEB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Du kan logga in på internetbanken och ställa in den dagliga gräns på swish upp till 30,000 på SEB.

Det gick inte då (taket var låst), och därefter har jag inte försökt. Alldeles oavsett finns det bättre alternativ för större köp. Swish är för småköp.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S