Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur formatera äldre systemdisk efter kloning? Får boot manager konflikt med nya disken..

Permalänk

Hur formatera äldre systemdisk efter kloning? Får boot manager konflikt med nya disken..

Jag har uppgraderat min systemdisk från en Samsung 970 1TB till en 980 2TB.
Kloningen gick fint och jag rullar nu på den nya disken. För att kunna boota så var jag dock tvungen att plocka ur den gamla disken.
Så fort den gamla disken sitter i så väljer BIOS att endast visa/tillåta val av Windows Boot Manager på den gamla disken.

Hur skall jag göra för att kunna boota upp på den nya disken, men ändå ha den gamla i så att jag kan använda den?

Kan det hjälpa att byta M2 slot?

// Andreas

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem

Gå in i BIOS och ställ manuellt in vilken drive du vill boota ifrån (dvs, den nya 980 2TB). Som det är nu verkar du stå i någon form av autoläge.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Den gamla disken är vald som första disk i BIOS. Går det inte att ändra där alls? Att du väljer den nya som första boot-prioritering istället?

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk

Som jag skrev: "Så fort den gamla disken sitter i så väljer BIOS att endast visa/tillåta val av Windows Boot Manager på den gamla disken."

Jag får upp alla diskar i listan, även den nya 980 disken, men inte med Windows Boot Manager.
Den visar bara Windows Boot Manager på den gamla disken.

Om jag ändå väljer den nya disken, så får jag bara typ "ogiltig boot disk - starta om"

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? En del moderkort har boot order i två nivåer, att man först väljer typ av gränssnitt (SATA, M.2, USB) och sedan exakt vilken disk det är på det gränssnittet någon annanstans.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master
Alla valmöjligheter visas direkt i listan, finns inga nivåer.
Jag har bara M2 PCIe diskar. Inga SATA alls.

Om jag bootar på gamla disken med nya disken i så ser det ut så här i Disk Manager:

// Andreas

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem

@cyberknutte: Testa att bara högerklicka på Disk 2 och välja "Online", Windows ska tydligen generera en ny signatur för disken då.

Permalänk

Byt plats på dem.

Eller boota upp en linux dist på och formatera disken du inte vill ska ha en boot manager längre.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Byt plats på dem.

Eller boota upp en linux dist på och formatera disken du inte vill ska ha en boot manager längre.

Japp, enklast är att byta plats eller helt enkelt plocka bort den gamla disken helt från bootsekvensen.
Så gjorde jag på den tiden man hade optiska enheter, dvs. plockade bort optiska enheten (och floppyn) från bootsekvensen bara för att snabba upp boot någon sekund eller två.

Permalänk

Bytte plats och kunde då boota på den nya, och ändå ha tillgång till den gamla i Disk Manager.
Efter "Online" kommandot så ser allt ut att lira.

Återstår bara att rensa upp system partitionerna på den gamla disken...

Tacka för idéer och tips!

// Andreas

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB