Applikationer kringgår IOS inställningar för integritet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På Android går det att få adblock genom privat dns server inställningar i inställningarna för telefonen (Jag använder Adguards DNS för adblock). Reklam SMS är det något som du gjort. Har inte fått ett enda reklam SMS under de 10 åren jag använt Android så det är absolut inte Android i sej där, något du gjort.

Vet ej hur Adblock fungerar på Android så kan inte uttala mig om det, ännu en grej man slipper bry sig om på IOS. Men får jag nån gång för mig i framtiden att ha android så får jag väl lära mig hur man lägger in adblock på telefonen, har det på datorn till youtube.

Det jag också störde mig på är att det krävs så många fler tryckande för att åstadkomma samma sak som i IOS, som att starta eller stänga bloutooth, mkt som android behöver fixa innan de kommer ikapp IOS kan jag säga, de är nog på väg ditåt men fortfarande mkt kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

Det jag också störde mig på är att det krävs så många fler tryckande för att åstadkomma samma sak som i IOS, som att starta eller stänga bloutooth, mkt som android behöver fixa innan de kommer ikapp IOS kan jag säga, de är nog på väg ditåt men fortfarande mkt kvar.

Jag tycker precis tvärtom. Starta och stänga av bluetooth, wifi mm är bara att dra ner statusfältet och trycka på respektive ikon, så stängs Wi-Fi eller Bluetooth direkt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

Det jag också störde mig på är att det krävs så många fler tryckande för att åstadkomma samma sak som i IOS, som att starta eller stänga bloutooth, mkt som android behöver fixa innan de kommer ikapp IOS kan jag säga, de är nog på väg ditåt men fortfarande mkt kvar.

Själv kör jag med Adblock på både iOS och Android här.

Håller inte riktigt med om att Android kräver mer tryckande än iOS. Då jämför jag främst med en gammal Xiaomi Redmi med reklamfria MIUI 9.

Däremot tycker jag att Safari tillsammans med Adguard slår merparten av alla webbläsare till Android.

Varken Brave, Chrome, Vivaldi, Opera, DuckDuckGo, Firefox, Samsung Browser eller UC Browser låter mig blockera enstaka element direkt i webbläsaren likt Safari på iOS.

Känner däremot att många iOS-hatare inte verkar ha kört iOS sedan version 12 eller tidigare.

Själv har jag inte hängt med på utvecklingen på Android de senaste åren, då min Xiaomi enbart fick en versionsuppdatering av Android. Resterande uppdateringar har bara varit mer bloat och reklam genom MIUI där jag valt bort "uppdateringarna".

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Också värt att påpeka: Detta handlar inte om annonsering. Det handlar om spårning.

Det handlar om spårning primärt med syfte att "förbättra" annonserna!

Som jag ser det så är detta uppenbara kontraktsbrott, dels mellan app-ansvarig och Apple, dels mellan app-ansvarig och användare.
Stämningsansökningarna borde börja komma som brev på posten...

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bara ta mail. Inga mail ska självklart sparas på enheten.

Om du inte vill lagra det lokalt, var ska du lagra det då? Hos tredje part som gör det enklare för obehöriga att ta del av innehållet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

... denna pool intressant där många rakt ut skriver att de aldrig någonsin skulle betala för en mobilapp och får hur många tummen upp som helst:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1605030-hur-mycket-spe...

Din tolkning av svaren är direkt felaktig!
Frågan var hur mycket man de facto betalar i nuläget, inte hur mycket man skulle kunna tänka sig att betala för rätt produkt.
För egen del spenderar jag i princip noll på appar, men det betyder inte att jag skulle vara ovillig att betala >500kr för enskilda appar förutsatt att de respekterar min integritet på ett trovärdigt sätt och jag slipper reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fast vad är det för typ av information som de hämtar?
I artikeln stod det: logga enhetens ljusstyrka, batterinivå, tillgängligt lagringsutrymme och senaste tid för omstart. Det är ju information som appar skulle vilja ha för det ena och andra. Visst senaste omstart är kanske långsökt vad en app behöver denna till, men även på vilket sätt den kan missbrukas.

Problemet när det gäller datasäkerhet är att man inte ofta både kan ha och äta kakan. Börjar Apple snoka i vad appar gör, så kan de också komma åt information som de ej har rätt att ha. Tvingas man ladda upp appar till Apple Store för att sprida dem, så har man offrat otroligt mycket datasäkerhet och integritet.

Jag själv påstår det är lite kaos nu när det gäller datorsäkerhet, men det har bidragit till en snabb mopbilutveckling. Det är ju självklart att en enhet som man har och gör de absolut viktigaste sakerna man kan göra, både privat och i jobb. Inte ska få vara en enhet där någon applikation laddas hem från en inte väldigt betrodd tillverkare. Och orsaken till att ladda hem appen ska vara något väldigt viktigt. Där det viktigta inte är att kunna lyssna på musik eller spela spel.
Det är nästan som att ens mobil skulle ha 2st isolerade datorenheter i sig som bara delade samma skärm, mikrofon och högtalare. -Att bära med sig 2st enheter är inte fel, men många klagar på att en stor mobil är klumpig.

Samla tillräckligt många olika informationbitar och varje användare blir i stort sett unik.

https://coveryourtracks.eff.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Samla tillräckligt många olika informationbitar och varje användare blir i stort sett unik.

https://coveryourtracks.eff.org

Brave på min Xiaomi gör ett bra jobb där, då jag får "randomized fingerprint" som svar.
DuckDuckGo ger däremot "unique fingerprint" och detsamma gäller Safari på iOS för mig.

Intressant att Chrome i Windows 10 ger mig "nearly-unique fingerprint" på min Dell XPS 13. Kör iofs Privacy Badger från EFF där

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

Hoppas du skämtar, min iphone XS pro max gick sönder så köpte en android telefon i väntan på iphone 13 pro max som jag fick i fredags. Under 1.5 månad använde jag android telefonen, och kan säga er att det var en chock, fick reklam annonser överallt, appar som på ios knappt har annonser men som i android har massor, på ios får du annons du klickar bort den sen får du inte mer under tiden du använder appen, i android kommer de efter varje klick. Har börjat få massa sms reklam sen jag börjat använda android med, viber har dubbelt så mkt reklam. Alla appar är infesterade med annonser vilket gör apparna nästintill obrukbara. Så jag garanterar dig att Apple gör extremt bra jobb i jämförelse med detta. Nu använder jag min 13 pro max och min stressnivå har redan sjunkit till normala nivåer igen.

Ja jag driver Trots sina begränsningar så är iOS det bästa alternativet. Android är inte ens ett alternativ för mig.

Permalänk

Angående lagra mail lokalt vs på en server:

Skrivet av Olle P:

Om du inte vill lagra det lokalt, var ska du lagra det då? Hos tredje part som gör det enklare för obehöriga att ta del av innehållet?

Så ser jag exakt samma som pengar. Vissa hävdar att fickan är det säkraste stället för att förvara sina pengar på, för då kan inte någon komma åt dem utan fysisk närvaro.
Problemet är att man vistas inte alltid på helt säkra områden och det är idiotisk att ha med sig väldigt värdefull information eller pengar för den delen.

En restriktion man kan göra är att begränsa vilken typ av information som skickas genom mail och detta gör folk såklart. Lösenord etc kommer alltid genom något annat sätt.
Men ändå så är det mycket information och jag tror att mailservrar är rätt ställe att skydda denna information. Exakt detta sätt gör ju de flesta som har gmail m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så ser jag exakt samma som pengar. Vissa hävdar att fickan är det säkraste stället för att förvara sina pengar på, för då kan inte någon komma åt dem utan fysisk närvaro.
Problemet är att man vistas inte alltid på helt säkra områden...
En restriktion man kan göra är att begränsa vilken typ av information som skickas genom mail... Men ändå så är det mycket information och jag tror att mailservrar är rätt ställe att skydda denna information. Exakt detta sätt gör ju de flesta som har gmail m.m.

1. Vad är det man vill skydda?
2. Från vem vill man skydda det?

- Vill man hindra andra från att läsa eposten så är kryptering kombinerat med en egen server det enda gångbara alternativet.
(Exempelvis Gmail och Yahoo läser (maskinellt) all epost som skickas till/från deras användare.) Att använda telefonen som serverhårdvara verkar bara dumt i sammanhanget.
- Vill man undvika att post försvinner så är det backup som gäller. Då ser jag inget fel med att ha en (arbets)kopia i telefonen. Använder man någon av de större aktörerna som epostleverantör kan man vara ganska säker på att de har flera kopior tillgängliga i "molnet". Man kan till nöds även fråga NSA, eftersom de också lär ha minst en kopia...

Pengar är en rätt dålig liknelse:
Vill man undvika att bli av med pengar kan man ha dem i ett kassaskåp hemma eller sätta in dem på ett bankkonto.
Är det i stället viktigare att hemlighålla hur mycket pengar man har så är bankkontot betydligt sämre än egen madrass/kassaskåp.
Är det dessutom frågan om en större summa kontanter som någon annan blivit av med, och ett flertal sedlar med kända serienummer är registrerade som stulna så är banken ett uselt alternativ...

Permalänk

Inte oväntat precis...