Permalänk

Maxgaming har nu "TAI-HAO PBT Double-shot Keycaps Svensk Layout - Exotic" i lager igen:

https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/pbt-double-shot-keycaps-s...

Permalänk

Group buy för ePBT Scandi är igång nu.
Svensk återförsäljare är https://iokeyboards.eu/product/group-buy-enjoypbt-scandi/

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hej!

Ville uppmärksamma en grej för folk som är intresserade av att möjligtvis inhandla KBDfans nordiska keycap-set. Beställde en uppsättning keycaps (C0097 - https://kbdfans.com/products/nordic-layout-pbt-keycaps) från KBDfans hemsida förra veckan, det är samma produkt som går att köpa på MaxGaming (https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/pbt-keycaps-nordisk-layou...). Vid närmare granskning kan man observera att den uppsättningen jag fick innehåller keycaps som har ett felaktigt utseende jämfört med vad bilderna på deras webbplats visar. Till exempel är "Cap Lock" - tangenten stavad "CapLock", de två orden är ihopsatta. Enligt bilderna på deras webbplats ska det stavas "Cap Lock". Dessutom har bokstaven "Å" en liten prick över sig istället för en cirkel, som den egentligen borde ha enligt bilderna. EDIT: JAG MENAR CAPS LOCK/ CAPSLOCK.. fan osså.

Här kommer dock det lite lustiga! KBDfans säljer även en liknande uppsättning keycaps i DSA-profil (DSA0064 - https://kbdfans.com/products/nordic-layout-dsa-keycaps), även dessa går att införskaffas via MaxGaming (https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/pbt-keycaps-nordisk-layou...). Här kan man uppmärksamma att de fel jag tidigare påpekade tillhöra C0097 även går att återfinnas i DSA-varianten, bara den här gången är det avsiktligt gjort, "by design" liksom. Keycapsen ska se ut så här på DSA0064, men inte C0097. Och nu, när man tittar närmare på den uppsättning av keycaps jag tilldelats, är det ganska uppenbart att färgernas nyanser överensstämmer mer med designen på DSA0064. Keycapsen har en mer dämpad och nästan krämliknande vithet istället för den klara/rena vita känslan som finns på bilderna för C0097. Dessutom har varje bokstav, nummer och symbol en slags mjukhet och rundhet som efterliknar karaktärerna på DSA0064. Enklaste exemplet på detta är att observera "+" tecknet, samt siffrorna, särskilt "5", "8" och "9" - de överensstämmer mer med DSA0064 än C0097.

Så ja, sammanfattningsvis kan man väl säga att jag i princip fick en uppsättning DSA0064, men med cherry-profil och utan de röda piltangenterna. 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluuZ:

....................

Så ja, sammanfattningsvis kan man väl säga att jag i princip fick en uppsättning DSA0064, men med cherry-profil och utan de röda piltangenterna. 🙃

Tror du grovt överskattar hur mycket tid som kbdfans spenderar på att matcha produktbilderna med produkten när det kommer till dussinproducerade keycaps av billigaste snitt riktade mot Nordic-marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Tror du grovt överskattar hur mycket tid som kbdfans spenderar på att matcha produktbilderna med produkten när det kommer till dussinproducerade keycaps av billigaste snitt riktade mot Nordic-marknaden.

Är inte så insatt i keyboard-världen, men misstänker att detta inte är så ovanligt då när det handlar om den billigaste typen av keycaps. Troligtvis så lär samtliga keycaps av samma modell som producerats vid samma tillfälle ha föreliggande fel om de är massproducerade... ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluuZ:

Är inte så insatt i keyboard-världen, men misstänker att detta inte är så ovanligt då när det handlar om den billigaste typen av keycaps. Troligtvis så lär samtliga keycaps av samma modell som producerats vid samma tillfälle ha föreliggande fel om de är massproducerade... ?

Har du sett de här bilderna när folk köpt en husvagn med dubbla kök på Wish och sen fått två snickers och en tysklandtröja i posten tre månader senare? Nu är det inte lika extemt när man köper keycaps på kbdfans, men på ett ungefär. Det är ingen poäng att analysera i detalj vad bilderna visar och vad du fick, för så länge det är good enough har du fått det du betalat för. Vill du sitta och kolla på vilken färgton det vita hade och huruvida Å var en cirkel eller en prick så får du betala bra mycket mer än de pengarna du betalade för en uppsättning keycaps från kbdfans.

EDIT: Om du vill korrekturläsa dina keycaps kan jag f.ö. meddela att ingenstans står det "Cap Lock" eller "CapLock" utan de har mycket riktigt skrivit "CapsLock" vilket det ju heter. Om vi nu ska vara petiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Har du sett de här bilderna när folk köpt en husvagn med dubbla kök på Wish och sen fått två snickers och en tysklandtröja i posten tre månader senare? Nu är det inte lika extemt när man köper keycaps på kbdfans, men på ett ungefär. Det är ingen poäng att analysera i detalj vad bilderna visar och vad du fick, för så länge det är good enough har du fått det du betalat för. Vill du sitta och kolla på vilken färgton det vita hade och huruvida Å var en cirkel eller en prick så får du betala bra mycket mer än de pengarna du betalade för en uppsättning keycaps från kbdfans.

Vilken underbar analogi, sätter verkligen saker och ting i perspektiv. 🤣

Citat:

EDIT: Om du vill korrekturläsa dina keycaps kan jag f.ö. meddela att ingenstans står det "Cap Lock" eller "CapLock" utan de har mycket riktigt skrivit "CapsLock" vilket det ju heter. Om vi nu ska vara petiga

touché 😁

Permalänk
Medlem

Oh, gruppköp för GMK Oblivion V3 startar idag. Lite sugen är man trots att leverans verkar vara minst 12 månader bort. Backlog hos GMK?

NorDe

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Oh, gruppköp för GMK Oblivion V3 startar idag. Lite sugen är man trots att leverans verkar vara minst 12 månader bort. Backlog hos GMK?
https://i.imgur.com/clQ4mZn.jpg

NorDe
https://i.imgur.com/ubMuACQ.png

GMK och nära 12 månader kan du nog glömma. Jag gissar på att det inte trillar ner i brevlådan före 24 månader efter GB tar slut. Har följt GMK en del då jag själv sitter i ett GB sedan 1 år tillbaka.

En liten varning.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

GMK och nära 12 månader kan du nog glömma. Jag gissar på att det inte trillar ner i brevlådan före 24 månader efter GB tar slut. Har följt GMK en del då jag själv sitter i ett GB sedan 1 år tillbaka.

En liten varning.

Jo, det är just väntetiderna hos GMK som får mig att tveka. Väntar också på GB sedan ett år tillbaka (MoDo 2 tex).

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Jo, det är just väntetiderna hos GMK som får mig att tveka. Väntar också på GB sedan ett år tillbaka (MoDo 2 tex).

Det är illa även hos Keyreative, så väntetider får man slicka i sig vart man än går. Det sägs att Keyreative, enjoyPBT och GMK alla har fler maskiner som ska tas i drift, men det är lite IC-brist över det hela just nu. Här finns en bra översikt över tillverkare av keycaps: https://www.keebtalk.com/t/a-list-of-keycap-manufacturers-and-their-capabilities/14430

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem

Sugen på att byta ner mig till något mindre på skrivbordet hemma. Det kanske mest intressanta alternativet just nu är nya Keychron Q1, men tyvärr typ helt omöjligt att hitta vettiga keycaps? Tycker inte jag har så konstiga krav så något måste väl ändå finnas:

Inga knasiga färger utan endast svart, doubleshot för bakgrundsbelysningen, ISO Nordic layout med snygg minimalistisk typografi, gärna symboler snarare än text för ctrl/alt/shift etc. Och så förstås något som går att köpa direkt ur lager, inte en pre-order som kanske levereras om ett år eller två…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Mayhem SWE:

Sugen på att byta ner mig till något mindre på skrivbordet hemma. Det kanske mest intressanta alternativet just nu är nya Keychron Q1, men tyvärr typ helt omöjligt att hitta vettiga keycaps? Tycker inte jag har så konstiga krav så något måste väl ändå finnas:

Inga knasiga färger utan endast svart, doubleshot för bakgrundsbelysningen, ISO Nordic layout med snygg minimalistisk typografi, gärna symboler snarare än text för ctrl/alt/shift etc. Och så förstås något som går att köpa direkt ur lager, inte en pre-order som kanske levereras om ett år eller två…

https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/pbt-keycap-109-set-seamle... borde funka

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Kommer inte passa pga högershift och tangenterna till höger om mellanslag är fel storlek.

Dessa ska lanseras i ISO-nordic enligt Glorious själva, när de kommer dock är en annan fråga
https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/gpbt-keycaps-114-pbt-caps...

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Nygards:

Kommer inte passa pga högershift och tangenterna till höger om mellanslag är fel storlek.

Dessa ska lanseras i ISO-nordic enligt Glorious själva, när de kommer dock är en annan fråga
https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/gpbt-keycaps-114-pbt-caps...

Kollade bara på kraven @Mayhem SWE ställde, men du har banne mig rätt i! Det går ju bara att beställa ISO-versionen av Q1 som barebone. Men det kanske hen har tänk

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Kollade bara på kraven @Mayhem SWE ställde, men du har banne mig rätt i! Det går ju bara att beställa ISO-versionen av Q1 som barebone. Men det kanske hen har tänk

Ja Q1 ISO säljs endast som barebone. Keychron säljer en handfull egna keycaps separat, men de är dels inte transparenta och framförallt endast i knasiga blandade färger. Och jag är tyvärr så tråkig att jag vill ha ett helt homogent tangentbord.

Skrivet av Nygards:

Dessa ska lanseras i ISO-nordic enligt Glorious själva, när de kommer dock är en annan fråga
https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/gpbt-keycaps-114-pbt-caps...

Helt klart rätt stil, men tyvärr ingen transparens.

Får se om man hittar något som duger, annars är väl den lätta lösningen att gå upp till någon TKL modell…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Dessa var grymt snygga. Bara tre problem då: pga ANSI blir det fel undertecken på sifferraden och ÅÄÖ etc. saknas, framgår inte tydligt men gissar att det är dye sub snarare än doubleshot, och så tillsist att de inte går att köpa…
https://candykeys.com/product/infinikey-bow-a-wob

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Sugen på att byta ner mig till något mindre på skrivbordet hemma. Det kanske mest intressanta alternativet just nu är nya Keychron Q1, men tyvärr typ helt omöjligt att hitta vettiga keycaps? Tycker inte jag har så konstiga krav så något måste väl ändå finnas:

Inga knasiga färger utan endast svart, doubleshot för bakgrundsbelysningen, ISO Nordic layout med snygg minimalistisk typografi, gärna symboler snarare än text för ctrl/alt/shift etc. Och så förstås något som går att köpa direkt ur lager, inte en pre-order som kanske levereras om ett år eller två…

Svarar på min egen efterlysning med vad som verkar vara det bästa alternativet hittills: Max Keyboard ISO Layout Custom Backlight Cherry MX Keycap Set (Top Print). Någon som testat deras knappar?

Visserligen "bara" ABS och inte PBT, men borde duga åt en nybörjare som mig åtminstone något år eller två i väntan på något ännu bättre. Layouten matchar inte riktigt 75/80% men av beskrivningen (och recensionerna) låter det som att det inte borde vara några problem att utgå från TKL och be dem byta ut en del knappar till andra storlekar eller tryck…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Svarar på min egen efterlysning med vad som verkar vara det bästa alternativet hittills: Max Keyboard ISO Layout Custom Backlight Cherry MX Keycap Set (Top Print). Någon som testat deras knappar?

Visserligen "bara" ABS och inte PBT, men borde duga åt en nybörjare som mig åtminstone något år eller två i väntan på något ännu bättre. Layouten matchar inte riktigt 75/80% men av beskrivningen (och recensionerna) låter det som att det inte borde vara några problem att utgå från TKL och be dem byta ut en del knappar till andra storlekar eller tryck…

Maxgaming ska få in svart PBT keycaps. 30 aug sa dem själva att det kommer snart. Tror dock inte dem är double shot tyvärr.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Svarar på min egen efterlysning med vad som verkar vara det bästa alternativet hittills: Max Keyboard ISO Layout Custom Backlight Cherry MX Keycap Set (Top Print). Någon som testat deras knappar?

Visserligen "bara" ABS och inte PBT, men borde duga åt en nybörjare som mig åtminstone något år eller två i väntan på något ännu bättre. Layouten matchar inte riktigt 75/80% men av beskrivningen (och recensionerna) låter det som att det inte borde vara några problem att utgå från TKL och be dem byta ut en del knappar till andra storlekar eller tryck…

Undvik att köpa deras skitcaps, har ett annat set från samma tillverkare, ett GB från fd Massdrop för några år sen (ANSI + ISO/UK i samma set, sideprinted men som sagt inte samma set som i din länk). Du kan i din länk välja 88 keys (max är 105 keys).

Om du tänker köpa detta set så tänk på att välja rätt Spacebar storlek (standard mått är 6.25, se länk).

https://www.maxkeyboard.com/mechanical-keycap-layout-and-size...

Edit: Q1 har inte standard mått på keycapsen till häger om Spacebaren i bottenraden som även Nygards längre upp nämner.

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Undvik att köpa deras skitcaps, har ett annat set från samma tillverkare, ett GB från fd Massdrop för några år (ANSI + ISO/UK i samma set, sideprinted men som sagt inte samma set som i din länk) sen.

Ajdå, låter ju trist. Men vad var problemet lite mer specifikt? Jag har idag Logitech G610 och G915, så om inte känslan är avsevärt mycket sämre än dessa lär jag inte direkt tänka på det. Inte så att jag är van vid $500 key caps…

Någon med erfarenhet av Glorious Aura Keycaps v2? Verkar innehålla allt jag behöver utom ÅÄÖ men det går väl att leva med. Med tanke på priset gissar jag att de inte godkänns av en connoisseur men kanske bättre än Max Keyboard i alla fall?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Ajdå, låter ju trist. Men vad var problemet lite mer specifikt? Jag har idag Logitech G610 och G915 så om inte känslan är avsevärt mycket sämre än dessa lär jag inte direkt tänka på det som inte vant mig vid $500 key caps…

Någon med erfarenhet av Glorious Aura Keycaps v2? Verkar innehålla allt jag behöver utom ÅÄÖ men det går ju att leva med. Med tanke på priset gissar jag att de inte godkännes av någon connoisseur men kanske bättre än Max Keyboard i alla fall?

ANSI Enter å vänstra Skift passar inte på ISO tangentbord å tvärtom (olika storlekar), vissa tecken på capsen stämmer inte heller mellan ANSI å ISO lavouterna. Kör själv med ANSI tangentbord sedan några år tillbaka.

Här är en dålig bild på mitt ANSI (108 keys) å ISO/Nordic (109 keys) tangentbord:
https://i.imgur.com/R5s3icd.jpg

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

ANSI Enter å vänstra Skift passar inte på ISO tangentbord å tvärtom (olika storlekar), vissa tecken på capsen stämmer inte heller mellan ANSI å ISO lavouterna.

Ja det är jag medveten om, men åtminstone av bilderna att döma ingår enter i både ANSI och ISO format och typ alla modifiers i flera olika längder…?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk

Såg att Inet.se kommer få in glorious nya keycaps utbud i ISO/Nordic om 14dagar, antar att maxgaming.se också kommer få dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Ja det är jag medveten om, men åtminstone av bilderna att döma ingår enter i både ANSI och ISO format och typ alla modifiers i flera olika längder…?

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0549/2681/products/Aura2KeycapsGLO-KC-AURA2-B-SetONns_1000x.png?v=1621457995

Yes, det där ser ut att passa på en ISO-bräda utan problem, förutom då det uppenbar att tecknen inte stämmer.

Och det är ju du som ska skriva på ditt tangentbord och inte någon connoisseur så skit i vad de tycker. Köp de hattar du tycker är snygga.

Permalänk
Medlem

Gjorde en Swerty-bräda. Det är alltså ANSI med åäö. Man programmerar mycket snabbare när alla specialtecken är lätt åtkomliga. Kanske inte för alla, men…

Swerty layout/

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulfuß:

Gjorde en Swerty-bräda. Det är alltså ANSI med åäö. Man programmerar mycket snabbare när alla specialtecken är lätt åtkomliga. Kanske inte för alla, men…

Swerty layout/

Verkar som ett rätt intressant koncept. Man har då ett ANSI-keyboard om jag förstår det rätt, men åäö hamnar på sitt vanliga ställe genom mjukvaran då, medan resten av symbolerna är enligt ANSI?

Skulle vara kul och se ifall någon med erfarenhet av det kan berätta lite.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Skrivet av Gnisch:

Verkar som ett rätt intressant koncept. Man har då ett ANSI-keyboard om jag förstår det rätt, men åäö hamnar på sitt vanliga ställe genom mjukvaran då, medan resten av symbolerna är enligt ANSI?

Skulle vara kul och se ifall någon med erfarenhet av det kan berätta lite.

Du byter inmatningsspråk i windows sedan är det bara att köra.
https://johanegustafsson.net/projects/swerty/

Det va en stor hjälp för mig när jag bytte till ortholinear. Åöä vet man ju vart de sitter utan att titta, men vissa symboler man sällan använder sitter där de "amerikanska" symbolerna är placerade på keycap'en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Du byter inmatningsspråk i windows sedan är det bara att köra.
https://johanegustafsson.net/projects/swerty/

Det va en stor hjälp för mig när jag bytte till ortholinear. Åöä vet man ju vart de sitter utan att titta, men vissa symboler man sällan använder sitter där de "amerikanska" symbolerna är placerade på keycap'en.

Drömmen! @=Shift+2 utan att man behöver gör någon hemlig kommandorörelse 🤓
Mina fete-brädor - Hyper7, Model M 122, och ett kommande Boston får separata tangenter för ;:@$[]{} plus en massa annat som spar tid. Amiga 2000 hade egna tangenter för []{} ovanför num7 och num8. Bästa layouten ju!

Språknörd som jag är ska jag lägga till dalrunor, samt Älvdalska nasala konsonanter med ogonek plus läspljud: Ðð, Ąą, Ęę, Įį, Ųų, Y̨y̨ och Ą̊ą̊. Layers i QMK, Via och Vial gillar jag!

Älvdalska represent!
Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks