Permalänk
Medlem

Hjälp med moderkort

Hej. Plockade fram min gamla trasiga dator. Som har stått i en skrubb i 7 år. Då jag är amatör men med hjälp av denna sida fick fram att det förmodligen är moderkortet som har gett upp och men då datorn är gammal skulle jag behöva hjälp med att hitta ett nytt som passar med min processor som är intel e5300 och moderkortet är geforce gf 9500 gt. Vill inte lägga nå extrema mängder då jag inte spelar nå. Tacksam för svar mvh en nybörjare

Permalänk
Medlem

GF 9500GT är sannolikt grafikkortet, inte moderkortet.

Hursomhelst så är en E5300-processor gjord för socket 775, vilket är en mycket gammal variant, så det är begagnatmarknaden som gäller. Mycket möjligt att du kan hitta ett passande moderkort på Tradera för någon hundring eller två (se https://www.tradera.com/category/1000113 för socket 775-moderkort).

Se bara till att moderkortet har rätt storlek (ATX eller mATX) så det passar i ditt chassi. Om du tar några bilder på datorn, både in- och utsida, och postar här så kan du sannolikt få mer precis hjälp.

Permalänk
Skrivet av Linus95:

Hej. Plockade fram min gamla trasiga dator. Som har stått i en skrubb i 7 år. Då jag är amatör men med hjälp av denna sida fick fram att det förmodligen är moderkortet som har gett upp och men då datorn är gammal skulle jag behöva hjälp med att hitta ett nytt som passar med min processor som är intel e5300 och moderkortet är geforce gf 9500 gt. Vill inte lägga nå extrema mängder då jag inte spelar nå. Tacksam för svar mvh en nybörjare

Geforce 9500 GT är ett grafikkort.
Ett förtydligande skulle behövas, är det moderkortet eller grafikkortet som är trasigt?

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Om den har stått i en skrubb under så lång tid (och datorn är ju rätt gammal ändå) så kan ju även nätaggregatet inte må så bra heller, kanske även är boven till att datorn slutade fungera.

Oavsett är det egentligen ingen ide att försöka pilla med så gammal hårdvara om man inte vill det för nostalgiska skäl.

En ny dator (utan grafikkort) springer cirklar runt den du har, men annars finns det ju rekonditionerade företagsdatorer som säljs relativt billigt, och ändå skulle vara bättre än det du har som är ett stort frågetecken.