Microsoft Windows 11 ute nu

Permalänk

Aktiverade secure boot i bios, nu startar inte datorn 😁 Något missar jag, men vad? 🤔🤔

Permalänk
Medlem

Fattar inte vad tpm är. Är det en hårdvara man ska köpa för att sätta på moderkortet?

Enligt hemsidan ska min r5 2600 stödjas men mitt moderkort gigabyte ab350 har inget som heter tpm i bios. men det finns en port på moderkortet som heter Tpm

Permalänk
Medlem

Vart får jag tag på Windows 11 Pro till ARM64 (Surface Pro X) då?
Vill inte sitta på nån insiderversion igen.

Permalänk
Medlem

Det här är första gången sedan jag först installerade Windows 3.1 som jag inte tänker uppgradera så fort som möjligt. Tycker ändå det är kul med en ny version och följer med så mycket jag kan och önskar er alla lycka till!

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Sta testa win11 när jag kommer hem.
Är ändå dax att lägga om systemet.
Få se vad datorn säger

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Det bästa med att inte få använda Win11 är att varje gång man går in i Windows Update kommer det finnas en notis i sidan som säger att ens dator är för ancient

Permalänk
Medlem

Är osäker på om jag vill uppgradera. Orkar inte riskera att det blir nåt vajsing med nåt program eller hårdvara.

Permalänk
Medlem

Yess! Start 11 från StarDock kunde göra min taskbar längst ner helt genomskinlig. Nu ser det snyggt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Har samma problem, har du lyckats lösa det?

Visa signatur

CPU: Intel i9 10850k RAM: 16 Gb
Moderkort: Gigabyte z490 Grafik: ZOTAC rtx 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka136:

Har samma problem, har du lyckats lösa det?

Laddade ner assistenten som artikeln hänvisar till funkade utan problem.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Jag får Error 0x80190001
Please check your network settings and try again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Fattar inte vad tpm är. Är det en hårdvara man ska köpa för att sätta på moderkortet?

Enligt hemsidan ska min r5 2600 stödjas men mitt moderkort gigabyte ab350 har inget som heter tpm i bios. men det finns en port på moderkortet som heter Tpm

Har ett Gigabyte Aorus-moderkort och hade också lite problem att förstå mig på detta. I manualen verkar det, precis som du säger, som om TPM skulle vara en hårdvarugrej eftersom det finns en port för det. Efter lite googlande hittade jag att det finns en sak som heter AMD CPU fTPM i BIOS som ska aktiveras. Efter att jag aktiverade det så var min dator redo för Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrissoid:

Aktiverade secure boot i bios, nu startar inte datorn 😁 Något missar jag, men vad? 🤔🤔

Din os-disk är troligen mbr och du behöver konvertera den till gpt innan du kan starta den med secure boot/uefi-läge påslaget.

Finns guider på hur du konverterar via ett par enkla rader i kommandotolken i Windows. Jag gjorde det och fungerande finfint.

Permalänk
Medlem

Windows 11

Kör med denna hårdvara:
AMD Ryzen 3 3200G 3.6 GHz
MSI B450M PRO-M2 MAX
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz
NVMe Intel 660P 512GB
Crucial BX500 1TB
EVGA BR 500W
Asus PCE-AC56 WiFi-adapter PCIe
Grafikkort XFX Radeon R9 380 2GB GDDR5

Fick aktivera fTPM I BIOS.
Har flyttat startmenyn till vänster kändes bättre.
Använt datorn några veckor och är mycket nöjd.

EDIT:
Gjorde installationen via ISO fil.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

ni som redan installerat Win11. gjorde ni det via Windows Update eller via Installationsassistenten För Win11 ? Får upp i win update att datorn är redo för win11 men ingen nedladdning för upgrade än :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Du ska kunna genom att ändra i registret. Det första jag kommer göra.

https://pureinfotech.com/change-taskbar-position-top-right-le...

Går att flytta själva fältet genom att ändra i registret, men själva knapparna, ikonerna och allt försvann... Får väl köra standard nere då tills man kommer på någon bättre lösning

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrilleX:

ni som redan installerat Win11. gjorde ni det via Windows Update eller via Installationsassistenten För Win11 ? Får upp i win update att datorn är redo för win11 men ingen nedladdning för upgrade än :/

Jag använde länken i artikeln, https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Sen tryck bara på ladda ner och kör uppdateringsprogrammet

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd

Jag tänker uppgradera till Alder Lake och i samband med det köpa en pci express 5.0 ssd. Finns det något skäl alls för mig att installera Windows 11 innan den uppgraderingen?

Permalänk
Skrivet av Särimner:

Varför clean install? Är inte det enklare att bara uppgradera och rulla vidare på det?

Jag kör ren installation på alla stora uppgraderingar (XP -> 7 -> 10 etc.) då jag får bort en massa skit som jag inte använder längre. Samt vissa saker som går söder i Windows, typ att den slutar synka tiden.

Permalänk
Medlem

Ser väldigt snurrigt ut, grön bock på CPU och även totalresultatet som säger att det fungerar.

Undrar om det är den svenska översättningen som är fel, att det står ett "inte" i texten där det ska stå att det är okej.
Är väl ingen inblandad som kan svenska, så skulle tippa på det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av emopingvin:

Varför är det gratis? Låter konstigt.

En till synpunkt som jag tror ingen nämnt:

Det kostar pengar att supporta och patcha gamla versioner av ett operativsystem. Man vill locka över folk till att alltid ha det senaste så man till slut bara behöver underhålla en version av operativsystemet. Blir dessutom lättare för programvaruutvecklare att alltid bara säkerställa att senaste versionen/versionerna fungerar istället för att folk klamrar sig kvar vid Windows 7 och äldre.

Dessutom kostar det pengar att säkerställa bakåtkompatibilitet, och kan dessutom hämma utvecklingsmöjligheterna.

Har inte tänkt igenom mina resonemang jättedjupt, men jag tänker i stora drag att man kan säkra nöjda kunder som klamrar sig fast vid Windows om hela ekosystemet fungerar bättre, inklusive drivrutiner, hårdvarustöd, och tredjepartsprogram. Allt detta är lättare att uppnå om alla kunder använder samma operativsystem.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Vi har precis uppdaterat till win10 på jobbet. Lär dröja mååååånga år innan 11 blir aktuellt (50k datorer...)

2025 då

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Folk på detta forumet:
* Buhu, min telefon får inte längre nya iOS/Android.
* Woho, min mobil är relativt ny så jag får nya iOS/Android, dessutom gratis

Also folk på detta forum:
* Omfg herrejävlar hur kan Win11 vara en gratis uppgradering?? 🤬
* Omfg herrejävlar jag vill inte ha ett nytt OS (Win11), hur undviker jag? 🤬

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Försökte precis konvertera min MBR disk till GPT med GPTGen 😬

Hejdå den Windows-installationen.
Tur att man körde drive-backup på allt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Försökte precis konvertera min MBR disk till GPT med GPTGen 😬

Hejdå den Windows-installationen.
Tur att man körde drive-backup på allt.

Är det inte mbr2gpt som känns mer officiellt annars?

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/mbr-to-gp...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Installerat med nu. Verkar funka fint. MEN kan nån förklara varför Microsoft Store aldrig funkar att uppdatera riktigt? Varit med om detta innan också på win10. Man har 35 appar som ska uppdateras men ingenting händer?? Dom kommer för eller senare att uppdateras på nått sätt men vad är det som blockar skiten? Jag försöker starta Xbox-appen men den måste uppdateras och det går inte att uppdatera den. :/

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Neeeeej dom har tagit bort "kombinera aldrig" och texten från knapparna i aktivitetsfältet.
Har just fixat så macOS är mer likt Windows, nu måste jag hitta någon fix för Windows 11 också. Tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Neeeeej dom har tagit bort "kombinera aldrig" och texten från knapparna i aktivitetsfältet.
Har just fixat så macOS är mer likt Windows, nu måste jag hitta någon fix för Windows 11 också. Tips?

Helvete! Hade hoppats att detta skulle komma tillbaka i final release. Då avvaktar jag, går inte att få en bra och snabb överblick med bara ikoner och ännu mindre med kombinerade sådana.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Riktigt snyggt och snabbt.
Gillar att de samlat ihop typsnittet och hela inställningsmenyn känns mer genomtänkt. Däremot har de missat att lägga in "visa alltid alla" ikoner nere till höger. Man får manuellt ställa in dem.
Hela installationsprocessen tog 10-15 min. Alla program är kvar, alla filer och genvägar. Asus Armoury Crate ville dock ominstallera sig.
Fick manuell uppdatera Microsoft Store, så dubbelkolla detta på er dator också.
https://i.imgur.com/YRAYck2.jpg

hade vart häftigt med MaCOs effekter som wooblar/eld/ mm när man stänger ner fönster eller andra saker, eller andra coola effeter som linux hade med compiz verkar as snyggt annars

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd

Har fortfarande problemet att jag inte kan öppna windows defender i windows 11, för att stänga av det och använda diverse piratprogram.

Har verkligen ingen lust att installera om windows förrän jag ordnat en ny större C:disk, men har egentligen ingen lust att skaffa en ny C:disk heller förrän jag ordnat en 2TB Kingston A2000 för diverselagring.