Permalänk
Medlem

Köpråd - mesh?

Hej, jag ska köpa något nytt nätverk eftersom den routern (kommer inte ihåg modell men den kom från telia och är ac1200) samt den trådlösa förlängaren går långsamt när det både streamas i 4k och spelas online samtidigt. Vi bor i hus med två våningar och funderar då ska köpa ett mesh system då? Vi har 100/100 i hastighet. Vet inte riktigt vad det är jag bör kolla efter.

Har kollat på följande;

https://www.dustinhome.se/product/5011127555/multy-u-3-pack?s...

https://www.komplett.se/product/1178622/datorutrustning/natve...

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Se till att du har ett mesh som har en egen kanal för överföring mellan enheterna, annars är risken att det precis som repeatern, känns långsamt.
Jag tror de finns en hel del trådar om mesh system.
Det är smidigt och enkelt att installera, men är det prestanda du är ute efter så är vanligt wifi ofta bättre.
Jag antar att du inte vill dra nätverkskabel till rummen eller ett fåtal platser för att sätta upp fler accesspunkter...

Permalänk
Medlem

TP-Link Deco M4 är den bästa Mesh du kan få för pengarna.
Exempelvis https://www.komplett.se/product/1129043/datorutrustning/natve...
Behöver du 3 st eller fler? Köp 2 st 2-pack.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Är det prestanda du är ute efter så är vanligt wifi ofta bättre.
Jag antar att du inte vill dra nätverkskabel till rummen eller ett fåtal platser för att sätta upp fler accesspunkter...

Stämmer inte. Färdiga Mesh-paket är ofta mer prisvärda och genererar en minst lika god prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Stämmer inte. Färdiga Mesh-paket är ofta mer prisvärda och genererar en minst lika god prestanda.

Kapar tråden lite. Vi har Comhem-router och upplever ibland att Wifi:n är dåligt. Skulle Mesh kunna hjälpa? Vi bor i lägenhet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Kapar tråden lite. Vi har Comhem-router och upplever ibland att Wifi:n är dåligt. Skulle Mesh kunna hjälpa? Vi bor i lägenhet.

I lägenhet framförallt, se till att routern står fritt.

Undvik
.Nära tv
.Nära elcentral
.Nära kyl/frys

Och annat som kan generera elektromagnetiska störningar.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

Jag kör TP-link M9 sedan 1,5 år. Bor i en 2,5 plans villa på totalt 174m2 och har en puck på varje våning. Pucken på mellanvåningen är "huvudpuck". Har mycket bra uppkoppling, med bara mindre områden där hastigheten är lite sämre. Får ut i snitt 300 Mbit/s i hela huset jmfrt med 500MBit trådat.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Mesh och djävulen är nära kusiner... Sann historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomaZ84:

I lägenhet framförallt, se till att routern står fritt.

Undvik
.Nära tv
.Nära elcentral
.Nära kyl/frys

Och annat som kan generera elektromagnetiska störningar.

Ok, ska testa det. Problemet är ju sladdarna till olika saker är ganska korta. Får väl skaffa längre sladdar

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Tittat på: https://www.dustin.se/product/5011241973/pax1800-wifi-6-acces...

Kör som ren AP där du önskar, eller mesh där det behövs / önskar redundans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

TP-Link Deco M4 är den bästa Mesh du kan få för pengarna.
Exempelvis https://www.komplett.se/product/1129043/datorutrustning/natve...
Behöver du 3 st eller fler? Köp 2 st 2-pack.

Hej,

har en fråga ang dessa då det verkar var sjukt prisvärda.

Bor i en 2 plans villa, 80 m2 per våning men har också en friggebod som skall fungera som kontor i vår. Friggeboden står 10 m från huset. Funkar en sådanhär MESH-lösning då eller behöver jag ha riktade antenner osv?

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: ASUS RTX 4070 Massa SSDs

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobMardfelt:

Hej,

har en fråga ang dessa då det verkar var sjukt prisvärda.

Bor i en 2 plans villa, 80 m2 per våning men har också en friggebod som skall fungera som kontor i vår. Friggeboden står 10 m från huset. Funkar en sådanhär MESH-lösning då eller behöver jag ha riktade antenner osv?

10m borde fungera utan riktade antenner. Du kan först testa med att placera en mesh-enhet i huset nära boden.

Skulle det inte bli bra så kan du testa att placera ytterligare en mesh på kontoret. Det borde åtminstone fungera bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

10m borde fungera utan riktade antenner. Du kan först testa med att placera en mesh-enhet i huset nära boden.

Skulle det inte bli bra så kan du testa att placera ytterligare en mesh på kontoret. Det borde åtminstone fungera bra

Ja jag tänker köpa ett 3-pack. En för varje våning och sedan 1 boden.

Tack för svaret

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: ASUS RTX 4070 Massa SSDs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Kan inte annat än att säga att du har fel. AP's anslutna med kabel kommer ge bättre prestanda både i form av latens och bandbredd så länge det är rätt prylar.

De flesta mesh system använder sig av samma radio för länkarna mellan punkterna och ut till klienter. Så ju fler klienter som är anslutna desto sämre bandbredd får du mellan punkterna. Där har du ett av grundproblemen med mesh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Kan inte annat än att säga att du har fel. AP's anslutna med kabel kommer ge bättre prestanda både i form av latens och bandbredd så länge det är rätt prylar.

De flesta mesh system använder sig av samma radio för länkarna mellan punkterna och ut till klienter. Så ju fler klienter som är anslutna desto sämre bandbredd får du mellan punkterna. Där har du ett av grundproblemen med mesh.

Ja, men hur mycket kostar dessa "rätta prylar"?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Ja, men hur mycket kostar dessa "rätta prylar"?

Behvöver inte vara speciellt dyrt. Två ap's och en switch kan du få för samma pengar som ett 2 punkts mesh system utan problem. Och det kommer prestera bättre.
MikroTik cAP är ett exempel på en billig men presterande AP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Behvöver inte vara speciellt dyrt. Två ap's och en switch kan du få för samma pengar som ett 2 punkts mesh system utan problem. Och det kommer prestera bättre.
MikroTik cAP är ett exempel på en billig men presterande AP.

Har du källa på att den presterar bättre än M4 som också är anslutna med kablar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har du källa på att den presterar bättre än M4 som också är anslutna med kablar?

Ansluter du bägge med kabel på olika platser i hemmet så använder du inte mesh funktionen öht utan använder dem som AP. Helt annan situation. Dessutom betalar du då ganska mycket mer per AP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Ansluter du bägge med kabel på olika platser i hemmet så använder du inte mesh funktionen öht utan använder dem som AP. Helt annan situation. Dessutom betalar du då ganska mycket mer per AP.

Ah, självklart så presterar ju enheterna bättre om de är direktanslutna till med kabel. Du kan exempelvis köpa 3-pack M4 för 1300kr. (433 kr/enhet) Så det är extremt prisvärt

Dessutom kan du vara helt säker på att Seamless Roaming fungerar. (Jämfört med att köpa vanlig router + extern AP).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Ansluter du bägge med kabel på olika platser i hemmet så använder du inte mesh funktionen öht utan använder dem som AP. Helt annan situation.

Detta stämmer verkligen inte. Mesh-noder anslutna med kabel är fortfarande mesh. Enda skillnaden är att noderna har ethernet backhaul.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Detta stämmer verkligen inte. Mesh-noder anslutna med kabel är fortfarande mesh. Enda skillnaden är att noderna har ethernet backhaul.

Mesh innebär bara att enheterna har flera vägar att välja på. Kopplar man in nätverkskabel blir det bara mera mesh, då den även kan välja på kabeln. Eftersom kabeln är snabbare väljer algoritmen den vägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Ah, självklart så presterar ju enheterna bättre om de är direktanslutna till med kabel. Du kan exempelvis köpa 3-pack M4 för 1300kr. (433 kr/enhet) Så det är extremt prisvärt

Dessutom kan du vara helt säker på att Seamless Roaming fungerar. (Jämfört med att köpa vanlig router + extern AP).

Allt beror på hur man ser på det. TP-Link prylar undviker jag efter alla problem jag har haft med dem förr i tiden, oavsett hur billiga de är.

Säker på att seamless roaming fungerar? Dagens skämt tbh, Vet inte hur många som svurit åt att de inte har fungerande nät pga att en nod krånglar i ett mesh system.

De system jag satt upp med router, switch och AP's har det inte varit några problem med roaming i. Varken hos mig eller hos föräldrarna.

Skrivet av nu1mlock:

Med andra ord access punkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Allt beror på hur man ser på det. TP-Link prylar undviker jag efter alla problem jag har haft med dem förr i tiden, oavsett hur billiga de är.

Säker på att seamless roaming fungerar? Dagens skämt tbh, Vet inte hur många som svurit åt att de inte har fungerande nät pga att en nod krånglar i ett mesh system.

De system jag satt upp med router, switch och AP's har det inte varit några problem med roaming i. Varken hos mig eller hos föräldrarna.

Med andra ord access punkter.

I know, jag har hört många entusiaster uttala sig om att "Svensson"-märkerna är skit eftersom man haft så mycket besvär med dessa förr i tiden och haft mycket goda erfarenheter av exempelvis Ubiquiti.

Grejen är dock den att tiderna förändras och många entusiaster lever kvar i tron om att Ubiquiti är det enda rätta. Trots att de är rätt dyra.

TP-Link M4 fungerar extremt bra och har fått riktigt goda omdömen samtidigt som de är många gånger mer prisvärda än Ubiquiti. Finns heller inga problem med att noder slutar fungera osv. heller. Visst, något mer begränsad funktionalitet men det finns stöd för exempelvis IPTV, Port Forwarding och allt annat nödvändigt.

Seamless roaming fungerar utmärkt och är mer eller mindre Plug and play.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mikrotik nämndes tidigare i tråden och är väl ett alternativ men även jag som nätverkstekniker, och älskar Mikrotik, skulle aldrig säga att routerOS och CAPsMAN är något för den ointresserade.
Envisa jäkla grejer och den bästa funktionen är watchdog för mina grunkor vägrar verkligen ta IP efter de förlorat det och omstart går snabbare än manuell förnyelse.

Kör själv AP-AC-PRO men det är väldigt överskattade system som visserligen gör sitt jobb.
Går att få mer lämpliga saker för hemmet för mindre pengar men formatet är trevligt och passar likaväl i tak som på vägg. Gillar med att hosta mina egna grejer (controller).

@Mayth du kan ju ha accesspunkter utan en central styrning och lita helt på enhetens vilja att hoppa, eller kan du hantera det med överlämning. Mesh-system brukar fokusera på att lämna över från puck till puck snyggt. Accesspunkter kan ha styrning som gör det, men behöver inte. Så jag är med dig till stor del, Mesh är ett Buzz word. Skulle personligen aldrig rekommendera ett specifikt system till kund men folk i som jobbar med det hos folk svär vid bla. D-link vilket får mig att rysa vilket förmodligen är oförtjänt 15-20år efter mina egna problem med deras produkter.

Våra kunder får höra att det är bättre att spendera pengarna på en elektriker som sätter datauttag där fasta enheter ska sitta, AP, TV, Xbox osv. Rör det sig inte ska det vara en kabel till det.
Har man sen pengar över kan man spendera det på hur många puckar man vill, så länge det går en kabel till dem. Om några år behöver Mesh-system bytas, men de där uttagen kommer fortfarande göra sitt jobb.
Det där Mesh-systemet har också en tendens att bli billigare när det inte behöver ha "en" kanal för backhaul. Eller strunta bara i det, köp en billig router till och kör den som accesspunkt. Sällan man behöver få ut mer än 10-20Mbit på WiFi för det man gör där och tar hellre 20Mbit utan skuttfördröjningar för att kommunikationen ska hoppa trådlöst över tre mesh-puckar innan det når nätet.

Är det lägenhet där man inte vill dra kablar och borra hål så mesha på bara. Något är bättre än inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

I know, jag har hört många entusiaster uttala sig om att "Svensson"-märkerna är skit eftersom man haft så mycket besvär med dessa förr i tiden och haft mycket goda erfarenheter av exempelvis Ubiquiti.

Grejen är dock den att tiderna förändras och många entusiaster lever kvar i tron om att Ubiquiti är det enda rätta. Trots att de är rätt dyra.

TP-Link M4 fungerar extremt bra och har fått riktigt goda omdömen samtidigt som de är många gånger mer prisvärda än Ubiquiti. Finns heller inga problem med att noder slutar fungera osv. heller. Visst, något mer begränsad funktionalitet men det finns stöd för exempelvis IPTV, Port Forwarding och allt annat nödvändigt.

Seamless roaming fungerar utmärkt och är mer eller mindre Plug and play.

Jag kör inte Ubiquiti längre, och håller med om att de är dyra för vad du får idag. Men när de började dyka upp här i Sverige så var det inte mycket snack om saken, de levererade i stort sett enterprise funktioner till humana priser.

@FilleMang
Är själv nätverkstekniker i grunden, även om jag idag primärt jobbar med Linux och automation.

Kör ett system med CAPsMAN och RouterOS på en RB4011 samt två cAP ac hos mina föräldrar.
Och kan hålla med om att det kräver en hel del kunskap, men när det väl är konfigurerat så har iallafall inte jag behövt peta på det om jag inte vill göra ändringar.

Hemma är det en Debian baserad brandvägg med suricata. Sen en standalone cAP ac för wifi.

D-Link ligger lika lågt i status som TP-link hos mig.

Kan inte annat än att hålla med om att man bör ha kablar till allt som är stationärt!

Oavsett vad så skulle jag aldrig rekommendera någon att köra ett mesh system pga alla problem jag sett. Det är bättre än "homeplugs". Men ryser ungefär lika mycket av båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Jag kör inte Ubiquiti längre, och håller med om att de är dyra för vad du får idag. Men när de började dyka upp här i Sverige så var det inte mycket snack om saken, de levererade i stort sett enterprise funktioner till humana priser.

@FilleMang
Är själv nätverkstekniker i grunden, även om jag idag primärt jobbar med Linux och automation.

Kör ett system med CAPsMAN och RouterOS på en RB4011 samt två cAP ac hos mina föräldrar.
Och kan hålla med om att det kräver en hel del kunskap, men när det väl är konfigurerat så har iallafall inte jag behövt peta på det om jag inte vill göra ändringar.

Hemma är det en Debian baserad brandvägg med suricata. Sen en standalone cAP ac för wifi.

D-Link ligger lika lågt i status som TP-link hos mig.

Kan inte annat än att hålla med om att man bör ha kablar till allt som är stationärt!

Oavsett vad så skulle jag aldrig rekommendera någon att köra ett mesh system pga alla problem jag sett. Det är bättre än "homeplugs". Men ryser ungefär lika mycket av båda.

Jag är inte nätverkstekniker så jag förmodar att du har bredare erfarenhet av bristerna med konsumentprodukterna. Men jag har aldrig haft några problem med Mesh-routrar eller Powerlines/Homeplugs och då har jag ändå varit hemma hos många vänner och bekanta och satt upp deras nätverk.

Har dock haft problem med "traditionella" routrar. Exempelvis ASUS RT-AC51U är rent skräp, men det betyder ju inte att alla routrar från ASUS är skräp.

Har du dåliga erfarenheter av specifikt TP-Link deco?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Edit: Hoppsan, det citerade inlägget verkar ha försvunnit medan mitt inlägg skrevs

Skrivet av nu1mlock:

Jag vet inte vem som har lärt dig att Mesh-system med ethernet backhaul är samma sak som accesspunkter, men den personen har fått det om bakfoten.

Jag tolkar standardens (registrering krävs för nerladdning) definition av access-punkt som att alla mesh-noder (mesh gate i standarden) är access-punkter, trådanslutna eller ej. @Mayth har vad jag kan se alltså rätt rent definitionsmässigt i att en trådansluten mesh-nod är en AP (och missar att en 802.11s-ansluten mesh-nod, dvs backhaul över radio, också är en AP).

Standarden, 3.1:

Citat:

access point (AP): An entity that contains one station (STA) and provides access to the distribution system
services, via the wireless medium (WM) for associated STAs. An AP comprises a STA and a distribution
system access function (DSAF).

Citat:

distribution system access function (DSAF): A function within an access point (AP) or mesh gate that
uses the medium access control (MAC) service and distribution system service (DSS) to provide access
between the distribution system (DS) and the wireless medium (WM). Within a general link (GLK) AP or
GLK mesh station (STA), the DSAF also switches GLK traffic to the GLK convergence function and from
there to the IEEE 802.1Q bridge port.

Citat:

mesh gate: Any entity that has a mesh station (STA) function and a distribution system access function
(DSAF) to provide access to a single distribution system for the mesh basic service set (MBSS).

Citat:

station (STA): A logical entity that is a singly addressable instance of a medium access control (MAC) and
physical layer (PHY) interface to the wireless medium (WM).

Jag tolkar det också som att Deco har fått definitionerna lite om bakfoten i sin app när de kallar 802.11k/v för "Mesh technology".

Citat:

The Mesh Technology option is the switch for 802.11k/v.

802.11k/v (dvs roaming-underlättande funktionalitet) går att använda utan 802.11s som är det som IEEE kallar Mesh Networking (backhaul över radio).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jag är inte nätverkstekniker så jag förmodar att du har bredare erfarenhet av bristerna med konsumentprodukterna. Men jag har aldrig haft några problem med Mesh-routrar eller Powerlines/Homeplugs och då har jag ändå varit hemma hos många vänner och bekanta och satt upp deras nätverk.

Har dock haft problem med "traditionella" routrar. Exempelvis ASUS RT-AC51U är rent skräp, men det betyder ju inte att alla routrar från ASUS är skräp.

Har du dåliga erfarenheter av specifikt TP-Link deco?

Kan säga att jag inte har erfarenhet av TP-Link deco öht. Men enligt spec så är det samma radio för backhaul som för klienter, vilket i sig är ett problem.

Det är som alltid, det är hit or miss med konsument "routers" och liknande. En model kan fungera jättebra för någon, men krånga väldigt mycket för någon med lite annorlunda användningsområde.

Skrivet av KAD:

Edit: Hoppsan, det citerade inlägget verkar ha försvunnit medan mitt inlägg skrevs

Styckar upp ditt inlägg lite för att det ska bli lättare att läsa svar.

Citat:

Jag tolkar standardens (registrering krävs för nerladdning) definition av access-punkt som att alla mesh-noder (mesh gate i standarden) är access-punkter, trådanslutna eller ej. @Mayth har vad jag kan se alltså rätt rent definitionsmässigt i att en trådansluten mesh-nod är en AP (och missar att en 802.11s-ansluten mesh-nod, dvs backhaul över radio, också är en AP).

Nedå, inte missat det. Men utan separat radio för backhaul är det mer av en glorifierad repeater(med lite intelligent mjukvara) än en AP, även om den uppfyller kraven för att kallas en AP enligt standarden.

Citat:

Standarden, 3.1:
Jag tolkar det också som att Deco har fått definitionerna lite om bakfoten i sin app när de kallar 802.11k/v för "Mesh technology". 802.11k/v (dvs roaming-underlättande funktionalitet) går att använda utan 802.11s som är det som IEEE kallar Mesh Networking (backhaul över radio).

Kan inte annat än att hålla med, 802.11k/v används dessutom rätt frekvent utan att 802.11s är med i bilden.

Kan väl även tillägga att jag inte har något alls emot "mesh" system som har en eller flera dedikerad radios för backhaul länkar. Men det har jag inte sett i konsumenthårdvara tyvärr.