Permalänk

Well, det förbannade problemet med no signal dök upp igen idag. Jag har inte använt datorn sen i fredags och startade den idag. Fick ingen kontakt med skärmen och tangentbord och mus fungerade inte. Enda som hjälper är att starta om skiten..fan vad jag är less och trött på det här nu..

Är det moderkortet som strular eller cpun?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Achromatic:

Well, det förbannade problemet med no signal dök upp igen idag. Jag har inte använt datorn sen i fredags och startade den idag. Fick ingen kontakt med skärmen och tangentbord och mus fungerade inte. Enda som hjälper är att starta om skiten..fan vad jag är less och trött på det här nu..

Är det moderkortet som strular eller cpun?

Svårt att fullt ut säga vad det är men, det är sällan en CPU strular, så det lutar nog åt moderkortet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Svårt att fullt ut säga vad det är men, det är sällan en CPU strular, så det lutar nog åt moderkortet.

Ja säkerligen det förbannade moderkortet

Permalänk

Dock vet jag inte om ni missat detta så jag skriver det igen:

När datorn varit avstängd länge, exempelvis 4-5 dagar det är DÅ problemet uppstår. Jag kan utan problem starta och stänga av datorn flera gånger under en dag. Hur kan det då vara moderkortet? Skulle inte felet då uppstå mer frekvent? Skulle inte saker och ting hänga sig när jag spelar eller använder datorn?

Jag vill bara veta hur det kan vara det om det nu uppstår så sällan och att det går 4-5 dagar mellan?

Permalänk
Medlem

Nätagget eller kanske batteriet på mobot skulle jag säga.
Har en kompis som haft liknande problem, visade sig vara nätagget.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achromatic:

Jag vill bara veta hur det kan vara det om det nu uppstår så sällan och att det går 4-5 dagar mellan?

Det är skillnad på kallstart och varmstart. Om datorn är på och du startar om, laddas aldrig kondensatorerna ut, dvs. det finns ström kvar i dom. Du kan tvinga fram en kallstart genom att stänga av datorn, dra ut sladden och sedan hålla inne startknappen 3-4 sekunder, det ska på de allra flesta moderkort ladda ur kondingarna. Sen sätter du i sladden igen och sätter på datorn, vips instant kallstart!

Dock verkar 4-5 dagar vara i överkant, men prova ändå och se om kallstart alltid framkallar de problem du erfar, så du vet med (någorlunda) bestämdhet. Anledningen att det tar tid vid kallstart kan t.ex. vara minnestraining, speciellt om du har tappat en hel minnesplats.

Permalänk
Skrivet av Edge1:

Det är skillnad på kallstart och varmstart. Om datorn är på och du startar om, laddas aldrig kondensatorerna ut, dvs. det finns ström kvar i dom. Du kan tvinga fram en kallstart genom att stänga av datorn, dra ut sladden och sedan hålla inne startknappen 3-4 sekunder, det ska på de allra flesta moderkort ladda ur kondingarna. Sen sätter du i sladden igen och sätter på datorn, vips instant kallstart!

Dock verkar 4-5 dagar vara i överkant, men prova ändå och se om kallstart alltid framkallar de problem du erfar, så du vet med (någorlunda) bestämdhet. Anledningen att det tar tid vid kallstart kan t.ex. vara minnestraining, speciellt om du har tappat en hel minnesplats.

Tackar för din intressanta input!

Då får jag testa det. Nu satte jag som sagt tillbaka ena ram-minnet igen och datorn funkar som ny. Helt sjukt.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nätagget eller kanske batteriet på mobot skulle jag säga.
Har en kompis som haft liknande problem, visade sig vara nätagget.

Men om de var nätagget skulle det inte då visa sig oftare?

Permalänk
Medlem

Med största sannolikhet är det något problem med moderkortet, särskillt då du även har problem med ena minnesporten.

Istället för att lägga pengar på en 16GB-modul så bör du lägga energi på att reklamera datorn, det är uppenbart fel på den.

Om du inte har energi att reklamera datorn så kan det vara en god idé att undersöka baksidan av moderkortet så det inte finns något skit där.
Du behöver ta ut grafikkortet men kan låta RAM, CPU samt CPU-kylare sitta kvar.

Jag vet att jag tidigare uppgett att byta moderkort kan vara ett alternativ.
Det är fortfarande ett alternativ, dock bör du vara medveten om att efter ha tittat närmare på frontpanelsanslutningarna på bilderna, så ser datortillverkaren vilken det nu kan tänkas vara, ha valt att ordna egna kontaktdon.

Det betyder inte att det inte går att byta moderkort utan det betyder att det är betydligt mer omständigt då du behöver indentifiera vad kablaget i de olika kontaktdonen går till samt att du kan behöva "flytta på hylsorna" i kontaktdonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achromatic:

Men om de var nätagget skulle det inte då visa sig oftare?

Beror nog på vad som är fel. Hans dator vägrade ofta starta eller hamnade i boot loopar tills den efter flera start försök kom igång och sen var det inga problem. Todde själv att det var något annat än agget.
Har du ett extra agg så är det ett enkelt test så kan du utesluta det eller börja leta nytt agg.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Med största sannolikhet är det något problem med moderkortet, särskillt då du även har problem med ena minnesporten.

Istället för att lägga pengar på en 16GB-modul så bör du lägga energi på att reklamera datorn, det är uppenbart fel på den.

Om du inte har energi att reklamera datorn så kan det vara en god idé att undersöka baksidan av moderkortet så det inte finns något skit där.
Du behöver ta ut grafikkortet men kan låta RAM, CPU samt CPU-kylare sitta kvar.

Jag vet att jag tidigare uppgett att byta moderkort kan vara ett alternativ.
Det är fortfarande ett alternativ, dock bör du vara medveten om att efter ha tittat närmare på frontpanelsanslutningarna på bilderna, så ser datortillverkaren vilken det nu kan tänkas vara, ha valt att ordna egna kontaktdon.

Det betyder inte att det inte går att byta moderkort utan det betyder att det är betydligt mer omständigt då du behöver indentifiera vad kablaget i de olika kontaktdonen går till samt att du kan behöva "flytta på hylsorna" i kontaktdonen.

Säger inte emot dig. Du verkar kunnig och duktig. Dock så sa dom på ett annat forum minns inte vilket det var nu men där fick jag svar att ifall det var moderkortet så skulle jag märkt det när datorn var på. Den skulle hänga sig när jag spela, den skulle inte fungera normalt alls om det var just de som var felet.

Och ja, datorn funkar ju klockrent när den väl är på. Snabb och laggar ingenting i vare sig spel eller med normalt användande.

Men du har säkert rätt. Får se om jag får tag i Netonnet idag. För jag antar att datorn kommer paja tillslut?

Permalänk
Medlem

Bättre lär det inte bli. Jag sällar mig till kören som föreslår reklamation.
Det kan absolut vara moderkort som strular även om det brukar rulla på när du väl fått igång den.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Jag har samma fel. Jag försökte lösa felet med att byta cpu, mobo och minnen till ungen nytta. Då kom jag på att felet uppstådde efter att jag bytte till den CPU-kylare jag fortfarande har kvar, med ny dator... troligen stör fästanordningen kommunkationen mellan CPU och minnesplatser, bara den närmast processorn funkar i nuläget. Ibland funkar det med 2 stickor om jag lossar på skruvarna ordentligt, men då tappar kylaren kontakt...

Planen är att byta kylare iaf.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Skrivet av Parmenides:

Jag har samma fel. Jag försökte lösa felet med att byta cpu, mobo och minnen till ungen nytta. Då kom jag på att felet uppstådde efter att jag bytte till den CPU-kylare jag fortfarande har kvar, med ny dator... troligen stör fästanordningen kommunkationen mellan CPU och minnesplatser, bara den närmast processorn funkar i nuläget. Ibland funkar det med 2 stickor om jag lossar på skruvarna ordentligt, men då tappar kylaren kontakt...

Planen är att byta kylare iaf.

Var även så här innan ny kylare med.

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Bättre lär det inte bli. Jag sällar mig till kören som föreslår reklamation.
Det kan absolut vara moderkort som strular även om det brukar rulla på när du väl fått igång den.

Jag har fått höra annat som sagt, att det skulle hänga sig osv om det var moderkortet. Men men, vi får se va som Netonnet säger helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Fascinerande tråd. Varför inte bara reklamera åbäket och få det ur världen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Fascinerande tråd. Varför inte bara reklamera åbäket och få det ur världen?

Jag håller med. Även om jag kan bygga datorer och tycker det är kul med felsökning emellanåt så hade jag i detta läget absolut åberopat reklamationsrätten, slippa krånglet.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk

Antar att du bara har 2 ram-platser, för annars kan man väl köra dual channel på dom sekundära platserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achromatic:

Säger inte emot dig. Du verkar kunnig och duktig. Dock så sa dom på ett annat forum minns inte vilket det var nu men där fick jag svar att ifall det var moderkortet så skulle jag märkt det när datorn var på. Den skulle hänga sig när jag spela, den skulle inte fungera normalt alls om det var just de som var felet.

Och ja, datorn funkar ju klockrent när den väl är på. Snabb och laggar ingenting i vare sig spel eller med normalt användande.

Men du har säkert rätt. Får se om jag får tag i Netonnet idag. För jag antar att datorn kommer paja tillslut?

Det här med att datorn behöver startas några gånger, som för att elektriskt ladda vissa komponenter för att kunna starta datorn låter som det är kortslutning någonstans.
Jag kan faktiskt inte säga att jag själv råkat ut för det, förutom vid de tillfällen något moderkort haft ett urladdat CMOS-batteri.
Då brukar man få kunna starta om datorn några gånger och sedan när den väl startar så får man ändra inställningar i UEFI/BIOS eftersom de blivit "bortglömda". Byter man sedan CMOS-battier så försvinner detta problem.

En dator med diverse elfel kan fungerar utmärkt och ganska länge utan problem sålänge den inte startas om.
En bekant hade en bärbar dator som startades genom att trycka mycket hårt på H-tangenten och sedan på "power on".
Det var helt enkelt dålig kontakt mellan någon komponent och moderkortet. Genom att trycka tillräckligt hårt på H-tangenten så flexade moderkortet tillräckligt mycket på rätt ställe för att komponenten skulle få kontakt med moderkortet igen...

Med det sagt så kan moderkortet mycket väl fungera i 10år med dessa irriterande problem.

Skrivet av Parmenides:

Jag har samma fel. Jag försökte lösa felet med att byta cpu, mobo och minnen till ungen nytta. Då kom jag på att felet uppstådde efter att jag bytte till den CPU-kylare jag fortfarande har kvar, med ny dator... troligen stör fästanordningen kommunkationen mellan CPU och minnesplatser, bara den närmast processorn funkar i nuläget. Ibland funkar det med 2 stickor om jag lossar på skruvarna ordentligt, men då tappar kylaren kontakt...

Planen är att byta kylare iaf.

Det är även möjligt så som Parmenides påpekar.
Saknas det en lämplig "backplate", en "plast?/plåt-bricka" på bakidan av moderkortet så kan anordningen med vilken CPU:kylaren hålls på plats, om den skruvas fast för hårt, orsaka att moderkortet "flexar" (böjs), så mycket att det blir kontakt/avbrott mellan olika kontaktytor i CPU-sockeln.
Det kan även om man har riktig otur orsaka att diverse lödpunkter mellan kompontenter och moderkort spricker.
I det här fallet med en Ryzen-CPU som har kontaktpinnar på CPU:n, har jag svårt att se att trycket orsakat utav CPU-kylaren skulle orsaka dålig kontakt mellan CPU och moderkort.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Viita:

Det här med att datorn behöver startas några gånger, som för att elektriskt ladda vissa komponenter för att kunna starta datorn låter som det är kortslutning någonstans.
Jag kan faktiskt inte säga att jag själv råkat ut för det, förutom vid de tillfällen något moderkort haft ett urladdat CMOS-batteri.
Då brukar man få kunna starta om datorn några gånger och sedan när den väl startar så får man ändra inställningar i UEFI/BIOS eftersom de blivit "bortglömda". Byter man sedan CMOS-battier så försvinner detta problem.

En dator med diverse elfel kan fungerar utmärkt och ganska länge utan problem sålänge den inte startas om.
En bekant hade en bärbar dator som startades genom att trycka mycket hårt på H-tangenten och sedan på "power on".
Det var helt enkelt dålig kontakt mellan någon komponent och moderkortet. Genom att trycka tillräckligt hårt på H-tangenten så flexade moderkortet tillräckligt mycket på rätt ställe för att komponenten skulle få kontakt med moderkortet igen...

Med det sagt så kan moderkortet mycket väl fungera i 10år med dessa irriterande problem.

Det är även möjligt så som Parmenides påpekar.
Saknas det en lämplig "backplate", en "plast?/plåt-bricka" på bakidan av moderkortet så kan anordningen med vilken CPU:kylaren hålls på plats, om den skruvas fast för hårt, orsaka att moderkortet "flexar" (böjs), så mycket att det blir kontakt/avbrott mellan olika kontaktytor i CPU-sockeln.
Det kan även om man har riktig otur orsaka att diverse lödpunkter mellan kompontenter och moderkort spricker.
I det här fallet med en Ryzen-CPU som har kontaktpinnar på CPU:n, har jag svårt att se att trycket orsakat utav CPU-kylaren skulle orsaka dålig kontakt mellan CPU och moderkort.

Elektrolytkondensatorer självläker när man slår på strömmen så de kan börja fungera efter ett par startförsök men händer det så är de väldigt slutkörda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Det här med att datorn behöver startas några gånger, som för att elektriskt ladda vissa komponenter för att kunna starta datorn låter som det är kortslutning någonstans.
Jag kan faktiskt inte säga att jag själv råkat ut för det, förutom vid de tillfällen något moderkort haft ett urladdat CMOS-batteri.
Då brukar man få kunna starta om datorn några gånger och sedan när den väl startar så får man ändra inställningar i UEFI/BIOS eftersom de blivit "bortglömda". Byter man sedan CMOS-battier så försvinner detta problem.

En dator med diverse elfel kan fungerar utmärkt och ganska länge utan problem sålänge den inte startas om.
En bekant hade en bärbar dator som startades genom att trycka mycket hårt på H-tangenten och sedan på "power on".
Det var helt enkelt dålig kontakt mellan någon komponent och moderkortet. Genom att trycka tillräckligt hårt på H-tangenten så flexade moderkortet tillräckligt mycket på rätt ställe för att komponenten skulle få kontakt med moderkortet igen...

Med det sagt så kan moderkortet mycket väl fungera i 10år med dessa irriterande problem.

Det är även möjligt så som Parmenides påpekar.
Saknas det en lämplig "backplate", en "plast?/plåt-bricka" på bakidan av moderkortet så kan anordningen med vilken CPU:kylaren hålls på plats, om den skruvas fast för hårt, orsaka att moderkortet "flexar" (böjs), så mycket att det blir kontakt/avbrott mellan olika kontaktytor i CPU-sockeln.
Det kan även om man har riktig otur orsaka att diverse lödpunkter mellan kompontenter och moderkort spricker.
I det här fallet med en Ryzen-CPU som har kontaktpinnar på CPU:n, har jag svårt att se att trycket orsakat utav CPU-kylaren skulle orsaka dålig kontakt mellan CPU och moderkort.

Ok tack för all din expertis. Jag kommer be en vän som är väldigt duktig på hårdvara ta en titt. Sen beroende på va det är så lär jag skicka tillbaka den.

Edit: Jag menar inte att jag behöver starta den flera gånger för att den ska fungera. Utan jag menar att jag kan starta och stänga av flera gånger utan problem när jag väl startat om datorn efter problemet uppstått. Problemet uppstår ju bara den första uppstarten då datorn varit avstängd ett längre tag. Men det löses genom att jag betyder strömmen och startar om den.

Permalänk

Byt BIOS-batteri om det inte redan är gjort.

Permalänk
Skrivet av pekinganka:

Byt BIOS-batteri om det inte redan är gjort.

CMO batteriet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Achromatic:

CMO batteriet?

CMOS batteriet som sitter på moderkortet, ibland kan det sitta lite dumt till typ under grafikkortet, ett platt knappcellsbatteri.

https://www.biltema.se/kontor---teknik/batterier/knappcellsba...

Finns på andra ställen också typ ICA-Maxi.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

CMOS batteriet som sitter på moderkortet, ibland kan det sitta lite dumt till typ under grafikkortet, ett platt knappcellsbatteri.

https://www.biltema.se/kontor---teknik/batterier/knappcellsba...

Finns på andra ställen också typ ICA-Maxi.

Enda jag testat är att tagit ut satt tillbaka det. Men kan ju testa köpa nytt.