Permalänk

Kan man spela med 8GB ram

Hej alla kunniga!

Jag har ett litet problem. Min ena minnesplats är sönder. Vet inte alls vad som hänt men det har varit så sen jag hämtade datorn för runt ett år sen. Det är alltså platsen för ena ram minnet på min stationära färdigbyggda dator. Har tidigare haft problem med att datorn startat upp men får ingen signal på skärmen eller kontakt med mus och tangentbord. Detta har löst sig genom omstart.

Så en av mina vänner föreslog att jag skulle testa ta ut ena minnet och sen sätta tillbaka och ut med det andra och sätta tillbaka det andra. Vi testa båda på dom två olika platserna och kom då fram till platsen längst ut oavsett minne funkade inte. Då fick vi no signal och ingen kontakt osv.

Så det är alltså inte ram minnena som var trasiga utan en plats och datorn startar utan problem nu. Nu till min fundering. Jag kör rätt krävande spel så som cyberpunk rdr2 och annat. Räcker det med 8GB? Eller måste jag köpa ett nytt ram minne på 16?

Cpu är AMD Ryzen 53600 med ett gpu Nvidia Geforce RTX 2060 super.

Tacksam för svar

Permalänk
Hjälpsam

Hejsan,

Det kan vara moderkortet eller processorn som ställer till det för dig. Skulle föreslå att skicka in datorn på garanti (även om du skulle anmält det direkt du upptäckte felet).

8GB är för lite för moderna spel, det räcker för de flesta eSport-spel men inte tyngre titlar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Alltså jag skulle säga att frågan är svårbesvarad.Ram används mest om grafikminnet tar slut. Så har du bra grafikkort låt säga 10gb tror jag inte du märker skillnad.

Permalänk
Rekordmedlem

Och varför reklamerar du inte datorn för det låter inte som ett fel du själv orsakat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min åsikt är att 8GB RAM är i underkant.
Det går att spela med 8GB, men det kommer märkas att det inte alltid är tillräckligt.

Sedan är det bra att veta att det är ganska stor prestandaskillnad mellan att köra 1 x 16GB RAM i "Single Channel" jämfört mot att köra 2x 8GB RAM i "Dual Channel".
https://www.youtube.com/watch?v=kCg7eVN6N9w

Som @mrquaffe redan påpekat, kontrollera om du inte kan reklammera problemet.
Som @Fluf påpekat så kan det tex vara fel på CPU:n, antingen internt eller att tex en pinne lossnat från undersidan på CPU:n, det behöver alltså inte vara fel på moderkortet.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Och varför reklamerar du inte datorn för det låter inte som ett fel du själv orsakat ?

Jag skrev att det varit så här sen jag fick den. Sen tack vare en inställning att stänga av fast startup så fick jag inte problemet länge och det höll i sig i flera månader. (Varför vet jag inte) Sen kom det tillbaka och tack vare vår felsökning så kom vi fram till att det var en plats för ena ram minnet. Jag tror inte jag har någon garanti kvar. Står 1 år på kvittot.

Jag har inte själv orsakat felet. Då hade jag skrivit det i sådana fall.

Det är inte något fel på mobo heller förutom att ena platsen för ram minnet är trasigt.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Min åsikt är att 8GB RAM är i underkant.
Det går att spela med 8GB, men det kommer märkas att det inte alltid är tillräckligt.

Sedan är det bra att veta att det är ganska stor prestandaskillnad mellan att köra 1 x 16GB RAM i "Single Channel" jämfört mot att köra 2x 8GB RAM i "Dual Channel".
https://www.youtube.com/watch?v=kCg7eVN6N9w

Som @mrquaffe redan påpekat, kontrollera om du inte kan reklammera problemet.
Som @Fluf påpekat så kan det tex vara fel på CPU:n, antingen internt eller att tex en pinne lossnat från undersidan på CPU:n, det behöver alltså inte vara fel på moderkortet.

Nej cpun är ny. Inget fel på de problemet var aktuellt när ja körde den gamla cpun förut.Det är som jag sa ena platsen för minnet.

Så 8GB räcker inte alls? Måste jag köpa 16 gig?

Permalänk
Skrivet av zulbat:

Alltså jag skulle säga att frågan är svårbesvarad.Ram används mest om grafikminnet tar slut. Så har du bra grafikkort låt säga 10gb tror jag inte du märker skillnad.

Hur kan man se hur mycket minne gpun har?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Achromatic:

Jag skrev att det varit så här sen jag fick den. Sen tack vare en inställning att stänga av fast startup så fick jag inte problemet länge och det höll i sig i flera månader. (Varför vet jag inte) Sen kom det tillbaka och tack vare vår felsökning så kom vi fram till att det var en plats för ena ram minnet. Jag tror inte jag har någon garanti kvar. Står 1 år på kvittot.

Jag har inte själv orsakat felet. Då hade jag skrivit det i sådana fall.

Det är inte något fel på mobo heller förutom att ena platsen för ram minnet är trasigt.

Garanti och reklamationsrätt är inte samma sak och du har reklamationsrätt i 3 år.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Garanti och reklamationsrätt är inte samma sak och du har reklamationsrätt i 3 år.

Jo men då lär jag få stå själv för det och som student har jag inte råd nu. Därav frågar jag om 8GB räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achromatic:

Nej cpun är ny. Inget fel på de problemet var aktuellt när ja körde den gamla cpun förut.Det är som jag sa ena platsen för minnet.

Så 8GB räcker inte alls? Måste jag köpa 16 gig?

Ska jag tolka det som att du har haft 2st olika CPU:er monterade på samma moderkort med samma fel? Ena minnesporten?
(Att en produkt är ny betyder inte att den inte kan vara defekt.)

Om ja.
Har du undersökt den defekta minnesporten med förstoringsglas så det inte finns några synliga fel på kontaktytorna?
Ibland kan det även bara skit på baksidan av moderkortet som orsakar kortslutning mellan två kontaktytor där det normalt skall vara avbrott.

Edit. Förövrigt så bör du läsa på vad reklamationsrätt innebär.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Achromatic:

Jo men då lär jag få stå själv för det och som student har jag inte råd nu. Därav frågar jag om 8GB räcker.

Vad ska du stå för ? Du borde som sagt kunna reklamera datorn till säljaren.
Men har den bara 2 minnessocklar ? Oavsett det så kan de flesta AMDchipset hantera minnen upp till 16 Gbyte så även om du bara har en fungerande sockel och inte vill reklamera så lär du kunna använda 16 Gbyte ram om du skaffar ett.
Du förlorar också lite prestanda på att bara ha ett minne men att ha för lite minne är sämre än att ha minne men tvingas använda single channel.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Viita:

Ska jag tolka det som att du har haft 2st olika CPU:er monterade på samma moderkort med samma fel? Ena minnesporten?
(Att en produkt är ny betyder inte att den inte kan vara defekt.)

Om ja.
Har du undersökt den defekta minnesporten med förstoringsglas så det inte finns några synliga fel på kontaktytorna?
Ibland kan det även bara skit på baksidan av moderkortet som orsakar kortslutning mellan två kontaktytor där det normalt skall vara avbrott.

Det stämmer. Två olika cpu:er och det är även bytt kylare och allt är kollat om det är något som är defekt men allt ser bra ut.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vad ska du stå för ? Du borde som sagt kunna reklamera datorn till säljaren.
Men har den bara 2 minnessocklar ? Oavsett det så kan de flesta AMDchipset hantera minnen upp till 16 Gbyte så även om du bara har en fungerande sockel och inte vill reklamera så lär du kunna använda 16 Gbyte ram om du skaffar ett.
Du förlorar också lite prestanda på att bara ha ett minne men att ha för lite minne är sämre än att ha minne men tvingas använda single channel.

Japp det finns två olika minneskort plaster där det satt förut två 8GB ddr4 men nu kör jag bara ett som sagt då den andra platsen inte funkar.

Jag får slå en signal till Netonnet då kika med dom.

Mitt grafikkort har 8GB minne men det spelar ingen roll eller?

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort, om du trots allt av någon orsak bestämmer dig för att inte reklamera: (Vilket du bör undersöka först.)
beronde på formfaktor, strömanslutningar etc, att även moderkortet är utbytbart och när du kommer till kostnaden för ett 16GB-minne så finns det även en del moderkort i den prisklassen.
Eftersom du redan har utrustningen så är första rekommendationen att prova att spela med 8GB och ta beslutet för 16GB/moderkort senare.

Det är skillnad på hur datorn använder arbetsminne (RAM på moderkortet) och grafikminne (VRAM på grafikkortet).

Permalänk
Skrivet av Viita:

Glöm inte bort, om du trots allt av någon orsak bestämmer dig för att inte reklamera: (Vilket du bör undersöka först.)
beronde på formfaktor, strömanslutningar etc, att även moderkortet är utbytbart och när du kommer till kostnaden för ett 16GB-minne så finns det även en del moderkort i den prisklassen.
Eftersom du redan har utrustningen så är första rekommendationen att prova att spela med 8GB och ta beslutet för 16GB/moderkort senare.

Det är skillnad på hur datorn använder arbetsminne (RAM på moderkortet) och grafikminne (VRAM på grafikkortet).

Tack ska ja fundera på det. Ok så det spelar egentligen ingen roll att jag har 8 gig minne på grafikkortet då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Achromatic:

Japp det finns två olika minneskort plaster där det satt förut två 8GB ddr4 men nu kör jag bara ett som sagt då den andra platsen inte funkar.

Jag får slå en signal till Netonnet då kika med dom.

Mitt grafikkort har 8GB minne men det spelar ingen roll eller?

Har du en märkesdator du byggt om eller är det nått m-itx system ? (för annars har man ju normalt 4 minnesplatser)

Är det en märkesdator, vilken ? Vet du om den har normal nätdel så att det ev skulle gå att byta moderkort ?
Har du bilder på datorns innanmäte ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du en märkesdator du byggt om eller är det nått m-itx system ? (för annars har man ju normalt 4 minnesplatser)

Är det en märkesdator, vilken ? Vet du om den har normal nätdel så att det ev skulle gå att byta moderkort ?
Har du bilder på datorns innanmäte ?

Det är en färdigbyggd dator. Köpte den på Netonnet.

Det är en asus ROG strix modell ( G15DH-NROO6T)

Vet inte alls om det går byta moderkort men det finns bara två platser för minneskort. Har inga bilder tyvärr men kan försöka ladda upp o ta bild.

Edit: hitta några bilder i luren som jag tagit förut se nedan.

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Ja det där var ju ett underligt litet oem-moderkort men lådan verkar ju vara större och det som inte syns är vilka elanslutningar och hur långa kablar du har från nätdelen men det borde gå att byta moderkort mot ett m-atx i den där för lådan är ju i vart fall stor nog och du kan ju få ett liknade moderkort för 560 kr https://www.amazon.se/MSI-7D14-005R-B550M-Pro-moderkort/dp/B0...
https://cdon.se/hemelektronik/gigabyte-b450m-h-amd-uttag-am4-...
Eller ett lite dyrare men med 4 minnesplatser
https://www.webhallen.com/se/product/305201-MSI-B450M-MORTAR-...
https://www.komplett.se/product/1164551/datorutrustning/dator...
Det kan ju vara ett alternativ till att köpa minne.
Men försök med reklamation i första hand.

Visa signatur

Permalänk

Du har troligtvis en böjd pin i sockeln.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 2060 6GB
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Skrivet av Nightwing:

Du har troligtvis en böjd pin i sockeln.

Hur ser jag det och är de lätt åtgärda?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja det där var ju ett underligt litet oem-moderkort men lådan verkar ju vara större och det som inte syns är vilka elanslutningar och hur långa kablar du har från nätdelen men det borde gå att byta moderkort mot ett m-atx i den där för lådan är ju i vart fall stor nog och du kan ju få ett liknade moderkort för 560 kr https://www.amazon.se/MSI-7D14-005R-B550M-Pro-moderkort/dp/B0...
https://cdon.se/hemelektronik/gigabyte-b450m-h-amd-uttag-am4-...
Eller ett lite dyrare men med 4 minnesplatser
https://www.webhallen.com/se/product/305201-MSI-B450M-MORTAR-...
https://www.komplett.se/product/1164551/datorutrustning/dator...
Det kan ju vara ett alternativ till att köpa minne.
Men försök med reklamation i första hand.

Ok tack för all din hjälp!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Achromatic:

Hur ser jag det och är de lätt åtgärda?

Man demonterar cpun och undersöker kontaktbenen på den, de ska vara "raka och fina"

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man demonterar cpun och undersöker kontaktbenen på den, de ska vara "raka och fina"

Ok! Tror dock de inte är något med cpun som sagt utan det är ju ena platsen för ram minnet som är defekt.

Jag testade lira nya Kena the spirit och de funka bra ram minnet låg på 7000 mb som mest och annars gick de ner till 6500

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Achromatic:

Ok! Tror dock de inte är något med cpun som sagt utan det är ju ena platsen för ram minnet som är defekt.

Jag testade lira nya Kena the spirit och de funka bra ram minnet låg på 7000 mb som mest och annars gick de ner till 6500

Minnessocklarna är kopplade till specifika ben på cpun så det kan vara nått ben som är skadat och slår ut en sockel.. Du kommer nog alltid att kunna spela eftersom datorn använder virtuellt minne om det fysiska tar slut, det är bara att det blir långsammare men har du tillräckligt med fysiskt ram och framförallt inte upplever prestandaproblem så funkar ju åtminstone just det spel du kör.
8 Gbyte räcker dock inte till för de spel som idag kräver mest minne, det finns en del som har fått 16 Gbyte som minkrav och mer som rekommenderat om man vill ha bästa prestanda.
Och det finns en del som presterar bättre med mer ram även om de funkar med 8 Gbyte typ

https://www.wepc.com/how-much-ram-you-need-for-gaming/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achromatic:

Tack ska ja fundera på det. Ok så det spelar egentligen ingen roll att jag har 8 gig minne på grafikkortet då?

Självklart spelar mängden VRAM roll till viss del.
I stort kan man säga att spela spel i högre upplösningar "kräver" mer VRAM.
Även en del grafikinställningar "kräver" mer VRAM.

Ett grafikkort med "för lite" VRAM kommer oftast inte förhindra dig att dra upp grafikinställningarna, det kommer istället börja använda vanligt RAM som VRAM vilket kräver att grafikkortet tar omvägen via CPU:n för att komma till RAM.
Att använda vanligt RAM som VRAM är därmed betydligt långsammare.

Du kan se exempel på det i följande YT-video: https://www.youtube.com/watch?v=qyI1QLjZfLk
Titta på mängden VRAM och RAM som används vid de olika upplösningarna.

Permalänk

Tack så mycket alla för er hjälp. Jag får nog ta och skaffa mig ett 16 GB ram minne då jag spelar krävande spel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Achromatic:

Tack så mycket alla för er hjälp. Jag får nog ta och skaffa mig ett 16 GB ram minne då jag spelar krävande spel.

Jag håller med de andra att du borde reklamera ditt system om det inte är ok.
Det är för mycket pengar att "slänga" bort för att inte testa, speciellt som du är student.

My 50 öre

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att du nog klarar dig på ett 8gb med det grafikkortet men skaffa 16 gb om det känns bättre. Tänk på att åven ramminnets hastighet har betydelse samt hur många register det har (fler desto bättre oftast).

En snabb ssd (pcie4) fungerar också som skapligt ramminne annars om den har tillräckligt mkt ledigt.

Men jag och resten av tråden verkar tycka/tro olika så förstår att beslutet blir svårt.