Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

TSMC: "Företag sparade kretsar på hög"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Stockpiling...Det brukar kallas lagerhållning, någonting som vissa företag som känner till sin marknad, och oftast inte styrs av ekonomer, sysslar med.
Det kanske är en främmande tanke för någon som bara ser ett lager som en onödig kostnad istället för en ovärderlig tillgång.
Jag kan inte för mitt liv förstå hur man vågar köra JIT, det har fallerat mååånga gånger förr och gör produktionen otroligt volatil.

Varor som ligger och skräpar på en lager hylla tjänar inga pengar. Kunderna företaget jag jobbar på har ofta varor inne några timmar på vissa av våra lager platser då det bara är en onödig kostnad oc inget annat. I branchen talas det alltid om att minimera ligg tiderna så mycket det går.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Förklara gärna hur tillverkarna inte kan garantera "korrekta lödningar" på komponenter förpackade i en skyddande miljö och lagrade i ett år tack.

Är ju en garanti. "Vi garanterar 1år shelf time på våra produkter". Får du låg yield vid lödning efter det så tar dom inget ansvar.

Bara för dom inte garanterar något betyder det inte automatiskt att det kommer misslyckas. Kan som sagt fungera långt efter 1 år.

Ju mera komplexa IC (typ mcu) med högt antal benen med låg pitch eller BGA är nog de man ska vara mest skeptiska till att löda med "gamla" IC. Kan ha över 200 ben som alla är en point-of-failure.

Använda kretsar tillverkade 2021 i tillverkning 2024 så kommer du få mätbart sämre utfall.

Står inte allt för sällan årtal på större IC och skickar du ut de till en petig kund så kommer du få jobbiga frågor varför det sitter en IC med märkning 2021 på ett kort tillverkat 2024. Kan ju få kassera hela leveranser då kundens QA vägrar acceptera leveransen.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Mark Liu är en karl och inte nån jävla hen...

Vad tror du att "hen" betyder?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Finkelzvin:

Vad tror du att "hen" betyder?

Höna på engelska?

Permalänk
Medlem

Hen = Han eller Hon
Ganska enkelt och smidigt att använda när man är osäker på om man ska säga Han eller Hon. Och detta är något man kan använda i detta fall, helt utan att behöva bry sig om genusforskning eller sånt. Så det finns ingen anledning till att bråka om det här.

Personligen så känner jag att det vore naturligt att vilja bygga upp en liten buffer av kretsar, så man slipper stopp i produktionen. Men jag är heller ingen JIT kramare, så vad vet jag. Men nånstans borde det väl finnas nån som kan räkna på kostnader och komma fram till att ibland så är det bra att ha lager. I dessa tider så är det ju ganska uppenbart att JIT inte funkar optimalt, så ovanstående skäl kan jag förstå.

Men skulle det visa sig att man hamstrar för att utnyttja bristen så tycker jag att man ska få skämmas, och att TSMC bör läcka vilka det rör sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Varor som ligger och skräpar på en lager hylla tjänar inga pengar. Kunderna företaget jag jobbar på har ofta varor inne några timmar på vissa av våra lager platser då det bara är en onödig kostnad oc inget annat. I branchen talas det alltid om att minimera ligg tiderna så mycket det går.

Jag pratar inte om obskyra komponenter som går åt en per år utan de komponenter med hög omsättning.
Men det är självklart ett val som varje företag gör, och oj och ve vad synd det är om stackarna nu - de kanske kunde "spara pengarna i ladan" de tjänar på JIT för att kompensera för sin icke lagerhållning nu...va funkar det inte så? nehepp sux2bthem

Permalänk
Medlem

Åh sådana smarta entreprenörer, vilken företagsanda! "Marknaden" är verkligen bäst!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Skamligt att försöka peka fingret på detta vis.

Att företag ska riskera att hamna på TSMCs svarta lista för att de får tag i alla kritiska komponenter utom en till sin produkt kommer i längden att ställa till stora skador i samhället, när bara redan etablerade storföretag har lagermarginalerna och TSMC-relationerna för att kunna investera i innovation. Innovation är en hel skog av risker och ofta går det inte som tänkt. Ibland blir konsekvensen att ett företag sitter med sin stapel kretsar som aldrig kom till användning, och då har de valet att antingen sälja av komponenterna eller utveckla en ny produkt som använder dem.

I båda fallen tar det tid att antingen besluta att projektet verkligen har gått åt pipan och faktiskt hitta kunder att sälja av lagret till, eller att ta en helt ny design från idé till lansering på marknaden. Tidsskalan är alltså år, inte månader. Att TSMC nu försöker få det att låta som det finns stora problem med "scalpers" bara för att de inte har sett alla av sina kretsar på marknaden över det senaste året är att försöka skylla ifrån sig. Gå inte på det.

TSMC kan inte leverera till alla kunder och priserna stiger. Det beror både på force majeure i form av COVID-19 och torka, samt att Kinas regering vill strypa dem lagom mycket för att behålla kontrollen på marknaden. Det är inte kundernas fel.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

finnes i denna tråd : folk som inte förstår hur industriföretag drivs.

Just in Time är att man beställer det man behöver till när man behöver det, missas leveransen stoppar produktionen. Det är ett koncept som åter igen bevisas kosta enorma mängder pengar, när det på pappret är så optimalt och "smart".

Man har lager av komponenter till nuvarande, och framtida produktion. Ordrar som är lagda för 2023, 2024, 2025 måste ha material som säkras. Så företag köper upp komponenter till sina lager. Precis på samma visa som folk köper toapapper och bensin.

Det är ju exakt så hela Sverige Funkat fram till Corona, just in time. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det är ju exakt så hela Sverige Funkat fram till Corona, just in time. 😂

*Oftast

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Handlar det inte mer om att inte riskera att hamna på noll igen när man återupptar produktionen? Inte leva dag till dag utan ha en buffert på veckor inalla fall. Så skulle jag tro att det är i vissa fall som fordonsindustrin till exempel. Alldeles för dyrt att stoppa och återstarta många gånger

Jag tror att Ever Given också har väckt en del tankar till liv när det gäller att skaffa sig en buffert.

Något som är mer oroande är att TSMC ligger i Taiwan och nu börjar Kina att trycka på. Om det blir oroligt där så kommer vi att få se kretsbrist på riktigt.

Permalänk
Medlem

Här är en bra förklaring till både varför det ä brist på saker det inte borde vara brist på och "just in time"-produktion samt varför "stockpiling" av kritiska komponenter kan vara nödvändigt.

https://www.youtube.com/watch?v=b1JlYZQG3lI

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Så man måste använda allt man får in o inte ha nåt på lager?

Liu får det att framstå som att man ej får göra så när det i själva verket är smartast.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]