Varför fortsätter SweClockers.se fråga om jag vill acceptera cookies?

Permalänk
Medlem

Varför fortsätter SweClockers.se fråga om jag vill acceptera cookies?

Om inte varje gång jag går in på SweClockers.se så i alla fall någon gång i veckan, så får jag frågan om jag vill acceptera coockies. Detta sker lite oavsett vilken webbläsare och/eller dator som jag använder. Jag godkänner alltid de "absolut nödvändiga" och avfärdar de "riktade". Sparas inte detta val i de absolut nödvändiga coockies? Har webbläsare för vana att kasta ut coockies efter ett tag? Eller är detta i enlighet med någon lag att man måste fortsätta fråga användaren hur den vill göra med jämna mellanrum?

Det ska sägas att SweClockers.se är långt ifrån den enda siten där detta regelbundet sker, men jag har aldrig sett någon information om detta beteende omnämnas i coockie-policyn någonstans, vilket borde vara relevant eftersom det är något som jag tror irriterar de flesta användare som inte är 1337 h4x0rs och inte fattar varför valet bara inte sparas.

Permalänk
Medlem

Den rimliga anledningen är att din webbläsare raderar dina kakor, kolla inställningarna. Stäng av att webbläsaren ska radera kakor eller historiken när du stänger ner den. Om du surfar i incognitoläge kommer det också hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Den rimliga anledningen är att din webbläsare raderar dina kakor, kolla inställningarna. Stäng av att webbläsaren ska radera kakor eller historiken när du stänger ner den. Om du surfar i incognitoläge kommer det också hända.

Ja, det låter inte helt orimligt att detta är vad som sker. Jag kan nämna att detsamma händer på min iPhone och jag är osäker på om det ens går att styra sådana saker som hur kakor ska hanteras där. Det kan också nämnas att jag inte har varit inne och grävt i inställningarna på någon av mina datorer eller min iPhone. I samtliga fall kör jag allt helt vanilla så det känns som att det är sidorna där cookies används som bör anpassa sig efter hur icke-modifierade webbläsare fungerar. Kanske att en länk till några olika instruktionsvideos för hur man kan fixa detta bör läggas in i meddelandet som informerar om cookies.

För det kan väl inte bara vara jag som har problem med detta (på tre av varandra oberoende apparater, med två webbläsare på varje apparat)?

Permalänk
Medlem

Det låter som att du öppnar privata flikar i Safari, du behöver logga in igen varje gång eller hur?
https://support.apple.com/sv-se/HT203036 Testa det här.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Tjena.

Det här är ett problem specifikt med safari som verkar kassera cookies mer aggressivt än andra läsare. @jrekelund vi får ta en titt.

Jag upplever samma sak både på desktop och mobilen i just specifikt safari.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det låter som att du öppnar privata flikar i Safari, du behöver logga in igen varje gång eller hur?
https://support.apple.com/sv-se/HT203036 Testa det här.

Nej, jag har inte behövt logga in på SweClockers på flera år