Helgsnack: Vilken är den äldsta elektronikpryl du fortfarande använder?

Permalänk
Medlem

CD-freestyle från 90-talet? -Nä miniräknarn med solceller är nog från tidigt 80-tal.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Technics förstärkare + radio från tidigt 90-tal i garaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

CD-freestyle från 90-talet? -Nä miniräknarn med solceller är nog från tidigt 80-tal.

Varför använder du en cd-freestyle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför använder du en cd-freestyle?

För att lyssna på musik ifrån CD-skivor, medans jag är ute och går, eller åker långa tåg eller bussresor.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Microsoft natural keyboard

Det lär vara ett Microsoft Natural (ergonomiskt) keyboard som jag vann på Win95 kickoff eventet i Oslo. Den gamla goda tiden då de fortfarande slog på stortrumman när det var nytt OS 😁

De hade arrangerat ett inomhustivoli och massor av free alcohol 😜

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulci:

Undrar lite om George R.R. Martin och hans IBM med DOS och Wordstar från stenåldern. Undrar vad han använder för lagringsmedia/backuplösning. Jag skulle inte helt lita på hårddiskarna i en så gammal burk.

När jag satt som screener på Microsoftsupporten ringde en herre om detta, fast det gällde Windows XP tror jag (detta var 2009). Han var en författare och skrev allt på en gammal laptop, och den fick inte anslutas till något alls eftersom då kunde någon stjäla hans verk. Jag minns inte exakt vad ärendet gällde; om datorn inte startade eller om Windows inte startade eller om han fick blåskärmar eller vad, men jag minns att jag frågade hur han hanterade backuper och svaret var att det gjorde han inte (eftersom någon kunde hacka datorn). Han gick med på att betala för support iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Ett silicon graphics tangentbord med himla fina alps switchar, från 1992 eller där i krokarna.

Har ett i lager, verkligen trevliga tangentbord!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Om jag bortser från hushållsassistenten, som jag visserligen använder ganska ofta, då en sådan kanske inte är det folk tänker på först som elektronikprodukt så har jag ändå rätt gamla saker jag använder regelbundet. Min Casio fx-180P som jag köpte när jag började gymnasiet 1983 är nog den äldsta. Använder den närapå dagligen. Har även en Casio F-73P från 1982 som också används ganska ofta, har dem på olika platser för att slippa hämta vid behov.

Önskar jag hade min C64 från 1983 kvar men jag sålde den när jag skaffade Amiga 500 1988. Har dock en C64C som jag skaffade i slutet av 90-talet så, halvt har jag väl kvar den. Amigan har jag dock kvar.

Till min HiFi-anläggning har jag kvar högtalare (Zachry) och Skivspelare som jag köpte 1987. Förstärkare och annat är nyare dock. Även om skivspelaren inte var någon kvalitetsvariant när jag köpte den är den långt mycket bättre än det mesta man kan köpa för rimliga pengar idag.

Så, har en hel del gamla saker som jag fortfarande använder regelbundet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

En LG 50" plasma från 2011 används dagligen. När jag köpte den var den i stort sätt oslagbar när det gäller svärta och än i dag är jag nöjd. Ser verkligen inte fram emot när den dör, känns som dom mesta nya apparaterna inte når upp till denna klass, massor av pixlar och appar i stället för kvalite.

Permalänk
Medlem

Jag har en klockradio från typ 1984 (Panasonic) som är i dagligt bruk än idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm. Kanske mitt MIDI-keyboard (M-Audio Keystation 49e) köpt senast 2003, men jag har för mig ett par år tidigare. Används inte så ofta, men jag har inget annat och har inga tankar på att köpa ett annat.
Har lagat det genom att byta ut USB-porten en gång, samt en grovrengöring för att få bort smuts i tangentmekanismen en gång.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av zogez:

Min bil.. Volvo 242 (1975) ... Ja den har en radio (original)

Nice,
Själv sitter jag med en Saab V4 från samma år Även den med radio

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

För att lyssna på musik ifrån CD-skivor, medans jag är ute och går, eller åker långa tåg eller bussresor.

Haha, jo jag vet vad de är till för, trodde bara typ ingen fortsatte när digitalt/mp3/streaming tagit över

Vi kör fortfarande cd i bilen, så jag fattar charmen

Permalänk
Medlem

Tog hem min fars gamla HiFi anläggning Marantz PM550 DC från 1982 med tillhörande radio,kassett och skivspelare.

Som jag använde otroligt mycket när man var 14-17 bast... På den tiden var det MP3 som gick via datorn till förstärkaren. Nu i "framtiden" VINYL!

Bytt delar, rengjort invändigt o utvändigt (samlat damm i 20år)
Sen fått hjälp av en kollega att ställa in vinylspelaren.

Fick bli Broder Daniel och Blink 182 som gick på repeat hemma på högsta volym när man var 16, även nu som "gubbe" går lika högt haha

Även lite Led Zeppelin, som passar utmärkt till anläggningen som är från samma tid

https://photos.app.goo.gl/5Uu1as7cE4Ee58VXA

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

En Pioneer VSX-839RDS från antingen 2000 eller 2001 som fortfarande används i vardagsrummet.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

använder en del gamla saker så länge dom gör sitt jobb så slit på dom

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Jäklar vad snygg den var. Har du behövt byta kondensatorer på den, eller har den bara gått och gått?

Den har bara gått och gått, om inte min pappa har bytt något för 15+ år sedan
Sitter ju med Sonab HD-1001 (200W över 4 ohm), och driver de rätt bra!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

När det gäller datorer/spel så är det Moon Patrol från 1982 gjort av IREM, jag har dock äldre spel men Moon Patrol vet jag funkar fortfarande

Annars är det nog spisen i min lägenhet som är äldst och fortfarande funkar och används nästan dagligen, det är en Kockums från 1971.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl rimligen min brödrost. Tror den är från... 1930 give or take. Svensktillverkad ElektroHelios. Sladden är bytt för den har inte klarat tidens tand. Men det är keramisk koppling mot brödrosten fortfarande.
Den användes senast idag faktiskt.
Den är för övrigt heeelt livsfarlig. Ingen timer eller offknapp utan den bara kör tills brandvarnaren säger till.

Den får en att tänka lite. Vilka nya elprylar som ni köpt tror ni håller och ser fresh ut om 90 år?

Edit:
Men det här räknas väl kanske inte riktigt. En brödrost utan timer är väl egentligen bara ett motstånd hehe.
Åkej. Äldst i så fall är nog min surface pro 3 från 2015.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Väckarklocka som är iaf 20 år gammal, ställer in sig själv beroende på vart man är osv.

Permalänk
Inaktiv

Min dator. 12år...

Permalänk
Medlem

Äldsta som jag kan komma på som fortfarande används är väl dött lopp mellan Sansui AU-555A stereoförstärkare och Oltronix C28-20R labbagg. Förstärkaren brukar användas en handfull gånger om året och labbagget senast här om dagen när jag skulle mäta upp en LED. Båda borde vara från tidigt 70-tal.

Skrivet av Söderbäck:

Det är väl rimligen min brödrost. Tror den är från... 1930 give or take. Svensktillverkad ElektroHelios. Sladden är bytt för den har inte klarat tidens tand. Men det är keramisk koppling mot brödrosten fortfarande.
Den användes senast idag faktiskt.
Den är för övrigt heeelt livsfarlig. Ingen timer eller offknapp utan den bara kör tills brandvarnaren säger till.

Vad är det för kabel till den och var hittade du den? Söker en gammal apparatkabel.

Permalänk
Medlem

Har en Aiwa-stereo från 1979 i köket. Har en Technics-stereo från 1982 i sovrummet. En till Aiwa till datorn från 1982. Stora stereoracket är diverse Technics från 1979-1992 sisådär.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är väl rimligen min brödrost. Tror den är från... 1930 give or take. Svensktillverkad ElektroHelios. Sladden är bytt för den har inte klarat tidens tand. Men det är keramisk koppling mot brödrosten fortfarande.
Den användes senast idag faktiskt.
Den är för övrigt heeelt livsfarlig. Ingen timer eller offknapp utan den bara kör tills brandvarnaren säger till.

https://i.imgur.com/JoKgEuA.jpg

Den får en att tänka lite. Vilka nya elprylar som ni köpt tror ni håller och ser fresh ut om 90 år?

Edit:
Men det här räknas väl kanske inte riktigt. En brödrost utan timer är väl egentligen bara ett motstånd hehe.
Åkej. Äldst i så fall är nog min surface pro 3 från 2015.

Jag har ett våffeljärn från samma era som fungerar fint fortfarande. Väger nog över 5 kilo och har detaljer i bakelit. Tar isär och rengör det ordentligt med ett par års mellanrum.

När det gäller datorer så står det en Macintosh Quadra 700 och surrar, den är från ’91. Jag har också en hp ProLiant ML370G5 som agerar backup-, fil-, mail- och webbserver. Tror den är från 2007. Fungerar utmärkt med senaste FreeBSD.

Permalänk
Medlem

Pensionerade nyligen motvilligt min Whirlpool mikrovågsugn som jag köpte år 2000, den packade ihop efter lång och trogen tjänst! Undrar hur många Gorbys och Billys som den värmt genom åren hehe

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zarper:

Äldsta som jag kan komma på som fortfarande används är väl dött lopp mellan Sansui AU-555A stereoförstärkare och Oltronix C25-20R labbagg. Förstärkaren brukar användas en handfull gånger om året och labbagget senast här om dagen när jag skulle mäta upp en LED. Båda borde vara från tidigt 70-tal.
https://classic-hifi.net/wp-content/uploads/2015/03/1264063136891.jpg
https://i.imgur.com/Kf9tQu8.jpeg

Vad är det för kabel till den och var hittade du den? Söker en gammal apparatkabel.

Är det nått sånt här du vill ha ?
https://www.lampsladdar.se/category/textilkabel-textilsladd
https://www.elgrossisten.se/installationsmaterial/anslutnings...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Väckarklockan bredvid sängen är nog den som är i daglig drift som är absolut äldst av de elektronikprylar jag använder dagligen.

Det är en gammal "Phillips" Disney licensierat Musse Pigg LED väckarklocka från tidligt 80 talet.

Svår att hitta ett bild på, så den är nog mycket sällsynt.

Annars jag jag som vanligt bland Sweclockers nördarna:

- Sinclair ZX81
- Commodore 64
- Commodore 128
- Amiga 500
- GoldStar MSX
- Apple Newton + Message pad 2100.
- Apple Classic
- Apple G4 (hela serien med transparent elektronik)
- Toshiba Libretto 70ct
- Amstrad Notepad NC100
- Casio PB 1000
- Palm pilot I,II,III,IIIc + flera, Casiopeia Windows CE, Palm Pilot med handscannare.
- Playstation original, Sega Saturn, Sega Dreamcast, Nintendo DS, Wii, Wii-u, Atari 2600 m.fl.
- Roland D-50 synt, Roland RA-50, Yamaha HS-6 FM-orgel (spelar på den ganska ofta, häftig FM synt).
- Philips "DUX" 19" svart vitt TV från 1959 (nyligen restorerad), Kung Konsolradio från 1949 (del-restorerad, fungerar med FM modul expansion).
- Div. Philips, JVC, Toshiba etc. Mikrostereo. Alla anv. dagligen i div. rum. Typ 80-90 talet.
- Massor av DVD, VHS, BETA, Spolband, Hi-Fi prylar. Ja - sågar en Sony Reel-to-reel Videobandspelare i Svart vitt.
- Massor av gamla fickräknare med Fluorescerande displays (jag gillar dom av en eller annan märklig orsak).
- Tonsvis av test instrumenten från 1960 till 2010, mestadels 80 talet. Används ganska ofta.

Mjo, jag bör nog sluta här

Permalänk

Dynaco sca 35

Har en dynaco rörförstärkare från 1969 fullständigt tokspöar sonos o sån skit

Permalänk
Hedersmedlem

Som flera andra, en microvågsugn från 80-talet någon gång. Morsan köpte den när hon flyttade till stan.

Som näst äldsta elektronikpryl skulle jag nog gissa mina Gamecube-kontroller från 02/03 någon gång. Gillar skarpt att Nintendo sett till att de fortfarande går att använda med nya produkter, och PC!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zarper:

Vad är det för kabel till den och var hittade du den? Söker en gammal apparatkabel.

Bra fråga. Jag minns inte.

Men det finns en del om man söker på textiklabel, svartvit textilkabel och svartvit sladd.

https://www.ahlens.se/Inredning/hemelektronik/tillbehor-och-l...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled