Permalänk

Lurad(?)

För ett tag sen lade jag ut en annons om att köpa en laptop på blocket.se (och även här på sweclockers) efter nån dag började det trilla in lite svar, jag fastnade för ett och började en mailkonversation och skickade 8-10 mail fram och tillbaka och frågade saker mm.
Vi kom fram till att jag skulle göra en delbetalning, varvid han skulle skicka datorn, därefter skulle jag kolla så att den var i det skick vi diskuterat och därefter skulle resterande pengar överföras till hans konto.
Ivrig att få tag i min nya leksak så satte jag in pengarna på hans konto och mailade och sa att pengarna var på väg.
Jag resonerade som så att jag har personens konto på Föreningssparbanken så om något går galet så kan jag spåra honom den vägen.
Detta var för ca 14 dagar sedan. Jag har mailat 3ggr utan att få kontakt

Går knappt att beskriva hur arg och frustrerad jag är för tillfället.
Jag undrar nu vad ska jag göra nu?

Detta är den information jag har om personen:

Uppgifterna strider mot PUL och har därför tagits bort

Traceroute från första mailet han skicka:

Tracing route to h111n1fls34o1117.telia.com [217.210.74.111] over a maximum of 30 hops: 1 9 ms 1 ms <1 ms ********************** 2 1 ms 1 ms 1 ms ********************** 3 1 ms 1 ms 1 ms ********************** 4 1 ms 1 ms 1 ms ********************** 5 3 ms 3 ms 2 ms ********************** 6 5 ms 2 ms 4 ms ********************** 7 10 ms 9 ms 9 ms stockholm2-POS3.sunet.se [130.242.81.122] 8 10 ms 9 ms 9 ms KTHNOC-2-SRP5.sunet.se [130.242.94.2] 9 10 ms 9 ms 9 ms hy-peer1-pos0-2.se.telia.net [217.208.251.29] 10 10 ms 10 ms 11 ms fre-c1-pos9-1.se.telia.net [213.64.62.153] 11 17 ms 17 ms 17 ms sv-g-c1-pos4-0.se.telia.net [195.67.220.142] 12 28 ms 27 ms 26 ms um-d4-pos7-4.se.telia.net [217.208.254.230] 13 27 ms 28 ms 27 ms fls34o1117.telia.com [213.65.56.250] 14 31 ms 27 ms 27 ms fls34o1117.telia.com [213.65.56.250] 15 35 ms 35 ms 35 ms h111n1fls34o1117.telia.com [217.210.74.111] Trace complete.

Jag postade samma meddelande på ett annat ställe och där visade det sig att en annan person också råkat ut för den här lurendrejaren.

Är det nån här som möjligtvis också har råkat ut för honom och/eller vet vem det är??

(hittade inget bra ställe att lägga tråden så den hamnade här)

Permalänk
Glömsk

Gå till polisen på en gång. Ingen här kan hjälpa dig få dina pengar tillbaka.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Gör en polisanmälan. Ta med alla mail (inkl headers) till polisstationen.

Traceroute verkar inte hjälpa, då det bara visar adresser till div. servrar i olika länder (inte till säljaren, eftersom han använder hotmail). Men föreningssparbanken måste ju ha uppgifter på kontoinnehavaren, och jag antar att de får sina namn- och adressuppgifter på samma sätt som postgirot - nämligen via skattemyndigheten. Ring FSB och fråga! De kanske kan ge dig lite mer info.

Tips till nästa gång: Ta reda på säljarens namn och hemtelefonnummer (alt registrerat mobilnummer). Kontrollera att personen existerar. Acceptera inte att "säljaren" har anonyma e-post (yahoo-mail, hotmail etc.) om du inte först har pratat med säljaren och bedömt honom/henne som pålitlig. Betala ALDRIG i förskott om du inte litar på säljaren till 100%.

Jag har varit med om en liknande händelse för ett par månader sedan. Blev lurad på ~5000:- Det kändes lite tungt då den enda inkomsten var studiebidraget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capitátus
Gör en polisanmälan. Ta med alla mail (inkl headers) till polisstationen.

Traceroute verkar inte hjälpa, då det bara visar adresser till div. servrar i olika länder (inte till säljaren, eftersom han använder hotmail). Men föreningssparbanken måste ju ha uppgifter på kontoinnehavaren, och jag antar att de får sina namn- och adressuppgifter på samma sätt som postgirot - nämligen via skattemyndigheten. Ring FSB och fråga! De kanske kan ge dig lite mer info.

Tips till nästa gång: Ta reda på säljarens namn och hemtelefonnummer (alt registrerat mobilnummer). Kontrollera att personen existerar. Acceptera inte att "säljaren" har anonyma e-post (yahoo-mail, hotmail etc.) om du inte först har pratat med säljaren och bedömt honom/henne som pålitlig. Betala ALDRIG i förskott om du inte litar på säljaren till 100%.

Jag har varit med om en liknande händelse för ett par månader sedan. Blev lurad på ~5000:- Det kändes lite tungt då den enda inkomsten var studiebidraget.

Tracerouten visar servrar i Sverige och till ett Telia konto, dock inte sagt att det är till hans egna...

Just det att jag fick hans kontonr gjorde att jag inte trodde att han skulle våga luras med tanke på att det borde gå att få fram ägare till det om man anmäler.

Men det e ju som du säger, man ska vara mer försiktig, jag vet att jag kommer vara det i framtiden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aleph_One
Tracerouten visar servrar i Sverige och till ett Telia konto, dock inte sagt att det är till hans egna...

Ursäkta att jag är lite blind. Jag tittade endast på IP-nummer. Inte på adressnamnen. I IP Lookup såg det ut som att sevrarna var placerade i Amsterdam och USA, men tittar man på adressnamnen står det ju se.telia.net.

EDIT: Ring telias abuse-avdelning och fråga vem som hade 217.210.74.111 vid den aktuella tidpunkten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capitátus
EDIT: Ring telias abuse-avdelning och fråga vem som hade 217.210.74.111 vid den aktuella tidpunkten.

Det svarar dom nog inte på.

Gå till polisen, du har ju hans kontonummer så det borde ju gå få reda på vem det är genom det. Lycka till och hoppas du får tillbaks dina pengar.

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem

Du får gärna skriva här sen om hur det gick. Oftast så är det alrdrig nån som skriver hur det går sen efter att dom postat tex här på swec..

Permalänk
Medlem

Du kan inte göra något själv. Gå till polisen, men antagligen kommer inget att hända. Och skulle de mot förmodan få fast honom och få honom dömd så har han antagligen inga pengar och din skuld hamnar bara hos kronofogden. (vet av erfarenhet)

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Avstängd

Man är ju korkad om man betalar i förskott till någon med hotmail-adress. Luktar ju skumt lång väg.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Det är gott om svin därute!
Ring Polisen och gör en anmälan! Oavsett vad resultatet av undersökningen blir så är det viktigt att man anmäler det.

Permalänk
Medlem

Men sluta klaga och ring Polisen NU och anmäl honom, du kommer att ha dina pengar om några dagar och det största problem du kan råka ut för är att du måste bege dig till någon tingsrätt. Polisanmälan är oftast en förutsättning för att försäkringsbolag ska ge dig några pengar. Om du inte gör något kommer den här idioten som du har råkat ut för att kunna lura fler personer, så gå in på police.se och kolla upp nummret till din lokala polismyndighet och ring sedan dit. Om du är riktigt ultralat kan du t.o.m. göra en anmälan online.

Dessutom tycker jag att ditt första inlägg verkar tveksamt, kan nog strida mot personuppgiftslagen men lycka till iaf.

Permalänk
Medlem

Tråkigt!
Om personens banknummer förekommer i flera anmälningar så kommer polisen att ta reda på vem som har nummret.
Men inte efter en anmälning, tyvärr, så som alla skriver gör en anmälan och hoppas(för dig) att han blåst fler som gjort anmälan.

Lycka till!

Visa signatur

4800X2, 65w, NF570 SLI, Asus P
2x1024mb XMX6400CL5
Msi 8600GT @650@1700, Stockkyl.

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att få ut pengar på försäkring vid bedrägeri över Internet? I så fall vilken försäkring är det som krävs?

Permalänk
Medlem

hur mycket pengar rör det sig om?

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mahiasss
Man är ju korkad om man betalar i förskott till någon med hotmail-adress. Luktar ju skumt lång väg.

Med tanke på att jag fick hans konto nr till Föreningssparbanken trodde jag inte han skulle göra nåt sånt...

Permalänk

kim:
det rör sig inte om några enorma summor, men jag vill att han som lurade mig och har lurat flera andra åker fast...

Permalänk
Medlem

PUL någon?

Permalänk
Medlem

Ja, gå till polisen, hoppas dom får tag i han så att inte fler råkar ut för honom.... :@

Permalänk

Som uberlama sa, det är väl ändå ett brott mot PUL med hans namn och grejjer... Även om han han förstjänas att hängas ut!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Som uberlama sa, det är väl ändå ett brott mot PUL med hans namn och grejjer... Även om han han förstjänas att hängas ut!

Är det ett brott mot PUL om man inte kan identifiera personen? Vi vet ju inte ens vad han heter. E-postadressen är anonym, och delar av kontonumret är ersatt med *.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capitátus
Är det ett brott mot PUL om man inte kan identifiera personen? Vi vet ju inte ens vad han heter. E-postadressen är anonym, och delar av kontonumret är ersatt med *.

Att lägga ut någons namn på internet mot personens vilja är ett brott mot PUL.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silfo
Att lägga ut någons namn på internet mot personens vilja är ett brott mot PUL.

Det som är utlagt i denna tråd är det ingen fara med iaf.
Finns inget att identfiera personen med..

Psionicis har redan läst och gjort inlägg i tråden, han skulle nog raderat information om han hittade något som kan bryta mot PUL..

Permalänk

Personuppgiftslag (1998:204) 3 § st 4 definierar personuppgifter som: All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet.

Kommentar: Vem här anser sig kompetent nog att avgöra om dessa namn kombinerade med orten inte kan relateras till en fysisk person?

PUL 10 § uttrycker att personuppgifter får behandlas bara om den registrerade har lämnat sitt samtycke till behandlingen.

Ganska solklart fall. Behövde inte ens leta efter prejudikat. Det är skillnad på att tro och att veta

Visa signatur

I was sent by god to save the world from ignorance. My first stop is sweclockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sOFFe
Med kontonumret så ska ju banken kunna tala om vem som står för kontot och då får du väl ta och ringa honom?

Tror inte banken lämnar ut såna uppgifter, men är inte säker. Detta är i vilket fall ett ärende för polisen, som dock borde kunna kolla upp det....

Permalänk
Medlem

Gjorde han betalningen på ett bank/post-kontor så skrev dom väl namnet på blanketten?

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

Mr detektiv him self?

Bra jobbat, vilken förälder skulle inte bli upprörd över att sonen leker lurendrejare på nätet? Ett sanmtal borde räcka så ordnar det sig säkert.

Visa signatur

[size="1"]1700+ JIUHB 0308MPMW | NF7-S 2.0 | 2 x 256 TwinMos Winbond 3200 | Hercules 8500 LE | Seagate Barracuda 80Gb IV | Enermax EG365P-VE 350W | Alpha PAL 8045 | Enermax 80 mm | Sony Trinitron G420 19"[/size]

Permalänk
Medlem

Kolla att det verkligen är han först kanske...............

Visa signatur

4800X2, 65w, NF570 SLI, Asus P
2x1024mb XMX6400CL5
Msi 8600GT @650@1700, Stockkyl.

Permalänk
Inaktiv

Fråga dessa Örnbergare om de har "telia" kanske.
Sen så säger till till hans föräldrar att du har "spårat" detta till dem, men
inte vet 100% säkert om det är dem som gjort nått dåligt, så du tänker
göra en polisanmälan för att kunna gå vidare och se.

Då kommer de säkert bli oroliga och prata med sin unge, om han har gjort nått så kommer han säkert erkänna. Då kanske ni kan göra up en "deal". Men annars så får du väl gå till Polisen ändå!

mvh/DAVID

Permalänk
Medlem

Säg: Det dubbla tillbaks annars polisen