Permalänk
Medlem

Få igång uefi

Jag har ett asus x470 kort med senaste bios. Det som gör att jag inte kan få till windows 11 är uefi. Jag har startat om datorn i felsäkert läge men det finns inget val för uefi där. Vad missar jag? Man känner sig verkligen datorhandikappad i detta läget.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du ska inte starta om datorn i felsäkert läge, utan du ska bara starta om som vanligt.
Du bör hinna se ett meddelande om att trycka Delete, F2, F12 eller något.

Minns inte riktigt. Men har ett vagt minne av att Fastboot kan göra att man inte hinner se detta (jag har det avstängt). Antingen stänger man av Fastboot eller så ska det räcka med Advanced startup.
Med Advanced startup så blir man dock utslängd till en blå meny, men detta bör stänga av fastboot för tillfället så man hinner se alternativen vid omstart eller så ska man kunna boota till BIOS/UEFI via den menyn.

Settings->Update & Security->Recovery->Advanced startup->Restart Now

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Du ska inte starta om datorn i felsäkert läge, utan du ska bara starta om som vanligt.
Du bör hinna se ett meddelande om att trycka Delete, F2, F12 eller något.

Minns inte riktigt. Men har ett vagt minne av att Fastboot kan göra att man inte hinner se detta (jag har det avstängt). Antingen stänger man av Fastboot eller så ska det räcka med Advanced startup.
Med Advanced startup så blir man dock utslängd till en blå meny, men detta bör stänga av fastboot för tillfället så man hinner se alternativen vid omstart eller så ska man kunna boota till BIOS/UEFI via den menyn.

Settings->Update & Security->Recovery->Advanced startup->Restart Now

Ja det är precis det där jag menar. Finns inget ang. Uefi där. Så jag kan inte installera 11an även om min hårdvara stödjer win11. Bios är rätt men något annat är fel.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du menar riktigt. BIOS finns i princip inte på nya moderkort utan alla har (U)EFI. Men det är kanske TPM?
Testa denna FAQ:n: https://rog.asus.com/us/support/FAQ/1046215

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Vet inte vad du menar riktigt. BIOS finns i princip inte på nya moderkort utan alla har (U)EFI. Men det är kanske TPM?
Testa denna FAQ:n: https://rog.asus.com/us/support/FAQ/1046215

Som jag skrev senaste bios uppdateringen som Asus själva kallar den är redan klar för Windows 11. TPM är aktiverat där, är det något mer man ska aktivera? Det är här jag kör fast 1:30 in i videon. Kör jag PC hälsan säger den också att jag ska göra så här men uefi finns inte där för mig.

https://youtu.be/FbfcyEM5rUQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Ja det är precis det där jag menar. Finns inget ang. Uefi där. Så jag kan inte installera 11an även om min hårdvara stödjer win11. Bios är rätt men något annat är fel.

Fastboot kan möjligtvis stängas av om du återställer UEFI, vanligtvis brukar det göras genom att trycka på en knapp på moderkortet eller att ta ut batteriet som sitter placerat på moderkortet.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Fastboot kan möjligtvis stängas av om du återställer UEFI, vanligtvis brukar det göras genom att trycka på en knapp på moderkortet eller att ta ut batteriet som sitter placerat på moderkortet.

/Lifooz

Vet inte vad du pratar om.

Permalänk
Samsung Sverige

Försök ta dethär från början.

Fösöker du komma in i BIOS/UEFI? Eller kan du inte lista ut hur då slår på TPM/CSM inför windows 11 installation?
Jag hjälper dig gärna men just nu hänger jag inte riktigt med på vad du vill ha hjälp med

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Jag har ett asus x470 kort med senaste bios. Det som gör att jag inte kan få till windows 11 är uefi. Jag har startat om datorn i felsäkert läge men det finns inget val för uefi där. Vad missar jag? Man känner sig verkligen datorhandikappad i detta läget.

Du bör nog läsa igenom den här tråden innan du gör något:
https://www.sweclockers.com/artikel/32892-guide-aktivera-tpm-...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Ok. Men om du väljer att starta om när du väl kommit till blåa menyn? Får du upp något alternativ om att trycka på en viss knapp på tangentbordet för bios/uefi?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xenedras:

Som jag skrev senaste bios uppdateringen som Asus själva kallar den är redan klar för Windows 11. TPM är aktiverat där, är det något mer man ska aktivera? Det är här jag kör fast 1:30 in i videon. Kör jag PC hälsan säger den också att jag ska göra så här men uefi finns inte där för mig.

https://youtu.be/FbfcyEM5rUQ

Det han gör är att gå in i BIOS. Det finns andra sätt att göra samma sak. Tex att trycka DEL-knappen just när datorn startar om. Så gör en omstart av datorn och från att skärmen blir svart så trycker du DEL typ en gång per sekund. Blir det rätt kommer du in i datorns BIOS. Startar Windows så är det fel och du får starta om och prova igen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Ok. Men om du väljer att starta om när du väl kommit till blåa menyn? Får du upp något alternativ om att trycka på en viss knapp på tangentbordet för bios/uefi?

Nej det är ju det jag säger.

Permalänk
Medlem

Om du har aktiverat TPM och Safe Boot så behöver du säkert stänga av CSM och sedan installera om Windows.

Finns guider på hur man slipper installera om Windows, men inget jag har provat.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Nej det är ju det jag säger.

Ah, jag trodde du menade att alternativet (UEFI Firmware settings) inte fanns i blåa menyn.

För du har försökt med detta också? Frågar för att vara på den säkra sidan.
https://www.windowscentral.com/how-enter-uefi-bios-windows-10...

Visa signatur

Permalänk

Väldigt rörig tråd detta. tror jag fick cancer halvvägs ner...

vilket fel har du ?

1. kan inte komma in i UEFI("bios")
2. Win 11 kan inte installeras för att ditt nuvarande os körst inte med UEFI Boot

vet inte riktigt snacket om nån blå skärm vad det är men var rena gröten iaf och fatta nada typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Väldigt rörig tråd detta. tror jag fick cancer halvvägs ner...

vilket fel har du ?

1. kan inte komma in i UEFI("bios")
2. Win 11 kan inte installeras för att ditt nuvarande os körst inte med UEFI Boot

vet inte riktigt snacket om nån blå skärm vad det är men var rena gröten iaf och fatta nada typ.

Jag tror mig ha samma problem som TS.

• Installerade BIOS från ASUS som är redo för Windows 11. TPM är aktiverat.

• Kör Windows 11 Ready Check och den säger att Secure Boot inte är aktiverat.

• Öppnar Systeminformation och ser att mitt windows kör i "Legacy" och under Secure Boot står "Unsupported"

Frågor:

För att åtgärda detta, måste jag då ominstallera Windows i UEFI?

Om jag installerar om Windows på nytt med ett bootable USB-minne, vart väljer jag då att installera det i UEFI-läget?

Kan jag ladda ner Windows 11 på ett USB-minne och installera det direkt istället för att vänta på Windows Update?

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

• Öppnar Systeminformation och ser att mitt windows kör i "Legacy" och under Secure Boot står "Unsupported"

Frågor:

Om jag installerar om Windows på nytt med ett bootable USB-minne, vart väljer jag då att installera det i UEFI-läget?

Kan jag ladda ner Windows 11 på ett USB-minne och installera det direkt istället för att vänta på Windows Update?

Du behöver säkert inaktivera CSM i bios/uefi/vad det nu heter egentligen och sedan installera om Windows. Finns guider på hur man slipper installera om Windows, men inget jag har provat.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xangeon:

Frågor:

Du behöver förmodligen konvertera din disk till GPT och sedan aktivera UEFI boot. Detta kan göras utan ominstallation.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!