Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Läckert!

Tack!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Nej, jag har bara testat för öra, så det vore intressant att få det bekräftat!

Jag skickar en cap till dig om du langar adress i PM! Nämn också om du vill jämföra ABS eller PBT.

Tänk sedan på att du behöver testa på samma position på tangentbordet om du inte har två knappar som sitter lika långt från dina mounting points. Ljudet påverkas nämnvärt med avstånd, särskilt om det är en tray mount.

Jag har dessvärre inte heller tillgång till en decibelmätare så det hade varit ord mot ord. Sen är det ju fullt möjligt att du har helt rätt, men av min erfarenhet av de profiler jag har testat så tycker jag som sagt främst att det är ljudets karaktär som ändras snarare än absolut ljudvolym. Men det ligger ju något i att SA har mer utrymme för akustik än vad t.ex. DSA har.

Permalänk
Medlem

Fick hem caps till sambons andra bräda, så nu kan hon ha en på kontoret och en när hon jobbar hemma!

Kontoret är röd tofu, blå aluplate, DZ60 och outemu silent stems i koalahus.

Hemma är blå Vast60 r1, PC-plate, Prophet PCB med flex relief cuts, Aqua Kings med SPRiT Extreme slow 68g.

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@Simeh
Just Durock sitter trångt i GMMK Pro, men det kanske du känner till?

Det visste jag, tack i alla fall!
Fick lov att fila en del, men sen satt de bra.
Fixade holee mod på dom också. Väldigt nöjd överlag nu med tangentbordet!

Permalänk
Medlem

Jag sitter på kbdfans med ett TOFU84 BLACK 75% MECHANICAL KEYBOARD KIT I korgen.
Jag har lagt till Zilent v2 67g I korgen, samt lube.
I kittet finns case, PCB, stabilizers, plate, och foam.
Något jag missar här?

Tänkte slänga på Mito Laser caps på den när jag byggt ihop den. ISO Nordic.
Aningen blodigt att lägga så mycket pengar på ett tangentbord, men ser det som en liten present till mig själv efter en bra lägenhetsaffär för att försvara det för mig själv...

Känns lite läskigt. Första custom jag tar mig an!
Sitter idag med ett Realforce 88U Topre Nordic hemma som jag älskar, tänkte ta med det till jobbet faktiskt och prova det här nya hemma.

Jag har faktiskt inte provat Zilents innan, men vad jag kan läsa mig till och lyssna mig till så borde det vara vad jag gillar! Är lite kluven mellan vilken actuation jag ska ha (62, 65, 67, 78), men efter att ha läst och lyssnat runt landar jag nog I 67g.

Låter det här som en rimlig plan? Har jag missat något essentiellt här? Jag kommer ju få löda själv, men det borde inte vara några problem känner jag.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Jag sitter på kbdfans med ett TOFU84 BLACK 75% MECHANICAL KEYBOARD KIT I korgen.
Jag har lagt till Zilent v2 67g I korgen, samt lube.
I kittet finns case, PCB, stabilizers, plate, och foam.
Något jag missar här?

Tänkte slänga på Mito Laser caps på den när jag byggt ihop den. ISO Nordic.
Aningen blodigt att lägga så mycket pengar på ett tangentbord, men ser det som en liten present till mig själv efter en bra lägenhetsaffär för att försvara det för mig själv...

Känns lite läskigt. Första custom jag tar mig an!
Sitter idag med ett Realforce 88U Topre Nordic hemma som jag älskar, tänkte ta med det till jobbet faktiskt och prova det här nya hemma.

Jag har faktiskt inte provat Zilents innan, men vad jag kan läsa mig till och lyssna mig till så borde det vara vad jag gillar! Är lite kluven mellan vilken actuation jag ska ha (62, 65, 67, 78), men efter att ha läst och lyssnat runt landar jag nog I 67g.

Låter det här som en rimlig plan? Har jag missat något essentiellt här? Jag kommer ju få löda själv, men det borde inte vara några problem känner jag.

Zilents är de minst tysta silentswitcharna du kan få tag på, men du kanske inte har höga krav på ljuddämpning? Tycker de ger en ganska lagom stötdämpning i en tray mount med sin relativt tunna gummidyna, så det är inget dåligt val. Mjukt utan att vara mushy!
Annars ser det ut som att du fått med allt, kör hårt och posta bild när du är klar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Zilents är de minst tysta silentswitcharna du kan få tag på, men du kanske inte har höga krav på ljuddämpning? Tycker de ger en ganska lagom stötdämpning i en tray mount med sin relativt tunna gummidyna, så det är inget dåligt val. Mjukt utan att vara mushy!
Annars ser det ut som att du fått med allt, kör hårt och posta bild när du är klar!

Tycker inte det är natt och dag mellan dem och Outemu/Boba U4 vad gäller ljudet om jag ska vara ärlig. Tycker Zilents låter lite "chalky" eller hur man ska förklara det. Kan vara delvis pga keycapsen jag har på. Trevliga att skriva på hur som helst, men kanske inte kan motivera priset jämfört mot andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Tycker inte det är natt och dag mellan dem och Outemu/Boba U4 vad gäller ljudet om jag ska vara ärlig. Tycker Zilents låter lite "chalky" eller hur man ska förklara det. Kan vara delvis pga keycapsen jag har på. Trevliga att skriva på hur som helst, men kanske inte kan motivera priset jämfört mot andra.

Antingen är det fel på dina öron eller mina haha.

Tycker outemu är de överlägset tystaste på marknaden - med marginal - men också mest mushy. Har testat silents från cherry, gat, gat ink, zeal, jwk/durock och outemu.
Tittar man på stemsen och jämför zeal mot en outemu ser man ganska tydligt varför det är så med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Antingen är det fel på dina öron eller mina haha.

Tycker outemu är de överlägset tystaste på marknaden - med marginal - men också mest mushy. Har testat silents från cherry, gat, gat ink, zeal, jwk/durock och outemu.
Tittar man på stemsen och jämför zeal mot en outemu ser man ganska tydligt varför det är så med.

Beror väl på hur man kvantifierar "natt och dag" med. De låter lite torrare och smattrar lite mer men båda är ju tysta jämfört med en brytare som inte är det. Hade inte kallat någon av dem högljudda. Sen påverkar ju lådan och dämpningen alltid ljudet mycket mer än vad brytarna i sig gör så om man vill ha ett tyst tangentbord så går det att göra med vilken av dem man vill. Själv föredrar jag brytare som är lite mer rundade än vad Zilents är så det är väl också något att ta i beaktande när man köper, men det bygger ju på att man vet vad man själv föredrar. Jag tycker nästan att Zilents är lite tröttsamma att skriva på i längden.

Permalänk
Medlem

Gjorde om ordern lite efter ytterligare gräv ner i the rabbithole...

Så ett KBD75 V3.1 Black and Brass, och till det blev det faktiskt efter en halv dags lyssnande på olika sound tests ett kit med Boba 4UT som skall smörjas!
MiTo SA Laser som levereras om typ ett halvår från Drop. Tills dess har jag ett vanligt fult nordiskt SA-kit som fick slinka med som stand-in så länge.

Tänkte också slänga i en matta bitumen i chassit sen när det kommer så får vi se hur det blir. Hype!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Så ett KBD75 V3.1 Black and Brass, och till det blev det faktiskt efter en halv dags lyssnande på olika sound tests ett kit med Boba 4UT som skall smörjas!
MiTo SA Laser som levereras om typ ett halvår från Drop. Tills dess har jag ett vanligt fult nordiskt SA-kit som fick slinka med som stand-in så länge.

Tänkte också slänga i en matta bitumen i chassit sen när det kommer så får vi se hur det blir. Hype!

Det blir nog bra det, jag antar att du redan är förtjust i SA för GMK Laser finns ju att köpa in-stock nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Bra val med U4T om du frågar mig, tycker de är mycket trevligare än Zilents V2. Sen låter de ju mycket mer eftersom man medvetet gjort stammen extra lång så att den ska slå i bottenhuset men det är du ju så klart med på. Sen eftersom de är hotswap hade jag försiktigt föreslagit att du testar dem utan smörj först. Jag vet inte om jag tycker att det gav så jättemycket på mina, annat än att ljudet blir lite mer dämpat. Fast om det är första brädan förstår jag ju om du vill gå hela vägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Fick hem caps till sambons andra bräda, så nu kan hon ha en på kontoret och en när hon jobbar hemma!

https://i.ibb.co/qD15B3L/PXL-20211012-171708670-2.jpg

Kontoret är röd tofu, blå aluplate, DZ60 och outemu silent stems i koalahus.

Hemma är blå Vast60 r1, PC-plate, Prophet PCB med flex relief cuts, Aqua Kings med SPRiT Extreme slow 68g.

Vart har du fått tag på dessa keycaps?

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Unraid | Smarthem: Homey 2023 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det blir nog bra det, jag antar att du redan är förtjust i SA för GMK Laser finns ju att köpa in-stock nu.

Skrivet av Icetec:

Bra val med U4T om du frågar mig, tycker de är mycket trevligare än Zilents V2. Sen låter de ju mycket mer eftersom man medvetet gjort stammen extra lång så att den ska slå i bottenhuset men det är du ju så klart med på. Sen eftersom de är hotswap hade jag försiktigt föreslagit att du testar dem utan smörj först. Jag vet inte om jag tycker att det gav så jättemycket på mina, annat än att ljudet blir lite mer dämpat. Fast om det är första brädan förstår jag ju om du vill gå hela vägen

PCB:n jag får med i kittet är soldered version, men du skriver att de här switcharna är hotswap. Har jag beställt snett här och måste revidera ordern? Jag tyckte jag gjorde min research och att detta skall vara kompatibelt?

Ska jag passa på att även montera o-ringar om jag ändå håller på? Hur mycket påverkar det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

PCB:n jag får med i kittet är soldered version, men du skriver att de här switcharna är hotswap. Har jag beställt snett här och måste revidera ordern? Jag tyckte jag gjorde min research och att detta skall vara kompatibelt?

Ska jag passa på att även montera o-ringar om jag ändå håller på? Hur mycket påverkar det?

Jaha, jag fick för mig att det var en hotswapbräda bara. Fel av mig! Det spelar ingen roll om det är hotswap eller inte vad gäller brytarna, i värsta fall om det är 5-pinsbrytare och en hotswapbräda som inte har de extra två hålen får man klippa av dem bara men det är skitsamma i 99,9% av fallen eftersom man generellt har en plåt som håller brytarna på plats så de två extra piggarna är meningslösa. Det är mest för att om du ska löda brytare rakt på kretskortet som t.ex. Cherry gör på sina tangentbord. I ditt fall är det lugnt. Men då får du välja om du ska ha smorda eller osmorda brytare innan du börjar för det kommer inte gå att göra i efterhand på samma sätt som om det var hotswap. Lika bra att smörja direkt i så fall.

O-ringar kan eventuellt dämpa ljudet av tangentnedslaget lite men om du ville ha ett tyst tangentbord är det nog fel att välja just U4T som är speciellt designade just med ljudet i åtanke. O-ringar är mest skräp generellt sett så de kan du skippa. Det du eventuellt kan fundera på är switchfilmar som du sätter mellan brytarens övre och undre halva som gör att den blir mycket tightare och inte rör sig, men i ärlighetens namn tycker jag inte att det behövs på U4T som är rätt tighta som det är.

Vill du påverka ljudet på det färdiga tangentbordet så är det dämpningsmattor (eller inte) som kommer göra den största skillnaden. Och sen smörjning av brytare då som gör att ljudet blir lite dovare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

O-ringar och SA-hattar är lite lurigt då hattarna har olika höjd beroende på vilken rad de tillhör. Krävs olika tjocka ringar eller flera på rad och det är svårt att få samma känsla på de olika raderna. Så strunta i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolpold:

Vart har du fått tag på dessa keycaps?

Den blåa har mina ePBT Kuro shiro som hon stulit, det var en Group Buy (GB), det som sitter på den röda finns på KBDFans.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur lång tid brukar det ta för KBDFans att få tummen ur?
Det var inget problem med att ta betalt etc, men jag har ännu inte fått någon bekräftelse på att beställningen packats eller så.
Att det är strul med frakten är jag helt med på och har full förståelse för, men en bekräftelse av ordern hade inte skadat kan jag tycka...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Det var inget problem med att ta betalt etc, men jag har ännu inte fått någon bekräftelse på att beställningen packats eller så.
Att det är strul med frakten är jag helt med på och har full förståelse för, men en bekräftelse av ordern hade inte skadat kan jag tycka...

När jag beställde i mitten av september så skickade de dagen efter. Kanske något som hade fel lagersaldo och inte var i stock? Du har kollat spam-lådan med så det inte hamnat där?

Har du discord kan du kolla deras kanal, de brukar vara aktiva!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Fick peta på dem på min första beställning och då skickade de iväg den typ omedelbart. Så testa det om du tycker att det dröjer. Men det kan ju vara så att något du har beställt har gått ur lagersaldo och att det är därför det tog stopp.

Permalänk
Medlem

@Baalex Kolla med dem. KBDfans är också snabba på att svara via Facebook messenger om du har det

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Strålande, tack för den snabba återkopplingen!

Edit: Ett meddelande på messenger bekräftar precis allt ni sagt. Omedelbar och proffsig feedback. De ringde till och med från Kina och bad om ursäkt. Nu är det på G!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Strålande, tack för den snabba återkopplingen!

Edit: Ett meddelande på messenger bekräftar precis allt ni sagt. Omedelbar och proffsig feedback. De ringde till och med från Kina och bad om ursäkt. Nu är det på G!

This is the Wei!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick hem Logitech Ergo K860 nu. Gillar faktiskt formen på det överlag, bra snabbknappar etc. Men klistermärke på keycaps och membran är ganska långt från mitt Leopold FC980M bruna switchar och PBT double shot caps.

Funderar nu ännu mer på att slå till på på Kinesis Freestyle Edge RGB. 2700Kr med moms på tyska amazon är hutlöst dyrt men jag är sjukt sugen nu på delat och tält tangentbord. Det enda som tar emot, förutom priset, är att det är ABS caps och att det ser lite stort ut.

Även lite sugen på ergodox ez men det verkar vara svårt att hitta åf?

Känns generellt som att det saknas en svensk åf med helfokus på tangentbord.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Maja med GMK Dracula, Zealios v2 62g och C³Equalz stabs.

Permalänk
Medlem

Är det någon som byggt ett dactyl-manuform här?

Jag har själv inte byggt ett tbord innan men tänkte nog bygga mig ett sådant.

Dessa komponenter har jag fått ihop än så länge (tips vore fint om jag helt är ute och cyklar)

Frågan är om någon vet vilken dactyl-manuform github repository som funkar bra med gateron switches och hot-swap plugs
Vill att den lådan ska supporta

• USB-C

• HOT SWAP plug

• Wrist rest

Hittar detta som har någon form av hotswap (Kailh Hotswap)
joshreve/dactyl-keyboard

Hittade en build guide men ingen koppling till något git repository för att genrera lådan
Build guide

Update:

Tror jag hittar hur man genererar en hållare för hotswap nu iaf, tror dock att jag har sett något som höll den på plats bättre - som en liten extra bit som höll den på plats

Så här ser den ut då jag genererade den nu ifrån joshreve/dactyl-keyboard
med inställningen (plate_style = 'HS_NOTCH')

Permalänk
Medlem

@huttala to the rescue?

Permalänk
Medlem

Det finns ingen här som bygger och säljer tangentbord vid sidan av?

Och hur ser folk på ANSI vs ISO? Vad föredrar ni? 🙂 Är ANSI mer ergonomiskt?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det finns ingen här som bygger och säljer tangentbord vid sidan av?

Och hur ser folk på ANSI vs ISO? Vad föredrar ni? 🙂 Är ANSI mer ergonomiskt?

Nja, det finns flera av oss som för en minimal peng bygger ihop om du tillhandahåller delarna.
Sedan är det ju många som säljer sina brädor när de får nya/ för att kunna köpa nya.

ANSI vs ISO har inget med ergonomi att göra. Men om man programmerar så är det några tecken som sitter mer lättillgängligt på ANSI vilket gör det bekvämare.

Men en sak som är säker är att hitta delar för custom byggen är betydligt lättare om man väljer ANSI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Nja, det finns flera av oss som för en minimal peng bygger ihop om du tillhandahåller delarna.
Sedan är det ju många som säljer sina brädor när de får nya/ för att kunna köpa nya.

ANSI vs ISO har inget med ergonomi att göra. Men om man programmerar så är det några tecken som sitter mer lättillgängligt på ANSI vilket gör det bekvämare.

Men en sak som är säker är att hitta delar för custom byggen är betydligt lättare om man väljer ANSI.

Hmm okej. Jag har letat efter någon mer ergonomisk lösning men det finns för många val. 🤣 Jag letar efter något mekaniskt, inbyggda handledsstöd, gärna bra pbt caps, delat, och med tält funktion . T ex UHK, Kinesis Freestyle Edge eller Dygma Raise. Men dessa är ganska dyra och jag vet inte om de är så mycket mer ergo än ett vanligt? Därför har jag blivit mer och mer intresserad av tex Moonlander men den typen av tangentbord verkar knappt gå att få tag i Sverige? Bygga verkar vara enda alternativet men det är inget jag har intresse av och jag vet inte vilka delar man ska ha eller vad som passar.

Ja angående ISO och ANSI så är det ju främst enter och shift som skiljer sig.

Visa signatur

Citera för svar