Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Tyskland rapporterade nyligen den högsta inflationen på 28 år och nu rusar priser på energi och viktiga insatsvaror. Att flytta en container från Kina till EU kostade tidigare ca 1000 euro. Idag ligger priset på 10 000. Jag tror vi bara sett början på inflationen.

Jag misstror dig inte, men finns det en källa för denna observation om 10x ökade priser för frakt från Kina? Vill visa för några på ett annat forum. Går och grubblar på att gå tillbaka in i Corsair CRSR igen när den har dippat, men vet inte om jag vågar under såna omständigheter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fesoj:

Jag misstror dig inte, men finns det en källa för denna observation om 10x ökade priser för frakt från Kina? Vill visa för några på ett annat forum. Går och grubblar på att gå tillbaka in i Corsair CRSR igen när den har dippat, men vet inte om jag vågar under såna omständigheter.

https://www.economist.com/finance-and-economics/a-perfect-sto...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Sydkorea snittar på en inflation på 7% år -66 till -21
Bara att exempel finns säkert fler länder som har betydligt högre än våra ~2,5%

I modern tid har Sydkorea dock haft normal inflation.
http://www.aboutinflation.com/_/rsrc/1369735176374/inflation-...
Det hängde nog ihop med den politik som fördes efter Koreakriget med en expansiv penningpolitik som gav dessa stora inflationssiffror.

Edit. Gick inte att visa bilden

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

I modern tid har Sydkorea dock haft normal inflation.
http://www.aboutinflation.com/_/rsrc/1369735176374/inflation-rate-historical/south-korea-inflation-rate-historical-chart/South_Korea_Inflation_Rate_Historical_1953_2012.png
Det hängde nog ihop med den politik som fördes efter Koreakriget med en expansiv penningpolitik som gav dessa stora inflationssiffror.

Ja, såg ut som att ~20 år efter var det tufft.
Såg dessutom att deras valuta inte är mycket att hurra för.
1 SEK = 135 WON

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

Varför ska vi skattas till döds bara för att du är sjuk? Hade det varit i andra länder hade din familj fått ta hand om dig för att du ska överleva. Nu ska du vara tacksam att vi som är friska stöttar dig. Även ekonomiskt bistånd från socialen kommer från oss skattebetalare.

Det var fan det dummaste jag läst här. I ett civiliserat samhälle och det finns ganska många pratar man om begrepp som kallas empati och solidaritet det vill säga man tänker på andra och delar med sig för att det är rätt och bra. Jag är inte ett jävla dugg tacksam för din hjälp till min frus personliga assistans. Tror du att hennes MS som hon haft i över 30 år och som sabbade hennes anställning som chef på Linköpings största förskola totalt för att nu vara helt beroende av rullstol och hjälp från andra är nåt jävla nöje.
Själv verkar du och din familj haft tur och fått vara frisk och du ska nog vara jävligt glad för du bor i ett land där folk känner empati och solidaritet för det kan gå åt helvete fort för er också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fesoj:

" highest since the oil crisis in 1974"

Shit hits the fan. Frågan är vad man ska hålla... aktier, guld, BTC. Kör alltihop just nu.

https://www.kitco.com/news/2021-10-11/Bridgewater-inflation-w...

"If there is inflation, the Fed is in a box because the tightening won't really do much to reduce inflation unless they do a lot of it, because it is supply driven. And if they do a lot of it, it drives financial markets down, which they probably don't want to do,"

"Deciding between the lesser of two evils, what do you choose? I think most likely you choose inflation because you can't do much about it anyway."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon317915:

Det var fan det dummaste jag läst här. I ett civiliserat samhälle och det finns ganska många pratar man om begrepp som kallas empati och solidaritet det vill säga man tänker på andra och delar med sig för att det är rätt och bra. Jag är inte ett jävla dugg tacksam för din hjälp till min frus personliga assistans. Tror du att hennes MS som hon haft i över 30 år och som sabbade hennes anställning som chef på Linköpings största förskola totalt för att nu vara helt beroende av rullstol och hjälp från andra är nåt jävla nöje.
Själv verkar du och din familj haft tur och fått vara frisk och du ska nog vara jävligt glad för du bor i ett land där folk känner empati och solidaritet för det kan gå åt helvete fort för er också.

Du har missuppfattat mitt inlägg helt och hållet. Jag är FÖR att vi ska stötta såna som din fru, som slitit och gjort rätt för sig enligt konstens alla regler. Det jag är emot är att vi ska skattas till döds när pengarna inte går till såna som din fru. Förstår du skillnaden? Du får gå tillbaka i inlägget innan för att förstå backstoryn. Jag har empati för våra egna medborgare. Och om jag trampade på någon öm tå, så får jag be om ursäkt.

Permalänk

Hej alla!

Jag och frugan har diskuterat kring att investera vårat sparkapital i aktier/fonder.
Beloppet det rör sig om är 250k start och 2k löpande per månad.
Planen är inom en tidsram av minst 5 år men Max 10 år.

Det som gör mig förvirrad är hela grejen med köp av värdepapper.
Kollar man alla större företag så som amazon, Microsoft, Google, eller vad det än kan vara så har samtliga ökat i värde successivt år efter år.
Är det verkligen så här enkelt?
Att man investerar pengar i ett företag och dubblar eller till och med tredubblar pengarna inom 5 år?

Av vad jag kunnat utläsa när jag kollat utvecklingen på flertalet stora företag så är det mer eller mindre vattentätt att investera i.

Skulle gärna uppskatta era råd med hur vi borde tänka när det gäller placering och förväntan av våra eventuellt kommande investeringar.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Det som gör mig förvirrad är hela grejen med köp av värdepapper.
Kollar man alla större företag så som amazon, Microsoft, Google, eller vad det än kan vara så har samtliga ökat i värde successivt år efter år.
Är det verkligen så här enkelt?

Mvh

Nej, marknaden är dopad av centralbankernas lågräntor, därför är enda alternativet för avkastning aktier. Dessa låga räntor har drivit upp skulderna runt om i världen enormt. Om inflationen nu kommer upp så är frågan vad som händer när räntorna ökar. Snabb "krasch" där efterfrågan minskar eller om den är hanterbar och investerar kommer vikta bort från aktier till räntepapper, något som inte vart på tapeten de senaste 10+ åren.

Med det sagt, satsa på breda billiga fonder. Enklast möjliga är 100% i en global indexfond.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Är det verkligen så här enkelt?
Att man investerar pengar i ett företag och dubblar eller till och med tredubblar pengarna inom 5 år?

Mvh

Nej, det är verkligen inte så enkelt. För varje företag som tredubblats i värde finns det minst ett som tappat 75% eller mer.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Nej, marknaden är dopad av centralbankernas lågräntor, därför är enda alternativet för avkastning aktier. Dessa låga räntor har drivit upp skulderna runt om i världen enormt. Om inflationen nu kommer upp så är frågan vad som händer när räntorna ökar. Snabb "krasch" där efterfrågan minskar eller om den är hanterbar och investerar kommer vikta bort från aktier till räntepapper, något som inte vart på tapeten de senaste 10+ åren.

Med det sagt, satsa på breda billiga fonder. Enklast möjliga är 100% i en global indexfond.

Okej.
Jag förstår vad du säger. Men om man kollar på hur det sett ut på vissa fonder långt tillbaka i tiden (10-20år) så har de ju fortfarande ökat återigen efter en hård nedgång?
Men jag måste missförstå det hela.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Nej, det är verkligen inte så enkelt. För varje företag som tredubblats i värde finns det minst ett som tappat 75% eller mer.

Så kan det absolut vara. Men det måste ju finnas företag som inte är särskilt utsatta för konkursens.
Microsoft tillexempel. Dom har ju ökat år efter år typ sedan 2013.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kalleteodor:

Hej alla!

Jag och frugan har diskuterat kring att investera vårat sparkapital i aktier/fonder.
Beloppet det rör sig om är 250k start och 2k löpande per månad.
Planen är inom en tidsram av minst 5 år men Max 10 år.

Det som gör mig förvirrad är hela grejen med köp av värdepapper.
Kollar man alla större företag så som amazon, Microsoft, Google, eller vad det än kan vara så har samtliga ökat i värde successivt år efter år.
Är det verkligen så här enkelt?
Att man investerar pengar i ett företag och dubblar eller till och med tredubblar pengarna inom 5 år?

Av vad jag kunnat utläsa när jag kollat utvecklingen på flertalet stora företag så är det mer eller mindre vattentätt att investera i.

Skulle gärna uppskatta era råd med hur vi borde tänka när det gäller placering och förväntan av våra eventuellt kommande investeringar.

Mvh

Första frågan är, varför Max 10 år? Är det något ni sparar till? Det är bara medellångt tid. Finns olika filosofier som också är kopplat till risk. Det har gått oerhört bra på börsen. Coronadipen kom förra året vid februari och varade till april och sen stack det iväg.

När börsen går bra så kan man köpa näst in till vad som helst på largecap och det går ändå uppåt.

Jag kör barbell-get rich-metoden där jag har 10% av kapitalet i cash och resten i aktier/fonder. Min horisont är nästa generation och jag vet att mitt kapital kommer dyka 40-50% ibland.

Majoriteten av kapitalet ligger i indexfonder och räknar med att fördubbla kapitalet var 7:e eller 8:e år. Är du helt grön så skulle jag iaf köpa Avanza Global för 20K i månaden tills du kommit in i börsen helt och hållet med dina 250K.

Går du in direkt med dina 250K och sen dyker börsen 30-40%. Då får du inte ta ut pengarna, utan du måste hålla ut.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Första frågan är, varför Max 10 år? Är det något ni sparar till? Det är bara medellångt tid. Finns olika filosofier som också är kopplat till risk. Det har gått oerhört bra på börsen. Coronadipen kom förra året vid februari och varade till april och sen stack det iväg.

När börsen går bra så kan man köpa näst in till vad som helst på largecap och det går ändå uppåt.

Jag kör barbell-get rich-metoden där jag har 10% av kapitalet i cash och resten i aktier/fonder. Min horisont är nästa generation och jag vet att mitt kapital kommer dyka 40-50% ibland.

Majoriteten av kapitalet ligger i indexfonder och räknar med att fördubbla kapitalet var 7:e eller 8:e år. Är du helt grön så skulle jag iaf köpa Avanza Global för 20K i månaden tills du kommit in i börsen helt och hållet med dina 250K.

Går du in direkt med dina 250K och sen dyker börsen 30-40%. Då får du inte ta ut pengarna, utan du måste hålla ut.

Ja, planen är att använda pengarna till ett kommande husköp senare i livet. Men jag säljer givetvis inte 10e året om fonden är back.
Då håller jag ut så länge jag behöver.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kalleteodor:

Okej.
Jag förstår vad du säger. Men om man kollar på hur det sett ut på vissa fonder långt tillbaka i tiden (10-20år) så har de ju fortfarande ökat återigen efter en hård nedgång?
Men jag måste missförstå det hela.

Det är lätt att investera när allt går uppåt. Jag som varit med sen iT-kraschen har bara förlorat pengar tills 2016 då jag tog ett omtag och pluggade in varenda artikel på rikatillsammans.se. Kör indexfonder och skit i att titta på börsen varje dag om du har dåliga nerver som jag. Det är först när man har gått igenom en börscykel som man lär känna sig själv.

När dagstidningarna skriver ”rädda det som räddas kan, eller så räddar du dina pengar från börsen”. Då är det köpläge. Om du inte vill bevaka börsen jämt så är en global fond det enklaste sättet. Starta en ISK. Vill du betala liiiite mer, så kör Lysa 100% aktier. Då får du en balansering mellan svenska aktier (20%) och 80% globala automatiskt då det är
En fondrobot. Tänk på att tillgångarna handlas för det mesta i USD. Då får man även en valutarisk med på köpet.

Permalänk
Medlem

https://www.cnbc.com/2021/10/15/michael-burry-says-hes-no-lon...

Haha vilken tomte. Äntligen åkte han dit.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

En fondrobot. Tänk på att tillgångarna handlas för det mesta i USD. Då får man även en valutarisk med på köpet.

En rätt bra risk då svenska kronan tappar kring 1%/år av sitt värde mot "världsvalutorna" så skulle snarare se det som dopning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

En rätt bra risk då svenska kronan tappar kring 1%/år av sitt värde mot "världsvalutorna" så skulle snarare se det som dopning.

Nej det gör den inte.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kalleteodor:

Det som gör mig förvirrad är hela grejen med köp av värdepapper.

Kolla igenom grundläggande avsnitt av Rika Tillsammans, vad du läser här & på flashback ska du ta med en nypa salt tills du åtmstone förstår grundläggande koncept.

Om 250k är erat totala kapital, sök på "dollar cost avaraging". Förstå också att aktier inte är pengar; det är ett tillgångslag som kan likvideras till ett marknadsvärde. Det kan vara +10.000% eller -100%.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ibymafayhas:

En rätt bra risk då svenska kronan tappar kring 1%/år av sitt värde mot "världsvalutorna" så skulle snarare se det som dopning.

Den varierar rätt mycket i värde, men jag tänker att när börsen kraschar så tar kronan alltid mycket stryk. Då blir fallet lägre i kronor om man har tillgångar i USD.

Skrivet av Nioreh83:

Nej det gör den inte.

Kronan är inte stabil och det kan gå åt vilket håll som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nej det gör den inte.

10 öre / år i snitt sedan 1975.

https://www.poundsterlinglive.com/bank-of-england-spot/histor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Confirmation bias. Väldigt specifikt val av år. Kolla från 80-talet så är det +/- 0 de senaste 35-40 åren.

Det finns ingen regel som säger att sek kommer tappa 1% om året mot dollarn.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Kronan är inte stabil och det kan gå åt vilket håll som helst.

Ja, exakt min poäng.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Så kan det absolut vara. Men det måste ju finnas företag som inte är särskilt utsatta för konkursens.
Microsoft tillexempel. Dom har ju ökat år efter år typ sedan 2013.

Aktiemarknaden speglar inte företags historia, de speglar marknadens förväntningar på företagen. Att ett företags värde har ökat är ett tecken på att förväntningarna på företagets framtida intjäning har stigit. För att försvara en högre värdering över tid måste intjäningen dessutom öka, dvs företaget måste växa. Så fort ett företag ens viskar något om minskad tillväxt så åker aktiekursen ner.

Microsoft har absolut gått bra de senaste 8 åren men kommer de att kunna fortsätta växa? Det är 10000-kronorsfrågan.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Vad kommer hända med dollarn? USA har höjt sitt skuldtak med ofattbara belopp. Räntan stiger sakta men säkert. Nästan all världshandel använder dollar. Putin gillar inte detta. Vad händer om Kina och Ryssland väljer andra valutor? Faller dollarn så följer nog euron med i fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Det är som det kända citatet ju. The market can remain irrational longer than you can stay solvent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är som det kända citatet ju. The market can remain irrational longer than you can stay solvent.

I detta fallet är ju inte marknaden irrationell utan Burry ute å cyklar (som vanligt).

Easy come easy go, som man säger på 'blankarska'.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Bränslepriser upp 50%, elpriser upp 500-1000% och det kommer givetvis dra med sig allt annat.
Men det kommer ju ta tid innan det får genomslag i statistiken.

Vi kommer få ca 2% lönehöjning nästa år enligt gällande avtal, tror det ser liknande ut för de flesta.

Spot priset på el vintern 2010 extrema. Så inga 1000% prisökningar.
https://www.energiforetagen.se/energifakta/elsystemet/elhande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

I detta fallet är ju inte marknaden irrationell utan Burry ute å cyklar (som vanligt).

Easy come easy go, som man säger på 'blankarska'.

https://companiesmarketcap.com/automakers/largest-automakers-...
Tesla har en högre marketcap än Toyota, Volkswagen, BYD, Daimler, General Motors, Great Wall Motors och BMW ihop. Det lutar åt irrationell för min del