Kontrollavgift, P-skiva ej synlig, otydlig skyltning(?) - Vad gäller egentligen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Huruvida personen missbrukar p-tillstånd eller inte vet bara han. Formuleringen antydde dock att han gjorde det men visst, jag borde ställt frågan först.

Vet dock inte vilket beteende du syftar på? Personligen har jag inte tillgång till något p-tillstånd för rörelsehindrad, varken eget eller annans. Använder aldrig "fribiljetten (alltså varningsblinkers)" för att parkera där jag själv tycker för att slippa gå tio meter heller. Jag reagerar dock starkt mot fusk eftersom jag dagligen som bussförare har fuskparerare, såväl latmaskar som måste parkera precis utanför där de ska in som de som missbrukar p-tillstånd, som ställer sig i vägen. Ovanpå det stör jag mig på de som missbrukar dylika p-tillstånd och därmed ockuperar platsen för någon som verkligen behöver den. Missbruket av dessa p-tillstånd är väldigt omfattande så det är inte svårt att dra slutsatser när någon uttrycker sig på det sättet.

Beteendet jag syftar på är att snacka skit om sånt du omöjligen kan veta. Du snackar bokstavligen skit om honom eftersom han har tillgång till ett handikapptillstånd. Att det finns de som missbrukar P-tillstånd är ju absolut sant. Det är ju inte heller uteslutet att personen i fråga här ljuger och faktiskt är en sådan missbrukare, men det är ju inte en rimlig utgångspunkt på något sätt.

Precis som det inte vore rimligt att kalla för dig för ett stolpskott eftersom jag träffar på gott om yrkesförare i trafiken som beter sig som stolpskott, och jag kanske har fog att tro det utifrån att du säger att du är yrkesförare.

Jag kan också hålla med om att varningsblinkers vid felparkering är en idioti. Det är en av de värsta sakerna jag vet när folk har varningsblinkers på och har fickparkerat olagligt så att jag måste köra långsamt förbi eftersom det från mitt perspektiv ser ut som att han är på väg att köra ut. Hade varit bättre om de inte slagit på blinkers i så fall, eller ännu hellre inte felparkerat alls.

Permalänk
Skrivet av RasmusC:

Du läste tydligen inte mitt svar? Citerade dig till och med så du bör inte missat det. Absolut tillåtet att min mormor har med sig sitt handikapptillstånd i min bil när jag skjutsar runt henne.

Snacka om att anta saker när man inte vet ett skit.

Visst kan din mormor ha tillståndet med sig men det betyder inte nödvändigtvis att du har rätt att parkera på en handikapplats, även om hon är med. För det krävs att hon har handikapptillstånd för passagerare, men har hon det så är det ju inga problem.

Detta gäller i de flesta kommuner, om jag inte har förstått helt fel:

"Har du fått tillståndet som förare får det endast användas när du själv kör bilen. Om du har fått tillståndet som passagerare får det endast nyttjas när du själv är med i bilen. Vid missbruk kan tillståndet återkallas.".

Kan ju vara bra att veta.

Edit: skall vara "som passagerare" inte "för".

Fel ord.
Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

Visst kan din mormor ha tillståndet med sig men det betyder inte nödvändigtvis att du har rätt att parkera på en handikapplats, även om hon är med. För det krävs att hon har handikapptillstånd för passagerare, men har hon det så är det ju inga problem.

Detta gäller i de flesta kommuner, om jag inte har förstått helt fel:

"Har du fått tillståndet som förare får det endast användas när du själv kör bilen. Om du har fått tillståndet som passagerare får det endast nyttjas när du själv är med i bilen. Vid missbruk kan tillståndet återkallas.".

Kan ju vara bra att veta.

Hon har korrekt handikapptillstånd som passagerare då hon själv inte har bil och har amputerat benet och därav inte kan köra bil

Vet inte varför en p-bot fråga från TS blev till att ifrågasätta om jag hade rätt handikapptillstånd när allt jag gjorde var att visa min situation som jag lyckades lösa med Hojab för att klargöra för TS.

TS har fått alla svar han behöver och vet att han hade rätt att stå på platsen så nu får TS dra det vidare.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd

Moraltants-SweC

Man får inte ens använda ett parkeringstillstånd på rätt sätt utan att folk ska hoppa på en. Klockrent.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Moraltants-SweC

Man får inte ens använda ett parkeringstillstånd på rätt sätt utan att folk ska hoppa på en. Klockrent.

Självklart får man det, men Rasmus inlägg har ju inte varit direkt solklara. Det hade räckt att han hade nämnt "tillstånd som passagerare" i det andra aktuella inlägget så hade det inte blivit en massa dravel om det. Min kommentar var på inget sätt kritik, jag är ganska säker på att många tror att det räcker att någon i bilen har tillstånd så är det fritt fram att parkera på handikapplatser. Vilket det inte är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MammaMumin:

Självklart får man det, men Rasmus inlägg har ju inte varit direkt solklara. Det hade räckt att han hade nämnt "tillstånd som passagerare" i det andra aktuella inlägget så hade det inte blivit en massa dravel om det. Min kommentar var på inget sätt kritik, jag är ganska säker på att många tror att det räcker att någon i bilen har tillstånd så är det fritt fram att parkera på handikapplatser. Vilket det inte är.

Om folk hållit sig till ämnet istället för att gissa att någon kanske hade gjort fel på grund av någon ovidkommande detalj i ämnet och därmed hoppa på honom så hade vi också sluppit allt det här dravlet.

Ämnet handlar om hur tillägstavlor och P-skylters regler upphäver varandra etc, då är det relevant med ett exempel med handikappsparkering utifrån hur den skyltas. Egentligen är det inte ens för den diskussionen intressant om handikappstillståndet ens är giltigt eller ens existerar, endast reglerna kring var skylten gäller.

Man ska inte heller behöva detaljförklara exakt vilket slags tillstånd man har för att undvika att bli påhoppad, det är rimligt att utgå från att folk gör rätt för sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagerlöf:

Moraltants-SweC

Man får inte ens använda ett parkeringstillstånd på rätt sätt utan att folk ska hoppa på en. Klockrent.

Ja men visst är det patetiskt.

Permalänk
Medlem

Jag vill passa på att tacka för all hjälp och allas bidrag till diskussionen!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Man ska inte heller behöva detaljförklara exakt vilket slags tillstånd man har för att undvika att bli påhoppad, det är rimligt att utgå från att folk gör rätt för sig.

Blir inte mycket du kan bidra till diskussion då, Hurtigbullen hade all rätt och erforderliga tillstånd att stå på den plats som beskrevs - det är det enda rimliga. Bara fram och radera ditt första hjälpsamma inlägg där du bara tror att handlandet var korrekt.
Detaljer som lite mer obskyra tillstånd är viktiga, även om detta såklart är ett sidospår till Hurtigbullens fråga. Nu känner fler till reglerna för handikapparkering om inte annat!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kwirek:

Blir inte mycket du kan bidra till diskussion då, Hurtigbullen hade all rätt och erforderliga tillstånd att stå på den plats som beskrevs - det är det enda rimliga. Bara fram och radera ditt första hjälpsamma inlägg där du bara tror att handlandet var korrekt.
Detaljer som lite mer obskyra tillstånd är viktiga, även om detta såklart är ett sidospår till Hurtigbullens fråga. Nu känner fler till reglerna för handikapparkering om inte annat!

Jag tror du fått något om bakfoten, för Hurtigbullen hade aldrig ens något handikapptillstånd. Han hade stått på en plats utan P-skiva.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Jag tror du fått något om bakfoten, för Hurtigbullen hade aldrig ens något handikapptillstånd. Han hade stått på en plats utan P-skiva.

précis. Jag är OT-experten, men att glida från rätt till att parkera utan p-skiva till eventuellt missbruk av handikappstillstånd måste jag erkänna att tom jag blir förvånad.

Permalänk
Hedersmedlem

Det har ju gått några veckor i detta, @hurtigbullen. Har något hänt i ditt ärende?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det har ju gått några veckor i detta, @hurtigbullen. Har något hänt i ditt ärende?

Jag skrev till Hojabs mejladress och bestred ärendet tillsammans med mer dokumentation om hur området ser ut och skyltning. I princip skrev jag att kontrollavgiften är åt helvete fel och om parkeringsvakten hade kontrollerat skyltningen (som dom påstod) så hade han/hon rökt på och att jag inte tänkte betala nåt. Fast lite artigare (men bestämt) uttryckt.

I samma veva skrev jag till Lidls kundtjänst och frågade om dom kunde hjälpa mig då jag fått kontrollavgift på deras parkering trots att jag var parkerad enligt gällande skyltning och att Hojab vägrade avskriva ärendet. Lidls kundtjänst svarade för några dagar sen att dom "ville se över detta och möjligheterna att hjälpa dig" och ville ha in lite kompletterande information. Jag har svarat och sen har det varit tyst.

Jag uppdaterar tråden när jag vet något mer.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Lidls kundtjänst återkom via mejl och meddelade att kontrollavgiften nu är makulerad. Det ska bli spännande att se om jag också hör något från Hojab.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Lidls kundtjänst återkom via mejl och meddelade att kontrollavgiften nu är makulerad. Det ska bli spännande att se om jag också hör något från Hojab.

Bra för dig, såklart. Men man blir nästan lite besviken att det inte blir prövat på riktigt 😀

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Lidls kundtjänst återkom via mejl och meddelade att kontrollavgiften nu är makulerad. Det ska bli spännande att se om jag också hör något från Hojab.

Skrivet av Nioreh83:

Bra för dig, såklart. Men man blir nästan lite besviken att det inte blir prövat på riktigt 😀

Det intressanta blir ju även om Lidl ändrar skyltningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det intressanta blir ju även om Lidl ändrar skyltningen

Enligt min kompis som var där häromdan så har dom nu tagit bort "P-skiva"-skylten vid infarten

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Enligt min kompis som var där häromdan så har dom nu tagit bort "P-skiva"-skylten vid infarten

24 timmars parkering blir det då alltså.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

24 timmars parkering blir det då alltså.

Ja, om dom nu inte satte upp någon ny skylt om begränsad parkeringstid, men det sa inte min kompis något om.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"