Permalänk
Medlem

LG 65" TV med flimrig bild

Hej!

Jag har en LG TV som är drygt 10 år gammal. När jag köpte den så var den riktigt bra. Dock har ju utvecklingen
gått framåt de senaste åren.

Det är en 4 K TV så bilden är väl ändå ok.

Dock har jag ett problem och det är att den drygt en gång i veckan börjar flimra. Det spelar ingen roll om
jag tittar på TV eller Netflix. Det strular även om jag kopplar in en extern källa som ett USB minne med en film på.

Jag bifogar en bild på hur det ser ut när bilden flimrar.

Jag har anslutit en TV-Hub till en Hdmi utgång och det är via den som jag har kanalpaketet.

Det enda som fungerar när bilden blir flimrig är att dra ut sladden till TV hubben och starta om den. Då funkar det i några dagar igen. Det hjälper inte att bara dra ut sladden till TV:n.

Frågan är vad det kan vara för något. Det kanske är så att TV:n är gammal och trött och att det är dags att köpa en ny TV.

Vad är era tankar kring det hela?

Jag märkte nu att jag har problem att ladda upp en bild på hur det ser ut....:-/

Permalänk
Hedersmedlem

Om du försökte lägga till bilden när du skickat inlägget så går inte det, isåfall måste du svara på tråden och lägga till den där. Det går inte när man ändrar ett inlägg, med andra ord.

Det låter dock underligt om det flimrar oavsett källa inkl USB-minne, men ändå är det att dra ur hubben som hjälper...? Så om du inte har den inkopplad fungerar det alltid, eller?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har jag inte TV-huben i så funkar TV:n alltid. Kan det vara så att den inte klarar av att processa informationen som skickas till TV_huben då TV:n är 10 år gammal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av patlii:

<Uppladdad bildlänk>

Hur ser tvns egna menyer ut när det är så här?
Om de också är skit, så är det tvn (panel eller elektronik), ser menyerna bra ut så är det ingången, kabeln eller din box.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Bildexpert 📺

Att det finns en tydlig paus-symbol mitt i kaoset tyder på att felet uppstår någon annanstans. Skulle kunna vara boxen/TV-huben.

Därför man gör som föreslagits ovanför och jämför med TV:ns egna menyer och även boxen egna menyer och gränssnitt och hur dessa påverkas. Det berättar var felet uppstår.

Permalänk
Medlem

När jag trycker på Netflix eller Viaplay appen och kommer in i menysystemet så flimrar inte bilden. Det går att scrolla runt i menyn utan problem. Dock sen när väljer att starta en film så börjar det flimra igen.

Jag kan starta om TV:n och dra ut kontakten men det hjälper inte. Det enda som hjälper när det flimrar är att dra ut ström kontakten till TV-huben.

Dock förstår jag inte hur Tv-huben kan göra så att bilden flimrar. Det kan ju gå typ 4-5 dagar utan problem.

Kan det ha något med signalerna som sänds till den som gör att det blir överbelastat eller att TV:n är gammal.

Tv-huben i sig har jag väl haft i 6-7 månader. Innan det hade jag en telenor box. Med telenor boxen var det aldrig några problem.

bifogar en bild på TV-huben.

Permalänk
Medlem

En skillnad från den tidigare Telenor boxen jämfört med Tv-huben är att jag hade en kabel till boxen från routern. Tv-huben går på wifi
nätverket. Det skulle eventuellt vara så att det kanske är wifi nätverket som sviker och inte orkar med att leverera till huben. Dock är avståndet från routern i hallen till vardagsrummet inte speciellt långt. Vi pratar 6-7 meter. Jag har även Telenors bästa router då jag tidigare klagat på dåligt wifi nätverk.

Permalänk
Medlem

Jag har lånat en nyare TV nu av en vän och ska testa och se om samma problem uppstår med den TV:n. Den gamla TV:n är ju 10 år gammal. Den jag har lånat nu är en Samsung Qled TV. Än så länge funkar den bra.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av patlii:

När jag trycker på Netflix eller Viaplay appen och kommer in i menysystemet så flimrar inte bilden. Det går att scrolla runt i menyn utan problem. Dock sen när väljer att starta en film så börjar det flimra igen.

Jag kan starta om TV:n och dra ut kontakten men det hjälper inte. Det enda som hjälper när det flimrar är att dra ut ström kontakten till TV-huben.

Detta säger det mesta. Den deduktiva logiken är enkel. Om allting i TV:n, inklusive TV:ns egna menyer vore drabbade av samma kaos, då hade det varit TV:n som har problem. Någon krets som slutar fungera när den blir varm eller liknande. Då kan en tio år gammal TV visa problem.

Men det är det inte utifrån vad du beskriver. Det är endast videoströmmen/filmen när du använder TV-hubben som bråkar. Menyerna och navigering fungerar i netflix och viaplay och så även paus-symboler från TV-hubben fungerar. Då kan det heller inte var HDMI-kabeln eller TV:n eftersom dessa två bara får en bildsignal och inte kan skilja på menyer och filmer. Då måste det vara att endast själva videoströmmen blir fel eftersom allt annat fungerar. Annars hade all bild blivit påverkad.

Dessutom återställs detta om du rycker strömmen till TV-hubben. Tydligt var felet ligger.

Hubben behöver alltså startas om efter några dagar för att den ska kunna visa en film. Vilket då kan bero på sådant som att exemplaret är dåligt. Wifi är ett långskott och mindre troligt eftersom det mer skulle innebära att du har svårt att nå tjänsterna öht. Men det går ju att testa genom ändra på ditt trådlösa nätverk, testa andra kanaler, annan placering etc.

Du kan ju försöka få en ny Hub av Telenor och se om det kvarstår. Om det är samma problem eller Telenor är bökiga med detta, pröva att sätta en strömbrytare på kontakten till hubben och starta om den regelbundet. Då kliver du runt problematiken med att hubben buggar ut efter 4-5 dagar av drift.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för svaret.

Det låter som om det är TV-huben som strular. Det är något som är fel där.

Det är väl precis som du säger att om det varit nått fel på TV:n så hade det även flimrat när jag är inne i Netflix menyn.

Sen allt allt funkar när jag startar om huben är ju ett tecken på att det är huben som är problemet. I annat fall hade det ju fortsatt flimra efter att jag startat om den.

Jag trodde kanske att Wifi uppkopplingen var ett problem men där har du en poäng att jag troligtvis inte skulle komma in i Netflix menyn eller starta en film om uppkopplingen var dålig. Då hade det bara snurrat.

Det enklaste sättet är väl att sätt en strömbrytare på kontakten till huben. Den kan jag ju stänga av med jämna mellanrum. Då är problemet löst.

Jag har använt en annan TV nu i några dagar och än så länge är det inga problem med den.

Tack för hjälpen.