Canon stäms för begränsande bläckpatroner

Permalänk

När sista skrivaren dog härom året, och morsan som gjort 90% av utskrifterna på den ändå till slut skaffat en egen insåg jag att det blir billigare och framförallt enklare att gå bort till biblioteket och betala 2-4 kr per utskrift eller kopia dom >10 ggr vi gör det per år. Fast oftast gör jag det bara på jobbet (med chefernas goda minne)

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Har inte alla skrivare en "svartsvart" och sedan CMYK? Jag har iaf en svart som är typ 5 ggr större än de andra i min snorbilliga Epson.

Köper såklart inte äkta bläckpatroner utan kopior.

/hulle.

Vi körde med piratpatroner ett tag men tyvärr var det rätt mycket strul med dem.
Inte minst för att skrivaren envisades med att påpeka att vi inte hade orginalpatroner (som att vi inte visste det). Emellanåt vägrade den att använda dem alls.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

"inte skada" vadfan det är som att säga rakt ut att det enbart handlar om att tvinga folk att köpa patroner. Att det saknas teknisk eller logisk anledning utöver "köp mer".

Med tanke på priserna på en printer så förstår man rätt snabbt att det inte är produkten i sig som de tjänar pengar på utan all bläck som du sen ska ha. Min skrivare står på dygnet runt även om jag inte använder den och då gör den endast en kort rengöring en gång i veckan istället för att rensa hela systemet varje gång man stänger ner och sen fylla allt igen när man startar upp igen.

Använder skrivaren några gånger i veckan eller mindre och aldrig haft några problem och patronerna räcker dessutom längre.

Köp en skrivare för 500 kr och sen kostar bläcket 700 kr varje gång du behöver fylla på. Vinsten på bläcket måste vara helt enorm även om de sätter in mer och mer smarthet i patronerna.

Jag kör en HP skrivare och tror inte den stäcker av scannerfunktionen när bläcket är slut men vet ej säkert.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Kompisen skulle skanna några dokument men fick inte göra det p.g.a. bläckpatronerna. Den flög ut genom fönstret..

Skrivet av EverGrowingNoob:

När sista skrivaren dog härom året, och morsan som gjort 90% av utskrifterna på den ändå till slut skaffat en egen insåg jag att det blir billigare och framförallt enklare att gå bort till biblioteket och betala 2-4 kr per utskrift eller kopia dom >10 ggr vi gör det per år. Fast oftast gör jag det bara på jobbet (med chefernas goda minne)

Jag kör med biblan metoden, men tyvärr så har det varit stängt en del under covid-tider

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har en duplex soho-färglaser som är närmare 15 år, har varit till stor nytta för framförallt barnens skolarbeten och tuffar bara på... Något mer i initialt inköp men det har lönat sig i längden. Just det att man kan lita på att den funkar efter sommarlovet är värt nån krona. Kanske inte så hög WAF men samtidigt är hon väldigt glad i att kunna skriva ut när hon behöver.

Så finns det plats för en sådan så rekommenderas det starkt (och en flatbäddsskanner).

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Köpte en Samsung m208 laserskrivare. Så mycket bättre, aldrig bytt patron och använder skrivaren väldigt sällan.

Blev tokig på att inte kunna skriva ut ett Word dokument eftersom gul var slut...

Har också en Samsung laserskrivare som jag fick för 4 år sedan av svärfar när hans firma skulle uppgradera. Skriver ut någon gång i veckan men aldrig behövs byta patroner.

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Det var så innan, nu följer det med patroner som endast är fyllda 1/3 av vad en ny fräsch patron är fylld med.

Patroner från tredjepart är att föredra. Men de har huggit upp sig på sistone också.

De få patroner från tredjepart jag provat har gett jättedåliga utskrifter, ibland till och med plumpade sig färgen på bladen. Om det sen beror på bläcket eller skrivaren vet jag inte, men det är uppenbart att tillverkarna gör allt som står i deras makt för att man ska köpa just deras bläck. Detta kombinerat med att färg gick åt vid svartvita utskrifter och att det blev omöjligt att skriva ut i svartvit när färgen var slut gjorde att jag helt övergav bläckstråleskrivare och sedan många år kör med svartvit laserskrivare.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Jag köpte också en Samsung laserskrivare av billig modell ~1000kr 3-in-1 multifunktionsapparat åt föräldrarna då färgerna alltid torkade i längden på en HP bläckstråleskrivare och hamnade köpa nya i förtid så den blev väldigt dyr i driften. Är säkert 6 år sen redan och den stått i skrubben och varit kopplat via wifi och aldrig strulat, enkelt och snabbt var den installerad oxå och var 60% färg kvar sist jag kollade och färgpatronen är just nästan dubbelt så billig som t.ex. motsvarande HP skrivare var. HP köpte ju tyvärr upp Samsung skrivardivisionen, de var väl för billiga och bra helt enkelt...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Har inte alla skrivare en "svartsvart" och sedan CMYK? Jag har iaf en svart som är typ 5 ggr större än de andra i min snorbilliga Epson.

Köper såklart inte äkta bläckpatroner utan kopior.

/hulle.

Jodå men det finns en mjukvaruinställning att bara använda svarta patronen när man skriver ut svart/grått och inte blanda från andra färger.

EDIT:Googlade lite

"Det betyder att maskinen automatiskt blandar ALLA färger för att skapa en vald färg, även svart. Om du vill skriva ut från datorn med endast svart bläck måste du ändra skrivarens egenskaper till GRÅSKALA och välja ”Vanligt papper” under Papperstyp. Om du väljer en annan papperstyp används färgbläck."

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Veckans snabbfråga bör vara om man någonsin i sitt liv haft en skrivare man varit helt nöjd med och som fungerat felfritt.
Jag har varit med om värre apparater än dessa Förstår inte varför det ska vara så svårt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

"inte skada" vadfan det är som att säga rakt ut att det enbart handlar om att tvinga folk att köpa patroner. Att det saknas teknisk eller logisk anledning utöver "köp mer".

Vettef-n vad annars de skall säga. Att vara ärliga är ju mot "hur inte förlora en stämning 101". Och till och med det halvtänkbara "vi orkade inte fixa support för degraderad funktion vid något fel i vår firmware" är inte precis ett försvar som jag hade skyddat mig bakom.

Skrivet av Pecken:

Det där är verkligen sjukt. En vän bad mig titta på en skrivare som inte startade. "waste compartment full, replace pads" (vilket man INTE fick göra själv enligt manualen)
Skruvade isär hela skrivaren ändå och det visade sig att filtret var kanske 5% fullt. Det var bara en räknare som gått över ett visst antal sidor och därför låste skrivaren tills en service var gjord. Servicen skulle kosta mer än att köpa en ny skrivare. 45kr på ebay för en servicekod löste problemet.

Minns inte riktigt men tror att märket var Brother

Jag kan ändå ha förståelse för att använda en räknare för något sådant. Alternativet skulle vara en sensor = dyrare. Att estimera slitage och nivåer i den typen av enklare tankar/filter etc med räkneverk/enklare modeller är ganska vanligt inom embedded prylar. Det är inte riktigt möjligt att mäta allt helt enkelt

Däremot finns det såklart inte någon ursäkt till att inte låta någon enkelt fixa det själv. Det är ju inte precis raketforskning att instruera "check waste compartment level" och en promt "seems fine" istället för att kräva service av en tekniker på en pryl som kostar 1000 spänn.... Och såklart sälja ett filter för 50kr ifall det faktiskt är fullt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Veckans snabbfråga bör vara om man någonsin i sitt liv haft en skrivare man varit helt nöjd med och som fungerat felfritt.
Jag har varit med om värre apparater än dessa Förstår inte varför det ska vara så svårt.

den gången per år man tvingas använda skiten så är det alltid något krångel och strul. SKRIV UT EN SIDA DIN JÄVLA SKRIVARJÄVEL!

Permalänk
Musikälskare

Skriver man bara ut i svart & vit så använd toner, inkJet är djävulens påfund

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det är ganska vanligt numera att folk faktiskt inte har skrivare hemma längre, speciellt de personer som har antingen IT-jobb eller tillgång till typ laserskrivare eller liknande på jobbet eller att dom känner någon som har. Det är inte så mycket grejer man behöver skriva ut numera, eller sällan. Då väljer många att använda skrivaren på arbetsplatsen, eller på något annat vis skriva ut de papper man behöver.

Fördelen idag är dock att laserskrivare är billiga och mycket bättre än tidigare, så ska man skaffa skrivare är laserskrivaren bäst eftersom den inte torkar ut och man får bra å skarpa utskrifter. I alla fall duger det, dock inte för bra kvalité av utskriften för fotografi etc. Numera kan man dock enkelt bara upp saker på nätet till tjänster där man får fotografier etc hem direkt via posten och det är inte dyrt så någon fin bläckstråle skrivare behöver inte de flesta personer. Skriver man sällan ut bilder etc då är det bättre att använda online tjänsterna.

Märkligt dock att scannern slutar fungera hos skrivaren som Canon säljer, du har ju köpt den och varför ska du inte kunna fortsätta använda produkten fast bläcket är slut. Det här stinker och jag tror folk kommer kräva skadestånd. Jag tror dom kommer få politikerna på sig, sådär får man inte göra tror jag. Tveksamt minst sagt, det är ju lite som att skriva i finstilt i slutet på ett avtal att det ingångna avtalat inte gäller. Sådan taktik är olaglig i Sverige och många andra länder. Man får inte med flit lura kunden.

Permalänk
Medlem

Att skrivare klagar när en färg fattas eller när det går långt mellan gångerna med att byta patroner är ju känt, men det är verkligen en ny nivå av kontroll om till och med skannerfunktionen stoppas när den inte behöver bläck.

Jag hade en intressant erfarenhet med Canon och deras bläckstråleskrivare för några år sedan.
Jag bodde i Ghana under några år och behövde en skrivare.
Hittade en för helt okej pris (elektronik är dyrt i Ghana) och såklart så hade den medföljande bläckpatroner.
När jag fick påminnelser om att bläcknivåerna blev låga så var det dags att köpa nya patroner.
Upptäckte att priserna för dessa i Ghana var dubbelt upp eller mer än jämfört med Sverige.
Men då jag skulle få besök från Sverige bad jag mina vänner att köpa patronerna åt mig där.
Pluggade in patronerna i skrivaren och får meddelandet att de inte är kompatibla.
Precis som med DVD’s, Blurays’s etc. så regionslåser de skrivare och patroner och funkar bara om de är från samma region.
Så den blev stående i garderoben och såldes när det var dags att resa vidare.

Tillägger att modellnumret var annorlunda jämfört med motsvarande modell i Sverige men patronerna var i exakt samma utförande och kunde monteras i respektive skrivare, men ettorna och nollorna stoppade kompatibiliteten.

Permalänk
Medlem

Har en 15 år gammal laser-skrivare (kanske äldre). Svart-vit. Fick den på ett gammalt jobb. Den var trasig men fick igång den igen, var skräp som fastnat långt in i mekaniken så jag fick skruva isär hela maskinen för att få igång den.

Har aldrig behövt byta ut tonern och kommer förmodligen aldrig behöva göra det.... Skriver ut kanske fyra ggr per år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Att man inte kan skriva ut fast en färg är slut eller att man inte kan skanna, det är rätt sjukt. Skrivarbranschen till konsumenter var i framkant när det gäller billiga produkter som man får igen genom förbruknings-försäljning. Nu finns det i mer branscher som t.ex. kapselmaskinbranschen. Att få in pengar genom försäljning av en produkt försvinner sakta men säkert, nu är det förbrukning och prenumerationer som gäller i de flesta branscher.

När jag sålde skrivare på CO så frågade jag vad de tänkte skriva ut, och förklarade fördelarna med en laserskrivare. Säkert mer än 50% av kunderna som skulle köpa bläckpatroner sa att de knappt skrivit ut något men att den hade stått orörd länge. Alltså torkade patroner. Fick en del att köpa en enkel laserskrivare istället, men de flesta plockade nya patroner igen. Fast de inte tänkte skriva ut något foto, utan det mesta handlade om att de skulle skriva ut biljetter.

Jag själv har haft laserskrivare länge, först en Xerox multifärglaser-konsumentskrivare som var rena skiten! Och det sa Xerox teknikern som var hemma hos mig och fixade den (de hade hemsupport?!). Nu har jag en HP multifärglaserskrivare som fungerar klockrent. Jag skulle aldrig köpa en bläckstråle igen!

När jag gick på gymnasiet såg jag min första laserskrivare. Efter det visste jag att det var framtiden. I universitet köpte jag en lite dyrare Samsung för att det var samma pris per sida man kunde skriva ut med medföljande toner oberoende om man köpte en billig eller dyr. Däremot fick man ju en snabbare och bättre skrivare. Den har jag kvar än idag 12år eller något senare, och fungerar exakt lika bra.

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Det där med att en sällan använd patron bara fungerar tre till fyra år stämmer inte med min erfarenhet.
* Om jag efter att ha gjort några utskrifter lät skrivaren vara oanvänd i tre månader, vilket var helt normalt för mig, hade patronernas mynningar kläggat igen och jag var tvungen att sätta dem (mynningarna) i hetvatten ett tag för att lösa propparna, och sedan slösa bläck på rengöringsprogrammet, innan det var klart för nästa utskrift.
* När skrivaren stått oanvänd ett halvår eller mer räckte det inte med hetvatten. Då var det ny patron som gällde.

Eftersom en (monokrom) laserskrivare kostade lika mycket som en bläckpatron satsade jag på en sådan i stället. Då slipper man problemet med trilskande färgppatroner.

Ett litet tips är att använda fönsterputs istället för vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EverGrowingNoob:

När sista skrivaren dog härom året, och morsan som gjort 90% av utskrifterna på den ändå till slut skaffat en egen insåg jag att det blir billigare och framförallt enklare att gå bort till biblioteket och betala 2-4 kr per utskrift eller kopia dom >10 ggr vi gör det per år. Fast oftast gör jag det bara på jobbet (med chefernas goda minne)

Samma här. Skriver ut allt jag behöver på jobbet.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Japp. Så här har det varit länge. Ända sedan skrivare blev så billiga att i stort alla kunde skaffa en utan att ta lån.
Den svarta är slut? Jahapp, blanda svart med resten av färgerna då? Nej nej.. så bra kan vi inte ha det.
Köpa ett helt nytt sett patroner annars funkar skiten inte. 🙄

Det är det dom gör men dom använder andra färger när du skriver ut svart text. Allt för att du ska använda båda patronerna oavsett vad du skriver ut.

Permalänk
Medlem

Lite OT men ändå relaterat till knepigheter med skrivare 🙂

Vi köpte en Epson allt-i-ett skrivare för nåt år sedan, en sån Eco-tank för många och billiga utskrifter. Vi visste på förhand att vi skulle skriva ut en hel del framöver så vi köpte till 2 års fria patroner (unlimited printing).

För nån månad sedan började nivån för det svarta bläcket krypa allt längre ner. Efter att ha kollat på hemsidan samt stämt av med deras support så var beskedet att skicka in beställning om nytt bläck efter att nivån sjunkit under sista strecket. Ok, då väntar vi lite till... Tiiiiiills datorn och skrivaren plötsligt vägrar skriva ut förrän vi har fyllt på bläck😡

Djupt irriterad över att det verkligen inte går skriva ut trots att det faktiskt finns bläck kvar, över sista strecket till och med. Mejlar till adressen som gäller för unlimited printing att vi inte kan skriva ut längre. Får ett autosvar att vi måste skriva ut en statussida med totala antalet utskrifter listade. Hur gör man det när man inte kan skriva ut?? Mejlar igen och förklarar problemet, får samma autosvar tillbaka. Väntar några dagar och mejlar igen med bilder på bläcknivån och varningsrutan på både dator och skrivare, samma autosvar. Provar ringa ett nummer som ska gå till unlimited printing men det kopplas bort direkt. Ringer det numret runt 20 gånger under loppet av några dagar med samma resultat.

Tills slut blir vi tvungna att köpa nytt bläck själva, skriver ut sidan, skannar den och mejlar in. Får efter nån dag svar att nytt bläck är beställt, inget svar alls på idiotin om att följa instruktionerna leder till att man inte kan beställa som det är tänkt. Frustrerande?? Japp så in i bänken 😅

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

När jag gick på gymnasiet såg jag min första laserskrivare. Efter det visste jag att det var framtiden. I universitet köpte jag en lite dyrare Samsung för att det var samma pris per sida man kunde skriva ut med medföljande toner oberoende om man köpte en billig eller dyr. Däremot fick man ju en snabbare och bättre skrivare. Den har jag kvar än idag 12år eller något senare, och fungerar exakt lika bra.

En laserskrivare har ju verkligen fördelen att inte bläcket torkar med tiden och kan hålla så länge som din kan hålla. Det var mest äldre kunder på CO som ville skriva ut bilder på sina bläckstråleskrivare, men de flesta andra behöver bara en enkel laserskrivare för kanske en tusenlapp och sedan kopplar man den på USB och den fungerar år efter år.
Jag hade faktiskt en färglaser innan min HP, men sålde den för jag fick HPn så billigt. Min HP hade stått ett år uppackad men aldrig skrivet ett enda papper. Första testutskriften såg perfekt ut. Med bläckstråle är det slit och släng.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Skrivet av benonikenobi:

Lite OT men ändå relaterat till knepigheter med skrivare 🙂

Vi köpte en Epson allt-i-ett skrivare för nåt år sedan, en sån Eco-tank för många och billiga utskrifter. Vi visste på förhand att vi skulle skriva ut en hel del framöver så vi köpte till 2 års fria patroner (unlimited printing).

För nån månad sedan började nivån för det svarta bläcket krypa allt längre ner. Efter att ha kollat på hemsidan samt stämt av med deras support så var beskedet att skicka in beställning om nytt bläck efter att nivån sjunkit under sista strecket. Ok, då väntar vi lite till... Tiiiiiills datorn och skrivaren plötsligt vägrar skriva ut förrän vi har fyllt på bläck😡

Djupt irriterad över att det verkligen inte går skriva ut trots att det faktiskt finns bläck kvar, över sista strecket till och med. Mejlar till adressen som gäller för unlimited printing att vi inte kan skriva ut längre. Får ett autosvar att vi måste skriva ut en statussida med totala antalet utskrifter listade. Hur gör man det när man inte kan skriva ut?? Mejlar igen och förklarar problemet, får samma autosvar tillbaka. Väntar några dagar och mejlar igen med bilder på bläcknivån och varningsrutan på både dator och skrivare, samma autosvar. Provar ringa ett nummer som ska gå till unlimited printing men det kopplas bort direkt. Ringer det numret runt 20 gånger under loppet av några dagar med samma resultat.

Tills slut blir vi tvungna att köpa nytt bläck själva, skriver ut sidan, skannar den och mejlar in. Får efter nån dag svar att nytt bläck är beställt, inget svar alls på idiotin om att följa instruktionerna leder till att man inte kan beställa som det är tänkt. Frustrerande?? Japp så in i bänken 😅

Att Epson infört en säkerhetsmarginal på dessa ET-skrivare är ju enbart bra. Man vill inte få in luft i slangen under bläckbehållaren tro mig.

Har själv en ET-7750 som skrivit ut massor med billiga utskrifter.

Permalänk
Medlem

Är nog inne på femtonde året med min svartvita laserskrivare. Funkar alltid perfekt. Inte bytt toner eller servat den nånsin.

Bläckstråleskrivare är, och har alltid varit, skit.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Att Epson infört en säkerhetsmarginal på dessa ET-skrivare är ju enbart bra. Man vill inte få in luft i slangen under bläckbehållaren tro mig.

Har själv en ET-7750 som skrivit ut massor med billiga utskrifter.

Har också en Epson med tank sedan flera år. Använder fortfarande färgen som kom med skrivaren, den är inte ens nära på att vara slut och utskrifterna ser fortfarande bra ut. Annat var det med den tidigare patron-skrivaren från HP... Den slösade hur mycket bläck som helst på att "förbereda sig" för utskrifter, utöver att bläcket tog slut eller stelnade på nolltid.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk

Har helt avskrivit bläckstråleskrivare pga sån här sket, skulle aldrig köpa en.
När jag skulle köpa min senaste printer så kollade jag på nätet vilka tillverkare som _inte_ fejkade "slut på bläck" efter ett visst antal sidor oavsett hur mycket bläck det fanns kvar, låste skrivaren om man köpte tredjeparts bläckpatron, eller hittade på nåt annat ohederligt skräp, men det fanns inga tydliga uppgifter.
Så det blev en färglaser. Kommer aldrig skaffa bläckstråle igen.

Permalänk
Medlem

Dags för EU att göra sånt här olagligt. En skrivare ska fan fungera utan problem till sista droppen är tömd, och en sån sak som en scanner ska inte ens ha något med patronerna att göra. Själv köpte jag nya patroner till min Canon-skrivare, som främst används för att skriva ut bilder, och efter några utskrifter så lade jag undan patronerna med plastskydden på för jag tänkte att det borde minska risken att de torkar ut. När jag några veckor senare stoppade i patronerna igen för att skriva ut så varnade den för att det fanns för lite bläck. Den skrev ut utan några problem, så det var inte fråga om någon uttorkning. Det var som att en klocka i patronernas chip hade börjat ticka ner när jag installerade dem första gången. Funderar starkt på att införskaffa en laserskrivare för dokumentutskrifter, för det är vare sig ekonomiskt hållbart eller miljövänligt att äga en bläckskrivare från Canon så länge man inte skriver ut mycket på en gång.

En uttorkning av bläck är enkel att lösa med hjälp av ett vattenbad, men har det en gång dykt upp en varning så försvinner den aldrig förrän du byter patroner. På vissa modeller så kan man kringgå detta genom att hålla in en knapp samtidigt som man startar skrivaren, men det är inte alltid det funkar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Var med om det i våras. Skrivaren vägrade skanna för att bläcket var slut. Fick nog och körde skiten till tippen. Hoppas att den nya laserskrivaren är lite snällare?

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Lite OT men ändå relaterat till knepigheter med skrivare 🙂

Vi köpte en Epson allt-i-ett skrivare för nåt år sedan, en sån Eco-tank för många och billiga utskrifter. Vi visste på förhand att vi skulle skriva ut en hel del framöver så vi köpte till 2 års fria patroner (unlimited printing).

För nån månad sedan började nivån för det svarta bläcket krypa allt längre ner. Efter att ha kollat på hemsidan samt stämt av med deras support så var beskedet att skicka in beställning om nytt bläck efter att nivån sjunkit under sista strecket. Ok, då väntar vi lite till... Tiiiiiills datorn och skrivaren plötsligt vägrar skriva ut förrän vi har fyllt på bläck😡

Djupt irriterad över att det verkligen inte går skriva ut trots att det faktiskt finns bläck kvar, över sista strecket till och med. Mejlar till adressen som gäller för unlimited printing att vi inte kan skriva ut längre. Får ett autosvar att vi måste skriva ut en statussida med totala antalet utskrifter listade. Hur gör man det när man inte kan skriva ut?? Mejlar igen och förklarar problemet, får samma autosvar tillbaka. Väntar några dagar och mejlar igen med bilder på bläcknivån och varningsrutan på både dator och skrivare, samma autosvar. Provar ringa ett nummer som ska gå till unlimited printing men det kopplas bort direkt. Ringer det numret runt 20 gånger under loppet av några dagar med samma resultat.

Tills slut blir vi tvungna att köpa nytt bläck själva, skriver ut sidan, skannar den och mejlar in. Får efter nån dag svar att nytt bläck är beställt, inget svar alls på idiotin om att följa instruktionerna leder till att man inte kan beställa som det är tänkt. Frustrerande?? Japp så in i bänken 😅

Det där skulle jag försöka dra vidare på något sätt.. Kanske reklamera tjänsten eller nåt

Permalänk
Medlem

Galet! Jag har en gammal canon ip4700 som har många år på nacken nu, kört piratpatroner sen första början typ och aldrig ett problem. Senaste åren har jag köpt på amazon, 4 pack (4x5 patroner) för typ 150kr 😂 funkar huuur bra som helst!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro