Facebook byter namn till Meta

Permalänk
Melding Plague

Facebook byter namn till Meta

Föredetta Facebook vill att världen ska se dem som ett metaverse-bolag och byter namn och logga för att representera den nya inriktningen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lego Master

Right. "Meta gaming" har redan negativa konnotationer, så jag ser detta som fullt rimligt. Nån som har bakgrundsinfo och utnyttjar den till fullo, endast för sin egen fördel utan att tillföra något till den övergripande berättelsen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Så genomskinligt.

Permalänk
Medlem

Metaverse? Metastasis snarare.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

haha sämst ever.

Permalänk
Medlem

Hoppas Mark byter namn till Storylord också...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

metaverse? på riktigt?

Permalänk
Medlem

Burrrr... *scary* Vi övergår till att leva i en virtuell värld och den är styrd av Mark Zuckerberg.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Meta Abborre?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kolla videon (finns ett litet klipp på svt här: https://www.svt.se/nyheter/sociala-mediejatten-facebook-byter...

Han ser så sjukt läskig ut, kan inte sätta fingret exakt på det, men inte riktigt mänsklig

Permalänk
Lego Master
Skrivet av medbor:

Kolla videon (finns ett litet klipp på svt här: )

Han ser så sjukt läskig ut, kan inte sätta fingret exakt på det, men inte riktigt mänsklig

Uncanny valley? Han är en Meta-android.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Burrrr... *scary* Vi övergår till att leva i en virtuell värld och den är styrd av Mark Zuckerberg.

Jag ser Playstation Home framför mig.

Permalänk
Medlem

Har dom tagit patent på "meta" också så alla som använder den termen kommer bli stämda ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

Att det just blev detta namn när skynet, KGB etc fanns ledigt.

Permalänk
Medlem

Ser mig ett spel satt 100 år in i framtiden lite som HL, där man slåss mot den elaka stora företaget "Meta" som har tagit över världen (kontinent?). Där grundaren Mark har laddat upp sig till en AI-hjärna för att leva som en diktator för evigt.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Jargongen på swec = hata alla stora företag

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Loggan är ju rätt lik Mitels får man säga.

https://www.mitel.com/sv-se

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Ser mig ett spel satt 100 år in i framtiden lite som HL, där man slåss mot den elaka stora företaget "Meta" som har tagit över världen (kontinent?). Där grundaren Mark har laddat upp sig till en AI-hjärna för att leva som en diktator för evigt.

Och om du inte slutför spelet så skickar han meddelande på Messenger och Whatsapp

Permalänk
Medlem

Meta är ett passande namn för all data de samlar in överallt ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Jargongen på swec = hata alla stora företag

Jag ser det mer som att hata alla som inte respekterar personlig integritet, vilket råkar just vara dom stora företagen som livnär sig på att sälja din privata användardata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Ser mig ett spel satt 100 år in i framtiden lite som HL, där man slåss mot den elaka stora företaget "Meta" som har tagit över världen (kontinent?). Där grundaren Mark har laddat upp sig till en AI-hjärna för att leva som en diktator för evigt.

Du menar styr planeten i sitt flygande tefat som cirkulerar jorden, där han vankar an fram och tillbaka på sina bakböjda alien-knän?

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Det är bekräftat Facebook Meta ska bygga Oasis

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyrree:

Jag ser det mer som att hata alla som inte respekterar personlig integritet, vilket råkar just vara dom stora företagen som livnär sig på att sälja din privata användardata.

Frågan är vad som är farligt.
Utvecklar du själv och vet vad som "säljs" eller vet vad man får veta eller vet du nån som kan bekräfta?
Ifrågasätter inte utan bara en undran.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Book of Faces.

Permalänk
Medlem

Ett jävla namn, och helt onödigt

Permalänk
Inaktiv

Metastaser. Facebook är som elakartad cancer. Sprider sig snabbt.

Permalänk
Medlem

Facepalm hade varit så mycket bättre namn

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jahopp, logiskt egentligen. Deras affärsidé är väl metadata ändå, tror det kallas det iaf.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Frågan är vad som är farligt.
Utvecklar du själv och vet vad som "säljs" eller vet vad man får veta eller vet du nån som kan bekräfta?
Ifrågasätter inte utan bara en undran.

Att Facebook registrerar Shadow Profiles på folk som inte ens är/vill vara aktiva på FB är bekräftat. Att FB hänger sig åt crosstracking över webbsidor du besöker är bekräftat. Flertalet forskare har pekat på hur, framförallt, FB:s tjänster driver konverteringen av fundamentalister och spridande av konspirationsteorier. Bl. a sådant som höll på att driva igenom en statskupp i USA nyligen. Se även Cambridge Analytica.