Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Globalfoundries fullbokade till år 2023

Permalänk
Melding Plague

Globalfoundries fullbokade till år 2023

I samband med sin börsnotering berättar kretstillverkaren att tillverkningskapacitet för år 2023 sålt slut och att de tror på fortsatt hög efterfrågan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om jag omsatte 60 miljarder kronor så hade jag lagt några tusenlappar så att tvätta fasaden. Den byggnaden ser så deprimerande ut.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Om jag omsatte 60 miljarder kronor så hade jag lagt några tusenlappar så att tvätta fasaden. Den byggnaden ser så deprimerande ut.

Det hade inte jag gjort, då man vet att det alltid stör någon

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Om jag omsatte 60 miljarder kronor så hade jag lagt några tusenlappar så att tvätta fasaden. Den byggnaden ser så deprimerande ut.

Påminner mig om en kompis som jobbade på Volvo.
Sa att det såg så deprimerande ut från utsidan ibland. En kollega som åkte samma buss skrek ut sin ångest i en högljudd svordom varje dag innan han klev innanför grindarna

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Bra att det även går bra för GlobalFoundries så dom har råd att satsa på nya noder när det blir aktuellt.
Det står 12/14nm i artikeln men jag tror inte GlobalFoundries har kvar någon tillverkning i 14nm men å andra sidan så är 12nm endast en förbättring av 14nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Om jag omsatte 60 miljarder kronor så hade jag lagt några tusenlappar så att tvätta fasaden. Den byggnaden ser så deprimerande ut.

Att ha en vit, snygg, stilren byggnad är för nybörjare. Det här "skinnet" heter "Cyberpunk Prime" och är en "gold elite diamond own-the-market" tier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Påminner mig om en kompis som jobbade på Volvo.
Sa att det såg så deprimerande ut från utsidan ibland. En kollega som åkte samma buss skrek ut sin ångest i en högljudd svordom varje dag innan han klev innanför grindarna

Det är tufft psykiskt att jobba i en deprimerande byggnad. Jag har jobbat i några slitna betonglådor och det förstör verkligen hela dagen när man ser byggnaden på morgonen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Kretsbristen ser ut att hålla i sig ett tag till då.

Visa signatur

Kör Cupra | Stockholmare i Småland | Asus ROG Strix B550-F GAMING WI-FI 6 | AMD Ryzen 3700X | EVGA RTX 3070 XC3 Ultra | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3200 | Samsung 980 Pro m.2 | Corsair CX650F White | NZXT | www.marcus-segerros.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Om jag omsatte 60 miljarder kronor så hade jag lagt några tusenlappar så att tvätta fasaden. Den byggnaden ser så deprimerande ut.

Ser inte värre ut än Arkitekthögskolans byggnad i Stockholm iaf xD

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Så hemskt. Det finns vackrare sophögar. Vilket jag menar bokstavligen, brudaremossen/brudarebacken i Göteborg är en gammal hög sopor och ser bättre ut än den där bunkern.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är tufft psykiskt att jobba i en deprimerande byggnad. Jag har jobbat i några slitna betonglådor och det förstör verkligen hela dagen när man ser byggnaden på morgonen.

Tur att ladan jag jobbat i har plåtfasad

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Ligger de fortfarande på antika 12nm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ligger de fortfarande på antika 12nm?

Fördelarna med mer krympta kretsar än så är mindre än vad en kan tro i många fall.

Att dom har en så väl beprövad nod gör att dom lättare kan specialanpassa kretsarna.

Fabrikerna har väl redan betalat för sig så priserna kan pressas rätt rejält.

Det är en mindre komplicerad process än moderna tillverkningstekniker vilket sänker priset och gör det snabbare och lättare.

I många fall behövs inte den topprestanda som mindre tekniker ger, eller energieffektivitet.

I din mobil med det batteriet är det viktigt med effektivitet, mindre viktigt i en bil med bilbatteri eller i något nätanslutet.

osv. osv. osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ligger de fortfarande på antika 12nm?

En modern microcontroller som Infineon's Aurix 300-serie görs på 40nm. Så det dröjer läääänge innan 12nm är omodernt för många tillämpningar.

https://www.infineon.com/cms/en/product/microcontroller/32-bi...

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga, men har GlobalFoundaries avslutat all R&D eller är det så att man fortfarande förfinar äldre noder? Känns som ett rätt riskfylld inställning att bara ge upp att förbättra sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RJ_Ceder:

Kanske en dum fråga, men har GlobalFoundaries avslutat all R&D eller är det så att man fortfarande förfinar äldre noder? Känns som ett rätt riskfylld inställning att bara ge upp att förbättra sig.

Nejdå de har inte avslutat all R&D.
De utvecklar sin 12FDX-teknologi som skall motsvara ~10nm finfet i prestanda men betydligt billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

En modern microcontroller som Infineon's Aurix 300-serie görs på 40nm. Så det dröjer läääänge innan 12nm är omodernt för många tillämpningar.

https://www.infineon.com/cms/en/product/microcontroller/32-bi...

Verkligen. Den kommer troligtvis vara i produktion i minst 15 år till för reservdelar/legacysystem. ST producerar ju fortfarande en del i sin STM32 serien på 180nm! Precis den varianten släpptes 2012, med en garanti på minst 10 års produktion. Troligtvis mer för kunder med specialavtal.

Det lär ta säkert 10 år innan vi ens ser den första Aurix liknande produkten på 12nm

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Nejdå de har inte avslutat all R&D.
De utvecklar sin 12FDX-teknologi som skall motsvara ~10nm finfet i prestanda men betydligt billigare.

Tack så mycket. Nu blir jag nyfiken över vad som faktiskt händer med de äldre noderna för jag antar alla företag sitter med något slags uppdateringsprogram.

Permalänk
Medlem

Förutom att den ser ut såhär:

https://www.akademiskahus.se/vara-kunskapsmiljoer/vara-byggna...

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Du har rätt, de har en ny byggnad sedan 2015 ser jag nu. Bara jag som är boomer 😂

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Du har rätt, de har en ny byggnad sedan 2015 ser jag nu. Bara jag som är boomer 😂

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata