Snabbkoll: Tänker du köpa Alder Lake?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Går i samma tankar. Bibehåller AMD sin utveckling lär Intel inte vara så värst bra vid nästa AMD-släpp. Med andra ord anser jag att Intel har tappat sin ledning och det motiverar inte skyhöga priser på Mobo+DDR5+kylare som möjligvis behövs för att nya 12000-serien ska kunna prestera riktigt bra.

Väntar man in AMD så sitter man gött i fåtöljen nu

Är det all in AMD för dig eller vad har du för tankar?

Nä. Jag är verkligen inte all in för dem. Har trots allt för närvarande en 6700K och har kört Intel i hela mitt liv men känner att jag är trött på deras bullshit med deras konkurrenshämmande arbeten så jag vill inte sponsra dem längre såvida man inte måste.

Dessutom så är jag inne på samma spår som du att Intel nog lär bli rätt snabbt brända av vad AMD har att komma med. Jag kan ha fel men jag är rätt säker på att det kommer bli något bra.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Nä. Jag är verkligen inte all in för dem. Har trots allt för närvarande en 6700K och har kört Intel i hela mitt liv men känner att jag är trött på deras bullshit med deras konkurrenshämmande arbeten så jag vill inte sponsra dem längre såvida man inte måste.

Dessutom så är jag inne på samma spår som du att Intel nog lär bli rätt snabbt brända av vad AMD har att komma med. Jag kan ha fel men jag är rätt säker på att det kommer bli något bra.

Och året efter blir AMD brända av vad intel kommer med. Precis som det har varit sedan Ryzen började bli bra, förutom att AMD nu ligger för Intel i släppcykeln.

Permalänk
Medlem

Skippar nog Alder Lake, sitter på en 9700K och 3080 kombo som får kötta på ett tag till.
Sen så är ju inte de nya DDR5 stickorna något att hänga i granen direkt, kommer nog finnas betydligt bättre kits till nästa processorsläpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Och året efter blir AMD brända av vad intel kommer med. Precis som det har varit sedan Ryzen började bli bra, förutom att AMD nu ligger för Intel i släppcykeln.

Den som lever får se.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Skippar alderlake.
De är nu tidiga med ny teknik, inväntar nästa generation Intel/AMD då även ddr5 blivit lite varma i kläderna.

Om man har hyfsat ny cpu är de reella vinsterna ganska små för en "gamer". Är man i behov av uppgradering så är det en riktigt fin cpu dock.

Ska bli kul att läsa testerna hur ddr5 står sig mot låg latens DDR4 i spel.

Permalänk
Medlem

Mja..kanske.

Min Sandy Bridge gick passande (?) och dog för några veckor sen, så beroende på pris, prestanda och energieffektivitet kan det blir aktuellt.
Men då blir det högt sannolikt med DDR4. Ryktena säger ju att 12400 (6 P-cores, 0 E-cores) inte kommer förrän senare, annars är jag mest intresserad av den.

Om priserna trycks ner ordentligt på "gamla" Rocket Lake och Zen3 så får det bli någon av dem istället!

Permalänk
Medlem

Framtida inköp av CPU styrs numera helt av GPU-marknaden. Innan denna ser någorlunda vettig kommer jag inte köpa någon (då jag samtidigt är intresserad av GPU)

Permalänk
Medlem

Nej

Permalänk
Medlem

Du hittade ingen mindre bild?

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Beror till stor del på hur priserna kommer hamna framöver.
Moderkorten ser dock inte ut och bli särskilt billiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Men vad ger informationen dig, mer än kanske ett tiotal som säger ”ja” och en bråkdel som faktiskt gör det. Men sen då…? Vad gör det dig vad andra köper? Är det så viktigt för folk nu vad andra gör, så man inte råkar skapa sig en EGEN uppfattning?

Läs en recension.

Jag förstår inte varför du drar slutledningen att mina uppfattning om produkter påverkas av hur många andra som tänker köpa den. Det är inte där nyfikenheten kommer ifrån. Den kommer ifrån att jag undrar om hur många som tänkt köpa den och det bottnar sig i att jag undrar vad andra tänker, vet och vill. Det är lite det som forum och även livet går ut på: Andra människor och deras tankar.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon336981:

Trådar som dessa är så…obetydliga. Vem bryr sig om någon tänker skaffa en ny processor?

Vissa människor tycker det är roligt att höra hur andra resonerar, vad de har förväntningar osv.

Vi har ju cirka 100 inlägg i den här tråden på det temat. Folk som pratar om en stor lansering av en produkt i SweClockers kärnämne.

Det är väl det ett diskussionsforum är till för. Utbyte av tankar, åsikter, samkväm osv. Hade det bara handlat om rådata hade vi ju kunnat stänga ner forumet och bara laddat upp en Excel-fil med testresultat på förstasidan

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vissa människor tycker det är roligt att höra hur andra resonerar, vad de har förväntningar osv.

Vi har ju cirka 100 inlägg i den här tråden på det temat. Folk som pratar om en stor lansering av en produkt i SweClockers kärnämne.

Det är väl det ett diskussionsforum är till för. Utbyte av tankar, åsikter, samkväm osv. Hade det bara handlat om rådata hade vi ju kunnat stänga ner forumet och bara laddat upp en Excel-fil med testresultat på förstasidan

www.excelClockers.com

Permalänk
SpelClockers

vad är Alder Lake?

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristallkrona:

vad är Alder Lake?

Intels nya 12000-serie av CPUer på nya sockeln LGA1700 med stöd för DDR5 och PCIe5

Permalänk
Medlem

Köpte igår (12900k+asus strix mobo) fick skickat direkt idag. Ram verkar det mer ont om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Köpte igår (12900k+asus strix mobo) fick skickat direkt idag. Ram verkar det mer ont om.

Hoppas du inte kör Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hoppas du inte kör Noctua

Nä. Blev en corsair aio som var listad som kompatibel.

Permalänk
Medlem

Svårt att se något större prestandahopp från mitt 5900X, så ser ingen anledning att bygga nytt. Avaktar istället en generation eller två tills DDR5 är mer standard och priserna har normaliserats lite.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X - ASUS Radeon RX6900XT - ASUS Strix B550-I - Crucial Ballistix DDR4 CL16 3600MHz 32GB - 2xSamsung 980 PRO 1TB - Corsair SF750 - Barrow Block/Pump, Black Ice Nemesis GTS240 XFlow rad, soft tube loop with quick disconnects - 2x140mm, 2x60mm, 1x slim 92mm Nocuta fans - SSUPD Meshlicious

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hoppas du inte kör Noctua

Why?

Permalänk

Inväntar bärbara och släpbara datorer med Alderlake. En riktigt snabb låg effektare i 10 tumsformat laptop/surfplatta med snabb enkektråd hade varit mums.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Läs tidigare i tråden. Asus ROG Strix till LGA1700 har för höga VRM-flänsar

Permalänk
Medlem

Nu har benchmarks börjat läcka, Alder Lake är lite snabbare i en del spel men i cpu hungriga spel som Civ VI och MS Flight Sim så är Ryzen snabbare. Ryzen är också överlag snabbare i content creation, som kompilering och Blender osv men Alder Lake spelar Cinebench bra

https://www.youtube.com/watch?v=11QUKwvrvjI

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nu har benchmarks börjat läcka, Alder Lake är lite snabbare i en del spel men i cpu hungriga spel som Civ VI och MS Flight Sim så är Ryzen snabbare. Ryzen är också överlag snabbare i content creation, som kompilering och Blender osv men Alder Lake spelar Cinebench bra

https://www.youtube.com/watch?v=11QUKwvrvjI

Skämmigt om de inte krossar generellt skulle jag säga. Vi får såklart se mer i detalj snart, men trodde verkligen på mer

Permalänk
Medlem

Fattar inte om kortet har bluetooth eller ej, https://rog.asus.com/motherboards/rog-maximus/rog-maximus-z69...
Någon som har koll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Fattar inte om kortet har bluetooth eller ej, https://rog.asus.com/motherboards/rog-maximus/rog-maximus-z69...
Någon som har koll?

Jorå bluetooth ska vara med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Jorå bluetooth ska vara med!
https://i.imgur.com/sRdpfde.png

Var lite osäker på vad hardware ready betyder. Men verkar finnas då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skämmigt om de inte krossar generellt skulle jag säga. Vi får såklart se mer i detalj snart, men trodde verkligen på mer

Intel krossar tyvärr inte Ryzen 5000 som Intel fans trodde dem skulle göra med hästlängder, skiljer ett par procent även med DDR5 6000Mhz minnen och slänger dem på DDR4 3600Mhz så tappar 12900k rätt hårt, sen så drar den 241Watt ström... Och ligger runt 90 - 98C med en 360 AIO. Det säger en hel del, med elpriserna vi har i landet. Om man nu tänker resonera så.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Intel krossar tyvärr inte Ryzen 5000 som Intel fans trodde dem skulle göra med hästlängder, skiljer ett par procent även med DDR5 6000Mhz minnen och slänger dem på DDR4 3600Mhz så tappar 12900k rätt hårt, sen så drar den 241Watt ström... Och ligger runt 90 - 98C med en 360 AIO. Det säger en hel del, med elpriserna vi har i landet. Om man nu tänker resonera så.

HEDT processorerna levde inte upp till förväntningarna alls. Hade gärna sett möjlighet till OC och ett större skutt.
Vill man köpa Intel är det helt enkelt bättre att köpa en av dom lägre modellerna utan E-cores (som inte riktigt tillför något?).

241W är vid max belastning. Finns benchmarks som visar att 12000-serien drar mindre ström i spel än både AMD 5950x och 5900x.

Detta anser jag påvisar hur mycket Intel försöker "tävla" med AMD genom att pressa CPUerna långt mer än vad som är rimligt för att finnas med på benchmarks som AMD dominerar. Helt klart orimligt att öka effekten med 100W bara för att få minimala vinster. Samma sak såg vi med RTX3000-serien som presterar nästan identiskt med undervolt och kraftigt reducerad effektuttag.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

HEDT processorerna levde inte upp till förväntningarna alls. Hade gärna sett möjlighet till OC och ett större skutt.
Vill man köpa Intel är det helt enkelt bättre att köpa en av dom lägre modellerna utan E-cores (som inte riktigt tillför något?).

241W är vid max belastning. Finns benchmarks som visar att 12000-serien drar mindre ström i spel än både AMD 5950x och 5900x.

Detta anser jag påvisar hur mycket Intel försöker "tävla" med AMD genom att pressa CPUerna långt mer än vad som är rimligt för att finnas med på benchmarks som AMD dominerar. Helt klart orimligt att öka effekten med 100W bara för att få minimala vinster. Samma sak såg vi med RTX3000-serien som presterar nästan identiskt med undervolt och kraftigt reducerad effektuttag.

Mjo men max load på 241W är fortfarande extremt högt, kontra vad en Ryzen 5000 drar i PBO2, och alla testar som jag sett har inte använt FLCK 1800/PBO2 med Ryzen, som kastar upp både SC/MC ordentligt, 5950x slår 12900k i max med dessa inställningar.

Visst, Intel är "ikapp" det AMD har ute på marknaden "Nu" MEN, det var igår dem visade upp deras MCM workstation card som kommer, även nya 3D linjen och en sneak peak på vad som kommer på server/HEDT scenen, tycker själv att alla reviews som inte nämt watten/värmen, när Ryzen först kom så blev AMD extremt tilltagande med att dem hade dålig preformance/watt, men för Intel verkar det alltid bli något som man "glömmer" för att ge dem en chans.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.