Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Medlem

Svartvita bilder på Gizmo och Frazze

Frazze

Gizmo

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

Sötnos! Neva-tant?

Yes, mycket mindre och ljusare än sin syster: #19118879

Permalänk
Medlem

Fanta

20210711-NZ6_2091-Redigera by Kimmo Räsänen, on Flickr

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Lite fel tråd kanske men tänkte att jag ställer frågan här iaf;
Någon som har en sån där kattlåda som ”tömmer” sig själv? Finns ju några olika varianter, t ex https://www.arkenzoo.se/petsafe-simply-clean-sjalvrensande-ka...

Känns som att det vore väldigt trevligt om det fungerar men hur bra är dessa egentligen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mainman:

Lite fel tråd kanske men tänkte att jag ställer frågan här iaf;
Någon som har en sån där kattlåda som ”tömmer” sig själv? Finns ju några olika varianter, t ex https://www.arkenzoo.se/petsafe-simply-clean-sjalvrensande-ka...

Känns som att det vore väldigt trevligt om det fungerar men hur bra är dessa egentligen?

Inte värt priset skulle jag säga iaf.
Vi använder lådor som katterna får hoppa i uppifrån och som det är påsar i.
(Skulle inte säga att det är fel tråd heller )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Lite fel tråd kanske men tänkte att jag ställer frågan här iaf;
Någon som har en sån där kattlåda som ”tömmer” sig själv? Finns ju några olika varianter, t ex https://www.arkenzoo.se/petsafe-simply-clean-sjalvrensande-ka...

Känns som att det vore väldigt trevligt om det fungerar men hur bra är dessa egentligen?

Har inte testat några av de lådorna själv. Men hört att det kan funka hyfsat, men kan kräva speciell sand. Värt att läsa recensioner om specifika märken om du tänkt pröva.

Personligen så tycker jag det funkar perfekt med majssand som är okej att spola ner i toaletten. Vanliga lådor alt denna med kant funkar fint. Slipper ha påsar/soppor ståendes eller behöva gå och slänga varje dag. Det beror ju helt på hur man bor givetvis. Men lägenhet i stan är denna lösning riktigt bra.

Sanden jag länkade kan mosas (blir typ mjöl), blir alltid lite i botten av lådan. Eller om man råkar trampa på det. Men inga problem med att dammsuga upp det. Väger ju inte så mycket som ler-sand, så de flesta dammsugare klarar av det (även mindre modeller). Kan också bli problem med vissa spadar, kornen kan vara för stora, så kan behöva köpa ny tillsammans med sanden.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Lilla gammtanten vår är lite drygt 10 år gammal, fortfarande en otrolig jägare, smidig som en katt (!).. Hon har alltid haft en lätt tendens till ett par, tre extra trivselhekton (tänk Saab 29 Tunnan), men upplever nu att hon börjar magra av lite väl mycket.

Hon har inte mask, och äter som hon ska; möss, fåglar, kattgodis och kattmat varje dag. Någon ödla slinker också ner då och då. Hon kräks inte mer än normalt och verkar normalpigg. Men det är inte utan att man blir lite orolig, det får inte gå mycket längre :/ .

Får hoppas att lata inomhusvintern ökar på trivselgrammen igen.

(Hon väger ca 2,5kg och brukar väga ca 2,7-2,9 kg, så det är ingen bjässe )

vikttillägg
Permalänk
Medlem

Jag har förlorat två katter och då har njurarna laggt av. Om Du är rädd om katten så be veterinären kolla. Det gör dom med blodprov. Tror det finns specialkost som gör att dom klarar sig ett tag till. När jag har kommit till veterinären med mina katter har det varit försent så det blivit avlivning i stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Om Du är rädd om katten

Duh.

Hon är ju inte mager, bara lite magrare än vanligt.. Lite mer atletisk nu, alltså, men hon får inte bli mycket tunnare ... Hon äter som hon ska, minst, luktar inte illa och är pigg och alert. Skit och pink har aldrig hamnat på golvet, men eftersom hon är utekatt så vet jag ju inte om hon småskvätter hela tiden.
Skyr fortfarande folk som hälsar på
Men bra tips om njursvikt. Får kanske kika på lediga tider och behandling i tid..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu kom katten och hälsade på, hon har knappt visat sig på övervåningen de senaste veckorna för har man en massa fluffig päls är det behagligare att hålla sig nere där det är typ 5-7 grader svalare men ibland blir suget efter att bli kelad en stund för stort
https://i.imgur.com/zRn3obX.jpg
Efter några minuter av klappande och gnussande så gick hon ner och svalkade sig igen och återkommer i september

Jag börjar med att citera mig för idag har katten kommit upp på övervåningen för första gången för hösten och inte bara suttit i knä på mig utan även gjort en spaningstur i fönstren. Det är ett säkert tecken på att det är höst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

1st omplacerad pga för vild, behövde bara leka (Ace). 1st upphittad vid en sjö mager och i halvdant skick (Uno). Inte vid samma tillfälle utan ett par månader isär. I början var det mycket bråk men till slut så började dem gilla varandra som ni kan se.

Ace

Uno

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Bra gjort Henrik. Trevlig läsning. Jag råkade ut för nått liknande. Upptäckte en främmande katt i grannskapet. Överbliven mat brukar jag lägga på garageuppfarten till skatorna. Detta hade katten upptäckt. Hörde av grannar att den även höll till under fågelbord och åt nerfallen fågelmat. Började ställa ut mat åt katten. Vi blev snart bekanta så den fick komma in. Mina två katter var ju mycket reserverade. Även min fru som tyckte det var nog med katter. Det var vinter och jag kunde inte med att släppa ut en hemlös katt. Tyckte avlivning var det bästa. Men ville kolla juridiken så jag inte gjorde nått kriminellt. Ringde Polisen men där var olidlig telefonkö. Ringde katthem i närheten. Dom förbarmade sig och katten fick snart ett nytt hem. Efter det så är jag medlem i föreningen som driver katthemmet. Så om det behövs en ny katt så skall jag i första hand höra med katthemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

1st omplacerad pga för vild, behövde bara leka (Ace). 1st upphittad vid en sjö mager och i halvdant skick (Uno). Inte vid samma tillfälle utan ett par månader isär. I början var det mycket bråk men till slut så började dem gilla varandra som ni kan se.

Ace
https://live.staticflickr.com/65535/51490584812_20d57d41de_m.jpg

Uno
https://live.staticflickr.com/65535/51491596188_3ed02bec96_m.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51492302555_a41f0aac2c_m.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51492085644_910b4818ff_m.jpg

Ibland kan det vara svårt att få katter som kommer från olika förhållanden att gå ihop. Oftast går det bra med mycket tålamod, tid och små-knep. Alltid trevligt att se när katter går från miserabla till att må hur bra som helst i en ny miljö!

Skrivet av stigw:

Bra gjort Henrik. Trevlig läsning. Jag råkade ut för nått liknande. Upptäckte en främmande katt i grannskapet. Överbliven mat brukar jag lägga på garageuppfarten till skatorna. Detta hade katten upptäckt. Hörde av grannar att den även höll till under fågelbord och åt nerfallen fågelmat. Började ställa ut mat åt katten. Vi blev snart bekanta så den fick komma in. Mina två katter var ju mycket reserverade. Även min fru som tyckte det var nog med katter. Det var vinter och jag kunde inte med att släppa ut en hemlös katt. Tyckte avlivning var det bästa. Men ville kolla juridiken så jag inte gjorde nått kriminellt. Ringde Polisen men där var olidlig telefonkö. Ringde katthem i närheten. Dom förbarmade sig och katten fick snart ett nytt hem. Efter det så är jag medlem i föreningen som driver katthemmet. Så om det behövs en ny katt så skall jag i första hand höra med katthemmet.

Håller med. Katthem räddar många liv. Och 98% av gångerna kan de ta emot katter som behöver det. Även på kort varsel om det är akut. (Jag hjälper till som volontär på ett någon gång i veckan, så har lite insider info på hur det går till )

Händer att folk lämnar katter utanför dörren, utan lapp eller någon info om katten. Där spelar det ingen större roll om varför ägaren inte kan ha kvar katten. Vi bryr oss om djuren i första hand. Kan vi hjälpa katten så gör vi allt vi kan. Men vi uppskattar om det finns någon info på ålder/vaccin osv.

Personligen tycker jag att alla som kan borde stödja djurhem på något sätt. Varje katt som får ett nytt hem går de minus på, med veterinär/mat osv. Så alla gåvor behövs och uppskattas stort! Eller som du medlemskap i föreningen (hos oss har tex vi en tidning vi skickar ut till medlemmar 2ggr/år). Även om det bara är mat eller leksaker som inte passar hemma. Det mesta går åt där. Och det som inte behövs just då kan de sälja (billigt) för en liten extra inkomst.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Inte världens bästa bild. Men det är inte alltid lätt att försöka använda datorn 😂

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av loka04:

Inte världens bästa bild. Men det är inte alltid lätt att försöka använda datorn 😂
https://i.imgur.com/IGhgAWN.jpg

Åh vad mysigt! Önskar mina klunsar var lite mer "knäkatter" ibland, men de föredrar att sitta brevid Superfina båda två!

Permalänk
Rekordmedlem

Är varken jag eller min katt men man blir ju förundrad över katten och även den klantige kattägaren som inte verkar ha kollat upp hängmattan innan han ger sig ut på riktigt
Jag har själv velat göra nått liknande men jag vet inte riktigt om jag hade vågat ha katten lös och jag brukar definitivt alltid provcampa i trädgården för att kolla prylarna innan jag ger mig ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag har själv velat göra nått liknande men jag vet inte riktigt om jag hade vågat ha katten lös

Våra katter är ganska vältränade och väldigt vana vid koppel, men så där skulle jag aldrig våga ha dem. Händer det nåt som låter högt (bil som tutar, hund som skäller...) så får de panik, och om man då har dem på en cykel i trafiken...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Awakeruad:

Våra katter är ganska vältränade och väldigt vana vid koppel, men så där skulle jag aldrig våga ha dem. Händer det nåt som låter högt (bil som tutar, hund som skäller...) så får de panik, och om man då har dem på en cykel i trafiken...

Jag har ju rest med katt i bur och cyklat med katt i bur men när jag rest till nån nytt ställe och släppt en katt har de ju blivit väldig nyfikna på att utforska utomhus eller blivit reserverade inomhus. Att släppa katten ute brukar innebära att jag hoppas den kommer tillbaka inom rimlig tid och ibland har de inte kommit särskilt snabbt men de har i vart fall inte försvunnit men att vänta på katten om man är på cykelsemester är inget jag skulle vilja riskera att göra. När jag rastat katten på resor har det alltid varit i koppel så de inte får för sig att börja jaga eller blir skrämda och gömmer sig i flera timmar.
Men den där katten verkade väldigt bunden till honom och inte särskilt sugen på att utforska nått ensam.

Jag skulle vilja göra nått sånt där men katten skulle nog vara fastlåst i cykelkorgen under färd och vara kopplad övrig tid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte låta bli att dela den här...

Höll halvt på att avlida av skratt första gången jag såg den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ztenlund:

Höll halvt på att avlida av skratt första gången jag såg den.

Haha!

Permalänk
Medlem

Här kommer en bild på Ester!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Här hur dom gjort filmen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Rekordmedlem

Får ta dagens katthistoria, i går kväll märkte jag att katten inte hade ätit upp blötmaten och tyckte det var lite underligt för hon brukar alltid äta den före hon ger sig på torrfodret och det var också ovanligt tyst under kvällen, ingen katt som kom o ville bli klappad eller levde om på nått sätt utan helt tyst och underligt lugnt.

I morse så var maten kvar och ingen katt i sikte och inga reaktioner om jag ropade så jag blev lite orolig men eftersom det inte finns nått som är direkt farligt inomhus och katten absolut inte kunde ha gått ut så fick det vara tills nu vid lunchtid och då ropade jag efter henne igen och då började det gnälla lite som svar, katten hade fångat sig själv i en kartong (ja de gillar kartonger ) krupit in i den och lyckats stänga in sig så hon inte kunde hoppa ut men efter nästan ett dygn så började hon klaga lite, åtminstone när jag ropade, jag välte omkull kartongen så hon kunde gå ut och det blev en rush direkt till matskålen, vattenskålen och lådan och efter det en katt som satte sig i fönstret för att spana på nått roligare än wellpappsväggar.
Deras kärlek för kartonger är stor men ibland tröttnar kartongerna och slår tillbaka och fångar en katt men jag undrar om katten har lärt sig att planera sina kartongäventyr bättre, jag är skeptisk

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag kan inte låta bli att dela den här...

https://www.youtube.com/watch?v=pXezLv_5RaY

Höll halvt på att avlida av skratt första gången jag såg den.

Jag fortsätter med Run the Jewels remastrade skiva som enbart använd kattljud utöver deras rappande. Trodde inte det var sant först när jag såg videon och när jag sedan märkte att de gjort hela skivan blev jag osäker på om jag skulle skratta eller bli imponerad.

Deras rappande kanske inte passar helt perfekt in med den nya musiken men det låter ändå förvånansvärt bra.

Det som gör det hela ännu lite roligare är att RtJ inte är några källarrappare som gör det för lite uppmärksamhet, de är trots allt några av de just nu kändaste rapparna.

Videon är lite… speciell.

Spellista med hela skivan: https://youtube.com/playlist?list=PLQx7Olx-4qKiS3gzbNn9yEEZXb...

Permalänk
DingDongerMcDongface

Kunde inte låta bli att ta lite dumma julbilder. Hade typ 10 minuter av perfekt ljus innan det blev pissmörkt, men några fina blev det Newton är en tacksam modell!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Kunde inte låta bli att ta lite dumma julbilder. Hade typ 10 minuter av perfekt ljus innan det blev pissmörkt, men några fina blev det Newton är en tacksam modell!

https://i.imgur.com/eZbnHTx.png

Haha så skelögd! Underbart fin katt du har.

God Jul
Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Rekordmedlem

Katter och deras sovställningar, katten har slocknat på sin spaningspost i favoritfönstret och ser lite hängig ut just nu men sov går bra ändå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ibland är han still

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Kunde inte låta bli att ta lite dumma julbilder. Hade typ 10 minuter av perfekt ljus innan det blev pissmörkt, men några fina blev det Newton är en tacksam modell!

https://i.imgur.com/eZbnHTx.png

Jäklar va fin!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7