Denuvo-misstag bakom helgens spelproblem

Permalänk
Medlem

Det jag blir fundersam på är ju huruvida detta ens är okej? Vad händer om Denuvo går i konkurs och deras servrar tas ner? Då kommer man aldrig mer kunna spela de spel som använder detta om jag tolkar det korrekt. Spelutvecklaren kommer ju garanterat inte patcha och ta bort skiten på gamla spel om det skulle hända. Går det att ta bort skyddet utan en väldans massa krångel för slutanvändaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Borde inte få heta "köpa" när man hyr även fast det är livet ut. Fungerar ett spel enbart om man har åtkomst till en server och man enbart "köper" en digital version så ska det heta "hyra". Fysisk utgåva blir dock lite svårare att reglera.

Finns ens fysiska utgåvor av pc spel kvar?

Senast jag köpte ett "fysiskt" pc spel var hitman 3.
Det som levererades var ett tomt fodral med en aktiveringsnyckel.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Det jag blir fundersam på är ju huruvida detta ens är okej? Vad händer om Denuvo går i konkurs och deras servrar tas ner? Då kommer man aldrig mer kunna spela de spel som använder detta om jag tolkar det korrekt. Spelutvecklaren kommer ju garanterat inte patcha och ta bort skiten på gamla spel om det skulle hända. Går det att ta bort skyddet utan en väldans massa krångel för slutanvändaren?

Det som hände med games for Windows live typ. Vet att det tog ett år för codemasters att få bort games for windows live på dirt 3 så inget enkelt jobb heller även om jag tror det inte var 100 prio.
Flera andra spel var ospelbara och fortfarande är om man inte crackar spelen.
Så borde finnas ett krav på enkel uppnåsning om de stänger ner servern någon dag

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Bara för att vara tydlig privatkopiering av mjukvara är olaglig, det täcks inte av avgiften du betalar för privatkopiering. Teoretisk har du inte ens rätten att ta backup på ett kopieringsskyddat spel då du inte får gå runt skyddet på en skiva för det ändamålet.

Du får däremot gå emot skyddet om det hindrar dig från att spela spelet som du vill, vill du köra på Linux till ex får du ta bort skyddet om det inte fungerar i Linux på grund av skyddet. Samma gäller om det inte fungerar att spela offline så kan du också ta bort skyddet.

Jag har hört båda sidor förr. PÅ 80-talet var det rätt vedertaget att privatkopiering av även mjukvara.
Jag tror lagen endast talar om ett "upphovsrättsligt skyddat verk" vilket ett spel tex skull ekunna antas vara. Men laglig källa som definitivt pekar ut åt ena eller handra hållet hade naturligtvis varit att föredra.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Denuvo har tydligen problem med intels nya proppar med, eller intel har problem med Denuvo...beror på hur man ser det.

https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Det ironiska är att DRM har tvingat mig att pirata spel som jag köpt.
Två konkreta exempel är HAWX och HAWX2.
Två singel player spel som hade "always online krav". Var 5:e minut fick jag upp "server connection error" och spelet stängdes ner.

Mm, jag tänkte direkt på starforce (ett gammalt drm, inte ett spel) eller vad det nu hette. Det verkade inte fungera alls, jag kunde inte ens spela med skivan i, men med ett crack så rullade allt som en klocka.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself