Bidra till att förbättra förståelsen för SweClockers gemenskap

Permalänk
Melding Plague

Bidra till att förbättra förståelsen för SweClockers gemenskap

Hur vi knyter an till varandra och hur vi kommunicerar över olika delar av forumet kan vara komplext. Delta i SweClockers enkät för att öka förståelsen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

OBVIOUSLY

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vet inte vilket underforum jag spenderar mest tid i. Brukar mest klicka mig in i länkar under "Nytt i forumet".

Permalänk
Medlem

Jag hänger nästan uteslutande på "Aktiva trådar" och läser allt som verkar intressant. Är mest en lurker så kommenterar inte särskilt ofta. Gick in på undersökningen men avbröt den då jag inte har en aning om vem som lärt mig vad på detta forum ^_^

Permalänk
Medlem

Antar att mest nämnda namnen lär bli Yoshman och mrqaffe

För någon som aldrig går in i forumet och väljer avdelning så var det lite skumt att lista ut vilken del man är mest på.

Kollar bara aktiva trådar och trådar man redan varit i (tyvärr svårare nu än förr när Better Sweclockers inte sorterar bort ämnen jag verkligen inte vill gå in i så man är mindre intresserad av forumet). När man hade det filtret igång så var det som "Ja! En ny tråd om ämnen jag bryr mig om.".

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Borde vart möjlighet för att ge fler alternativ än bara ett subforum, jag kunde verkligen inte välja bara ett. Dessutom, som ovan nämnt, går jag oftast in o forumet via Senast postade trådar eller mina egna aktiva trådar så var jag hamnar i forumets subforum är inget jag tänker speciellt mkt på.

Och tyvärr lägger jag oftast inte märke till anvöndarnamnet på postaren, bara i undantagsfall. Känns märkligt nu när jag tänker på det, kanske jag som är udda

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

aktiva trådar

Inte f*n kommer jag ihåg allas handles, förutom de som skriver i alla trådar.

IMHO: Dumt utformad undersökning - gör om, gör rätt

Permalänk
Medlem

Det var lättare att lista medlemmar man lär sig av, men desto svårare att finna sådana som fyller på med positiv energi.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av TotalF:

Borde vart möjlighet för att ge fler alternativ än bara ett subforum, jag kunde verkligen inte välja bara ett. Dessutom, som ovan nämnt, går jag oftast in o forumet via Senast postade trådar eller mina egna aktiva trådar så var jag hamnar i forumets subforum är inget jag tänker speciellt mkt på.

Och tyvärr lägger jag oftast inte märke till anvöndarnamnet på postaren, bara i undantagsfall. Känns märkligt nu när jag tänker på det, kanske jag som är udda

Nä men det är något vi blev ganska medvetna om när vi filade på upplägget.

Det var svårt att säga var man hänger mest och att komma på namn på rak arm.

När man däremot fick en lista av namn framför sig eller fick se folks avatarer så känner man ju igen hur många som helst.

Vi får se lite hur många svar vi får in här och om vi ska justera något för en framtida enkät.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv

Aktiva trådar och vad gäller nyheter så räcker det ofta för mig att bara läsa kommentarerna för folk kommenterar på sånt de reagerar (och jag skulle ha reagerat)på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Nä men det är något vi blev ganska medvetna om när vi filade på upplägget.

Det var svårt att säga var man hänger mest och att komma på namn på rak arm.

När man däremot fick en lista av namn framför sig eller fick se folks avatarer så känner man ju igen hur många som helst.

Vi får se lite hur många svar vi får in här och om vi ska justera något för en framtida enkät.

Gör ett stort grid med multi-select och kanske topp 20 (100?) av de med mest i lägg och en till med de som har mest ’tummar’ eller ’tummar per inlägg senaste året’ eller något.

Samma med sektionerna, hellre en lista med multi-select, och annan fråga om vägen in i trådarna. Jag går aldrig (verkligen) genom forumets framsida om jag inte ska starta en tråd i en specifik sektion. För att leta trådar att delta i är det framsidan som gäller (nytt i forumet/aktiva trådar/följda trådar/nyheter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

När man däremot fick en lista av namn framför sig eller fick se folks avatarer så känner man ju igen hur många som helst.

Problemet här är ju att SweC inte erbjuder oss användare nåt sätt att se en lista över medlemmar (t ex med möjlighet att sortera efter antal inlägg, hur länge man varit medlem, användarnamn alfabetiskt, osv). Det kan man se på så gott som alla andra forum (hundratals!) jag varit på under 25 års tid, så det är (för mig) väldigt udda att inte ha den möjligheten här.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Gör ett stort grid med multi-select och kanske topp 20 (100?) av de med mest i lägg och en till med de som har mest ’tummar’ eller ’tummar per inlägg senaste året’ eller något.

Samma med sektionerna, hellre en lista med multi-select, och annan fråga om vägen in i trådarna. Jag går aldrig (verkligen) genom forumets framsida om jag inte ska starta en tråd i en specifik sektion. För att leta trådar att delta i är det framsidan som gäller (nytt i forumet/aktiva trådar/följda trådar/nyheter)

Jo. Grejen är att det är en befintlig metodik vi valt att använda här.

Så vi får se hur det funkar och om det går att anpassa till en eventuell framtida omgång

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Går tyvärr inte genomföra för min del.

Aktiva trådar är inte en valbar kategori och kommer inte på fler användare än mrqaffe.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte säga något enda användarnamn förutom mitt eget på rak arm

Permalänk
Sötast

För kanske 5-10 år sedan så hade jag ett flertal underforum jag var inne på dagligen, hade stenkoll på trådar och var väldigt aktiv.

Numera så kollar jag framsidan och i fältet "Nytt i forumet" uppe till höger.

Snälla dubbla eller trippla den så hade man haft ännu mer trådar att läsa

Permalänk
Medlem

Bra bildval

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Inaktiv

Aktiva trådar och följda trådar är det jag använder mig av mest.. Rent logiskt i enkäten valde jag Linux o övriga operativsystem då det känns som jag nästan spenderar mest tid där, även om jag läser i massssor forumsdelar.
Dock var det svårt att skriva in vilka medlemmar, då man bara fick välja tre.... jag hade nog velat skriva in tio+ minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Problemet här är ju att SweC inte erbjuder oss användare nåt sätt att se en lista över medlemmar (t ex med möjlighet att sortera efter antal inlägg, hur länge man varit medlem, användarnamn alfabetiskt, osv). Det kan man se på så gott som alla andra forum (hundratals!) jag varit på under 25 års tid, så det är (för mig) väldigt udda att inte ha den möjligheten här.

Enda ställer jag sett att det finns är när man ska skriva ett nytt PM till någon, där kan man söka användare på namn i alla fall.

Tekniskt sett går det att lista på medlemsnummer också, men många fungerar inte

Skrivet av UndaC:

Jo. Grejen är att det är en befintlig metodik vi valt att använda här.

Så vi får se hur det funkar och om det går att anpassa till en eventuell framtida omgång

Ja det förstod jag, mina tankar var menat som feedback i andra sätt man kan tänka framöver om man ska göra något liknande igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Gör ett stort grid med multi-select och kanske topp 20 (100?) av de med mest i lägg och en till med de som har mest ’tummar’ eller ’tummar per inlägg senaste året’ eller något.

Samma med sektionerna, hellre en lista med multi-select, och annan fråga om vägen in i trådarna. Jag går aldrig (verkligen) genom forumets framsida om jag inte ska starta en tråd i en specifik sektion. För att leta trådar att delta i är det framsidan som gäller (nytt i forumet/aktiva trådar/följda trådar/nyheter)

Det är ju inte nödvändigtvis de objektivt välskrivna informativa inläggen som får allra mest likes, snarare sånt som är lite kul/memes eller tidiga poster som man "håller med om".

Ta den fiktiva nyheten om att Apple rövar sig, så får 3e posten "***** apple" -> 3k likes.
Medan posten på 3e sidan med en lite längre analys/kommentar av varför "rövandet" pågår kanske får 3 likes.

Om forumet bara lyfter fram likes som det alla skribenter ska sträva efter så finns det ju en överhängande risk att det spårar ur i meme-hell och allt av substans drunknar i flödet.

Ett forum där roligt och informativt är i lagom balans är nog mer givande att besöka ett forum fullt av bara memes.

Med det sagt vore det ändå lite kul att se vad/vem jag själv likat mest.

För att kommentera frågorna i undersökning så hade jag även svårt att komma på något nick som starkt sticker ut ur ett positiv energi perspektiv. Jag känner mer att det är den generella stämningen än någon specifik ensam person som är trevlig. Men samtidigt är det ju en påminnelse att man skulle kunna anstränga sig själv lite oftare att sprida något positivt snarare än att argumentera för sin sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vet inte vilket underforum jag spenderar mest tid i. Brukar mest klicka mig in i länkar under "Nytt i forumet".

Samma här. Jag har oftast ingen koll på vilket underforum en viss tråd råkar befinna sig i - och det känns ofta rätt ointressant.

Permalänk
Medlem

Om man som jag jämför med ex. vis byggahus.se forum trycker på en tråd i hamnar där jag slutade senast o lästa o fortsätter.
I stället för i att i sweclockers (som jag sitter o hoggar i (nästan) dagligen måste scrolla som ett fån) för att läsa vidare.

Hade varit enklare om man håppa över det man läst. O fortsatte.

Inget illa. Hoggar mycke på SweC.

Ja. Är ifrån skåne. Så woot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det är ju inte nödvändigtvis de objektivt välskrivna informativa inläggen som får allra mest likes, snarare sånt som är lite kul/memes eller tidiga poster som man "håller med om".

Ta den fiktiva nyheten om att Apple rövar sig, så får 3e posten "***** apple" -> 3k likes.
Medan posten på 3e sidan med en lite längre analys/kommentar av varför "rövandet" pågår kanske får 3 likes.

Om forumet bara lyfter fram likes som det alla skribenter ska sträva efter så finns det ju en överhängande risk att det spårar ur i meme-hell och allt av substans drunknar i flödet.

Ett forum där roligt och informativt är i lagom balans är nog mer givande att besöka ett forum fullt av bara memes.

Med det sagt vore det ändå lite kul att se vad/vem jag själv likat mest.

Det finns ett tydligt omvänt samband mellan hur mycket energi jag lägger på ett inlägg och antalet likes det får. Det är nog mycket bekräftelsebias snarare än "intressant och genomtänkt inlägg" tyvärr

Permalänk
Medlem

Hela denna undersökningen föll på första frågan, tror inte där finns en enda medlem här som endast är med för 1 forum del oavsett om man är mer delaktig i 1 av delarna.
Ska man ha någon som helst nytta av denna undersökningen måste första frågan kunna besvaras med ett flerval, hur det är med övriga frågor vet jag inte eftersom jag avbröt enkäten när jag såg första frågan.

Så vill ni ha ut något av denna underökningen, gör om gör rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyka:

Om man som jag jämför med ex. vis byggahus.se forum trycker på en tråd i hamnar där jag slutade senast o lästa o fortsätter.
I stället för i att i sweclockers (som jag sitter o hoggar i (nästan) dagligen måste scrolla som ett fån) för att läsa vidare.

Hade varit enklare om man håppa över det man läst. O fortsatte.

Inget illa. Hoggar mycke på SweC.

Ja. Är ifrån skåne. Så woot?

Det finns länkar till "första olästa", men dom är väl lite gömda antar jag. T.ex under "Nytt i forumet" så kan man trycka på den orangea "rektangeln" till höger om tråden för att komma till första olästa, och i vanliga forumet så kan man trycka på "meddelande-ikonen" till vänster av tråden.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av MacAllan:

Hela denna undersökningen föll på första frågan, tror inte där finns en enda medlem här som endast är med för 1 forum del oavsett om man är mer delaktig i 1 av delarna.
Ska man ha någon som helst nytta av denna undersökningen måste första frågan kunna besvaras med ett flerval, hur det är med övriga frågor vet jag inte eftersom jag avbröt enkäten när jag såg första frågan.

Så vill ni ha ut något av denna underökningen, gör om gör rätt.

Frågan är ju dock inte "vad är den enda forumdelen som du besöker" eller "vilket är det enda subforum som gör att du är på sweclockers".

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det är ju inte nödvändigtvis de objektivt välskrivna informativa inläggen som får allra mest likes, snarare sånt som är lite kul/memes eller tidiga poster som man "håller med om".

Ta den fiktiva nyheten om att Apple rövar sig, så får 3e posten "***** apple" -> 3k likes.
Medan posten på 3e sidan med en lite längre analys/kommentar av varför "rövandet" pågår kanske får 3 likes.

Om forumet bara lyfter fram likes som det alla skribenter ska sträva efter så finns det ju en överhängande risk att det spårar ur i meme-hell och allt av substans drunknar i flödet.

Ett forum där roligt och informativt är i lagom balans är nog mer givande att besöka ett forum fullt av bara memes.

Med det sagt vore det ändå lite kul att se vad/vem jag själv likat mest.

För att kommentera frågorna i undersökning så hade jag även svårt att komma på något nick som starkt sticker ut ur ett positiv energi perspektiv. Jag känner mer att det är den generella stämningen än någon specifik ensam person som är trevlig. Men samtidigt är det ju en påminnelse att man skulle kunna anstränga sig själv lite oftare att sprida något positivt snarare än att argumentera för sin sak.

Skrivet av pine-orange:

Det finns ett tydligt omvänt samband mellan hur mycket energi jag lägger på ett inlägg och antalet likes det får. Det är nog mycket bekräftelsebias snarare än "intressant och genomtänkt inlägg" tyvärr

Ska man göra något seriöst av det så måste det nog viktas baserat på antalet visningar, samt att tummar på första sidan i en tråd (framförallt 5 första inläggen) måste skalas nedåt markant för att jämföras med liknande på följande sidor

Huvudpoängen jag ville få till med mina två förslag ovan var bara att lista många personer som kan vara relevanta för dig att framhäva.

Ett annat alternativ kan vara att räkna alla inlägg som är i trådar du själv läst/följer/deltar i och visa ’toppen’ från dem, eller de du själv har citerat mest eller annat

Mina första idéer borde dock ganska lätt gå att göra för hand med lite manuella sökningar i databasen (det räcker med en generell runda som kan användas för alla svaranden), de andra sakerna jag nämner här är långt mycket mer avancerade och tveksamt hur mycket man får tillbaka i värde av den investerade tiden

Man skulle i alla fall minst behöva en sökruta där eller att man kör flera flikar så man kan kolla i historiken eller något sånt, att bara minnas ’handles’ rakt ur minnet är ju nästan omöjligt

Permalänk
Inaktiv

Herregud, tänkte ni igenom det där formuläret eller är det bara ett snabbt raffs? Började helt okej gällande forumdelar, men att fylla en hel sida med vem är bäst och dessutom MÅSTE fylla i det?

Ni vill ju bara ha användarnamn på givande personer i enkäten, inte vad folk egentligen gör här?

Vilket trams!

Permalänk
Medlem

Det finns så många forum där kunskapnivån är högre så hit går jag inte om jag behöver leta information.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk

Vadå bidra till "förståelsen för SweClockers gemenskap"???
SweC var ett enkelt och bra sätt att kommunicera med och lära sig av verkliga supernördar med djupa IT-kunskaper,
inte någon fånig social klubb à la Facebook som det mer och mer lutar emot nu.

Visa signatur

Ignorante