Steam OS 3.0 lanseras som fristående Linux-distribution

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Varför inte bara streama samtliga spel du har på din dator oavsett hur tungdrivna de är, till t.ex. en appleTV? Fungerar flawless i dagsläget

Har provat att streama till min Shield Pro, det var långt ifrån flawless Fördröjningen mellan att man rörde spaken och att det hände något på teven var väldigt märkbar. Trials Fusion eller vilket av dem det nu var jag provade, var nästintill ospelbart pga detta. Allting skedde via nätverkskabel, inte wi-fi. Men det är väl fler faktorer som spelar in antar jag, bluetooth mellan handkontroll och shield, tevens responstid osv.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Samsung Sverige

Intressant ju! Dethär blir till att prova på datorn. Nya mjukvaror att pilla med är alltid kul

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Har provat att streama till min Shield Pro, det var långt ifrån flawless Fördröjningen mellan att man rörde spaken och att det hände något på teven var väldigt märkbar. Trials Fusion eller vilket av dem det nu var jag provade, var nästintill ospelbart pga detta. Allting skedde via nätverkskabel, inte wi-fi. Men det är väl fler faktorer som spelar in antar jag, bluetooth mellan handkontroll och shield, tevens responstid osv.

Jag som ändå vill kalla mig själv pro gamer och i varje fall kan märka av någon form av fördröjning märker inte av något what so ever när jag kör med kabel i vardagsrummet med prev-gen appletv och i stort sett inte märkbart om jag kör på lastgen appletv i sovrummet med wifi (som förvisso är ganska nära men ändå). Båda fallen med en ps5/dualsense kontroll. Så om det är något man övervägt nångång så iomed distansköpslagen så är det bara köpa å testa

Det är nvidias game streaming whatever funktion jag använder (som då kräver nvidia gpu), men steam har en egen app till appleTV som jag tror inte kräver det och den har fungerat bra med, även om jag föredrar Moonlight appen som är opensource.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Trevligt. Det är väl inte normal kunskap idag att ens veta hur man bootar från en annan enhet, tyvärr, men en distro byggd för att i princip förvandla en "vanlig" pc till en spelkonsol förenklar säkert för några. Redan att göra det enkelt nog för folk att missnöjesbyta när något skiter sig för dem kan skapa marknadsandelar.

Det finns redan, chimeraOS det är baserat på gamla steamOS med massor med förbättringar med automatiska uppdateringar i bakgrunden och ett icke skrivbart filsystem så man inte kan förstöra nått. Det kan förvandla i princip vilken dator som hellst till en konsoll.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jag som ändå vill kalla mig själv pro gamer och i varje fall kan märka av någon form av fördröjning märker inte av något what so ever när jag kör med kabel i vardagsrummet med prev-gen appletv och i stort sett inte märkbart om jag kör på lastgen appletv i sovrummet med wifi (som förvisso är ganska nära men ändå). Båda fallen med en ps5/dualsense kontroll. Så om det är något man övervägt nångång så iomed distansköpslagen så är det bara köpa å testa

Det är nvidias game streaming whatever funktion jag använder (som då kräver nvidia gpu), men steam har en egen app till appleTV som jag tror inte kräver det och den har fungerat bra med, även om jag föredrar Moonlight appen som är opensource.

Fan, störigt att det inte fungerar för mig! Vore lysande att kunna lira typ Forza Horizon framför teven. Får prova moonlight och se om det blir bättre.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Jag gillar absolut Linux och använder det på flera ställen i hemmet men som desktop och gaming OS? Om det någonsin händer så beror det nog isåfall på att Microsoft slarvar bort det.

Men heja Linux!

SteamOS är Valves operativsystem i Steam Deck.
Sen ska det även vara i deras stand alone VR headset (som ej är bekräftat än) + en framtida stionör konsol. (Inte heller bekräftad)

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Ärligt talat vet jag inte hur bra det är att basera ett os likt detta på rolling release. Som jag förstår det ska detta os vara till för dem som inte är så insatta i Linux och då är ju rolling mindre bra.

Det kommer inte att vara rolling. Det blir kvalitetskontrollerade utgåvor.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Molotov:

SteamOS är Valves operativsystem i Steam Deck.
Sen ska det även vara i deras stand alone VR headset (som ej är bekräftat än) + en framtida stionör konsol. (Inte heller bekräftad)

Jag är med på det men det är linux ändå

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Undrar om Linus kör en refresh på sin pågående "gaming on linux"-serie efter Steam OS 3.0 släppts? Det kanske funkar bättre än den upplevelse de haft hittills, som milt sagt varit guppig.

Deras upplevelse har varit lite guppigt, men inte på grund av Linux. Linus råkade ut för en väldigt ovanlig bugg, precis som allt kan enskilda linux distros ha buggar.

Men han gjorde rätt som sedan körde manjaro, popOS! var bra förut men har tappat en hel del enligt mig i alla fall.

Arch baserade semi rullande distar är nog det bästa man kan köra som en gamer och då hamnar Manjaro högt upp på listan. Men de behöver inte vänta på Steam OS 3.0 då det inte är något speciellt som är unikt med Steam OS som Arch, Debian eller något annat inte kan göra.

Man skall inte bry sig så mycket om vilken dist man kör man skall kan installera allt på alla distar ändå och köra vad man vill hur man vill det är ju det som är GNU Linux inte distar som sådant det är bara ett sätt att installera på ett enkelt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

SteamOS är Valves operativsystem i Steam Deck.
Sen ska det även vara i deras stand alone VR headset (som ej är bekräftat än) + en framtida stionör konsol. (Inte heller bekräftad)

SteamOS är inte ett operativ system som sådant det är bara ett namn på deras sätt att paketera Linux vilket är en kernel, sedan lägger det på en hel del andra saker runt om kring på det. Gnome, KDE med mera är inte en egentlig del av linux, skall man prata om OS'et som sådant är det GNU/Linux som är mera korrekt att kalla det.

Men i allmänt tal är Linux accepterat att använda som ett samlingsnamn för operativ systemet men SteamOS är inte något som tillhör Valve i den meningen det är bara en liten justering i paketeringen av Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Har provat att streama till min Shield Pro, det var långt ifrån flawless Fördröjningen mellan att man rörde spaken och att det hände något på teven var väldigt märkbar. Trials Fusion eller vilket av dem det nu var jag provade, var nästintill ospelbart pga detta. Allting skedde via nätverkskabel, inte wi-fi. Men det är väl fler faktorer som spelar in antar jag, bluetooth mellan handkontroll och shield, tevens responstid osv.

Låter mera som att du har ett problem med ditt interna nätverk i så fall, för på min Shield Pro fungerar det utmärkt även i input lag och inga nätverkslagg som på något sätt går att märka ens när man kör på en 120hz TV.
Märker ingen som helst skilland att sitta framför datorn eller via en stream till TV'n. Sådant brukar mera bero på vilken router eller switcher du kör eller att en oskärmad nätverkskabel går förnär en ström källa eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Det finns redan, chimeraOS det är baserat på gamla steamOS med massor med förbättringar med automatiska uppdateringar i bakgrunden och ett icke skrivbart filsystem så man inte kan förstöra nått. Det kan förvandla i princip vilken dator som hellst till en konsoll.

ChimeraOS är baserat på ArchLinux inte på SteamOS, det ända som det har som kan anses liknande med SteamOS är att det startar upp Steam i fullskärmsläge där slutar däremot likheterna. SteamOS är baserat på Ubuntu som är baserat på Debian men allt är ändå linux med samma kernel i bakgrunden och går att göra samma saker som på vilken annan linux disträ som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Är det för tjorvigt så är det fortfarande "ljusår" bort för vanliga konsumenter.

Jag har slagits av den tanken, nu när jag kört Linux på heltid i ca 1,5år. Att Windows är verkligen inte mycket bättre på den punkten. Jag behöver ibland fixa något åt ungarna på deras Windows datorer(de spelar bara). Jag blir så frustrerad så fort jag sätter mig vid en windows dator. Det är helt oanvändbart upplever jag det.
I min mening handlar det mest om vad man är van med. Eftersom det förut inte fanns något alternativ än Windows så var det de folk kunde.
Men nu så är det ganske få "vanliga konsumenter" som ens äger en PC. Möjligtvis en arbetsdator då. Men en stor del av min närhet använder inte dator, de använder telefonen till allt. Vilket jag tycker visar på att det är egentligen inget OS som är bra ur ett nybörjarperspektiv. Alla är lika dåliga.
iOS var väldigt självförklarande tyckte jag när jag använde det. Men det var senast 2009, så har ingen aning om hur det är idag.

Skrivet av SuperNova:

Ärligt talat vet jag inte hur bra det är att basera ett os likt detta på rolling release. Som jag förstår det ska detta os vara till för dem som inte är så insatta i Linux och då är ju rolling mindre bra.

Jag gissar på att de vill ha rolling för att få fram hårdvarustöd så snabbt som möjligt.
Sen kommer de ju ha lite kontroll på vilka paket de släpper ut till användare. Så de behöver inte släppa otestade paket. De kan ju testa dem ordentligt inhouse innan.

Skrivet av Pugilisten:

Har provat att streama till min Shield Pro, det var långt ifrån flawless Fördröjningen mellan att man rörde spaken och att det hände något på teven var väldigt märkbar. Trials Fusion eller vilket av dem det nu var jag provade, var nästintill ospelbart pga detta. Allting skedde via nätverkskabel, inte wi-fi. Men det är väl fler faktorer som spelar in antar jag, bluetooth mellan handkontroll och shield, tevens responstid osv.

Jag har provat det för länge sen till en raspberry pi. Det funkade utmärkt. Det var över en Wifi-brygga. Prova igen, med typ en trådad kontroll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

SteamOS är inte ett operativ system som sådant det är bara ett namn på deras sätt att paketera Linux vilket är en kernel, sedan lägger det på en hel del andra saker runt om kring på det. Gnome, KDE med mera är inte en egentlig del av linux, skall man prata om OS'et som sådant är det GNU/Linux som är mera korrekt att kalla det.

Men i allmänt tal är Linux accepterat att använda som ett samlingsnamn för operativ systemet men SteamOS är inte något som tillhör Valve i den meningen det är bara en liten justering i paketeringen av Linux.

Korrekt jag skrev lite slarvigt men jag menade att det kommer ju ge skjuts åt att linux blir ett mer utbrett os att kunna användas för spel osv förhoppningsvis.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag har slagits av den tanken, nu när jag kört Linux på heltid i ca 1,5år. Att Windows är verkligen inte mycket bättre på den punkten. Jag behöver ibland fixa något åt ungarna på deras Windows datorer(de spelar bara). Jag blir så frustrerad så fort jag sätter mig vid en windows dator. Det är helt oanvändbart upplever jag det.
I min mening handlar det mest om vad man är van med. Eftersom det förut inte fanns något alternativ än Windows så var det de folk kunde.
Men nu så är det ganske få "vanliga konsumenter" som ens äger en PC. Möjligtvis en arbetsdator då. Men en stor del av min närhet använder inte dator, de använder telefonen till allt. Vilket jag tycker visar på att det är egentligen inget OS som är bra ur ett nybörjarperspektiv. Alla är lika dåliga.
iOS var väldigt självförklarande tyckte jag när jag använde det. Men det var senast 2009, så har ingen aning om hur det är idag.

Vad är det som du blir så frustrerad som gör att du tycker Windows är oanvändbart?

För mig så har MS verkligen sjunkigt för varje ny version av Windows som kommer. Det blir sämre och sämre att hitta inställningar etc. Allt mer göms undan så man alienerar både sina "power users" samt sina vanliga användare. Känns verkligen som att Windows inte är en färdig produkt. Man lever i gamla tänk där man inte borde göra det samt försöker pusha nytt på saker som kanske inte behöver det. Menyer och inställningar som finns på flera ställen, UI:n som lever kvar från Windows 3.11. Mycket sånt där som jag stör mig på.

Men det är mer än bara sånt. Att enkelt kunna installera i princip vad som helst utan (eller med väldigt lite) krångel är nog den allra största orsaken till att folk sitter kvar på Windows. Sen så finns det "bara Windows". Du kör på det senaste som en vanlig konsument. Det är inget du behöver tänka på. Att välja en distro för sina krav är otroligt svårt för de flesta. Du kan ju som inte bara köra "Linux". Det första som kommer upp när man Googlar på "download Linux" är en lista på 25 olika distros. Redan där stänger nog de flesta ner och fortsätter köra på Windows eller Mac OS.

Linux är enbart för de som är väldigt intresserade anser jag och kommer nog aldrig bli mer än det när det gäller vanliga hemdatorer.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, han är helt klart en "vanlig" användare när det kommer till Linux. Han läser inte ens varningar, utan trycker bara på OK och blir förvånad när det skiter sig. Med det sagt så har pop_os gjort bort sig att man inte ens kan installera steam via deras store, så pop_os verkar ju rätt så värdelöst samtidigt.

Nä, Linux passar nog inte vanliga användare, man måste läsa vad som står på skärmen, det gör inte vanligt folk. Man blir inte handhållen, utan man har friheten att skjuta sig själv i foten.

Samtidigt ska man inte döma ut Linux baserat på 1 distro.

Jag tyckte det verkade typiskt för en distribution med apt-get, om man inte uppdaterar "distron" innan så är det lätt hänt att det avinstalleras en massa "icke kompatibla" saker när man installera något.

Permalänk
Medlem

Jag använder Linux för både desktop och gaming och har gjort det i många år. Det fungerar alldeles utmärkt. Jag har även ett Windows VM för trilskande spel men det har jag inte startat på över ett år.
Det är jobbigt att byta men belöningen är ett mycket bättre OS men på bekostnad av att det är mycket att lära, det är lätt värt det.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Skrivet av Beltet:

Jag har slagits av den tanken, nu när jag kört Linux på heltid i ca 1,5år. Att Windows är verkligen inte mycket bättre på den punkten.

Skrivet av Rebben:

Det är jobbigt att byta men belöningen är ett mycket bättre OS men på bekostnad av att det är mycket att lära, det är lätt värt det.

Jag är personligen helt övertygad om att en vanlig användare hade haft lika svårt att byta från Linux (i betydelsen Gnome eller Plasma) till Windows, som vice versa, om de hade "växt upp" på den andra plattformen. Kommer datorn förinstallerad med operativet, och man köper kompatibla periferienheter, så skulle jag säga att insteget för en användare utan tidigare vana är mindre än hoppet för en ointresserad användare från en Windowsgeneration till nästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

(...)
Med det sagt så har pop_os gjort bort sig att man inte ens kan installera steam via deras store, så pop_os verkar ju rätt så värdelöst samtidigt.

Nä, Linux passar nog inte vanliga användare, man måste läsa vad som står på skärmen, det gör inte vanligt folk.

Det verkar ha varit en bugg med sämsta möjliga timing som blev omgående rättad. POP_OS! anses fortfarande vara en av de mest lämpade OS:en för användare som lämnar Windows för att söka sig till Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

ChimeraOS är baserat på ArchLinux inte på SteamOS, det ända som det har som kan anses liknande med SteamOS är att det startar upp Steam i fullskärmsläge där slutar däremot likheterna. SteamOS är baserat på Ubuntu som är baserat på Debian men allt är ändå linux med samma kernel i bakgrunden och går att göra samma saker som på vilken annan linux disträ som helst.

Nja dom använder samma display manager som steamOS osv, och kör med steamOS, men ja det är baserat på arch, det är en distro som gör allt automatiskt även installerar nvidia drivrutiner etc utan nån handpåläggning alls från användaren bara installera och köra. Sen är filsystemet etc inte skrivbart det är en typ av image fil som byts ut av uppdateringar, fast hela byts inte ut bara delar som behövs, det är därför den kan uppdateras så snabb, tänk en linux live med skrivbar home katalog, det är svårt att replikera det på en normal arch installation.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt syftet med att installera detta på sin dator för gaming förutom att det är licensfritt? Måste ju vara ljusår enklare och bättre kompatibilitet med allt att bara köra windows som alla andra

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Vad är det som du blir så frustrerad som gör att du tycker Windows är oanvändbart?

För mig så har MS verkligen sjunkigt för varje ny version av Windows som kommer. Det blir sämre och sämre att hitta inställningar etc. Allt mer göms undan så man alienerar både sina "power users" samt sina vanliga användare. Känns verkligen som att Windows inte är en färdig produkt. Man lever i gamla tänk där man inte borde göra det samt försöker pusha nytt på saker som kanske inte behöver det. Menyer och inställningar som finns på flera ställen, UI:n som lever kvar från Windows 3.11. Mycket sånt där som jag stör mig på.

Men det är mer än bara sånt. Att enkelt kunna installera i princip vad som helst utan (eller med väldigt lite) krångel är nog den allra största orsaken till att folk sitter kvar på Windows. Sen så finns det "bara Windows". Du kör på det senaste som en vanlig konsument. Det är inget du behöver tänka på. Att välja en distro för sina krav är otroligt svårt för de flesta. Du kan ju som inte bara köra "Linux". Det första som kommer upp när man Googlar på "download Linux" är en lista på 25 olika distros. Redan där stänger nog de flesta ner och fortsätter köra på Windows eller Mac OS.

Linux är enbart för de som är väldigt intresserade anser jag och kommer nog aldrig bli mer än det när det gäller vanliga hemdatorer.

Va snackar du om. Windows 10 har varit sjukt problemfritt om man jämför med hur det var innan. Jag har kört allt från Windows 3.11 och fram genom åren. Från Windows 7 och fram har det i det stora hela varit väldigt problemfritt. Har även en Mac Book Pro M1 med senaste Mac OS och kan säga att det inte är värken bättre eller sämre, det är bara annorlunda. En hel del buggar här och och var i Mac OS också.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Förstår inte riktigt syftet med att installera detta på sin dator för gaming förutom att det är licensfritt? Måste ju vara ljusår enklare och bättre kompatibilitet med allt att bara köra windows som alla andra

Licenskostnadsfritt och Microsoftfritt är inte dåliga argument i sig. Detta gör ju i praktiken en dator till en spelkonsol för Steam-spel: inte mycket som är enklare än det så länge man inte har oturen att precis den titel man vill spela saknar stöd - men det problemet har du ju på alla plattformar.
Tittar du runt på Sweclockers finns det gott om trådar där folk som inte har jättebra koll på datorer råkat ställa till det för sig i Windows, så ”ljusår enklare” är inte heller en uppenbar sanning ur det perspektivet.

Permalänk
Medlem

Är det släppt än?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Är det släppt än?

Det ska tydligen släppas strax efter att SteamDeck släppts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det ska tydligen släppas strax efter att SteamDeck släppts.

Trodde den var släppt nu

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Va snackar du om. Windows 10 har varit sjukt problemfritt om man jämför med hur det var innan. Jag har kört allt från Windows 3.11 och fram genom åren. Från Windows 7 och fram har det i det stora hela varit väldigt problemfritt. Har även en Mac Book Pro M1 med senaste Mac OS och kan säga att det inte är värken bättre eller sämre, det är bara annorlunda. En hel del buggar här och och var i Mac OS också.

Men vad snackar du om? Jag skrev aldrig att det var problem med W10 (rent funktionsmässigt eller buggar). Men snarare att Microsoft är schizofren. Där flera inställningar kan hittas på flera ställen (både gamla och nya "miljöer"). Det lever kvar UI från 3.11 i Windows 10 (för att fortsätta sin bakåtkompatibilitet) dock så pass gamla menyer är nog inte nåt som gemene man stöter på. Nyare och nyare versioner av Windows gör det svårare att hitta vissa inställningar då vissa finns kvar på gamla stället (typ Kontrollpanelen) och vissa flyttas över väääääldigt sakta till Settings. Vissa inställningar som man förut man kunde göra direkt i vissa menyer måste man nu göra via Group Policies eller via Registret. Sen med Windows 11, vet inte hur det är nu men när det lanserades så krävdes det fler klick för att komma till samma inställningar som W10. Exempelvis ändra ljudet, högerklicksmenyn etc.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850