Permalänk
Medlem

100 medlemmar nu!
fett ju! Alla måste in samtidigt och så kör vi en convoy blir inget spelande för mig idag efter jobbet dock då jag e helslut hahaha

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kör gärna någon kväll, men hur bjuder man in swec medlemmar till en convoj? Märket att geeks discorden var stendöd på forza spelare. Däremot var de mycket användare inne på SpelClockers discorden, vi skulle fått oss ett FOrza-rum där inne!!

Någon här som är admin där ingen tro?

EDIT:
Här är discorden med många SweClockers.
https://discord.gg/zTPjh4xm

Visa signatur

Hey boiy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnoj:

Kör gärna någon kväll, men hur bjuder man in swec medlemmar till en convoj? Märket att geeks discorden var stendöd på forza spelare. Däremot var de mycket användare inne på SpelClockers discorden, vi skulle fått oss ett FOrza-rum där inne!!

Någon här som är admin där ingen tro?

EDIT:
Här är discorden med många SweClockers.
https://discord.gg/zTPjh4xm

Välj convoy i multiplayer-fliken. Skapa, och invite friends, sedan kan du välja bjuda in från klubben (de med grön plupp är online). Så är det på Xbox iaf. Osäker på hur det ser ut på PC. Det kan vara bra om de du bjuder in vet vad som är på gång, eftersom de annars sitter upptagna i race eller annat äventyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hur började den bete sig konstigt? Inget jag känner igen på någon av mina datorer med det inbyggda i Win 10/11

svårt att beskriva men den blev långsam och vissa program vägrade ibland starta, vissa gånger hjälpte det att starta om den en gång vissa fall behövdes ett par omstarter. Nu är det ju ett tag sen jag provade så mycket möjligt det är bättre nu. Fördelen var ju att man slapp det konstanta spammet att köpa AVAST men det kan jag leva med.

Vet inte om det var något program jag har installerat som ställde till det med det eller vad det var men datorn funkar bra nu med AVAST, eller ja AVAST triggas ju av twitch annonser så kör jag inte adblock på alla kanaler så krashar den spelaren när en annons spelas

Som sagt visste aldrig om detta problem med FH4 å jag spelade ju som sagt 100+ timmar utan minsta problem.
Har då hunnit bli lvl26 nu i FH5 utan en enda krash sen jag väl kom in i spelet, har t.o.m. trotsat min tur med att tabba ut flera gånger när jag spelat utan att det krashat

Visa signatur
Permalänk
Samsung Sverige

Köpte mig en Elbil med 1800hk (gissa vilken). Sinnesjukt vilken känsla för acceleration detta spel kan ge en. Går absolut inte att svänga med att komma upp i 450 km/h relativt snabbt är rätt gott

Påtal om annat, någon annan som föredrar kontroll över att spela med ratt?

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Köpte mig en Elbil med 1800hk (gissa vilken). Sinnesjukt vilken känsla för acceleration detta spel kan ge en. Går absolut inte att svänga med att komma upp i 450 km/h relativt snabbt är rätt gott

Påtal om annat, någon annan som föredrar kontroll över att spela med ratt?

Personligen kör jag med en Elite controller och är väldigt nöjd
Det hade varit trevligt med en full setup med ratt, stol, pedaler och hela kalaset men platsen det kräver... nja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Någon som lirar med ratt och fått det att funka. Läser mycket strul men är sugen på en trots det.

Logitech G923 vs Thrustmaster T300 eller T248?

Ja, funkar mycket bra med min T300 RS GT. Riktigt bra känsla. Men först funkade inte force feedbacken alls, jag uppgraderade då firmware på ratten till senaste och då funkade det.

Permalänk
Medlem

Jag har fått damma av min Xbox One S för att lira FH5.
Min PC kraschar/startar om flera gånger när jag spelar FH5 men är helt stabil i övrigt (dvs andra spel och program fungerar klockrent). Trodde först att det hade med mina diskar att göra då jag försökt aktivera hårdvarubaserad kryptering på dem via Samsung Magician med inte lyckats (diskarna stod som redo men UEFI på mitt moderkort saknar ett tillägg för att tillåta hårdvarubaserad kryptering på boot-disken). Rekommendationen är ju att stänga av funktionen på diskarna i Samsung Magician men jag hade låtit den vara aktiverad eftersom jag inte trodde att det skulle påverka.

Efter ett par krascher så kollade jag i event-loggen och så att den loggat fel för "TCG Opal" vid tidpunkten för krascherna (kommer ej ihåg event-ID). Så det var bara att bita i det sura äpplet och göra PSID reset på diskarna för att få tillbaka dem i normalläge igen. Detta innebär ju dock att all data på dem försvinner. Men att installera om datorer är något jag gör rätt ofta och jag har koll på mina grejer och allt viktigt är backup:at. Ska jag ändå installera om så kan jag ju köra Windows 11 istället för Windows 10 (som jag hade innan).

Visst, sagt och gjort, datorn nyinstallerad från grunden med Windows 11, alla drivrutiner installerade och uppdaterade. Första spelet jag installerar är FH5 från Windows Store (eller ja, Xbox-appen) och jag drar igång spelet.
Föreslagna inställningar är "Ultra" i FH5 men jag sänker till "High" för högre FPS och för att inte stressa systemet för mycket för att se så att allt lirar stabilt.
Första kraschen kommer efter ca 20 minuter. Suck! Testar igen men samma sak sker två gånger till innan jag ger upp och inser att total ominstallation av datorn till nyare operativ inte har löst mina problem.

Jag kollar event-loggen igen men denna gång är det ett nytt fel som loggas vid tidpunkten för krascherna: Event-ID 86. Tydligen flera som har detta problem om man kör processor från AMD med fTPM aktiverat. Felet uppstår även på Windows 10 men verkar då oftast bara loggas som ett fel i event-loggen. På Windows 11 verkar det orsaka krascher av hela datorn istället.

https://docs.microsoft.com/en-us/answers/questions/537944/tpm...
https://aka.ms/AAeqtvb

Permalänk
Medlem

Som ett litet sidospår från mitt förra inlägg så kan jag bara konstatera att jag är imponerad av de som klarar av att spela FH5 på (äldre) TV-spelskonsoler. Med en frame rate på 30, som dessutom dippar ännu längre vid vissa tillfällen (köra race i den lilla staden är fruktansvärt), och brutal input lag/hög latens så har jag väldig svårt att vara lika precis i min körning. Kör med samma handkontroll både på PC och till Xbox One S, men det kan på vissa banor skilje runt 2 sekunder i varvtid beroende på om jag spelar på PC eller Xbox One S.

Jag hoppas att den nyare generationen av Xbox inte har samma problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus K:

Som ett litet sidospår från mitt förra inlägg så kan jag bara konstatera att jag är imponerad av de som klarar av att spela FH5 på (äldre) TV-spelskonsoler. Med en frame rate på 30, som dessutom dippar ännu längre vid vissa tillfällen (köra race i den lilla staden är fruktansvärt), och brutal input lag/hög latens så har jag väldig svårt att vara lika precis i min körning. Kör med samma handkontroll både på PC och till Xbox One S, men det kan på vissa banor skilje runt 2 sekunder i varvtid beroende på om jag spelar på PC eller Xbox One S.

Jag hoppas att den nyare generationen av Xbox inte har samma problem!

Jag spelar på Xbox Series X. Kör performance mode 60fps, flyter på fint och ser bra ut. Har även provat quality mode (har för mig det heter så...), känns väldigt bra för att vara 30fps.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus K:

Som ett litet sidospår från mitt förra inlägg så kan jag bara konstatera att jag är imponerad av de som klarar av att spela FH5 på (äldre) TV-spelskonsoler. Med en frame rate på 30, som dessutom dippar ännu längre vid vissa tillfällen (köra race i den lilla staden är fruktansvärt), och brutal input lag/hög latens så har jag väldig svårt att vara lika precis i min körning. Kör med samma handkontroll både på PC och till Xbox One S, men det kan på vissa banor skilje runt 2 sekunder i varvtid beroende på om jag spelar på PC eller Xbox One S.

Jag hoppas att den nyare generationen av Xbox inte har samma problem!

På Series s och x kan du ju i all fall välja 60fps. Jag har däremot en vän som valt att köra 30FPS läget på series x pga han "inte har ett öga för sånt" så jag antar att det beror på vad man är van med. När han spelar på pc så är det med en intel GPU vilket förklarar hans en del.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Skriver igen till dom som har problem med att spelet kraschar!

Gå till Task Manager och kolla om NahimicAPI och/eller NahimicAPI (32 bit) körs, om så är fallet, testa döda processerna och starta spelet igen.

Inte säkert det hjälper alla, men är många som har kunnat spela (mig själv inräknad) utan några krascher efter att man dödat Nahimic! (måste göras varje gång man startar Forza).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nothorized:

Håller med dig helt..
FH5 crashar hos mig innan det ens börjat ..
Så trist..
Hoppas verkligen Microsoft tar tag i detta asap.

Har ett spel blivit så framskjutet / försenat som detta så borde det mesta varit testat vid det har laget samt fel åtgärdat. Men icke

Men det här skitproblemet hade jag både med Forza Horizon 3 och 4 och det löste sig inte alls för min del. Fick formatera om hela datorn efter att ha felsökt och följt typ 400 tips på da internetz utan resultat. Hur är det ens möjligt att det fortfarande beter sig på exakt samma sätt? Då jag köpte både 3:an och 4:an i deluxe för långt över 1500 och inte kunde spela dem vågar jag definitivt inte slå till på FH 5...

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus K:

Jag har fått damma av min Xbox One S för att lira FH5.
Min PC kraschar/startar om flera gånger när jag spelar FH5 men är helt stabil i övrigt (dvs andra spel och program fungerar klockrent). Trodde först att det hade med mina diskar att göra då jag försökt aktivera hårdvarubaserad kryptering på dem via Samsung Magician med inte lyckats (diskarna stod som redo men UEFI på mitt moderkort saknar ett tillägg för att tillåta hårdvarubaserad kryptering på boot-disken). Rekommendationen är ju att stänga av funktionen på diskarna i Samsung Magician men jag hade låtit den vara aktiverad eftersom jag inte trodde att det skulle påverka.

Efter ett par krascher så kollade jag i event-loggen och så att den loggat fel för "TCG Opal" vid tidpunkten för krascherna (kommer ej ihåg event-ID). Så det var bara att bita i det sura äpplet och göra PSID reset på diskarna för att få tillbaka dem i normalläge igen. Detta innebär ju dock att all data på dem försvinner. Men att installera om datorer är något jag gör rätt ofta och jag har koll på mina grejer och allt viktigt är backup:at. Ska jag ändå installera om så kan jag ju köra Windows 11 istället för Windows 10 (som jag hade innan).

Visst, sagt och gjort, datorn nyinstallerad från grunden med Windows 11, alla drivrutiner installerade och uppdaterade. Första spelet jag installerar är FH5 från Windows Store (eller ja, Xbox-appen) och jag drar igång spelet.
Föreslagna inställningar är "Ultra" i FH5 men jag sänker till "High" för högre FPS och för att inte stressa systemet för mycket för att se så att allt lirar stabilt.
Första kraschen kommer efter ca 20 minuter. Suck! Testar igen men samma sak sker två gånger till innan jag ger upp och inser att total ominstallation av datorn till nyare operativ inte har löst mina problem.

Jag kollar event-loggen igen men denna gång är det ett nytt fel som loggas vid tidpunkten för krascherna: Event-ID 86. Tydligen flera som har detta problem om man kör processor från AMD med fTPM aktiverat. Felet uppstår även på Windows 10 men verkar då oftast bara loggas som ett fel i event-loggen. På Windows 11 verkar det orsaka krascher av hela datorn istället.

https://docs.microsoft.com/en-us/answers/questions/537944/tpm...
https://aka.ms/AAeqtvb

Har du 5700xt kanske. För det är problem med det kortet och just fh5. Har samma problem likaså många andra.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

HKS A90 Supra delad
Kod: 703 450 822

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk

[quote postid="19346846" userid="9178" name="maniac"]
HKS A90 Supra delad
Kod: 703 450 822

https://i.imgur.com/UWmtYtE.jpg
https://i.imgur.com/iKDwHWU.jpg
https://i.imgur.com/DDwLIr5.jpg
https://i.imgur.com/H3OeOuZ.jpg
[/quote

Fet ✌️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Har du 5700xt kanske. För det är problem med det kortet och just fh5. Har samma problem likaså många andra.

Jag har ett 6600xt, men det kanske är samma problem? Har du några länkar till diskussioner kring problemen !ed 5700xt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Försökte läsa på om Fanatec men hittade inga paket, bara dyra jävla byggsatser.

Dyrt och dyrt, det handlar snarare om att man får vad man betalar för. Logitechs ratt är kugghjulsdriven vilket betyder att den låter fruktansvärt, har mindre skön ffb och en mycket svagare ffb. En G-ratt, oavsett modell ligger runt 2-2,5 NM medans Fanatecs DD i grundutförande har 5 NM, för ca 1.300 kronor mer kommer den upp i 8 NM.

Thrustmasters lite bättre modeller är, om jag minns rätt, bältdrivna samt lite starkare men samtidigt så är de inte i närheten av Fanatecs DD-ratt.

Missförstå mig inte, jag menar inte att en ratt från Logitech är dålig men den går inte att jämföra med Fanatecs prylar vilket speglas i priset. Jag har Fanatecs före detta budgetmodell (en gammal CSL Elite) och även den är bättre än Logitechs på alla sätt och vis.

Själv så [/s]För egen del får jag hindra mig själv varje dag från att lägga en beställning på deras DD-ratt. Det som hindrar mig är att det blir lite väl dyrt för att "bara" uppgradera från min CSL Elite, men då är jag ingen krösus heller. Dessutom har jag tänkt att min nästa ratt är den ratt jag kommer använda tills jag eller den dör och jag vet inte om 8 NM är tillräckligt stark för att vara "buy it for life".

Får se vad som händer under black friday, det var så jag köpte min nuvarande ratt från dem :P. Fast deras DD-ratt är uppbokad fram till januari så jag tvivlar på att de kommer ha någon vidare bra rabatt.

Skrivet av Samsung:

Köpte mig en Elbil med 1800hk (gissa vilken). Sinnesjukt vilken känsla för acceleration detta spel kan ge en. Går absolut inte att svänga med att komma upp i 450 km/h relativt snabbt är rätt gott

Påtal om annat, någon annan som föredrar kontroll över att spela med ratt?

Jag spelar alla arkadspel med kontroll. De här spelen är det jag sätter på när jag vill slappa lite och bara ha roligt, om jag då sätter mig bakom ratten så blir det inte lika lekfullt för mig. Ratten spar jag till iRacing, Dirt Rally och Assetto Corsa, även om jag inte rört det senare på väldigt länge.

Ska dock erkänna att jag inte spelat FH5, jag väntar tills de släppts en patch eller tre då jag ändå har så många andra bra spel att ta mig igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus K:

Jag har ett 6600xt, men det kanske är samma problem? Har du några länkar till diskussioner kring problemen !ed 5700xt?

Här är några;
https://www.reddit.com/r/AMDHelp/comments/qndfyo/computer_shu...
https://www.reddit.com/r/ForzaHorizon/comments/qnkmad/5700xt_...

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Avstängd

Klart sugen på spelet, men är rädd att det blir tråkigt snabbt som föregångaren.

Permalänk
Medlem

Har det släppts någon uppdatering ännu? Jag är iväg och jobbar, längtar till jag kommer hem och kör loss igen 🤓

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Prästost:

Klart sugen på spelet, men är rädd att det blir tråkigt snabbt som föregångaren.

Det brukar bli tråkigt efter att ha kört några timmar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flexiblus:

Det brukar bli tråkigt efter att ha kört några timmar.

Synd, då kanske det är bäst att inte köpa spelet utan hyra det istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Det brukar bli tråkigt efter att ha kört några timmar.

Whaaaaat? Finns ju så mycket att racea på 🤓

Jag tycker definitivt inte det är tråkigt även efter mer än ett dygns spelande

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prästost:

Synd, då kanske det är bäst att inte köpa spelet utan hyra det istället.

Jag gillar det mer än 4an men tröttnade du fort i del 3 eller 4 lär du tröttna fort i del 5 också.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Har det släppts någon uppdatering ännu? Jag är iväg och jobbar, längtar till jag kommer hem och kör loss igen 🤓

Nu har det släppts en uppdatering https://twitter.com/forza_support/status/1461010342302023680

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swejay77:

Uppdaterade för 10 min sedan, har inte haft en enda CTD sedan jag började spela fredagen då det släpptes och har spelat flitigt sedan dess. Efter uppdateringen som kom nu idag tog det bara 10 minuter av spelande och, BooooooM - Crash to Desktop.

Hummm ... inte särskilt imponerad av denna uppdatering eller så kallad hotfix.👎

Permalänk
Medlem

Spelade ett par timmar igår, inga CTD (hade inte det problemet innan heller) eller disconnected to network. Dock så har jag mina småstutters från tillfälle till tillfälle som jag hade hoppats skulle försvunnit men där är det samma sak fortfarande

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Någon annan som råkat ut för komplett ominstallation vid update?

Öppnade Windows store för att patcha. Möttes av "nedladdning påbörjas 0 av 101GB". Har nu tankat 10GB men i utforskaren har jag fortfarande samma lediga utrymme på speldisken.

Permalänk
Skrivet av DOGE:

Någon annan som råkat ut för komplett ominstallation vid update?

Öppnade Windows store för att patcha. Möttes av "nedladdning påbörjas 0 av 101GB". Har nu tankat 10GB men i utforskaren har jag fortfarande samma lediga utrymme på speldisken.

Yes, hände mig igår också. Avbröt dock uppdateringen när den drog igång.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5600X, GTX 1070, 32GB RAM