Alla visste detta utom jag...

Permalänk
Medlem

När jag var liten så hörde jag talas om kemikalien "myrsyra" någon gång och antog att det hade något att göra med myror.
Någon gång under högstadiet och första kemilektionerna så hörde jag återigen "myrsyra" men kom då till insikten att namnet måste syfta på myrar, alltså syrefattig träskmark och var allmänt nöjd med min slutledningsförmåga. Klart kemikalien inte har något med myror att göra, det var barnsligt av mig.

Tio år senare så får jag reda på att det är "acidum formicum", formica = myror. Det är alltså myrsyra som i min initiala barnsliga tolkning.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gorian:

Som projektledare kan jag säga att igenkänningsfaktorn är total. Händer fan dagligen - arbetsgruppen snackar om nåt begrepp man aldrig hört förut som om dess innebörd vore självklarhet. I nästan samtliga fall visar det sig dock snart att det är 99% fasad. Sen en tid tillbaka håller jag på med en liten egen ministudie där jag letar stöd för hypotesen att det finns en positiv korrelation mellan ignorans och nyttjandegrad av facktermer.

Tror det är nära kopplat till Dunning-Kruger effekten.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

När jag var liten så hörde jag talas om kemikalien "myrsyra" någon gång och antog att det hade något att göra med myror.
Någon gång under högstadiet och första kemilektionerna så hörde jag återigen "myrsyra" men kom då till insikten att namnet måste syfta på myrar, alltså syrefattig träskmark och var allmänt nöjd med min slutledningsförmåga. Klart kemikalien inte har något med myror att göra, det var barnsligt av mig.

Tio år senare så får jag reda på att det är "acidum formicum", formica = myror. Det är alltså myrsyra som i min initiala barnsliga tolkning.

Ja, gör man en del myrarter sura (!) så kan de spruta ut just myrsyra:

https://digitaltmuseum.se/021017932294/myrorna-sprutar-myrsyr...

Permalänk
Medlem

När jag i gymnasiet (typ under Fysik B) fick förklarat att om jordens rotation stannade skulle inte gravitationen upphöra. Jag var helt säker på att vi skulle bli viktlösa.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

När jag var liten trodde jag att "fjol" var ett ställe där man åkte skidor. Jag hade ju hört vuxna berätta om "när de åkte skidor i fjol".

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

När jag var liten trodde jag att "fjol" var ett ställe där man åkte skidor. Jag hade ju hört vuxna berätta om "när de åkte skidor i fjol".

Jag trodde att "fjol" och "fiol" var samma ord, fast olika betydelser längre än jag vill erkänna...

typ "när de åkte skidor i fiol".

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av effe0p:

Jag hade en uppenbarelse i sommar, det handlar inte om teknik men jag tycker det passar här ändå. När vi var och badade en dag i somras ville jag lära mig att ha huvudet under vattnet utan att få in vatten i näsan (tidigare höll jag alltid för näsan).
Så jag testade utan att hålla för, och insåg att allt man behöver göra för att inte få vatten i näsan är att hålla andan... Jag är 23 år och har inte fattat det förens nu... så simpelt, men ingen har sagt det till mig

Jag är 47 år och badade badkar igår, när jag doppade huvudet så höll jag också för näsan för att inte få in vatten, tack för lärdomen😂😂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Trodde fram till för något år sedan att ordet omständlig stavades omständig och kunde vara beredd att strida för min sak.

Permalänk
Medlem

Judas Priest - Baby come on
En låt jag letat efter i ca 20 år tills jag insåg att den heter och de sjunger breaking the law....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Trodde fram till för något år sedan att ordet omständlig stavades omständig och kunde vara beredd att strida för min sak.

Blev tvungen att sätta mig med SAOL nu.. Du har ju för fan rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Trodde fram till för något år sedan att ordet omständlig stavades omständig och kunde vara beredd att strida för min sak.

Men det stavas å andra sidan öppenhjärtig och inte öppenhjärtlig. Just det och omständlig hade jag en lärare i svenska som nästan bankade in med slägga i huvudet på klassen. Däremot har jag nog råkat skriva orginal istället för original mer än en gång.

Permalänk
Medlem

En sak jag lärde mig i somras är att man kan knäppa loss ena sidan på solskyddet i bilen och vinkla hela solskyddet mot sidorutan så man slipper sitta som ett fån och hålla upp armen för att slippa bli bländad ifall man har solen från sidan.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Trodde fram till för något år sedan att ordet omständlig stavades omständig och kunde vara beredd att strida för min sak.

Jag är en sån som kan allt men just den här tog mig lång tid att inse. Jag stred för min sak och kom ut som förlorare
Jag tänker att ordet "omständigheter" förvirrar. Någon borde göra något åt det.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Trodde fram till för något år sedan att ordet omständlig stavades omständig och kunde vara beredd att strida för min sak.

Hur det bäst stavas beror nog på de rådande omständligheterna.

Man lär sig mycket nytt i den här tråden! Öppenhjärtig, C.L.U.B.-sandwich...

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Hur det bäst stavas beror nog på de rådande omständligheterna.

Man lär sig mycket nytt i den här tråden! Öppenhjärtig, C.L.U.B.-sandwich...

Men det är ju just det som gör att det blir felstavat: omständighet och omständlig är ord som ser lika ut, men de betyder inte samma sak. Båda orden kommer ursprungligen från tyska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Men det är ju just det som gör att det blir felstavat: omständighet och omständlig är ord som ser lika ut, men de betyder inte samma sak. Båda orden kommer ursprungligen från tyska.

Ja precis, olika ord. Visste inte att de kommer från tyska men kan se det nu. Jag försökte mig bara på ett dåligt skämt baserat på att stava "omständigheter" fel...

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Sen finns ju klassikern nattduksbord, nattygsbord, natthögs(?)bord. Samma sak som sängbord eller inte? Vad fasen heter det. Fördelen är ju att det låter likadant så länge man inte blir synad av någon som ber en uttala det långsamt och givetvis har en annan åsikt.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk

Och jag som försöker ha koll när Thåström släpper något nytt, fattade inte varför klingklang-musik var just Kraftwerk och inget annat inom synth, i låten Papperstunna väggar.

Google lärde mig att det var namnet på produktionsbolaget bakom Kraftwerk.

Tröstar mig med att jag var punkare och inte synthare under tonårstiden....

Skrev Kraftwerk på tysksvenska.....
Permalänk
Medlem

Jag var en bit över 20 när jag insåg att folk som jobbar i butik oftast inte har mycket mer kunskap än mig inom olika saker, tänk random ellada (NoN/MM/elgiganten), även biltema, jula, XXL och liknande butiker.. när man var liten trodde jag att de visste allt och det inte var några problem att få hjälp, nu på senare år har jag lärt mig hur mycket försäljare enbart ordbajsar och säljer för provision

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Föredetting
Skrivet av serafim:

Gör likadant. Alltför många svänger sig med en massa flådiga uttryck som de själva inte begriper.

Lite som att använda "svänger sig" istället för "slänger sig", menar du?

För egen del har jag hört om de flesta, men inte lidit av dem själv. Omständlig/omständighet var däremot en ögonöppnare jag aldrig funderat på. Today I learned.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Att glassbilen bara spelar sin melodi när dom har helt slut på glass. Pappa lärde mig detta när jag var 3 år gammal.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Att änder heter änder bara för att de dyker så ofta att det enda man ser är deras ändor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Lite som att använda "svänger sig" istället för "slänger sig", menar du?

Ibland är det så att man kan säga samma sak på två olika sätt.

Permalänk
Medlem

Att SOS inte står för save our souls. Utan är bara en "enkel kombination att skriva i Morse".

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Att SOS inte står för save our souls. Utan är bara en "enkel kombination att skriva i Morse".

Nej, det står ju för smör, ost och sill...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Trodde fram till för något år sedan att ordet omständlig stavades omständig och kunde vara beredd att strida för min sak.

Haha, jag har lärt mig detta flera gånger, men det är först nu efter att ha läst i denna tråden som jag överväger att acceptera att det faktiskt stämmer.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Trodde fram till för något år sedan att ordet omständlig stavades omständig och kunde vara beredd att strida för min sak.

Tack, då har du räddat minst en person från att göra bort sig i en framtida diskussion. Nu ska jag bara komma över att detta undgått mig hela mitt liv.

Permalänk

Ändå upp i vuxen ålder sa jag alltid "nemtion" istället för "mention" på engelska
Hade alltid betraktat mig som väldigt kunnig i det engelska språket så när jag fick det klart för mig skämdes jag lite

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Att storleken på barnkläder, t.ex 128, syftar till längden på barnet.
Fick lära mig det för några månader sen av en kollega när vi pratade om just barnkläder och då har jag haft barn i 11 år. Blev lite blown away men samtidigt så jäkla självklart 😄

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

"Cinder Ella" och "Ask Ungen" hade jag inte reflekterat över förrän jag var typ 35