Espressomaskin - vilken väljer man?

Permalänk
Medlem

Espressomaskin - vilken väljer man?

Okej, let's face it: hemarbete är här för att stanna. Det passar mig förvisso ganska bra, sånär som på att man saknar det sociala samspelet och att få kaffet serverat med bara ett knapptryck. Det förstnämnda återstår att lösa, men det sistnämnda kan vi fasiken lösa med gammal hederlig materialistisk konsumtion!

Så säg mig: vilken är den prisvärdaste helautomatiska espressomaskinen? Jag trodde att alla låg på 7000kr+, men efter att ha kikat på Prisjakt så tycks det gå att få tag på bra maskiner för så lite som ~2800kr.

Kapselmaskiner faller bort - det är bönor eller malet som gäller.

Bonusfråga: Kan man bara få espresso ur maskinerna, eller finns det de som kan servera vanligt kaffe också? 🤔

Hit me up!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Det hade nog varit Magnifica S, föräldrarna använder den och den är väldigt smidig.

Med Magnifica S så kan man få en vanlig kopp kaffe som är i princip en espresso med mer vatten.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Det hade nog varit Magnifica S, föräldrarna använder den och den är väldigt smidig.

Med Magnifica S så kan man få en vanlig kopp kaffe som är i princip en espresso med mer vatten.

Har en Magnifica S. Den fungerar bra. För att inte kaffet ska bli blaskigt måste man dock justera malningsgraden väldigt exakt. För finmalet och det blir stopp i maskinen, en aning för grovmalet och det blir blaskigt. Man behöver även justera detta varje gång man byter bönsort.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

+1 på Magnifica S. Stor bönbehållare och vattentank är najs. Och man kan justera inställningen för vattenmängden.
Hade en Melitta Caffeo nånting innan som också var bra, men som hade mindre behållare.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite istället för att skapa ny.
Någon som vet om DeLonghi Magnifica ECAM 22.115.B är en uppdatering till DeLonghi Magnifica S ECAM 22.110 ?
Hittar ingen info om den och verkar bara som att Elgiganten säljer den.
Eller är det en typo/felskrivet?

Kostar 2995:-

Varit sugen på en Sage Barista Express men känner inte att lägga nästan 6 lök och det manuella arbetet kanske är kul i början men rädd att man kan tröttna om man bara vill ha en snabb kopp kaffe. Lutar mer åt en helautomatisk istället och verkar som att Delonghin är populär.
Hur är kvalitén på Delonghin? Ser hemskt plastig ut på bilder.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Lånar tråden lite istället för att skapa ny.
Någon som vet om DeLonghi Magnifica ECAM 22.115.B är en uppdatering till DeLonghi Magnifica S ECAM 22.110 ?
Hittar ingen info om den och verkar bara som att Elgiganten säljer den.
Eller är det en typo/felskrivet?

Kostar 2995:-

Varit sugen på en Sage Barista Express men känner inte att lägga nästan 6 lök och det manuella arbetet kanske är kul i början men rädd att man kan tröttna om man bara vill ha en snabb kopp kaffe. Lutar mer åt en helautomatisk istället och verkar som att Delonghin är populär.
Hur är kvalitén på Delonghin? Ser hemskt plastig ut på bilder.

Nu ska jag inte säga detta helt säkert då jag inte vet något om just den produkten men är det inte ganska vanligt att olika butiker skriver egna modellnummer på vissa produkter? Hade isåfall förklarat varför endast Elgiganten säljer just den modellen.

Permalänk
Medlem

Jag kan väl passa på och ge en liten uppdatering också då, nu när tråden ändå införlivats

Jag hade mer eller mindre bestämt mig för att köpa DeLonghi Magnifica, men så fick jag reda på att min polare har en. Jag åkte över på en fika och måste säga att jag blev klart underväldigad. Resultatet var blaskigt och maskinen högljudd och plastig. Kan självklart varit bönorna de använde (vet inte vilka de var), men jag upplevde resultatet som marginellt bättre än sedvanligt bryggkaffe.

Kör fortfarande manuell press varje morgon. :/

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Har en Magnifica den är högljudd som tusan, men tycker kaffet blir fantastiskt!

Permalänk
Medlem

Fick en De Longhi Magnifica när jag fyllde 30 för en månad sen, måste instämma med ovastående.
Väldigt högljudd men väldigt bra kaffe om man jämför med vad jag har haft tidigare.

Modellen jag har: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5176269

Ingen touch eller digitalt tjafs. Allt fungerar klockrent.
Att ställa in malnings grad är lite pill med innan man vant sig men fungerar smidigt det med. Bra vred med små tydliga "hack" som gör det smidigt att justera korrekt.
Smidigt att ställa in styrka på vred på fronten med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeris:

Fick en De Longhi Magnifica när jag fyllde 30 för en månad sen, måste instämma med ovastående.
Väldigt högljudd men väldigt bra kaffe om man jämför med vad jag har haft tidigare.

Modellen jag har: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5176269

Ingen touch eller digitalt tjafs. Allt fungerar klockrent.
Att ställa in malnings grad är lite pill med innan man vant sig men fungerar smidigt det med. Bra vred med små tydliga "hack" som gör det smidigt att justera korrekt.
Smidigt att ställa in styrka på vred på fronten med.

Får man fråga vad du körde innan? Som referens liksom

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Får man fråga vad du körde innan? Som referens liksom

Hemma vanligt bryggkaffe. Haft både moccamaster samt annan billig bryggare efter moccamastern slutade fungera.
På jobbet hade vi en espressomaskin av okänt märke och bryggare från coffequeen. Bytte nyligen till någon servicelösning från jobmeal.

Mer sällan använt espressomaskin hos släktingar men ändå testat ett par gånger. Blandade modeller.

Edit: Läste ditt första inlägg igen och det kan till viss del hållas med om att det ev. kan kännas lite plastig.
Inget jag egentligen reflekterat över tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag kan väl passa på och ge en liten uppdatering också då, nu när tråden ändå införlivats

Jag hade mer eller mindre bestämt mig för att köpa DeLonghi Magnifica, men så fick jag reda på att min polare har en. Jag åkte över på en fika och måste säga att jag blev klart underväldigad. Resultatet var blaskigt och maskinen högljudd och plastig. Kan självklart varit bönorna de använde (vet inte vilka de var), men jag upplevde resultatet som marginellt bättre än sedvanligt bryggkaffe.

Kör fortfarande manuell press varje morgon. :/

Jag hade en Magnifica S för 2990:- köpt på Siba som jag gav till min mor ett år sedan. Den funkar fortfarande perfekt och smakar bra!

Nu har jag en Siemens EQ6 Som är supertyst och sköter sig väldigt bra! Jag fick dock öppna den och rengöra malen efter ett år.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeris:

Fick en De Longhi Magnifica när jag fyllde 30 för en månad sen, måste instämma med ovastående.
Väldigt högljudd men väldigt bra kaffe om man jämför med vad jag har haft tidigare.

Modellen jag har: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5176269

Ingen touch eller digitalt tjafs. Allt fungerar klockrent.
Att ställa in malnings grad är lite pill med innan man vant sig men fungerar smidigt det med. Bra vred med små tydliga "hack" som gör det smidigt att justera korrekt.
Smidigt att ställa in styrka på vred på fronten med.

Vi har haft disskusioner om det här på jobbet också och Magnifica S har kommit upp som en prisvärd automatiserad lösning som passar dom som vill ha något som kan brygga bara en kopp när man vill och även kunna hantera när det blir storfika. Det finns inget som är speciellt mycket bättre även för dubbla pengarna tydligen, för dom som har gjort research. Då blir det 10k+ som gäller för att få något bättre.

Det har också då nämnts att kalibreringen är jätteviktig, annars får man bara blaskkaffe.
Så den här maskinen är för att göra det lite smidigare med minimalt underhåll (För att vara en maskin).
Ja och så kan man skumma mjölk med den. Det uppskattas av vissa också.

Sen är ju design och kvalitetskänsla en helt annan avdelning, om man bryr sig om sånt också. Vissa skiter ju pengar och har inga problem att lägga 30, 40, 50 tusen på en maskin som gör kaffe.

Vissa på jobbet skulle aldrig kunna tänka sig att använda något annat än en billig kaffepress. Allt annat är bara onödiga pengar. Bara man maler bönorna själv så man får nymalet kaffe så blir det bra. Men då behöver man en bra kaffemal. Vissa köper bara vanligt färdigmalet kaffe.

Ja det här ämnet är stort och det finns inga rätt eller fel.

Andra hyllar moccamaster till skyarna och skulle aldrig ha något annat. Den perfekta makinen. Men då är det ju olika smak med olika filter...om man nu bryr sig om det. För det är tydligen stor skillnad i smak med olika filter. Coop gjorde tydligen bra filter. Vilken variant som det nu var som hyllades.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Vi har haft disskusioner om det här på jobbet också och Magnifica S har kommit upp som en prisvärd automatiserad lösning som passar dom som vill ha något som kan brygga bara en kopp när man vill och även kunna hantera när det blir storfika. Det finns inget som är speciellt mycket bättre även för dubbla pengarna tydligen, för dom som har gjort research. Då blir det 10k+ som gäller för att få något bättre.

Det har också då nämnts att kalibreringen är jätteviktig, annars får man bara blaskkaffe.
Så den här maskinen är för att göra det lite smidigare med minimalt underhåll (För att vara en maskin).
Ja och så kan man skumma mjölk med den. Det uppskattas av vissa också.

Sen är ju design och kvalitetskänsla en helt annan avdelning, om man bryr sig om sånt också. Vissa skiter ju pengar och har inga problem att lägga 30, 40, 50 tusen på en maskin som gör kaffe.

Vissa på jobbet skulle aldrig kunna tänka sig att använda något annat än en billig kaffepress. Allt annat är bara onödiga pengar. Bara man maler bönorna själv så man får nymalet kaffe så blir det bra. Men då behöver man en bra kaffemal. Vissa köper bara vanligt färdigmalet kaffe.

Ja det här ämnet är stort och det finns inga rätt eller fel.

Andra hyllar moccamaster till skyarna och skulle aldrig ha något annat. Den perfekta makinen. Men då är det ju olika smak med olika filter...om man nu bryr sig om det. För det är tydligen stor skillnad i smak med olika filter. Coop gjorde tydligen bra filter. Vilken variant som det nu var som hyllades.

Jo, jag tycker den fungerar klockrent. Inte hunnit testa flera olika bönor osv. än men klart smidig.

Precis som du säger så verkar det vara en modell som passar mig perfekt då jag bara dricker en kopp ibland. Har inget problem att ställa in själv till att börja med men vill inte hålla på med för mycket underhåll. Modellen jag fick har heller inga enorma mängder teknik vilket jag uppskattar då jag förstått att det ofta kan ställa till det. Fysiska knappar och vred passar mig perfekt. Möjlighet att skumma mjölk är trevligt men inget jag ser mig själv använda frekvent. Mycket smidig vattenbehållare med.

När det kommer till kvaliteten på maskinen så tycker inte jag att det är något fel på den, den ser helt okej ut. Dock inte den häftigast maskinen i 100% borstat rostfritt eller vad man nu kan tänkas vara ute efter.

Som sagt är jag ingen kaffe expert, testade mig själv fram med olika filter, ett par olika bönor osv. Till vanliga bryggarna men tröttnade relativt snabbt med att hålla på. Ser dock fram emot att testa lite olika bönor till denna maskin.

Permalänk
Medlem

Har också haft en Magnifica S tidigare. Tyvärr behöll exet den när vi gick skilda vägar :D. Kan sakna enkelheten när man bara vill ha en kopp till skillnad från det lite mer omständliga i att brygga en kanna. Dyrare såklart med hela böner men samtidigt blir det ju inget kaffe som slängs likt när man brygger en kanna så det jämnar ju ut sig. Jag dricker mitt kaffe svart och tyckte absolut det var gott kaffe. Lite mindre skållhett till skillnad från vanligt bryggkaffe så det gäller att dricka direkt annars blir det lätt svalt. Som nån nämnde ovan gick även jag över till svennebanan-moccamasterN senare vilket är godare absolut men espressomaskin har också sin charm :). Vi tyckte Mollbergs blandning var godast när vi gick igenom sortimentet av hela bönor i matbutiken.

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera Delonghi Autentica, har haft både den och magnifica S och min åsikt är att autentica är väsentligt bättre. Allt över den prisnivån handlar mest om vilka finesser du vill ha, vill du ha möjlighet att få cappuchino eller Latte direkt i koppen utan att skumma mjölken för hand etc.

Numer har jag själv en siemens EQ.9 som har massvis med extrasaker såsom dubbla bönbehållare och kvarnar, smidig mjölkbehållare, koppvärmare, röststyrning samt extremt anpassningsbara inställningar per kopp även med möjligheter att skapa egna "recept". Men då var den också ruskigt dyr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Kan varmt rekommendera Delonghi Autentica, har haft både den och magnifica S och min åsikt är att autentica är väsentligt bättre. Allt över den prisnivån handlar mest om vilka finesser du vill ha, vill du ha möjlighet att få cappuchino eller Latte direkt i koppen utan att skumma mjölken för hand etc.

Numer har jag själv en siemens EQ.9 som har massvis med extrasaker såsom dubbla bönbehållare och kvarnar, smidig mjölkbehållare, koppvärmare, röststyrning samt extremt anpassningsbara inställningar per kopp även med möjligheter att skapa egna "recept". Men då var den också ruskigt dyr..

Kul att få lite alternativ, jag är själv sugen på ett inköp av något i prisklasen 4000 och mindre.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Kan varmt rekommendera Delonghi Autentica, har haft både den och magnifica S och min åsikt är att autentica är väsentligt bättre. Allt över den prisnivån handlar mest om vilka finesser du vill ha, vill du ha möjlighet att få cappuchino eller Latte direkt i koppen utan att skumma mjölken för hand etc.

Skrivet av blade80:

Kul att få lite alternativ, jag är själv sugen på ett inköp av något i prisklasen 4000 och mindre.

Kollade nyss på en videorecension av den. Och jag känner bara... min morgonupplevelse skulle ju göras sämre av en sån där. Den tar minst lika lång tid på sig som min vattenkokare + press gör, dock med det extra minuset att den för en jäkla massa väsen. Dessutom ska man ha någon "slask-kopp" nära till hands osv...

Mnja, jag vet inte. Finns det överhuvudtaget någon bra automatisk maskin som inte för en massa väsen eller tar lång tid på sig då man önskar hinka i sig en kopp?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Kollade nyss på en videorecension av den. Och jag känner bara... min morgonupplevelse skulle ju göras sämre av en sån där. Den tar minst lika lång tid på sig som min vattenkokare + press gör, dock med det extra minuset att den för en jäkla massa väsen. Dessutom ska man ha någon "slask-kopp" nära till hands osv...

Mnja, jag vet inte. Finns det överhuvudtaget någon bra automatisk maskin som inte för en massa väsen eller tar lång tid på sig då man önskar hinka i sig en kopp?

Vad gäller ljudnivå vet jag inte men jag skulle tro att det är svårt att hitta en elektronisk kvarn som inte gör en massa oväsen.

Vad gäller tiden tycker jag inte det tar speciellt lång tid. Från start till slut absolut max 2min.

Processen verkar väldigt lika på denna och min De Longhi som jag länkade tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Kollade nyss på en videorecension av den. Och jag känner bara... min morgonupplevelse skulle ju göras sämre av en sån där. Den tar minst lika lång tid på sig som min vattenkokare + press gör, dock med det extra minuset att den för en jäkla massa väsen. Dessutom ska man ha någon "slask-kopp" nära till hands osv...

Mnja, jag vet inte. Finns det överhuvudtaget någon bra automatisk maskin som inte för en massa väsen eller tar lång tid på sig då man önskar hinka i sig en kopp?

Vet inte riktigt vad du menar med slaskkopp, den samlar ju upp sumpen osv. Tills de behållarna är fulla (typ 6-8 koppar) och sedan behöver de tömmas, med press så behöver du ju skölja och tömma sumpen efter varje kopp.

Om du räknar från att de är helt avstängda till att du får en kopp kaffe så kanske det tar liknande tid med vattenkokare och press, men när den är påslagen och "standby" så går det väsentligt snabbare. Ljudnivån från kvarnen kan jag hålla med om att den är relativt hög och du måste upp i höga prisklasser (typ 18k+) för att få de som är välisolerade. Min nuvarande är mycket tystare än en vattenkokare och slås på när jag vaknar och säger "hey google, good morning" men då är det som jag nämnde också i den dyraste prisklassen.

Om du jämför hela upplevelsen med vattenkokare + press, så är ju skillnaden att den låter mer men också att den enda ansträngningen du gör är två knapptryck. Vattenkokare + press innebär ju att koka vatten, måtta upp kaffe, hälla över vatten, låta stå, pressa, hälla upp och sedan rengöra och skölja allting för att göra en ny kopp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Vet inte riktigt vad du menar med slaskkopp, den samlar ju upp sumpen osv. Tills de behållarna är fulla (typ 6-8 koppar) och sedan behöver de tömmas, med press så behöver du ju skölja och tömma sumpen efter varje kopp.

Om du räknar från att de är helt avstängda till att du får en kopp kaffe så kanske det tar liknande tid med vattenkokare och press, men när den är påslagen och "standby" så går det väsentligt snabbare. Ljudnivån från kvarnen kan jag hålla med om att den är relativt hög och du måste upp i höga prisklasser (typ 18k+) för att få de som är välisolerade. Min nuvarande är mycket tystare än en vattenkokare och slås på när jag vaknar och säger "hey google, good morning" men då är det som jag nämnde också i den dyraste prisklassen.

Om du jämför hela upplevelsen med vattenkokare + press, så är ju skillnaden att den låter mer men också att den enda ansträngningen du gör är två knapptryck. Vattenkokare + press innebär ju att koka vatten, måtta upp kaffe, hälla över vatten, låta stå, pressa, hälla upp och sedan rengöra och skölja allting för att göra en ny kopp..

Det han menar med slaskkopp är antagligen att på De Longhis maskiner så kör den någon rening/tvätt när man slår på maskinen. Finns ett inbyggt fat eller vad man nu ska kalla det som tar denna vätskan om en kopp inte står där. Körde själv med att ställa dit en kopp i början men har helt slutat med det. Mycket enklare att bara tömma fatet om det blir för mycket vätska samt diska/skölja ur en gång i veckan.

Permalänk
Avstängd

Kör också en Magnifica S, tycker det är bra kaffe och går ganska fort. Låter gör de alla som maler bönor, inget jag störs av direkt.

Man behöver ingen slaskkopp, den har en bricka där allt samlas. Så får man tömma beroende på hur ofta man dricker, 1 gång i veckan kanske om man dricker varje dag?

Bra skummare är det också, latten blir riktigt fin

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Gick på en Siemens eq500 när elgignanten hade rea på den i somras. Funkar klockrent, och gott kaffe. En fördel som denna hade var att den hade ingen separat mjölk container eller vad nu kallas på svenska. Så man slipper mecket kring det, bara en slang som man sticker ner i mjölkpaketet när det behövs.
Maler och brygger snabbt också, minst lika snabbt som dom stora maskinerna på jobbet.

Permalänk
Avstängd

Magnifica S har inte heller någon behållare för mjölk, man skummar mjölken i koppen direkt med röret på vänstersidan.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Kollade nyss på en videorecension av den. Och jag känner bara... min morgonupplevelse skulle ju göras sämre av en sån där. Den tar minst lika lång tid på sig som min vattenkokare + press gör, dock med det extra minuset att den för en jäkla massa väsen. Dessutom ska man ha någon "slask-kopp" nära till hands osv...

Mnja, jag vet inte. Finns det överhuvudtaget någon bra automatisk maskin som inte för en massa väsen eller tar lång tid på sig då man önskar hinka i sig en kopp?

Det du letar efter är nog något som kostar betydligt mer och som redan har färdigt kaffe. Eller så är en sån här maskin förmodligen inte grejen för dig.

Alla dom här med kvarnar låter. Du kanske ska köra på det förmalda alternativet så du inte behöver höra kvarnen. Så mycket snabbare än så där kommer du nog inte få hur som helst.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Magnifica S har inte heller någon behållare för mjölk, man skummar mjölken i koppen direkt med röret på vänstersidan.

Det kan ju ses som både bra och dåligt. Det beror på vad man vill ha och om man är beredd på att underhålla lite mer. För alla maskiner måste rengöras. Mer eller mindre. Det blir mer jobb om det finns mjölk i en behållare än om man skummar den som man själv hällt upp.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Okej, okej, jag vet - jag är omständig gällande detta. Jag har fortfarande inte fått tummen ur. Men intresset består!

Just nu lutar det åt en DeLonghi Dinamica Plus ECAM 370.95.
Någon som har längre erfarenhet av DeLonghi-maskiner? Hur brukar hållbarheten vara? Med tanke på priset vill man ju gärna att den håller 5+ år i alla fall.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Okej, okej, jag vet - jag är omständig gällande detta. Jag har fortfarande inte fått tummen ur. Men intresset består!

Just nu lutar det åt en DeLonghi Dinamica Plus ECAM 370.95.
Någon som har längre erfarenhet av DeLonghi-maskiner? Hur brukar hållbarheten vara? Med tanke på priset vill man ju gärna att den håller 5+ år i alla fall.

Jag lutade länge åt De Longhi men landade till slut i en av melittas maskiner. Jag hade nog varit lika nöjd med en de longhi iaf. Kollade nyss ’statsen’, ca 3500 koppar svart kaffe å endast typ 50 koppar med mjölk. Ändå bekvämt med inbyggt mjölksystem, även fast det uppenbarligen inte används så mycket….

Däremot - vänta till black friday. Verkar vara sinnessjuk marginal på kaffemaskiner. Tror vår var nedsatt från typ 10k till 6k när vi köpte den häromåret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Okej, okej, jag vet - jag är omständig gällande detta. Jag har fortfarande inte fått tummen ur. Men intresset består!

Just nu lutar det åt en DeLonghi Dinamica Plus ECAM 370.95.
Någon som har längre erfarenhet av DeLonghi-maskiner? Hur brukar hållbarheten vara? Med tanke på priset vill man ju gärna att den håller 5+ år i alla fall.

Har en snart 6 år gammal De’Longhi ECAM23460B - den har fungerat felfritt hittills. Vi är väldigt nöjda med den - om jag ska "klaga" på något så skulle det väl vara att kaffet blir för gott - inte lika kul att dricka ute och eftersom vi båda arbetar mycket hemifrån så blir det lite mycket kaffe ibland...

/M