Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Är de bakre högtalarna trådlösa?

Man säger att de är trådlösa då ljudet skickas trådlöst men du behöver fortfarande ha en strömkabel kopplat till respektive högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Man säger att de är trådlösa då ljudet skickas trådlöst men du behöver fortfarande ha en strömkabel kopplat till respektive högtalare.

Fasen, då väntar jag tills det kommer en version med trådlös ström

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludric:

Rätt säker på att de höjt ordinarie pris på den dock. Vill minnas att MediaMarkt hade en 24-timmars rea på den soundbaren när den släpptes (ca. 6 000 kr) och då var ordinarie pris runt 12 000 kronor.

Priset är bra, men tyvärr har den fått lite medelmåttiga betyg i jämförelse med t.ex. Samsungs värstingmodell och rätt säker på att den kommer få ett ganska bra prisdropp om man ser till rea priser för förra årets modell vid BlackFriday.

Sen förstår jag verkligen inte vad LG tänkte med när de tog bort stödet för DTS-HD passthrough på eARC från deras TV-modeller från CX-modellen och framåt, men fortfarande stödjer DTS-HD i denna soundbar. Givetvis bra, men för helvete LG, låt mig skicka DTS-HD genom eARC från TV!

I believe 19.990 was the MSRP. It's valid for them to put it there. Street price however is another matter, and it is almost always lower than MSRP.

Except, well, PS5, XSX, and the god damn graphic cards

Permalänk
Avstängd
Skrivet av edson:

Det finns några modeller med batteridrivna bakhögtalare som dockas och laddas på soundbaren. Då är de verkligen trådlösa. Ofta kan man ansluta dem med elkabel också, nog bra om man vill ha lite mer permanent montering men å andra sidan finns det väl bättre alternativ i så fall. Hur batterierna mår efter ett par år är väl den stora frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns några modeller med batteridrivna bakhögtalare som dockas och laddas på soundbaren. Då är de verkligen trådlösa. Ofta kan man ansluta dem med elkabel också, nog bra om man vill ha lite mer permanent montering men å andra sidan finns det väl bättre alternativ i så fall. Hur batterierna mår efter ett par år är väl den stora frågan.

Ett exempel är JBLs soundbar "JBL 9.1 Soundbar". Ingen produkt jag rekommenderar efter att ha ägt den själv dock.

Bra bas (i jämförelse med typ alla andra soundbars på marknaden), helt OK ljud, och en skottkärra full av buggar och havererande satellithögtalare.

Edit: Slog till på en LG11RA. Öppet köp till sista januari, så gott om tid att testa den i det fall man inte är nöjd och delbetalning i tio månader utan någon kostnad är inte fy skam.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ludric:

Ett exempel är JBLs soundbar "JBL 9.1 Soundbar". Ingen produkt jag rekommenderar efter att ha ägt den själv dock.

Bra bas (i jämförelse med typ alla andra soundbars på marknaden), helt OK ljud, och en skottkärra full av buggar och havererande satellithögtalare.

Tråkigt. Den fick ju ändå bra recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludric:

Edit: Slog till på en LG11RA. Öppet köp till sista januari, så gott om tid att testa den i det fall man inte är nöjd och delbetalning i tio månader utan någon kostnad är inte fy skam.

Se bara till så du uppdaterar FW, de har fått till Atmos riktigt bra nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

… här försöker man vara seriös :/ Se inlägget om JBL

Permalänk
Medlem

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-x93j-55-google-tv-...

Finns det några bättre TV i samma prisklass för filmtittande och lite spelande?
Om inte, så antar jag att det bara är att hugga denna.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-b1-55-oled-4k-uhd-sm...

Kanske den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Hur kvalitén på TVn är vet jag inte även om modellen fått bra omdömen i recensioner. Kan dock säga att jag personligen lagt till 3000kr och köpt 65"-modellen, alternativt kollat på en 65"-modell i samma prisklass. Tycker 65" gör en betydligt större skillnad för filmupplevelsen jämfört med 55" mot vad lite högre ljusstyrka och fler FALD-zoner gör.

Detsamma gäller nästan OLED vs. LED, även om svärtan som OLED ger är förtrollande ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Själv blev det en uppgradering från huawei p30 till Samsung galaxy s21 5g. Var ett ganska svårt beslut om man skulle köra på 11t pro eller s21 finns ju för och nackdelar med både två. De som fick avgöra var storleken på mobilerna tycker själv att min nuvarande huawei p30 har den perfekta storleken och s21 är ju lika stor fast större skärm.

Beställde telfonen klockan 13:00 och nu är det redo för att hämtas snacka om snabb leverans tid det stog på hem sidan att de skulle ta 2-3 dagar men det tog knappst 24 timmar.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

I believe 19.990 was the MSRP. It's valid for them to put it there. Street price however is another matter, and it is almost always lower than MSRP.

Actually, it is not valid for them to compare their curent price with the MSRP. The law is quite clear, they should compare to their normal price, not some fictional price and not some price they never used. What the normal price is is a little bit fuzzy, but according to svensk handel:

Citat:

Ett ordinarie pris är det pris företaget normalt säljer produkten för. Det krävs att priset har tillämpats under något så när lång tid och det kan aldrig vara fiktivt. Priset bör ha tillämpats under en sammanhängande period på minst fyra veckor för att en jämförelse ska kunna göras med rea-priset. De fyra veckor ska vara i direkt anslutning till den marknadsförda rea-perioden. Det är med andra ord inte möjligt att höja priset precis innan en rea-aktivitet för att sen sänka priset till ordinarie pris.

https://www.svenskhandel.se/radgivning/konsumentratt/artiklar...

Prisjakts price stats seems to indicate that MM only carried the product for about 20 days, which I don't believe. I think it is some kind of glitch or something they have done on purpose. In any case, the comparison is invalid unless MM has carried the product at a price of 19900 kr for at least 4 weeks.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Lenovo verkar ha dragit igång sina black friday erbjudanden.

Söker man på "trackpoint" kan man hitta det tangentbordet som såldes snorbilligt för något år sedan (56kr)
https://www.lenovo.com/se/sv/search?text=Trackpoint%20&fsid=1...

Men jag lyckas inte beställa det.
Är det någon som lyckas ?

Visa signatur

Fractal Node 202 | Ryzen 5700G | RTX 3070 8GB | 32GB LP DDR4 | Samsung 870 500gb | Thermalright AXP-100 Full copper | ARCTIC P12 Slim PWM PST - 120 mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Är benägen att hålla med att 12k är dess ”riktiga” ordinarie pris. 11RG har även den legat på 20k för kännedom.

Däremot håller jag inte med om att det är en medelmåttig produkt, särskilt inte efter de många firmware-uppdateringar som rullats ut de senaste månaderna. Det kom ut ännu en FW-uppdatering igår som gör soundbaren riktigt, riktigt bra.

Spännande!

Beställde en och tänkte prova. Har länge funderat hur en bra Atmos-soundbar låter i mitt vardagsrum. Jag har nu ett 5.1-system med Sony STR-DN1080, Klipsch RF-62 som frontar, RC-62 II som centerkanal och RB-41 II som surround. Just ja, en XTZ W12.16 sub också.

Bor i lägenhet med grannar åt alla håll, fru och två barn i vår lägenhet så är det inte så ofta jag kan nyttja kraften i ovan anläggning iaf och är nyfiken på Atmos. Kan man kanske nyttja platsen som stor sub/frontar tar till annat?

Är det alldeles för dåligt ljud i jämförelse så åker den såklart tillbaka men svårt att prova på något annat vettigt vis. Eller är det hål i huvudet att ens prova?

Edit: MediaMarkt var toksnabba att skicka så kunde i vilket fall inte ångra mig innan så är väl lika bra att packa upp och jämföra sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Är benägen att hålla med att 12k är dess ”riktiga” ordinarie pris. 11RG har även den legat på 20k för kännedom.

Däremot håller jag inte med om att det är en medelmåttig produkt, särskilt inte efter de många firmware-uppdateringar som rullats ut de senaste månaderna. Det kom ut ännu en FW-uppdatering igår som gör soundbaren riktigt, riktigt bra.

Dom sålde den för ca 8000 kr i september: https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=341572&p=...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Inte så bra koll på skärmar, letar ny 27 eller 32 tums QHD hög hz skärm. Är LG UltraGear 32GP850 31.5" för 3790:- hos elgiganten en bra deal eller ska jag leta vidare?

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Actually, it is not valid for them to compare their curent price with the MSRP. The law is quite clear, they should compare to their normal price, not some fictional price and not some price they never used. What the normal price is is a little bit fuzzy, but according to svensk handel:
https://www.svenskhandel.se/radgivning/konsumentratt/artiklar...

Prisjakts price stats seems to indicate that MM only carried the product for about 20 days, which I don't believe. I think it is some kind of glitch or something they have done on purpose. In any case, the comparison is invalid unless MM has carried the product at a price of 19900 kr for at least 4 weeks.

They could have removed the product long enough for Prisjakt to drop the history from them, then re-enabled the product.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gamerouge:

Lenovo verkar ha dragit igång sina black friday erbjudanden.

Söker man på "trackpoint" kan man hitta det tangentbordet som såldes snorbilligt för något år sedan (56kr)
https://www.lenovo.com/se/sv/search?text=Trackpoint%20&fsid=1...

Men jag lyckas inte beställa det.
Är det någon som lyckas ?

Nej inte jag heller. Surt, sist beställde jag men fick inget. Jag hade till och med kunnat tänka mig att betala några hundralappar, men inte 1100 för den trådlösa varianten.

Permalänk
Skrivet av pi:

Inte så bra koll på skärmar, letar ny 27 eller 32 tums QHD hög hz skärm. Är LG UltraGear 32GP850 31.5" för 3790:- hos elgiganten en bra deal eller ska jag leta vidare?

Finns en diskussion om den just nu

Visa signatur

i5-12600K | Z690

Permalänk
Medlem

Tack. Kikade på den och det verkar vara bättre bild på den, men sedan stod det att det finns hög chans för inbränning.
Då jag tänkte lira en del på den så måste jag nog gå på Sonyn ändå. :/

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Tack. Kikade på den och det verkar vara bättre bild på den, men sedan stod det att det finns hög chans för inbränning.

Hög chans för inbränning är väl att ta i med tanke på att de har bra skydd mot det nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja alltså jag spelar ju en hel del på min CX och ett år senare så har jag inte en tillstymmelse till inbränning. Om du skulle jämföra oled mot plasma som också led av risk för inbränning så är det en stor skillnad då det på plasman på riktigt var en hög chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

They could have removed the product long enough for Prisjakt to drop the history from them, then re-enabled the product.

I wonder how long time they need remove the product before prisjakt drops the history. If that is what happened, then it can't be too long since MM clearly sold the product in september.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Spännande!

Beställde en och tänkte prova. Har länge funderat hur en bra Atmos-soundbar låter i mitt vardagsrum. Jag har nu ett 5.1-system med Sony STR-DN1080, Klipsch RF-62 som frontar, RC-62 II som centerkanal och RB-41 II som surround. Just ja, en XTZ W12.16 sub också.

Bor i lägenhet med grannar åt alla håll, fru och två barn i vår lägenhet så är det inte så ofta jag kan nyttja kraften i ovan anläggning iaf och är nyfiken på Atmos. Kan man kanske nyttja platsen som stor sub/frontar tar till annat?

Är det alldeles för dåligt ljud i jämförelse så åker den såklart tillbaka men svårt att prova på något annat vettigt vis. Eller är det hål i huvudet att ens prova?

Edit: MediaMarkt var toksnabba att skicka så kunde i vilket fall inte ångra mig innan så är väl lika bra att packa upp och jämföra sen.

Kul! Ja det är ju inget annat än att prova så vet du! Man brukar väl säga det att inget slår riktig 5.1 men jag tycker att de har kommit rätt långt med tekniken vad gäller soundbaren att det för väldigt många är tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

I wonder how long time they need remove the product before prisjakt drops the history. If that is what happened, then it can't be too long since MM clearly sold the product in september.

Hmm, not sure. But i have seen it happen with other products so I think many retailers are aware about the loophole. Maybe @Prisjakt can shead some light on this?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Kul! Ja det är ju inget annat än att prova så vet du! Man brukar väl säga det att inget slår riktig 5.1 men jag tycker att de har kommit rätt långt med tekniken vad gäller soundbaren att det för väldigt många är tillräckligt bra.

Ja, nu är det bara en uppgradering av min 65" Oled B7 som hägrar. Har både XSX och PS5 så VRR/4k/120Hz vore trevligt men vet inte om det är värt pengarna egentligen då jag inte spelar så mycket och det är bara SP som gäller iaf.

Kanske om 77" rör sig ner mot 25k i framtiden. En C1 kanske inte är värt pengarna mot min B7 för film/SP-spelande? Eller behöver sovrummet en 65"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Produkt: LG Soundbar SP11RA
Länk: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-soundbar-sp11ra-1334...
Kategori: Ljud
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5795507
Pris: 5990 kr

Galet pris... kliar i köpfingret!

Skrivet av Chrillthebill:

Kan ingenting om soundbars, men vilken bör man slå till? Någon som kan ge lite input? Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urioz:

Kan ingenting om soundbars, men vilken bör man slå till? Någon som kan ge lite input? Tack

Jag slog till på Sonos'en, sanslöst pris. Slutsåld överallt.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem

OBS OBS OBS
Tänk på att det är inte amazon dem själva som säljer sonos arcen utan en 3:e partssäljare!