Hur kan iPhone vara i nästa dubbelt så snabbt som en Androidtelefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag använder mobilen för att ringa, skicka meddelanden via Facebook/Messenger, ta bilder, signera med BankID, swisha och slösurfa. Enstaka gånger använder jag nån app för kartor eller GPS-positionering.
Inget som kräver nån särskild prestanda. Min nuvarande mobil är från 2017 och jag räknar med att använda den i ett par år till. Det är väl mest om den skulle gå sönder eller om BankID skulle sluta fungera på den som jag behöver byta.
Så benchmarks på mobil är skrattretande irrelevanta!

Sant, enda anledningen att jag köpte ny var att min oneplus3 började ha riktigt dålig batteritid

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Apple har sedan tjänat väldigt mycket pengar på iPhones. Och valde att satsa väldigt mycket på att göra cpun och gpunsnabbare för att ha processorn på flera ställen som laptops.

Nu har jag inte kollat igenom all data men som det ser ut så verkar apple legat långt före även om man går tillbaka till iphone 5-6
Qualcomm, samsung etc borde väl också lagt ner otroligt mycket pengar och här bygger det ju på samma teknik ARM inte som på desktop x86 mot ARM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Sant, enda anledningen att jag köpte ny var att min oneplus3 började ha riktigt dålig batteritid

Fast om det är enda/främsta anledningen så är det både billigare och bättre att byta batteri?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jan-banan:

Samsung har tagit fram Exynos alltså egen design och operativet är eget ( nåja modiferat) men inte har de lyckats mycket bättre än qualcomm i alla fall om man ska tolka geekbench.

Skulle säga att det inte är Samsung som gjort ett dåligt jobb, det är Apple som designat något helt utöver vad någon nog trodde var möjligt.

Iphone, Ipad och nu även MacBooks presterar helt fantastiskt. De har ingen "turbo" likt Intel/AMDs CPUer, ändå presterar dessa mobil-CPUer bättre än alla CPUer förutom Intels senaste Alder Lake S (räknat per kärna)!

Positiva är att det kan komma en till lika bra presterande CPU-design under 2022 som är helt i nivå med Apple när det kommer till perf/W. Det är Qualcomms nya CPU som designats av en företag vid namn Nuvia, ett företag Qualcomm köpte i början av detta år.

Angående hur viktigt prestandan är i mobilen: kan hålla med om att det rätt mycket är "overkill" i Iphone (tillhör dock de som knappt ringer på mobilen samtidigt som den används extremt mycket, har en Iphone 12 Max just för att den primärt används till att köra appar, ringer någon gång i veckan, slack/discord/google-meet/teams/zoom är vanligare för voice än "vanliga" telefonsamtal).

Samtidigt måste man komma ihåg att samma design används också i Ipad och MacBook. Man kör ofta betydligt mer krävande applikationer på de senare två (använder själv min Ipad rätt mycket som en bärbar dator).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skulle säga att det inte är Samsung som gjort ett dåligt jobb, det är Apple som designat något helt utöver vad någon nog trodde var möjligt.

Iphone, Ipad och nu även MacBooks presterar helt fantastiskt. De har ingen "turbo" likt Intel/AMDs CPUer, ändå presterar dessa mobil-CPUer bättre än alla CPUer förutom Intels senaste Alder Lake S (räknat per kärna)!

Positiva är att det kan komma en till lika bra presterande CPU-design under 2022 som är helt i nivå med Apple när det kommer till perf/W. Det är Qualcomms nya CPU som designats av en företag vid namn Nuvia, ett företag Qualcomm köpte i början av detta år.

Angående hur viktigt prestandan är i mobilen: kan hålla med om att det rätt mycket är "overkill" i Iphone (tillhör dock de som knappt ringer på mobilen samtidigt som den används extremt mycket, har en Iphone 12 Max just för att den primärt används till att köra appar, ringer någon gång i veckan, slack/discord/google-meet/teams/zoom är vanligare för voice än "vanliga" telefonsamtal).

Samtidigt måste man komma ihåg att samma design används också i Ipad och MacBook. Man kör ofta betydligt mer krävande applikationer på de senare två (använder själv min Ipad rätt mycket som en bärbar dator).

Men vad är det som Apple gjort så speciellt på mobilsidan detta verkar pågått i åratal om jag kollar rätt men jämfört med samsungs toppmodell? Bygger inte Apple, qualcomm och samsung med mera på samma grundteknik ARM? Även samma nm då alla görs hos samsung eller TSMC? Jag menar även om Apple är duktiga och gjort alla bättre men nästa dubbelt så bra? Visst att android skulle vara något sämre optimerat pga av det finns så många system men det borde väl vara samma sak att jämföra desktop om vi tar intel inte skiljer det väl så mycket i geekbench om man kör macos och sen kör samma system i windows? Borde vara lite likande mellan ios och android.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Skillnaden är lite mindre när man jämför GPU-intensiva applikationer, men finns det överhuvudtaget någon benchmark där Iphone 13 inte vinner mot alla existerande Android-lurar?

Filöverföring. iphone 13 ligger fortfarande med usb 2.0 (480Mbps)hastighet. Inget större problem mer än för dem som köper de dyrare modellerna och tänker spela in film.

Permalänk
Avstängd

Även om den här videon inte handlar om mobiler så kan det vara värt att kika på ändå. Man ska inte glömma att en del benchmarks väljs just för att visa de bättre sidorna av produkten.

Framför allt så kan man säga att t.ex. M1 är mer energieffektivt än alternativen. Men det är inte alltid snabbare.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jan-banan:

Men vad är det som Apple gjort så speciellt på mobilsidan detta verkar pågått i åratal om jag kollar rätt men jämfört med samsungs toppmodell? Bygger inte Apple, qualcomm och samsung med mera på samma grundteknik ARM? Även samma nm då alla görs hos samsung eller TSMC? Jag menar även om Apple är duktiga och gjort alla bättre men nästa dubbelt så bra? Visst att android skulle vara något sämre optimerat pga av det finns så många system men det borde väl vara samma sak att jämföra desktop om vi tar intel inte skiljer det väl så mycket i geekbench om man kör macos och sen kör samma system i windows? Borde vara lite likande mellan ios och android.

Grejen är att Apple har en CPU-design som i en mobil är lika snabb som Intel/AMD har i peak på desktop, det känns som det inte borde vara tekniskt möjligt!

Med peak menar jag att, undanget Golden Cove, så har Apple lika eller bättre "sustained performance" i Iphone när 1-2 kärnor är aktiva som Intel/AMD har på sina desktop CPUer. Grejen är att vid peak-effekt drar Intels/AMDs CPUer 40-50 W per kärna, så är inte realistisk att hålla samma frekvens vid "all-core". Apple har i stort sätt samma frekvens oavsett hur många kärnor som är aktiva, det även på MBP som har 8+2 kärnor.

Ställd mot Samsung/Qualcomm är rå-prestanda nästan dubbelt så bra. Arms Cortex X serien har dock gjort att gapet minskat senaste åren. Är nog primärt tre orsaker till Apples enorma försprång mot Samsung/Qualcomm

  • Arms Cortex serie har alltid designats för relativt lågt pris, Apples CPU-kärna är massiv och därmed allt annat än billig att tillverka. Det fungerar för Apple då de bara stoppar in sina designer i produkter i de högre segmenten

  • Apple har näst intill oändliga resurser, Arm har trots sin brutala marknadsdominans relativt låg omsättning. Apples budget för FoU är milsvid från Arm. Att Arm ändå börjar krypa ikapp AMD och Intel, som båda har större FoU budgetar, kommer nog mycket från att ARM64 är så mycket bättre designad än x86_64. Men någon sådan fördel finns inte mot Apple då de också kör ARM64

  • Apple började tidigare än Arm sikta på laptop/desktop-marknaden. Arm gav sig in i det racet för ca 2,5 år sedan när de lanserade Cortex X serien (Cortex A säljs i långt större volymer och fortsätter maximera perf/$ och perf/W)

Skrivet av Kaleid:

Även om den här videon inte handlar om mobiler så kan det vara värt att kika på ändå. Man ska inte glömma att en del benchmarks väljs just för att visa de bättre sidorna av produkten.
https://www.youtube.com/watch?v=0sWIrp1XOKM

Framför allt så kan man säga att t.ex. M1 är mer energieffektivt än alternativen. Men det är inte alltid snabbare.

Fast visar inte det testet att så länge det handlar om rå CPU-prestanda är M1 i en egen liga? Fallen där den inte är i topp är

  • Handbrake h265, det är ett specialfall då Intel i praktiken lagt till HW-accelering av detta i AVX och detta används här (Intel lägger rejält med resurser för att AVX-accelerera olika programbibliotek, något även Apple gör i MacOS men det används främst av MacOS specifika program och HU testade specifikt sådan som också finns till Windows).

    Apple har motsvarande HW-acceleration i systemkretsen, inte i CPU och när dessa används (som är fallet i t.ex. Davinci Resolve och Final Cut) finns det överhuvudtaget ingen CPU som hänger med. Handbrake saknar det stödet för M1 och Arm NEON (SSE/AVX motsvarighet i ARMv8) saknar den acceleration som AVX har för h265

  • Program som är GPGPU-accelererade, de flesta PC-laptops man tester har Nvidia GPUer och väldigt många program som använder GPGPU har endera bara CUDA stöd eller så är i alla fall CUDA-stödet långt bättre än alla andra varianter

  • I spel måste M1 i praktiken emulera dels CPU-instruktionerna då de kör x86_64, men även "emulera" GPU delen då spelen typiskt använder DX12. GPUn Apple använder kan logiskt göra allt som spelen använder, men då M1 GPUn bygger på samma teknik som används i mobilerna har den en annan balans av styrkor/svagheter än "normal" PC-GPUer (vissa saker som är billig på M1 är dyr på Nvidia/AMD GPUer och vice-versa, PC-spel är optimerade för det senare)

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Filöverföring. iphone 13 ligger fortfarande med usb 2.0 (480Mbps)hastighet. Inget större problem mer än för dem som köper de dyrare modellerna och tänker spela in film.

Så är det säker. Men är det ett problem praktiken?

Varför skulle man vilja föra över saker via USB till en mobil som har Wifi-6 stöd och "Airdrop"?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fast om det är enda/främsta anledningen så är det både billigare och bättre att byta batteri?

Man skulle också kunna se det som ett tillfälle att köpa en ny lur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Varför skulle man vilja föra över saker via USB till en mobil som har Wifi-6 stöd och "Airdrop"?

Datorer som inte har AX stöd och inte heller Airdrop? Jag har t.ex. ingen dator som har stöd för Airdrop. Jag för över saker till/från datorn från mobilen via USB

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jnsson:

Datorer som inte har AX stöd och inte heller Airdrop? Jag har t.ex. ingen dator som har stöd för Airdrop. Jag för över saker till/från datorn från mobilen via USB

Sure, det är en självklart en begränsning! Var för snabb att avfärda det!

Mycket därför att jag nog aldrig fört över något överhuvudtaget från mobilen till datorn via USB. Vanligaste vägen är nog att synka mot "molnlagring", där telefonen kommer ladda upp med Wifi-5/6 och till sin datorn kan man ju plocka ned det med både Ethernet eller Wifi. Enstaka filer går via Airdrop, fast det kräver nog att man har en Mac-datorn (har aldrig kollat om det finns stöd i Windows)-

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Filöverföring. iphone 13 ligger fortfarande med usb 2.0 (480Mbps)hastighet. Inget större problem mer än för dem som köper de dyrare modellerna och tänker spela in film.

Det tar väl inte geekbench med i sin poängsumma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Grejen är att Apple har en CPU-design som i en mobil är lika snabb som Intel/AMD har i peak på desktop, det känns som det inte borde vara tekniskt möjligt!

Med peak menar jag att, undanget Golden Cove, så har Apple lika eller bättre "sustained performance" i Iphone när 1-2 kärnor är aktiva som Intel/AMD har på sina desktop CPUer. Grejen är att vid peak-effekt drar Intels/AMDs CPUer 40-50 W per kärna, så är inte realistisk att hålla samma frekvens vid "all-core". Apple har i stort sätt samma frekvens oavsett hur många kärnor som är aktiva, det även på MBP som har 8+2 kärnor.

Ställd mot Samsung/Qualcomm är rå-prestanda nästan dubbelt så bra. Arms Cortex X serien har dock gjort att gapet minskat senaste åren. Är nog primärt tre orsaker till Apples enorma försprång mot Samsung/Qualcomm

  • Arms Cortex serie har alltid designats för relativt lågt pris, Apples CPU-kärna är massiv och därmed allt annat än billig att tillverka. Det fungerar för Apple då de bara stoppar in sina designer i produkter i de högre segmenten

  • Apple har näst intill oändliga resurser, Arm har trots sin brutala marknadsdominans relativt låg omsättning. Apples budget för FoU är milsvid från Arm. Att Arm ändå börjar krypa ikapp AMD och Intel, som båda har större FoU budgetar, kommer nog mycket från att ARM64 är så mycket bättre designad än x86_64. Men någon sådan fördel finns inte mot Apple då de också kör ARM64

  • Apple började tidigare än Arm sikta på laptop/desktop-marknaden. Arm gav sig in i det racet för ca 2,5 år sedan när de lanserade Cortex X serien (Cortex A säljs i långt större volymer och fortsätter maximera perf/$ och perf/W)

Fast visar inte det testet att så länge det handlar om rå CPU-prestanda är M1 i en egen liga? Fallen där den inte är i topp är

  • Handbrake h265, det är ett specialfall då Intel i praktiken lagt till HW-accelering av detta i AVX och detta används här (Intel lägger rejält med resurser för att AVX-accelerera olika programbibliotek, något även Apple gör i MacOS men det används främst av MacOS specifika program och HU testade specifikt sådan som också finns till Windows).

    Apple har motsvarande HW-acceleration i systemkretsen, inte i CPU och när dessa används (som är fallet i t.ex. Davinci Resolve och Final Cut) finns det överhuvudtaget ingen CPU som hänger med. Handbrake saknar det stödet för M1 och Arm NEON (SSE/AVX motsvarighet i ARMv8) saknar den acceleration som AVX har för h265

  • Program som är GPGPU-accelererade, de flesta PC-laptops man tester har Nvidia GPUer och väldigt många program som använder GPGPU har endera bara CUDA stöd eller så är i alla fall CUDA-stödet långt bättre än alla andra varianter

  • I spel måste M1 i praktiken emulera dels CPU-instruktionerna då de kör x86_64, men även "emulera" GPU delen då spelen typiskt använder DX12. GPUn Apple använder kan logiskt göra allt som spelen använder, men då M1 GPUn bygger på samma teknik som används i mobilerna har den en annan balans av styrkor/svagheter än "normal" PC-GPUer (vissa saker som är billig på M1 är dyr på Nvidia/AMD GPUer och vice-versa, PC-spel är optimerade för det senare)

Så är det säker. Men är det ett problem praktiken?

Varför skulle man vilja föra över saker via USB till en mobil som har Wifi-6 stöd och "Airdrop"?

Tack för bra förklaring!

Mycket intressant detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fast om det är enda/främsta anledningen så är det både billigare och bättre att byta batteri?

Tekniskt sett ja, kommer nog överväga det väldigt hårt när nuvarande börjar ge upp, iofs hade op3 bara 3000mAh, medans den jag har nu är 5000mAh så det var ju en upgrade iaf, bryr mig mindre om prestandan som också var bättre såklart

Permalänk
Medlem

Apples chip är snabba som sören.
Personligen bryr jag mig inte direkt då alla "highend" mobiler idag är så pass snabba att det inte är några stop för något. Och andra saker är betydligt viktigare nu för mig när man kollar mobiler.

Kommande Exynos är ju rätt snabbt verkar det som också men Apple ligger rätt långt före ändå.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Varför skulle man vilja föra över saker via USB till en mobil som har Wifi-6 stöd och "Airdrop"?

För att det är enklare att föra över genom usb när man ej får installera skumma program på mottagar datorn.
Så det är inget konstigt att vilja föra över usb som jag hela tiden gör från android och ios. Däremot är det unika att man ska föra över så mycket data så det är ett stort problem. När det gäller ios så är det i princip 20st skärmdumpsbilder jag för över och då klarar man sig på usb 2 hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag använder mobilen för att ringa, skicka meddelanden via Facebook/Messenger, ta bilder, signera med BankID, swisha och slösurfa. Enstaka gånger använder jag nån app för kartor eller GPS-positionering.
Inget som kräver nån särskild prestanda. Min nuvarande mobil är från 2017 och jag räknar med att använda den i ett par år till. Det är väl mest om den skulle gå sönder eller om BankID skulle sluta fungera på den som jag behöver byta.
Så benchmarks på mobil är skrattretande irrelevanta!

Ungefär samma anvädningsområden som jag har för min. Är väl utöver det Teams, office-appar och några appar till. Visst fungerade allt det där bra på min gamla iPhone 8. Men allt går så mycket fortare på min iPhone 13 pro att jag mer sällan känner att jag behöver ta upp laptopen ur väskan, då jag är ute på fältet och behöver få fram någon info.

EDIT: Dock skall nämnas att en ny toppmodell med Android förmodligen gjort jobbet ungefär lika bra. Blev dock trött på Samsung eftersom jag upplevde att de segade ner sig fort med åren i kombination med att de slutade komma med mjukvaruuppdateringar.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Det har ju varit så här i många år. Minns inte när det var Apple's telefon CPU'er började blåsa förbi Android, men det var tidigt, och sedan Intel's datorprocessorer också några år senare (det var då man började fundera på riktigt om inte Apple ska byta till sina egna CPUer i sina datorer, vilket de nu gjort)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd

Apples SoC är snabbare, men Geekbench är också något av en outlier när det gäller benchmarking. Se exempelvis filmen nedan:

Pixel 6 leder i början, med produktivitetsappar som Office, fram till videobehandlingen då Iphone går förbi, sen i spelen mot slutet ökar Iphones ledning men inte enormt på något sätt. Sen är ju Pixel 6 helt ny med ett nytt chip och så, men det är ju inget prestandamonster direkt.

Personligen är jag förbi punkten där telefonprestanda spelar så stor roll, i alla fall om man håller sig inom midrange och uppåt. Jag köpte en Galaxy Tab A ganska nyligen och där är det frustrerande att den är så långsam att byta appar och så, men min Pixel 5 med SD 765G är snabb så det räcker och blir över.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte påminna mig att jag någonsin använt en mobiltelefon eller surfplatta till något som händelsevis råkar kräva hög prestanda, så därför tycker jag inte att snabb CPU tillför något. Däremot överför jag kopiösa mängder data via USB från min mobil varje dag, där har vi ett extremt relevant use case för majoriteten. Sen är det även viktigt att kunna snabbladda, helst i 200W, eftersom jag hela tiden får slut på batteri. Vilket i sin tur absolut inte beror på att jag gör något prestandaintensivt med telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkoff:

Sen är det även viktigt att kunna snabbladda, helst i 200W, eftersom jag hela tiden får slut på batteri. Vilket i sin tur absolut inte beror på att jag gör något prestandaintensivt med telefonen.

Om ditt batteri hela tiden tar slut utan att du gör något prestandakrävande så känns det som om det är något fel med antingen batteriet eller telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Om ditt batteri hela tiden tar slut utan att du gör något prestandakrävande så känns det som om det är något fel med antingen batteriet eller telefonen.

Jag gissar att personen gjort ett halvdåligt försök till sarkasm, men jag är lite osäker ska jag erkänna :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag gissar att personen gjort ett halvdåligt försök till sarkasm, men jag är lite osäker ska jag erkänna :/

Ja, det var mycket riktigt sarkastiskt. Jag tycker att det är lite smått märkligt att man på ett forum för prestanda-entusiaster ställer sig tveksam om nyttan för prestanda i telefoner. Man ska aldrig underskatta hur dåligt skrivna vissa javascript-applikaner kan bli, som man ändå blir beroende av. Och vem vet hur tunga framtidens sociala medier / virtuella världar som Facebook snickrar på kommer att bli?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perkoff:

Ja, det var mycket riktigt sarkastiskt. Jag tycker att det är lite smått märkligt att man på ett forum för prestanda-entusiaster ställer sig tveksam om nyttan för prestanda i telefoner. Man ska aldrig underskatta hur dåligt skrivna vissa javascript-applikaner kan bli, som man ändå blir beroende av. Och vem vet hur tunga framtidens sociala medier / virtuella världar som Facebook snickrar på kommer att bli?

Men det handlar ju förstås om vad man gör med sin enhet. Jag vill gärna ha en högpresterande dator för spel exempelvis, och jag behöver också en snabb för mitt jobb dock med andra kriterier förstås, mer minne och snabbare processor men grafikkortet är ju irrelevant där. Men ska jag köpa en privat laptop (inte för spel) så glider prestandan rätt långt ner på kravlistan, inte så att jag skulle köpa en Celeron eller liknande men en i3 med minsta konfigurerabara mängden arbetsminne hade ju räckt gott och väl. Så var det inte för säg tio år sedan även om programmen var "lättare" då.

För smarta telefoner så räcker det att gå tillbaka kanske fyra år för att allt utanför topprestanda skulle kännas segt i vanlig användning. Men idag räcker "mellanklass" väldigt långt och eventuell seghet har sannolikt att göra med systemet än med hårdvaran. Min pixel känns mycket snabbare än min S10 trots rätt mycket klenare processor exempelvis. Spel på telefonen kan fortfarande vara väldigt krävande förstås, men om man inte spelar tunga 3D-spel så räcker även dagens mellanklass till allt i princip alla gör. Sen finns det förstås fler specialfall som kräver mer, videoredigering exempelvis, men de lär inte vara särskilt vanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkoff:

Ja, det var mycket riktigt sarkastiskt. Jag tycker att det är lite smått märkligt att man på ett forum för prestanda-entusiaster ställer sig tveksam om nyttan för prestanda i telefoner. Man ska aldrig underskatta hur dåligt skrivna vissa javascript-applikaner kan bli, som man ändå blir beroende av. Och vem vet hur tunga framtidens sociala medier / virtuella världar som Facebook snickrar på kommer att bli?

Sant, men till mitt försvar finns det många sorters nördar här på sweclockers, inte bara de som jagar prestanda. T.ex. finns det dem med gamla hederliga dumtelefoner samt några som kör android (😉).

Permalänk
Medlem

Tror inte prestandan kommer att avta.

Tror vi kommer kunna se att mobiler kör Desktopappar som man kanske stream till skärm / tv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jan-banan:

Tror inte prestandan kommer att avta.

Tror vi kommer kunna se att mobiler kör Desktopappar som man kanske stream till skärm / tv

Vi är redan förbi det, problemet, eller anledningen till att det inte slagit så stort, har inget med prestanda att göra egentligen utan det handlar om nyttan, efterfrågan. Dex har ju funnits några år exempelvis, och MS hade ju liknande läge på Windows Phone när det fanns, och dessutom byggde ju Canonical något liknande med Ubuntu Phone eller vad det hette.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vi är redan förbi det, problemet, eller anledningen till att det inte slagit så stort, har inget med prestanda att göra egentligen utan det handlar om nyttan, efterfrågan. Dex har ju funnits några år exempelvis, och MS hade ju liknande läge på Windows Phone när det fanns, och dessutom byggde ju Canonical något liknande med Ubuntu Phone eller vad det hette.

Tror inte det blir populärt förens Apple gör det och då på något smart sätt. Då kommer alla haka på, har ju visats sig förr

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Skulle säga att det inte är Samsung som gjort ett dåligt jobb, det är Apple som designat något helt utöver vad någon nog trodde var möjligt.

Iphone, Ipad och nu även MacBooks presterar helt fantastiskt. De har ingen "turbo" likt Intel/AMDs CPUer, ändå presterar dessa mobil-CPUer bättre än alla CPUer förutom Intels senaste Alder Lake S (räknat per kärna)!

Positiva är att det kan komma en till lika bra presterande CPU-design under 2022 som är helt i nivå med Apple när det kommer till perf/W. Det är Qualcomms nya CPU som designats av en företag vid namn Nuvia, ett företag Qualcomm köpte i början av detta år.

Angående hur viktigt prestandan är i mobilen: kan hålla med om att det rätt mycket är "overkill" i Iphone (tillhör dock de som knappt ringer på mobilen samtidigt som den används extremt mycket, har en Iphone 12 Max just för att den primärt används till att köra appar, ringer någon gång i veckan, slack/discord/google-meet/teams/zoom är vanligare för voice än "vanliga" telefonsamtal).

Samtidigt måste man komma ihåg att samma design används också i Ipad och MacBook. Man kör ofta betydligt mer krävande applikationer på de senare två (använder själv min Ipad rätt mycket som en bärbar dator).

Mängden cache Apple använder är helt enorm jämfört med övriga smartphone. Anandtech kom fram till 32 MB i den senaste Iphonen....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jan-banan:

Tror inte det blir populärt förens Apple gör det och då på något smart sätt. Då kommer alla haka på, har ju visats sig förr

Kanske det. Men som sagt så funkar det redan ganska bra, om man har en telefon som stöder det. Vi har exempelvis USB-C-dockor på jobbet till våra datorer, kopplar jag in min telefon i typ en frånvarande kollegas docka för att ladda den så får jag upp telefonen på den inkopplade skärmen och mus och tangentbord fungerar direkt. Chrome blir ju typ i skrivbordsläge också så behovet av en Chromebook för mig är inte så stort.