Optimera Quest 2 för streaming/latens

Permalänk

Optimera Quest 2 för streaming/latens

Låtom oss optimera!

Har ni hittat något bra tweak?

* Vad kör ni med för inställningar i virtual desktop (eller vad ni nu använder)?
* Märker ni skillnad mellan air-link, Virtual Desktop, link-kabel?
* Har ni bytt upp er vad gäller router (te.x WIFI 6) för att få bättre prestanda?

Min egen erfarenhet är att jag får runt 50ms i No Man's Sky (som verkar vara rätt krävande, andra spel ger lite mindre fördröjning). Då menar jag total fördröjning (decoding, nätverk osv). Har en NightHawk r7800, använder 5Ghz exklusivt till Quest:en. Har även testat 2.4GHz, det tycks inte göra någon skillnad alls detta trots att man hittar mängder med guider för hur du ska köra just 5GHz exklusivt för Quest2, detta för att få mycket bättre prestanda/latens.

Har fipplat med de fåtal grejer man kan slå av/på för routern också; MU-MIMO, HT160, Beamforming - inget av detta har någon betydelse alls, ger inte 1ms skillnad från vad jag sett.

I Windows 10 har jag följt diverse guider för hur man ändrar i registret för att få så bra ping och hastighet som möjligt över nätverket. Gör ingen skillnad även om man gjort ganska extrema förändringar.

Att använda 120Hz istället för 72Hz gav mig c:a 9-10ms mindre fördröjning i NMS vilket är det bästa "tweak" jag hittat hittils.
Annars verkar inställningarna i VD inte göra så enormt stor skillnad förutom bitrate då om man drar upp det extremt.

Annars kör jag
VD: H.264 (detta ger bäst prestanda, några få ms bättre än auto).
VD: Automatically adjust bitrate
SteamVR: Resolution på "Auto"
Nvidia kontrollpanelen: Low Latency Setting: Ultra (tycks ge en minimal skjuts)

VD inställningar:

NMS in-game för att visa grafikinställningar,FPS/latens:

Har nu även beställt en WIFI 6 router. Kan det göra skillnad eller slänger jag pengarna i sjön? Tänkte iaf testa då jag såg någon rekommendera en WIFI 6 router istället, min nuvarande är ju några år.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Jag har inga erfarenheter av just NMS men det här är inställningarna jag typ kan göra på min router

Kolla att du är på en så ledig kanal som möjligt och välj den.

Inställningarna i VD kör jag samma som du men jag kör bara 90FPS, fått som för mig det blir mer lättdrivet för datorn?
Jag kör fast 150Mbps och inte automatic

Vad är det du har problem med? känns rörelser efter eller hackar det? Har du provat att dra ner inställningarna i NMS ?
har du testat AirLink?
Mina erfarenheter är att VD är bättre i "tyngre" spel, AirLink är bättre i snabba rythm spel.
AirLink är lite snyggare iom att man kan köra 200Mbps

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Jag kör på en DFS kanal eftersom annars kan grannar osv köra på samma, mindre risk med dessa kanaler som jag förstått det och guiderna rekommenderar det också. Men som sagt, det gör ingen skillnad för mig.

Har bara provat air-link lite snabbt, dock ej testat med något mätverktyg än. Linkkabel har jag provat (inte original, nån billig) det gav inte så bra resultat. Kanske får prova en annan USB-ingång.

Har inga problem alls egentligen, tycker det flyter på rätt fint trots 50ms latency. Men kan man få bättre så vill jag gärna ha det Jag tycker om att tweaka saker.

Ok, intressant med din iakttagelse om VD och airlink. Fick min Q2 nu i dagarna så jag har egentligen inte hunnit testa så mycket än.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Jag kör också med ett 1080 Ti och jag har numera gått över till Air Link (200 Mbps Dynamic) helt och hållet.
Här nedan har du mina inställningar:

VD + OpenVR FSR är lite mer lättdrivet och ger en någorlunda likadan bild, fast med fler komprimering artefakter (Kan ej gå över 70 Mbps HEVC med min router). Då går det att köra med Ultra och 90Hz utan större problem i dom flesta spel. Dessvärre går det bara att köra i spel som använder OpenVR och som körs på Unity/Unreal Engine.
120Hz är bara att glömma med ett 1080 Ti, 90Hz kan du nå max, såvida du inte tänker köra med ASW/SSW hela tiden. Möjligtvis går det att lösa om du går ner i upplösning tillsammans med FSR, men då blir det snarare en fråga om hur mycket grafiskt du är villig att offra för 120Hz. Med High kommer du också ha problem i många spel, Medium + 90Hz verkar vara sweet spot vad gäller ett 1080 Ti.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk

Intressant, tack för screens också! Får prova mer med airlink, ska väl finnas nån debugger för det så man kan se prestanda.
Jag ligger på 100-110 FPS i det ganska tunga spelet NMS med mina inställningar.. men jag offrar en del i grafikinställningarna (se min bild ovan), 120 når jag inte men att ha det på ger som sagt en minskad fördröjning, av någon anledning. High och Medium gav ingen skillnad i latens för just NMS, det är mest det spelat jag testat då det är så tungdrivet - kan jag få det att flyta på lite bättre så kommer allting annat flyta på helt extremt bra. ska prova det med airlink

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Intressant, tack för screens också! Får prova mer med airlink, ska väl finnas nån debugger för det så man kan se prestanda.
Jag ligger på 100-110 FPS i det ganska tunga spelet NMS med mina inställningar.. men jag offrar en del i grafikinställningarna (se min bild ovan), 120 når jag inte men att ha det på ger som sagt en minskad fördröjning, av någon anledning. High och Medium gav ingen skillnad i latens för just NMS, det är mest det spelat jag testat då det är så tungdrivet - kan jag få det att flyta på lite bättre så kommer allting annat flyta på helt extremt bra. ska prova det med airlink

Spacewarp är aktivt så dina 100 FPS bör således betyda 50 FPS.

I bilden jag skickade för Oculus Debug Tool kan du klicka i "Visible Hud" -> Performance så får du upp en overlay.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Största förbättringen jag fick var genom att sätta "channel width" till 80 MHz. På auto så verkade min router lägga sig på 20 så det gjorde en stor skillnad.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av Exydia:

Spacewarp är aktivt så dina 100 FPS bör således betyda 50 FPS.

I bilden jag skickade för Oculus Debug Tool kan du klicka i "Visible Hud" -> Performance så får du upp en overlay.

Aha, det funkar så. Jag stängde av Spacewarp, då fick jag se den "verkliga" FPS'en samt sänkte det latensen med ytterligare 5ms

Skrivet av johanandersson:

Största förbättringen jag fick var genom att sätta "channel width" till 80 MHz. På auto så verkade min router lägga sig på 20 så det gjorde en stor skillnad.

Ok, har ingen sådan inställning för min nuvarande router, men 80 ska vara default, har man DFS kanal igång som jag har så ska man få 160MHz.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Aha, det funkar så. Jag stängde av Spacewarp, då fick jag se den "verkliga" FPS'en samt sänkte det latensen med ytterligare 5ms

Ett enkelt test för att se om du klarar av inställningarna, varesig det gäller grafikinställningar eller upplösning är att kolla så du håller dig under den behövda frame time för din uppdateringsfrekvens.

T.ex om du ska köra 120Hz så ska du ligga under 8.3ms i antingen VD - Game MS eller i Steam - Developer - Show GPU performance graph.

Ta helt enkelt 1000 / Hz = den frame time du behöver nå (ligga under).

T.ex. på din bild med No Man's Sky låg du på 29 ms... Få ner den med 21 ms så kommer det flyta på bra.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk

Enda anledningen att jag kör 120Hz är alltså för att det ger mycket lägre latens än att använda 72 eller 90. FPS'en går också upp lite, rätt konstigt. Tycker det flyter riktigt fint nu, men tror det kommer göra en del att ha en separat wifi 6 router till Quest 2.

Kan man för övrigt inte sätta native upplösning i SteamVR? Jag har fipplat men hittar då inget sätt att få 1832 x 1920 per eye. SteamVR säger 100% när man har 1728x1824?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Enda anledningen att jag kör 120Hz är alltså för att det ger mycket lägre latens än att använda 72 eller 90. FPS'en går också upp lite, rätt konstigt. Tycker det flyter riktigt fint nu, men tror det kommer göra en del att ha en separat wifi 6 router till Quest 2.

Kan man för övrigt inte sätta native upplösning i SteamVR? Jag har fipplat men hittar då inget sätt att få 1832 x 1920 per eye. SteamVR säger 100% när man har 1728x1824?

100% i SteamVR är det du har i upplösning i Virtual desktop eller Oculus programvara om du kör link.
Tänk på att full upplösning är typ som att rendera 2st 4k skärmar

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

100% i SteamVR är det du har i upplösning i Virtual desktop eller Oculus programvara om du kör link.
Tänk på att full upplösning är typ som att rendera 2st 4k skärmar

Ok, bra att veta. Dock synd att man ej ser vad det är för upplösning i VD, det enda som finns är ju high,low,medium osv. Man borde själv kunna ställa in den kan man tycka, te.x så man kan halvera sin native upplösning och liknande.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Ok, bra att veta. Dock synd att man ej ser vad det är för upplösning i VD, det enda som finns är ju high,low,medium osv. Man borde själv kunna ställa in den kan man tycka, te.x så man kan halvera sin native upplösning och liknande.

VR Graphics Quality
Render Resolution per eye
Quest
Potato: 1200x1344
Low: 1536x1728
Medium: 1824x2016
High: 2208x2400
Quest 2
Potato: 1440x1536
Low: 1728x1824
Medium: 2016x2112
High: 2496x2592
Ultra: 2688x2784

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Tack! Skumt att man inte har med native ändå, lär ju ge lite skarpare bild. Hade gärna provat te.x 916x960 som blir exakt halva, brukar också kunna ge bra bild.

Antar VD inte är utvecklat för Quest direkt dock. Kanske kommer nån uppdatering där man kan ställa in upplösning själv..

Provade AirLink igen, vetifan vad som hänt, flera sekunders fördröjning + blir som en svart, lite mindre skärm där man ser allt i, helt oanvändbart. Startade om, samma grej. Antar airlink är lite bättre om man vill få bättre bild.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Tack! Skumt att man inte har med native ändå, lär ju ge lite skarpare bild. Hade gärna provat te.x 916x960 som blir exakt halva, brukar också kunna ge bra bild.

Antar VD inte är utvecklat för Quest direkt dock. Kanske kommer nån uppdatering där man kan ställa in upplösning själv..

Provade AirLink igen, vetifan vad som hänt, flera sekunders fördröjning + blir som en svart, lite mindre skärm där man ser allt i, helt oanvändbart. Startade om, samma grej. Antar airlink är lite bättre om man vill få bättre bild.

Det funkar inte riktigt så. tänk på att VD upplösningen är "per eye"
Ultra på VD och 1.7 på Oculus appen är typ "Native"

att rendera i 916x960 är inte hälften

Bilden måste renderas på ett "skumt" sätt med upplösningen för att ge en 1:1 bild för att kompensera för linserna, annars blir det typ "fish eye". Kallas för barrel distortion.

EDIT: tillägger att jag kör alltid 100% i steamvr. Skulle det vara att jag behöver sänka upplösningen så gör jag det per spel i SteamVR, jag låter alltid upplösningen vara hög i VD och Oculus appen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Samsung Sverige

Se alltid till att spelfönstret är i fokus på datorn, dvs rutan som muspekaren är "bunden" till om du förstår vad jag menar.

Det minskar framedrops och jag upplever att delayen minskar med några ms, men siffrorna varierar en del så det kan vara inbillning också

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Det funkar inte riktigt så. tänk på att VD upplösningen är "per eye"
Ultra på VD och 1.7 på Oculus appen är typ "Native"

att rendera i 916x960 är inte hälften

Bilden måste renderas på ett "skumt" sätt med upplösningen för att ge en 1:1 bild för att kompensera för linserna, annars blir det typ "fish eye". Kallas för barrel distortion.

EDIT: tillägger att jag kör alltid 100% i steamvr. Skulle det vara att jag behöver sänka upplösningen så gör jag det per spel i SteamVR, jag låter alltid upplösningen vara hög i VD och Oculus appen.

ja det är ju sant, det kanske inte är så enkelt som att jämföra med två skärmar.

Skrivet av Samsung:

Se alltid till att spelfönstret är i fokus på datorn, dvs rutan som muspekaren är "bunden" till om du förstår vad jag menar.

Det minskar framedrops och jag upplever att delayen minskar med några ms, men siffrorna varierar en del så det kan vara inbillning också

//Pontus

Bra att veta, tack.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

ja det är ju sant, det kanske inte är så enkelt som att jämföra med två skärmar.

Nej så att rendera Quest 2 1:1 i den upplösningen den är speccad för måste man skyffla betydligt fler pixlar än en 4k skärm gör tex

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Enda anledningen att jag kör 120Hz är alltså för att det ger mycket lägre latens än att använda 72 eller 90. FPS'en går också upp lite, rätt konstigt. Tycker det flyter riktigt fint nu, men tror det kommer göra en del att ha en separat wifi 6 router till Quest 2.

Vilken latens är det du pratar om? Du måste förstå att om du inte når den specificerade frame time för den uppdateringsfrekvens du har valt så kommer det uppstå problem. Det är viktigt att alla parametrar (game, encoding, network, decoding) ligger tillräckligt lågt (dvs ej orange).

En wifi 6 router kommer endast tilllåta dig att eventuellt öka bitraten på den video som skickas till questet, alternativt sänka din network ms. Även här så behöver det inte vara så, för vissa gör det ingen skillnad att gå från AC till AX.

Att Air Link laggar för dig kan bero på många variabler, var du inne något i Oculus Debug Tool? Om man ska köra Air Link är det viktigt att lämna allt som har med bandwidth att göra orört i det programmet.

Prövade du ändra bitrate? När du har kopplat upp dig till datorn och är i rift miljön så finns den inställningen nere till vänster, sätt den på dynamisk så kommer det inte uppstå något lagg på nätverkets sida.

VD är förövrigt direkt utvecklat för Quest, och varför du inte kan ändra upplösningn hur du vill beror på många aspekter (distortion osv). Det har varit prat i VD Discorden om en slider för att välja upplösning, men just nu verkar det ha lagts på hyllan. Vad gäller den nativa upplösningen på 5408x2736 så kan du komma bra nära med Ultra. Återigen, här kommer du behöva utnyttja FSR och för 120Hz behöva sänka FSR quality ytterligare.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Skrivet av Exydia:

Vilken latens är det du pratar om? Du måste förstå att om du inte når den specificerade frame time för den uppdateringsfrekvens du har valt så kommer det uppstå problem. Det är viktigt att alla parametrar (game, encoding, network, decoding) ligger tillräckligt lågt (dvs ej orange).

En wifi 6 router kommer endast tilllåta dig att eventuellt öka bitraten på den video som skickas till questet, alternativt sänka din network ms. Även här så behöver det inte vara så, för vissa gör det ingen skillnad att gå från AC till AX.

Att Air Link laggar för dig kan bero på många variabler, var du inne något i Oculus Debug Tool? Om man ska köra Air Link är det viktigt att lämna allt som har med bandwidth att göra orört i det programmet.

Prövade du ändra bitrate? När du har kopplat upp dig till datorn och är i rift miljön så finns den inställningen nere till vänster, sätt den på dynamisk så kommer det inte uppstå något lagg på nätverkets sida.

VD är förövrigt direkt utvecklat för Quest, och varför du inte kan ändra upplösningn hur du vill beror på många aspekter (distortion osv). Det har varit prat i VD Discorden om en slider för att välja upplösning, men just nu verkar det ha lagts på hyllan. Vad gäller den nativa upplösningen på 5408x2736 så kan du komma bra nära med Ultra. Återigen, här kommer du behöva utnyttja FSR och för 120Hz behöva sänka FSR quality ytterligare.

jag kollar på den totala fördröjningen. jag kommer som sagt ner c:a 9-10ms om jag kör 120 jämfört med 72, likaså tappar jag FPS av någon anledning om jag kör lägre Hz. Möjligt att detta bara gäller NMS, inte kollat andra spel. Orange ligger jag inte på..

vad är egentligen Game-fördröjningen, vet du det? Decode/encode tycks ligga på 3-4ms, nätverk c:a 10ms, sen game på c:a 35 ms.. Undrar om det är något som kan förbättras med wifi 6 eller inte..

Jag ska prova mer med air link, jag fipplade med något i debug tool, följde någon guide, säkert det som är problemet.

Bra info, tack

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

jag kollar på den totala fördröjningen. jag kommer som sagt ner c:a 9-10ms om jag kör 120 jämfört med 72, likaså tappar jag FPS av någon anledning om jag kör lägre Hz. Möjligt att detta bara gäller NMS, inte kollat andra spel. Orange ligger jag inte på..

vad är egentligen Game-fördröjningen, vet du det? Decode/encode tycks ligga på 3-4ms, nätverk c:a 10ms, sen game på c:a 35 ms.. Undrar om det är något som kan förbättras med wifi 6 eller inte..

Jag ska prova mer med air link, jag fipplade med något i debug tool, följde någon guide, säkert det som är problemet.

Bra info, tack

Game fördröjningen ökar när spelet är tungdrivet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Game fördröjningen ökar när spelet är tungdrivet.

Ja så mycket har jag märkt när jag växlat lite mellan spel.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

jag kollar på den totala fördröjningen. jag kommer som sagt ner c:a 9-10ms om jag kör 120 jämfört med 72, likaså tappar jag FPS av någon anledning om jag kör lägre Hz. Möjligt att detta bara gäller NMS, inte kollat andra spel. Orange ligger jag inte på..

vad är egentligen Game-fördröjningen, vet du det? Decode/encode tycks ligga på 3-4ms, nätverk c:a 10ms, sen game på c:a 35 ms.. Undrar om det är något som kan förbättras med wifi 6 eller inte..

Jag ska prova mer med air link, jag fipplade med något i debug tool, följde någon guide, säkert det som är problemet.

Bra info, tack

Game ms är en kombination av renderingstiden för spelet och lite andra variabler. Det som kan förbättra just den parametern är:

  • Upplösning

  • Uppdateringsfrekvens

  • Grafiska inställningar i det enskilda spelet

Det viktigaste att ta med sig när man sysslar med VR är att du måste alltid nå uppdateringsfrekvensen vad gäller FPSen. 120Hz betyder 120 Fps, hamnar du under det så blir det problem. Det fungerar helt enkelt inte som vanligt där du kan sitta med en 144Hz monitor och tugga på i 80 FPS utan någon större påverkan på din upplevelse.

Det finns undantag och det är ASW/SSW som nämnt tidigare, och dom är bra att låta stå på auto för dom gånger det blir tungdrivet. Vissa väljer t.o.m. att alltid ha det på i vissa spel där det helt enkelt inte går att nå FPS-target.

Ligger du över den behövda frame time för din uppdateringsfrekvens så är det bara att låta ASW/SSW jobba och vara nöjd, eller optimera inställningar för att sänka latensen.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Skrivet av Exydia:

Game ms är en kombination av renderingstiden för spelet och lite andra variabler. Det som kan förbättra just den parametern är:

  • Upplösning

  • Uppdateringsfrekvens

  • Grafiska inställningar i det enskilda spelet

Det viktigaste att ta med sig när man sysslar med VR är att du måste alltid nå uppdateringsfrekvensen vad gäller FPSen. 120Hz betyder 120 Fps, hamnar du under det så blir det problem. Det fungerar helt enkelt inte som vanligt där du kan sitta med en 144Hz monitor och tugga på i 80 FPS utan någon större påverkan på din upplevelse.

Det finns undantag och det är ASW/SSW som nämnt tidigare, och dom är bra att låta stå på auto för dom gånger det blir tungdrivet. Vissa väljer t.o.m. att alltid ha det på i vissa spel där det helt enkelt inte går att nå FPS-target.

Ligger du över den behövda frame time för din uppdateringsfrekvens så är det bara att låta ASW/SSW jobba och vara nöjd, eller optimera inställningar för att sänka latensen.

Ok, så Game ms är egentligen inget specifikt för Streaming till Quest 2, det är något allt inom spel/VR kommer ha antar jag då.

Nåväl, blir intressant vad en separat router kan göra, om ens något.. man ska kanske inte lita på alla guider som lovordar det. Skickar tillbaka om det visar vara pengar i sjön

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

Har nu provat en WIFI 6 router och sett till att den verkligen kopplar upp på WIFI 6 (man får då 1200 mbps istället för 866 i Virtual Dekstop).

Det gör exakt 0 ms skillnad så det är bara pengar i sjön om man redan har 5GHz wifi. Finns mängder av guider som säger att WIFI 6 gör helt extrem skillnad i spel för Quest 2, men det verkar vara rent BS, kanske finns en anledning att ingen av dessa guider visar resultat före / efter.

Provade 2 spel, No Man's Sky samt Subnautica. Startade med samma savegame så jag kunde dels stå stilla och observera performance, och även testa att gå i rak linje från ett ställe till ett annat och kolla ifall någon siffra visade bättre än innan. Allting visade exakt samma (game ms, latency ms, network osv).

Märkte f.ö att om man inte har internet så kommer man inte åt virtual desktop alls, går inte att använda utan det står bara att den endast kan visa "local computers" - men inget kommer upp. Så nån som vet hur man undviker gå omvägen till först internet och sedan till headsetet och istället streama direkt från sin dator till Quest 2?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Märkte f.ö att om man inte har internet så kommer man inte åt virtual desktop alls, går inte att använda utan det står bara att den endast kan visa "local computers" - men inget kommer upp. Så nån som vet hur man undviker gå omvägen till först internet och sedan till headsetet och istället streama direkt från sin dator till Quest 2?

VD behöver kontakt med dess server för att skapa en handskakning mellan klienten på datorn & appen på questen - finns tyvärr ingen omväg.

Air Link ska dock inte behöva internetuppkoppling för att användas.

Ett extraord hade följt med.
Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Skrivet av Exydia:

VD behöver kopplas kontakt med dess server för att skapa en handskakning mellan klienten på datorn & appen på questen - finns tyvärr ingen omväg.

Air Link ska dock inte behöva internetuppkoppling för att användas.

Ok, tack! Gör det att det blir extra latens måntro?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Ok, tack! Gör det att det blir extra latens måntro?

Nej.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Man ska inte kolla så mycket på siffror i performance.
Man kan göra det om man har problem.
Men får man problem så märks det tydligt.
Tex Streamingen blir pixlig eller ser ut som man får vatten över linserna.
Man får blackbars på sidorna när man vrider på huvudet
Allt laggar efter extremt.

Som sagt, kör bara, titta inte på siffror förutom i felsökning

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc