Google Chromecast (senaste) mest prisvärd för göra en dum-tv smart?

Permalänk
Medlem

Google Chromecast (senaste) mest prisvärd för göra en dum-tv smart?

Vad är den mest prisvärda media enheten idag om man vill göra en dum-tv smart.
Ska stöda appar som netflix, disney, tv4play/svt, twitch och sådana vanliga appar.

Google chromecast (senaste) är den jag funderar på: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5549884

Hur rapp är denna dock?
Hade tidigare en Xiaomi s något, som var så slö i menyerna. Och fick inte heller uppdateringar till nya versioner direkt.

Andra Nvidia shield (ej pro) men den kostar också typ 5-600:- mer.
Och efter det är de väl nya Apple TV och sen shield pro.
Men känns overkill på en äldre 1080p tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vad är den mest prisvärda media enheten idag om man vill göra en dum-tv smart.
Ska stöda appar som netflix, disney, tv4play/svt, twitch och sådana vanliga appar.

Google chromecast (senaste) är den jag funderar på: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5549884

https://store.google.com/se/product/stadia?hl=sv

249:- inkl. Chromecast ultra, riktigt bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

https://store.google.com/se/product/stadia?hl=sv

249:- inkl. Chromecast ultra, riktigt bra pris.

Men denna chromecast har ju inget google tv i sig.
Jag vill inte hålla på och casta skit till den hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

https://store.google.com/se/product/stadia?hl=sv

249:- inkl. Chromecast ultra, riktigt bra pris.

Bra pris! Men ultra har inte google tv va? Man måste med andra ord casta allt från sin mobil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

https://store.google.com/se/product/stadia?hl=sv

249:- inkl. Chromecast ultra, riktigt bra pris.

Fan, redan slut.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Chromecast Ultra har inte Google TV och det behövs inte för det är smidigare att bara använda appen i telefonen för att söka efter filmer och serier. Men är det personer i hushållet som inte har mobil kan det vara bra ha Google TV.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRUSSIDULL:

Chromecast Ultra har inte Google TV och det behövs inte för det är smidigare att bara använda appen i telefonen för att söka efter filmer och serier. Men är det personer i hushållet som inte har mobil kan det vara bra ha Google TV.

Utan att behöva söka, kan man casta till Gen 4 med?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vad är den mest prisvärda media enheten idag om man vill göra en dum-tv smart.
Ska stöda appar som netflix, disney, tv4play/svt, twitch och sådana vanliga appar.

Google chromecast (senaste) är den jag funderar på: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5549884

Hur rapp är denna dock?
Hade tidigare en Xiaomi s något, som var så slö i menyerna. Och fick inte heller uppdateringar till nya versioner direkt.

Andra Nvidia shield (ej pro) men den kostar också typ 5-600:- mer.
Och efter det är de väl nya Apple TV och sen shield pro.
Men känns overkill på en äldre 1080p tv.

Har både Xiaomi Mibox S 4K och en Chromecast with GoogleTV. Chromecasten är lite snabbare och gränssnittet är lite annorlunda. Allting jag testat har fungerat fint på den. Netflix, Disney, tv4, svt, Prime, youtube osv...

Skulle aldrig personligen bry mig om vad en TV har för inbyggda smartfunktioner då de aldrig kan mäta sig mot t.ex. denna.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Utan att behöva söka, kan man casta till Gen 4 med?

Ja.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Har både Xiaomi Mibox S 4K och en Chromecast with GoogleTV. Chromecasten är lite snabbare och gränssnittet är lite annorlunda. Allting jag testat har fungerat fint på den. Netflix, Disney, tv4, svt, Prime, youtube osv...

Skulle aldrig personligen bry mig om vad en TV har för inbyggda smartfunktioner då de aldrig kan mäta sig mot t.ex. denna.

/hulle.

Perfekt, tackar. Då jag kollade på just dessa 2 då de ligger i ungefär samma prisklass.
Då blir det nog den nya chromecast med google tv. Om inte nvidia shield kommer på extra bra pris

Permalänk
Medlem

Utan tvekan är CC Gen 4 ett prisvärt sätt att göra en äldre TV smart. När man blir lite varm i kläderna så dyker det upp egna önskemål om bättre sätt att skriva in text för sökningar och webbsidor. Det är inget problem då det funkar väldigt bra att komplettera med tangentbord och mus via en USB-hubb. Plus ett antal andra mojänger att man vill koppla in.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Satt i valet å kvalet vilken Chromecast som skulle köpas för köra HBO Max då min TV (Panasonic TX - 58HX810E) inte stöds av HBO Max appen. Köpte en Chromecast Google TV, som nu är inkopplad till min Yamaha RX - V685 reciever å har 5.1/Atmos ljud, funkar bra. Men gillar inte fjärren till Google TV:n utan kör med fjärren till TV:n. Tyvärr dåligt utbud av filmer/serier på HBO Max.

Edit: Kör Wi - Fi.

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Jag har haft Chromecast med Google TV nu i snart i ett år. Jag är nöjd och mina täcker min behov av appar som inte finns i WebOS på LGn.
Det enda negativa är Apple TV+. Det händer att den hänger sig mitt i allt och startar om hela Chromecasten. Men det är enda appen, så jag misstänker det är något i appen i sig, då andra appar klarar sig fint i 4K med HDR.

Dock är det för liten lagringsyta, så man kan inte ha allt för många appar i den. Så vill man ha 10 appar, så hade jag nog kollat mot någon enhet som har med lagringsyta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Jag har haft Chromecast med Google TV nu i snart i ett år. Jag är nöjd och mina täcker min behov av appar som inte finns i WebOS på LGn.
Det enda negativa är Apple TV+. Det händer att den hänger sig mitt i allt och startar om hela Chromecasten. Men det är enda appen, så jag misstänker det är något i appen i sig, då andra appar klarar sig fint i 4K med HDR.

Dock är det för liten lagringsyta, så man kan inte ha allt för många appar i den. Så vill man ha 10 appar, så hade jag nog kollat mot någon enhet som har med lagringsyta.

Det är sant, och irriterande.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag vill varna för Chromecast med Google TV för de som vill casta från mobilen/surfplattan. Det går extremt långsamt, krångligt (frågar ofta efter inloggning trots att jag redan har loggat in) och buggigt (får upp startskärmen istället för castingströmmen) jämfört med min Ultra som snabbt castade allt man slängde på den på några sekunder.

Jag "uppgraderade" till CCwGTV för att få stöd för HDR10+ bl.a. och att gäster kanske skulle uppskatta att kunna använda menyer. Men den vanliga castingen funkar så dåligt att det inte är värt det. UI:t är ok snabbt, men absolut inte så zippigt som det är att starta något från mobilen eller apparna som är inbyggda in min LG TV. Ska byta tillbaka till Ultran när jag orkar.

Permalänk
Medlem

Det lilla lagringsutrymmet går bra att utöka. Man kopplar in en USB 3 hubb till CC,n och matar hubben med en bättre (mer effekt) adapter. Förutom möjligheten att utöka lagring (USB minnespinne eller varför inte en USB disk) så kan man koppla in tangentbord, mus mm. Väljer man en lite bättre (dyrare) hubb så kan man välja en med Rj45 anslutning och få hög och stabil fart. Finns massor på "Tuben" om anpassning av CC,n.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Har en Apple TV 4K och en Google TV.
Apple TV är bättre på alla punkter.
Den ända fördelen med Google TV är att det går att få in VPN på den.
Så kan använda både amerikansk Netflix och BBC iPlayer.

Hade problem med att få igång Wifi på den. Visade sig att klockan gick helt fel i den och då vill den inte koppla upp Wifi.
Fick "Begränsad anslutning".

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Lego Master

Alternativet till ovan skulle jag säga är Nvidia Shield. Man behöver inte ens köra Pro-versionen, och den enklare modellen kostar runt 1500-1600 spänn.
Har 2017-versionen och jag älskar den lika mycket som min OLED-tv.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield