Stor offentlig leverantör hackad

Permalänk
Melding Plague

Stor offentlig leverantör hackad

Anlitas av många kommuner, och nu kan personuppgifter vara på vift.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så nu kan folk läsa om all skit som kommunen har skrivit om en?

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem

Företaget jag jobbar för har drabbats av detta. Blir spännande att komma in på kontoret idag.

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk

Min åsikt rent generekllt då jag inte vet något om bolagen, är ätt folk borde ha mer följa tänk.

Säg att man har en bil, man kan kosta på hur mycket pengar som helst att ha det absolut senaste och bästa stöldskyddet. Det hjälper men bilen kan ändå bli stulen.
Man borde då fundera på vad har man för saker i bilen om den ändå blir stulen?

Exakt samma sak med datorsystem. Det finns GDPR som hindrar spara av viss information.
Men mer fokus på om det som inte får hända ändå händer, vilken information kommer då ut? Exakt samma tänk som med bilen ovanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min åsikt rent generekllt då jag inte vet något om bolagen, är ätt folk borde ha mer följa tänk.

Säg att man har en bil, man kan kosta på hur mycket pengar som helst att ha det absolut senaste och bästa stöldskyddet. Det hjälper men bilen kan ändå bli stulen.

Exakt samma sak med datorsystem. Det finns GDPR som hindrar spara av viss information.
Men mer fokus på om det som inte får hända ändå händer, vilken information kommer då ut? Exakt samma tänk som med bilen ovanför.

Det är redan en del av gdpr. Dels ska du inte förvara mer än absolut nödvändigt och dels måste du ha konkreta planer på hur du agerar om det händer något. Planerna är tyvärr oftast inte mer än "kontakta alla inblandade samt Datainspektionen". Finns inte så mycket mer att göra när man ser ett ryskt/kinesiskt IP som boven...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Alla äpplen i samma korg, det är sen gammalt

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Vet någon vilken program det gäller?

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Alla äpplen i samma korg, det är sen gammalt

Än värre med de krossade äggen som ligger underst i korgen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Finns inte så mycket mer att göra när man ser ett ryskt/kinesiskt IP som boven...

Känns dumt att utföra attacker direkt från Ryssland/Kina när de istället kan ge sig på DNS:er eller leverantörernas egna uppdateringsservrar via valfri Azure-hall inom Europa.

Att blockera Ryssland, Nordkorea etc. är steg ett inom datorsäkerhet imho.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Så nu kan folk läsa om all skit som kommunen har skrivit om en?

Varför skulle kommunen du bor i skriva skit om dig?
Har du jobbat på kommunen eller hft me dkommunen och göra och betett dig illa. Ja då lär det stå skit om dig nånstans. Dock är de ju inte skit utan sanningen så fall 😀

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tanken är god, men det saknas en komponent: kostnad.

Skälet till att du inte lämnar plånbok, telefon och solbrillor ens i din oerhört väl stöldskyddade bil är att det hur man än vrider och vänder på det är förenat med en kostnad för dig. Visst, du kan vara försäkrad, men du får ändå betala självrisk och stöka med att spärra och fixa nya kort.

Skulle det kosta företagen något mer än en helt gratis ursäkt att slarva med och läcka personuppgifter vågar jag lova att det skulle hända betydligt mer sällan. Man skulle exempelvis kunna göra dem fullständigt ansvariga för ekonomisk skada som kan härledas till läckan, med omvänd bevisbörda.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Citat:

Karlstad kommun säger till SVT att hacket åtminstone inte kommer leda till att personer med skyddad identitet får sina uppgifter röjda, då dessa lagras anonymiserade i systemet.

De kanske ska fundera på att anonymisera alla uppgifter när de uppenbarligen inte klarar av att hålla dem säkra. Lite oroväckande att det verkar lagras okrypterat med...

Permalänk
Medlem

Såna här läckor borde var en tankeställare till dem som stödjer massövervakning, förbud mot kryptering, chat control etc.

All information som myndigheterna samlar in riskerar att läckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

[quote]
Karlstad kommun säger till SVT att hacket åtminstone inte kommer leda till att personer med skyddad identitet får sina uppgifter röjda, då dessa lagras anonymiserade i systemet.
[/Quote[

Ehh? De kanske ska fundera på att anonymisera alla uppgifter när de uppenbarligen inte klarar av att hålla dem säkra. Lite oroväckande att det verkar lagras okrypterat med...

Karlstad kommun kommer att få äta upp det där citatet. När inte ens våra rättsvårdande myndigheter kan sluta läcka skyddade identiteter på redan utsatta och sårbara människor, så skulle jag inte lägga min tillit till att Miljödata har lyckats anonymisera alla personuppgifter korrekt.

Låt inte heller narrativet i media vara att Miljödata utsatts för en cyberattack, det är sekundärt och tar bort ansvaret som de bevisligen brustit i.

Permalänk
Medlem

Är detta resultat av billigaste upphandlingen där någon lagts sig under imprisoning vunnit och sedan så tummar man på säkerheten?

Permalänk
Medlem

Offentlig upphandling strikes again.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en leverantör som sålde onprem-lösningar som lurar över kunderna till "molnet". IT-cheferna står på sidan och hejar på, allt ska till molnet eller vara software as a service, kostnaderna skiter de i då de inte själva betalar, men det ser väl bra ut när man rapporterar uppåt.
Själv är jag bara trött på skiten och tycker att kommuner borde kunna betala sina tekniker ordentligt så man får personal som kan något så man kunde ha system med känslig data onprem.

Permalänk
Medlem

De hade inte råd att spendera pengar på säkerhet. De gjorde bara fina vinster och har de senaste 5 åren gjort utdelningar på ca 37 miljoner kronor 😁

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070